Mediamarkt skiter i det blå skåpet [igen] (Reabluff)

Permalänk
Inaktiv

Mediamarkt skiter i det blå skåpet [igen] (Reabluff)

Hittade den här på nyhetsflödet, på facebook.

http://www.expressen.se/dinapengar/martins-film-avslojar-medi...

Någon här som utnyttjade black friday på mediamarkt och själva vet att REA inte direkt blev någon REA? Kommer aldrig mediamarkt att lära sig? Det var länge sedan jag helt gav upp att handla hos dom. Skitbutik.

§3.1 Moderator
Permalänk
Medlem

Jag blir inte förvånad mycket tråkigt att butiker gör så.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Känns inte som första gången detta händer tyvärr

Visa signatur

:) :)

Permalänk
Hedersmedlem

I allmänhet brukar jag använda prisjakt för att kolla om en butiks reapris är något reguljärt återkommande. Inte allt för ofta kan man ju se att prylen prishöjdes 2-3 veckor innan.
Men ett tjuvknep verkar vara att de (butiken) listar om den eller något sådant så som om det vore en ny produkt. Man vet att prylen sålts länge men går man in och kollar prishistoriken så är det "Nytt pris" för den butiken.
Någon mer som ser sådant här?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Siba tycker jag är värst dom höjer med 500kr på en 1300kr produkt sen sänker dom den 300kr så den kostar 1500kr på slutet idioti

Permalänk
Medlem

Va e det ni inte fattar
MediaMarkt e väl inte skyldiga konsumenterna att ha lägst pris just på Black Friday
Dom kryssar ju bara fram genom regelverket som alla andra kedjor
Hämtat från:
Konsumentverkets vägledning om prisinformation
2.2 Prisinformation i marknadsförning
2.2.1 Allmänt
(c) ”Rea” eller andra uttryck med motsvarande innebörd får bara användas om försäljningen avser produkter som ingår i
näringsidkarens ordinarie sortiment, försäljningen sker under en begränsad tid och priserna är väsentligt lägre än näringsidkarens normala priser för motsvarande produkter. Det samma gäller uttryck såsom ”extrapris” och ”fyndpris”.

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk
Medlem

Dom kommer aldrig lära sig. Så enkelt är det

Permalänk
Medlem

Var samma med någon router.
På själva "Black Friday" lappen stod det att den varit sänkt med 200-300kr, men lyfte man på den så var originalpriset samma som BF priset

Permalänk
Inaktiv

Tog en snabb titt på deras hemsida under black friday. Såg att det var vanliga priser och gick vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uslingen:

Va e det ni inte fattar
MediaMarkt e väl inte skyldiga konsumenterna att ha lägst pris just på Black Friday
Dom kryssar ju bara fram genom regelverket som alla andra kedjor
Hämtat från:
Konsumentverkets vägledning om prisinformation
2.2 Prisinformation i marknadsförning
2.2.1 Allmänt
(c) ”Rea” eller andra uttryck med motsvarande innebörd får bara användas om försäljningen avser produkter som ingår i
näringsidkarens ordinarie sortiment, försäljningen sker under en begränsad tid och priserna är väsentligt lägre än näringsidkarens normala priser för motsvarande produkter. Det samma gäller uttryck såsom ”extrapris” och ”fyndpris”.

Nu tror jag du glömt att kolla vad du kommenterar för något. Läs den fetade delen i texten och se på videoklippet.
Skulle vilja påstå att det är en direkt avvikelse ifrån den regel du postar ovan. Huruvida "SALE" är detsamma som "Rea", "extrapris" och/eller "fyndpris" är ju bara en tolkningsfråga.

Permalänk
Medlem

Hehe... Jag har sett samma sak flera gånger. En gång var "kampanjen" till och med dyrare än ordinarie pris. Bara att lyfta på lappen

Permalänk
Entusiast

Är sådant betéende straffbart på något sätt eller kommer det bara sluta med deras svar om att undersöka och så är det glömt inom en vecka?

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Alltså jag blev nästan mer irriterad på expressen som va tvungen att göra inte en utan två repriser på klippet -.-

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Firkraag:

Är sådant betéende straffbart på något sätt eller kommer det bara sluta med deras svar om att undersöka och så är det glömt inom en vecka?

Visst är det straffbart, men frågan är om inte uppsåt måste bevisas och då i praktiken blir väldigt svårt att sätta dit. Men, ja det är klart dom ursäktar sig med att undersöka och sedan så tror dom att det är glömt. Det roliga är att dom är för dumma för att inse att hela varumärket Mediamarkt blir skadat av detta.

Permalänk
Medlem

Du kan också ta en sväng genom valfri matbutik och hitta samma fusk.
Eller typ 3pack som kostar mer än samma produkt tre gånger.
Alla butiker fuskar på liknande sätt och fortfarande strömmar kunderna dit och köper .

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Alltså jag blev nästan mer irriterad på expressen som va tvungen att göra inte en utan två repriser på klippet -.-

I fall någon inte hängde med att de gick för fort första gången,"vi lägger in en slow-move här också"

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

dom flest har en smartfon använd den och checka priserna sånt gillar inte försäljare om dom har skumma priser

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Alltså jag blev nästan mer irriterad på expressen som va tvungen att göra inte en utan två repriser på klippet -.-

Var väl tre till och med?

Här har vi även MediaMarkt på mellandags rean.
http://imgur.com/a/xtEst#CWtyV9v

Visa signatur

Prisa Solen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Du kan också ta en sväng genom valfri matbutik och hitta samma fusk.
Eller typ 3pack som kostar mer än samma produkt tre gånger.
Alla butiker fuskar på liknande sätt och fortfarande strömmar kunderna dit och köper .

Som f.d matbutiksanställd kan jag säga att det inte handlar om fusk (inte i vårt och många andras fall iaf), utan om butikens egna priser kontra kedjan de tillhörs priser. Vi hade många ordinarie priser som var billigare än kedjans kampanjpriser, vilket resulterade i en prishöjning när varorna ifråga var på kampanj eftersom vi var tvungna att följa kedjans kampanjer.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hemming:

Var väl tre till och med?

Här har vi även MediaMarkt på mellandags rean.
http://imgur.com/a/xtEst#CWtyV9v

På första lappen står de "tidigare pris 499"
Undra hur långt tid tillbaka de tänker då tro?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Det var ju likadant förra året så man är inte direkt förvånad. Tur att man lade noll sekunder på denna s.k rean.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Som f.d matbutiksanställd kan jag säga att det inte handlar om fusk (inte i vårt och många andras fall iaf), utan om butikens egna priser kontra kedjan de tillhörs priser. Vi hade många ordinarie priser som var billigare än kedjans kampanjpriser, vilket resulterade i en prishöjning när varorna ifråga var på kampanj eftersom vi var tvungna att följa kedjans kampanjer.

Från en kunds vinkel ses de väl ändå som fusk om igår var det billigare på ordinarie pris än idag på kampanj?
Speciellt när det är så dåligt gjort ibland att man bara lyfter på lappen i butiken.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hemming:

Var väl tre till och med?

Här har vi även MediaMarkt på mellandags rean.
http://imgur.com/a/xtEst#CWtyV9v

Mycket möjligt, jag kryssade iaf efter andra reprisen

Tagit bort citat (trams) /moderator
Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Avstängd

Det går inte att lära Media markt eller alla andra företag som gör exakt lika så länge folket är dumma nog att handla där.
Enda sättet att få dom att förstå är att ni handlar någon annanstans.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Från en kunds vinkel ses de väl ändå som fusk om igår var det billigare på ordinarie pris än idag på kampanj?
Speciellt när det är så dåligt gjort ibland att man bara lyfter på lappen i butiken.

Hur det ses kan jag givetvis inte svara för, jag berättar bara hur det ligger till.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Jag har tittat på massa saker på furinturebox med som va exakt samma pris på super duper black friday som det va innan!

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Media Markt är kanske desperata och dra in pengar med alla medel med tanke på deras enorma förluster.

Annars är det vanligt förekommande att laborera med priser överlag.

Permalänk
Medlem

Inget nytt här. När jag skulle praoa i åttan på en viss affär, så spenderade jag hela veckan med att höja priset på varorna och sedan klistra på rabbaterna på. Så tex kostade en vara 250 kr, höjde jag priset till 350 och sedan lappen där det stod 20% avdrages i kassan.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort några off topic-inlägg, vill man diskutera politik går det bra att skapa en tråd i Övriga ämnen.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Därför man e-handlar så att konkurrensen är större och man lätt kan se prisskillnader, båda mellan affärer men även mellan tid & rum