Permalänk

Första projektorn hjälp

Hej gott folk. Har tänkt skaffa en projektor till mitt vardagsrum. Har goda möjligheter att mörklägga ska jag tillägga. Har en nuvarande budget på ca 17000. Kommer fokusera 50/50 på spel och film

Är ca 3-4 m från soffa till väggen och tänker därför satsa på en ramspänd 104 tums duk.

Val av projektor föll på Epson EH-TW6600 och planen va att vänta till denna blackfriday-helgen för att se om ett erbjudande dök upp.

Dock såg jag nu ett erbjudande via elgiganten på BenQ W1350 för 7790 kr.

Frågor:

Hur står sig TW6600 mot W1350 och även om W1350 är sämre är det värt pga priset?

Har hört att om man som jag har vita väggar/tak som jag har kan en dyrare högkontrastduk vara intressant. Borde jag i såfall ta den billigare projektorn och en dyrare duk?

Tack för er tid på förhand // Simon

Permalänk
Bildexpert 📺

TW6600 är bättre på så gott som alla punkter i fråga om bildkvalitet och mer lättinstallerad projektor jämfört med W1350 så där gör du inte fel. Har dock inte mätt latens på dem så där kan det vara viss skillnad. Däremot har jag spelat på dessa och jag som casual gamer kan inte märka skillnad.

Högkontrastdukar är ingen universallösning då de har effekter på bilden som inte alltid uppskattas. Till exempel glittrighet och vinjettering/hotspot där bilden är mörkare mot kanter och hörn på grund av hur ljus riktas om. Särskilt med en projektor som W1350 då den måste vara närmare React-duken än vad som rekommenderas av Euroscreen själva. (1,8x bildens bredd).

Permalänk

@Laxpudding: Tack för svaret. Elgiganten kör nu en 10% rabatt på alla projektorer så blir nog en TW6600 därifrån och en billigare duk.