Benq BL2710PT fungerar plötsligt inte. hjälp :)

Permalänk

Benq BL2710PT fungerar plötsligt inte. hjälp :)

Har haft denna monitorn i ett halvår drygt och den har fungerat bra. Plötsligt är skärmen svart. Skärmen startar och är igång och LED- ljuset på och "settings"-knapparna fungerar men ger ingen visuell feedback på skärmen. Skärmen är inte svart som i avstängd utan har sitt "svartaste" ljus på. När jag byter till min andra skärm fungerar det så jag har uteslutit grafikkortet (gtx 980). Skärmen är ansluten med DisplayPort kabel. Skärmen som fungerar är ansluten med HDMI. Kan det vara så att kabeln är trasig även om jag inte får ett "no signal detected" meddelande? Har ni något förslag på vad som kan vara fel eller är det troligt att skärmen gått sönder? Kör Windows10. Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Det kan vara två saker vilket orsakar detta.
1: Grafik delen i den har gått sönder (ja, skärmar har faktigst en sådan).
2: Back Light led's har gått sönder.

Kontakta företag/butik du har köpt den ifrån för reklamation, då detta är inget man kan "fixa själv".

Dock kan du ju prova med HDMI kabeln först, då informationen jag hittade om skärmen säger att den har HDMI ingång (om du inte har gjort det redan).

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

Tack för svar!
Jo, jag provade en annan kabel också utan förändrat resultat. Insåg dessutom att BenQ's startskärm inte visas när jag startar skärmen så något är definitivt trasigt. Det känns konstigt att gå från 27" 2560x1440 till 21" 1920x1080 måste jag säga.. Jag får hoppas att Komplett inte drar ut på reklamationen för länge.

Skrivet av Belzader:

Det kan vara två saker vilket orsakar detta.
1: Grafik delen i den har gått sönder (ja, skärmar har faktigst en sådan).
2: Back Light led's har gått sönder.

Kontakta företag/butik du har köpt den ifrån för reklamation, då detta är inget man kan "fixa själv".

Dock kan du ju prova med HDMI kabeln först, då informationen jag hittade om skärmen säger att den har HDMI ingång (om du inte har gjort det redan).

Permalänk

Genom att dra ut strömsladden och sätta i den igen körde skärmen igång kanske något jag borde tänkt på men aldrig varit med om förr

Permalänk
Medlem

Hade liknande problem med en skärm (d.v.s bilden blev väldigt mörk).
Gjorde som dig drog ut/satte i strömkabeln och den fungerade igen, det fungerade några månader, men till slut så fungerade inte detta längre utan den är permament mörk nu.

Så mitt råd reklamera den medans den ännu har garanti, då den inte är "frisk".

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

Aha ok!
När du säger "(d.v.s bilden blev väldigt mörk)." Menar du då att bilden är svart (som mitt problem var) eller att du ser grafik på skärmen (ikoner etc) men väldigt mörkt?

Skulle BenQ förövrigt ersätta en skärm som de inte kan hitta felet på? De nöjer väl sig knappast med att jag sa att den var trasig en gång men att den är bra nu, tänker jag.

Skrivet av Belzader:

Hade liknande problem med en skärm (d.v.s bilden blev väldigt mörk).
Gjorde som dig drog ut/satte i strömkabeln och den fungerade igen, det fungerade några månader, men till slut så fungerade inte detta längre utan den är permament mörk nu.

Så mitt råd reklamera den medans den ännu har garanti, då den inte är "frisk".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjockejocke:

Aha ok!
När du säger "(d.v.s bilden blev väldigt mörk)." Menar du då att bilden är svart (som mitt problem var) eller att du ser grafik på skärmen (ikoner etc) men väldigt mörkt?

Den blev aldrig helt svart utan bara väldigt mörk, så att man knappt kunde se något, när jag frågade en TV-reperations firma, så svarade de att det inte var backlight led's i mitt fall utan mer troligt grafik delen, då den aldrig blev "helt svart".

Skrivet av Tjockejocke:

Skulle BenQ förövrigt ersätta en skärm som de inte kan hitta felet på? De nöjer väl sig knappast med att jag sa att den var trasig en gång men att den är bra nu, tänker jag.

Det kan ju iofs. vara ett problem, i första hand så kontrollerar troligtvis Komplett den, och hittar de inget får du ju naturligtvis tillbaka den utan åtgärd..
Kontakta dem och hör vad de säger, imo ska inte en skärm bete sig så som din gjorde.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

Ja ok!

Tog kontakt med dem och killen i deras service sa jag ska kontakt dem igen om det blir problem och att min garanti varar så pass länge att jag inte bör oroa mig. Jag skrev att om skärmen beter sig likadant igen (och permanent) efter att garantin gått ut att jag tänker hänvisa till det mailet. Vet inte vilket nytta det gör men kanske skulle hjälpa, resonerade jag.

Det är förövrigt BenQ som sköter reparation/utbyte direkt på deras skärmar.

Skrivet av Belzader:

Den blev aldrig helt svart utan bara väldigt mörk, så att man knappt kunde se något, när jag frågade en TV-reperations firma, så svarade de att det inte var backlight led's i mitt fall utan mer troligt grafik delen, då den aldrig blev "helt svart".
Det kan ju iofs. vara ett problem, i första hand så kontrollerar troligtvis Komplett den, och hittar de inget får du ju naturligtvis tillbaka den utan åtgärd..
Kontakta dem och hör vad de säger, imo ska inte en skärm bete sig så som din gjorde.