Permalänk
Medlem

Ok temperatur?

Tjenare, har en i5 6700k och har överklockat till 4,2ghz på 1.230v kyler den med en corsair h80i GT och jag kör fläkten på konstant 45%, 40 är lägsta man kan köra och nu är den iprincip knäpptyst vilket jag vill att den är, provade köra prime95 nu (maxiumum heat tester) inte vanliga. Och då går den upp till max 80 grader som peak sen ligger den stadigt på 65-70 grader.

När jag spelar csgo, black ops 3 osv så går cpun sällan över 67-68 grader kan nå 70 ibland men det är extremfall.

Är detta ok temps eller bör jag göra något? Vill inte slita onödigt mycket på cpun, vet ju som sagt att jag kan höja fläktarna på kylaren till typ 60% då skulle tempsen förmodligen droppa radikalt men då låter datorn alldeless för mycket för min smak.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om detta är bra temperaturer eller ej?

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

@SwedZi: Tja, jag har 80 grader när jag renderar i Cinema 4D, och du har ju överklockat så det låter helt okej. Dock har du vattenkylning, så du borde ha det kallare. Prova kör Aida64 istället för Prime95, den gillar inte Skylake särskilt mycket.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Någon som vet om detta är bra temperaturer eller ej?

Är helt OK temperaturer, du behöver inte göra nått.

Möjligen till sommaren om det blir värmebölja ta en titt på vad det blir för temp då, men temp är så pass låg idag att det finns bra marginaler.

Går temperaturen upp mer eller om du klockar mer. så kan du justera om fläkten lite, så den går på tex som idag under idle och låg belastning, men lite snabbare under load.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnbohn01:

@SwedZi: Tja, jag har 80 grader när jag renderar i Cinema 4D, och du har ju överklockat så det låter helt okej. Dock har du vattenkylning, så du borde ha det kallare. Prova kör Aida64 istället för Prime95, den gillar inte Skylake särskilt mycket.

Tackar, ska prova Aida!

Skrivet av ggustavsson:

Är helt OK temperaturer, du behöver inte göra nått.

Möjligen till sommaren om det blir värmebölja ta en titt på vad det blir för temp då, men temp är så pass låg idag att det finns bra marginaler.

Går temperaturen upp mer eller om du klockar mer. så kan du justera om fläkten lite, så den går på tex som idag under idle och låg belastning, men lite snabbare under load.

Jättebra tack då behöver jag inte oroa mig. Tror du det skulle hjälpa att byta ut standard fläktarna på h80in? Mot ett par bättre som går snabbare och tystare, eller ger det bara marginell skillnad?

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Någon som vet om detta är bra temperaturer eller ej?

Tycker också det är något för höga temperaturer, med tanke på att du har vattenkylning. Du har inte för mycket kylpasta?
Jag skulle nog säga att den ska vara ca: 10C kallare eller mer.
Testa om du kan sänka volten lite till innan det blir ostabilt, men det kanske du redan har gjort!?

Edit: Irriterar du dig inte på ljudet så öka fläktarna till 50-60 istället för 40 som du har nu, kan göra mycket. Beror lite på fläktarna så klart!
Ska du byta så gör det bara marginell skillnad, om du inte drar till med riktigt bra men högljudda fläktar, är en smaksak.

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem

@DatorMuppen:

Tjenare, hmm okej. Sen får man tänka på att jag kör fläktarna på nästan det lägsta. Jag har precis lagt om kylpastan och fick ingen skillnad mot innan så den är bra, och angående volten där så har jag verkligen försökt få så lågt som möjligt, kan inte sänka mer för då börjar datorn krasha och ha sig.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnbohn01:

@SwedZi: Tja, jag har 80 grader när jag renderar i Cinema 4D, och du har ju överklockat så det låter helt okej. Dock har du vattenkylning, så du borde ha det kallare. Prova kör Aida64 istället för Prime95, den gillar inte Skylake särskilt mycket.

Provade precis Aida64 och nu är tempsen max 62 grader men det låter lite lite då den blir ca 69 grader vid spel.

Skrivet av DatorMuppen:

Tycker också det är något för höga temperaturer, med tanke på att du har vattenkylning. Du har inte för mycket kylpasta?
Jag skulle nog säga att den ska vara ca: 10C kallare eller mer.
Testa om du kan sänka volten lite till innan det blir ostabilt, men det kanske du redan har gjort!?

Läs ovan.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

Ok, men som @ggustavsson skrev så öka fläktarna lite så ska det bli lite svalare vid load men annars är det ingen panik med tempen.

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem

Nyare Prime95 lägger en helt orealistisk load på CPUn, och höjer t.o.m volten i vissa fall, så du kommer aldrig uppleva sånna temperaturer annars.