Permalänk
Medlem

Helt underbart bygge, vilken rolig idé!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Det sitter mässingkopplingar med kopparrör från radiatorn till slangarna. Alla block och småradiatorer är av koppar. Tror samtliga fittings är av mässing också. Resten av loopen är akryl.

Jag har faktiskt problem med trycket just nu. Det beror främst på att min reservoar är så liten. När vattnet ändrar temperatur ökar och minskar volymen. Så hade behövt en dubbelt så stor reserverar. Då hade den fungerat som expansionskärl.

Så länge jag kör loopen helt sluten utan naturligluftning "öppen reservoar" så kan trycket hantera expansionen. Men risken för läckage ökar såklart. När jag river datorn och ersätter chassit med ett bygge mer likt en testbench helt utan fläktar och radiatorer kommer reservoaren uppgraderas ordentligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle ju va rätt intressant om man lyckades hitta ett litet tryckkärl som du kan montera in, de vanliga är relativt dyra, men det kanske finns nått litet någonstans, ska kolla imorrn när jag på jobbet!

Förövrigt tycker jag att detta initiativ är helt underbart, har varit nyfiken på detta själv!

Visa signatur

---

Permalänk

Att utnyttja ett 100m djupt kyl/värme hål!

Om nu någon blir mycket entusiastisk och tänker gå ett steg längre, med att koppla in det med berg värmen, gör inte det!

Kyl huset med berg-värmen i stället kopplat ventilation!

Blir mer flexibelt när det blir för varmt, ja det händer det blir varma somrar men husen blir mer och mer väl isolerade så problemet kommer bli mera frekvent!
Att utnyttja ett 100m djupt kyl/värme hål!

Och att ha det skulle ha positiv inverkan på det trevliga bygget sommar tid!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HåkaN Teknik:

Om nu någon blir mycket entusiastisk och tänker gå ett steg längre, med att koppla in det med berg värmen, gör inte det!

Kyl huset med berg-värmen i stället kopplat ventilation!

Blir mer flexibelt när det blir för varmt, ja det händer det blir varma somrar men husen blir mer och mer väl isolerade så problemet kommer bli mera frekvent!
Att utnyttja ett 100m djupt kyl/värme hål!

Och att ha det skulle ha positiv inverkan på det trevliga bygget sommar tid!

Om jag ska kyla huset med hjälp av mitt (200) meter djupa energihål måste jag investera i en luftvattenvärmepump + rördragningen och det e inte gratis.

Det kan bli allt mellan 25-50 000kr och då har jag redan lagt 150 000kr på bergvärmen
Har dessutom inget isolerat ventilationssystem som kan transportera kall luft.

Har ventiler på toaletterna och självdrag genom några ventiler i fönsterkarmarna. Thats it

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk

För att få s.k. fri kyla från en bergvärmepump behöver man en eller flera konvektorer

För att få s.k. fri kyla från en bergvärmepump behöver man en eller flera konvektorer (element med fläkt). Varje behöver avrinning för kondensen.

Leda rund kylmedium i isolerade rör för undvika kondens. (Inte Luft blir för mycket isolering)

Det finns företag som gör det.
Det behövs ingen luftvärme pump!

Jag skrev mest för att väcka intresse tyckte det var en rolig lösning på kylning av dator och kyla dit hus på sommaren.

Det finns bergvärme pumpar som är förbereda för det, underlättar att göra det.
Det byggs nya hus med direkt verkande el för de får de pga. de är så välisolerade jag vill få med kylningen med i beräkningen jag tycker inte vi ska börja inställer kyl anläggningar som man ser i fönstren i USA.
Och det känns fel att sluta med värme pumparna när man bara för det är el kostnads mässigt ok,
Det kommer bli lika bra kurva samma luft värme pumpar vilket ökar den max el produktion som behövs på vintern effekt som inte behövs annars vilket ökar snitt el priset, det är bra att hålla ned max elproduktionen så produktion anlägningarna som står nästan hela året.
Nu hittade jag inte på verkets sida. Men jag har läst vilka pumpar som var förbered för det.

Lill bror har gjort det skälv men inte färdigt test kört ok men all luft inte färdigt inte avrinning på övervåningen så vist går det göra skälv men elen permanent snyggt behövs behörighet, annars är de stickpropp som gäller.

https://www.byggahus.se/forum/varme-allmant/47583-bergvarme-s...

Skrivet av Tobbbe__:

Om jag ska kyla huset med hjälp av mitt (200) meter djupa energihål måste jag investera i en luftvattenvärmepump + rördragningen och det e inte gratis.

Det kan bli allt mellan 25-50 000kr och då har jag redan lagt 150 000kr på bergvärmen
Har dessutom inget isolerat ventilationssystem som kan transportera kall luft.

Har ventiler på toaletterna och självdrag genom några ventiler i fönsterkarmarna. Thats it

Permalänk
Medlem
Skrivet av HåkaN Teknik:

För att få s.k. fri kyla från en bergvärmepump behöver man en eller flera konvektorer (element med fläkt). Varje behöver avrinning för kondensen.

Leda rund kylmedium i isolerade rör för undvika kondens. (Inte Luft blir för mycket isolering)

Det finns företag som gör det.
Det behövs ingen luftvärme pump!

Jag skrev mest för att väcka intresse tyckte det var en rolig lösning på kylning av dator och kyla dit hus på sommaren.

Intressant koncept, men jag ser en himla massa slang/rör-dragning om du ska ha flera fläktar, plus att kostnaden stiger en hel del.

Men att direkt leda köldbäraren för datorkyla känns inte som ett allt för stort ingrepp, lite pill med flödesmätare osv så att man kan reglera lite och kanske en varvstyrd (pimpfaktor ) cirk-pump. Isolerar man slangen/rören som man ska så är det minimal kondens, blir inte så fint inuti burken dock. På detta sätt slipper man ju radiatorn.

Konsten är väl bara att planera så att man alltid har datorn där slangen kommer fram och att övertyga rörmockarn att man inte är dum i huvudet

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Köpte den och samtliga kopplingar på DAHL i Umeå

Ni har inte sådana här också? Hittar bara dessa på e shoppen.
http://eshop.dahl.se/webapp/wcs/stores/servlet/CategoryDispla...

Värmeväxlare.
http://www.energishop.se/public/img/user/1050671.jpg

Nja, oftast finns det inte hemma i butikerna utan beställs som reservdel ;/ (Jag jobbar dock inte på Dahl utan Ahlsell)

Edit!: Sen kan du alltid kolla med någon lokal vvsmontör om de har någon trasig/gammal fjärrvärme/värmepump utrustning, oftast är det ju inte själva växlaren som är sönder

Ny går väl på ca 1000 spänn och uppåt skulle jag tro

Visa signatur

Den är så gammal så specifikationerna är suddiga...

Permalänk

För att få s.k. fri kyla från en bergvärmepump

För att få s.k. fri kyla från en bergvärmepump
Ska inte dra lite mer energi mer en för fläkt och vätskepumpen.
Det som kostar är material och arbete.

Ta det i steg, när du behöver göra arbete på pumpen lägga till kopplingar för kyla med kranar och pluggar.

Förbereda varje moment när det passar. Om det är nyinstallation tag med och utan kylning men med förberedelse på pumpen offerter för se kostnaden.
Förbereda eller dra genomdragningar vid nytt bygge eller ombyggnad så inga (mycket små) extra kostnader uppstår.

Den som köper nytt kan välja förbered pump eller se vad det kostar att förbereda för ha installerat.

Det hände tidigare att det blev underdimionerlade hål som frös, tilläggs isolera huset eller borra djupare eller få ned värme i hålet från sol värme till att kyla huset.

Så när man tilläggs isolerar så kan det bli ett nytt bekymmer förvärmt på sommaren då är kyla via berget en möjlighet!

Skrivet av neohasse:

Intressant koncept, men jag ser en himla massa slang/rör-dragning om du ska ha flera fläktar, plus att kostnaden stiger en hel del.

Men att direkt leda köldbäraren för datorkyla känns inte som ett allt för stort ingrepp, lite pill med flödesmätare osv så att man kan reglera lite och kanske en varvstyrd (pimpfaktor ) cirk-pump. Isolerar man slangen/rören som man ska så är det minimal kondens, blir inte så fint inuti burken dock. På detta sätt slipper man ju radiatorn.

Konsten är väl bara att planera så att man alltid har datorn där slangen kommer fram och att övertyga rörmockarn att man inte är dum i huvudet

Permalänk
Medlem
Skrivet av HåkaN Teknik:

För att få s.k. fri kyla från en bergvärmepump
Ska inte dra lite mer energi mer en för fläkt och vätskepumpen.
Det som kostar är material och arbete.

Ta det i steg, när du behöver göra arbete på pumpen lägga till kopplingar för kyla med kranar och pluggar.

Förbereda varje moment när det passar. Om det är nyinstallation tag med och utan kylning men med förberedelse på pumpen offerter för se kostnaden.
Förbereda eller dra genomdragningar vid nytt bygge eller ombyggnad så inga (mycket små) extra kostnader uppstår.

Den som köper nytt kan välja förbered pump eller se vad det kostar att förbereda för ha installerat.

Det hände tidigare att det blev underdimionerlade hål som frös, tilläggs isolera huset eller borra djupare eller få ned värme i hålet från sol värme till att kyla huset.

Så när man tilläggs isolerar så kan det bli ett nytt bekymmer förvärmt på sommaren då är kyla via berget en möjlighet!

Jag skrev inte att det skulle dra mer energi, ska du konvertera till fläktradiatorer så får du räkna med 50 000:- exklusive övrig material och arbete i ett hus med 10 vanliga radiatorer, och underdimensionerade borrhål är bara oseriösa firmor som kommer med och det händer fortfarande även på vanlig jordvärme. Sett många firmor som lägger billiga offerter bara för snabba cash.

Men som sagt, hela konceptet är ju rätt intressant, vore ju helt fantastiskt att få 5 graders vattenkyla på processor och gpu!

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Häftigt att pumpen pallar med det, trodde jag inte

Visa signatur

#framtiden

Permalänk

I ett projekt arbete om värma berghål med uteluftkonvektor kostnad 30 000

Lite mer kött på benen om fri-kyla!

I ett projekt arbete om värma berghål med uteluftkonvektor kostnad 30 000 så det är ett år sedan, det speglar grund nivån på kostnaden så bryta ned kostnaden på komponent nivå konvektor kostar ett par tusen lapar styck rör har meter kostnad lämpligt att ha en cirkulations pump men det är att dra som är den stor kostnad det hindrar inte att man ka få rejält saltade anbud även när det är för draget.

Så om det görs från början bör det gå få det under 50 000 efter så kan det bli mycket mer.
Det behövs inte så många luftkonvektor fläktar ökar effektiviteten en per plan och normalt inte någon i källaren om det inte är nytt hus med ett par dosimeters isolering eller mycket stora glas ytor.

Våra hus i Sverige är väl isolerade det är inte så ofta det är varmare en 25 och det är bara dag tid så det är spillvärmen och solvärmen som kommer in genom fönstren
Central ventilation utjämnar temperaturer hus men det kan en då lätt ha en temperatur skillnad på 5 C mellan vånings planen varm luft stiger.

Om jag mins rätt så kostade konvektorn på bottnen våningen 5 700 nu kommer jag inte ihåg hur många tusen Watt den klarar men ofta säter 14 i vattnet till 24 i luften vattnet är 4 grader så det inbär att den effektiva kylningen är det dubbla märk effekten.

Om du har garderober centralt och nära till toalett eller tvätt rum att utnyttja handfat vatten lås är en möjlighet för kondens avrinning ha damm filter och ljud dämpning till garderoben för hålla ned ljudet

Det finns bergpump tillverkare som använder en mer komplex lösning med värmeväxlare som jag tycker är utmärkt till solvärme eller uteluftkonvektor för ha en blandning som tål lägre temperatur det vanliga, utan värmeväxlare är mer effektivt.

Bergvärme kombinerat med uteluftkonvektor
http://effsysplus.se/wp-content/uploads/2012/12/Slutrapport-B...

VärmepumpsForums FAQ
Frikyla, här kan du läsa allt om frikyla!
http://www.varmepumpsforum.com/faq/index.php?action=artikel&c...

Standard konvektor utan kondensor, med kostar lite mer
http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/inomhusklimat/uppvar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Häftigt att pumpen pallar med det, trodde jag inte

Det är knappt något motstånd i en så stor radiator, flödet går ju parallellt inuti det. Är lite som att låta pumpen pumpa via en jättestor tank.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Aha! Vi pratade alltså om samma sak fast någonstans på vägen missförstod vi dig. Läs mitt inlägg 2steg upp.

Sommar som vinter hade det varit fint att få ut värmen från datorrummet till andra delar av huset. Kommer flytta radden till en annat rum. Men det får bli någon annan gång. Har även funderat på att experimentera med vanliga freshvent uttag 125mm diameter.

Nästa projekt blir nog att skrota chassit sedan montera värmeväxlaren på bergvärmelösningen jag har. Finns frysrisk med ett sådant projekt så måste använda glykol i kylmediet.
Så då blir det att dra slang eller kopparrör. Akrylrör gillar inte glykol. Den spricker med tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Hej
Gillade ditt projekt !
Det du skrev om frysrisk om du skulle göra nåt med bergvärme, var tänkte du då koppla din växlare? Antar att du ska använda vattnet från marken till att kyla med? Det att ett ligger väl konstant mellan 5-10 grader. Sätter du den efter att värmepumpen kylt vattnet går du miste om värmen som datorn genererar. Kanske inte märks på energiförbrukningen men ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG:

Hej
Gillade ditt projekt !
Det du skrev om frysrisk om du skulle göra nåt med bergvärme, var tänkte du då koppla din växlare? Antar att du ska använda vattnet från marken till att kyla med? Det att ett ligger väl konstant mellan 5-10 grader. Sätter du den efter att värmepumpen kylt vattnet går du miste om värmen som datorn genererar. Kanske inte märks på energiförbrukningen men ändå

Vad kul! Vattnet i collectorslangen cirkulerar så fort att det inte spelar så stor roll.
Sedan så "suger bergvärmepumpen" enegi/värme från berget så vilken sida den monteras på spelar ingen roll. Men är rätt säker att majoriteten av den energi datorn skapar när den värmen loopen skulle absorberas av pumpen.

Nuvarande loop innehåll drygt 20L vätska. Systemet lyckas värma vattnet från rumstemperatur till drygt 30c efter bara någon timmes spelande. Fast jag har så enormt mycket kylförmåga.

700-1200W är mycket energi!
Rätt jämförbart med en kupévärmare till en bil.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Kopplar du in dig efter värmepumpen, returen till borrhålet, så får du 3-6 grader kallare vatten än före.
Ser dock problem om man går under 16grader. Kondens kan bli ett problem o då ska du isolera allt

Skrivet av Tobbbe__:

Vad kul! Vattnet i collectorslangen cirkulerar så fort att det inte spelar så stor roll.
Sedan så "suger bergvärmepumpen" enegi/värme från berget så vilken sida den monteras på spelar ingen roll. Men är rätt säker att majoriteten av den energi datorn skapar när den värmen loopen skulle absorberas av pumpen.

Nuvarande loop innehåll drygt 20L vätska. Systemet lyckas värma vattnet från rumstemperatur till drygt 30c efter bara någon timmes spelande. Fast jag har så enormt mycket kylförmåga.

700-1200W är mycket energi!
Rätt jämförbart med en kupévärmare till en bil.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG:

Kopplar du in dig efter värmepumpen, returen till borrhålet, så får du 3-6 grader kallare vatten än före.
Ser dock problem om man går under 16grader. Kondens kan bli ett problem o då ska du isolera allt

Skickades från m.sweclockers.com

Jo jag vet! In pendlar mellan 4-7c medans ut temperaturer hoppar mellan 1-6c beroende på hur mycket pumpen går.
Enklast vore kanske isolera ett chassi och ledningarna däremellan som är exponerade.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Avstängd

OP levererade! Sjukt häftigt!

Visa signatur

Min PC för den som är intresserad.
http://i.imgur.com/x6wZmmz.png
Bild på skapelsen.
http://i.imgur.com/HatCvjN.jpg

Permalänk

Det går framåt och ser bra ut! :-)

Det går framåt och ser bra ut!
En avfuktare till tilluften i datorn, isolera den för slippa kondens på utsidan.
Utnyttja dator värmen bättre så utnyttja till vattnet till värme pumpen.

Permalänk
Medlem

hur gör du när du ska lan:a...

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

hur gör du när du ska lan:a...

Långa slangar...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Det sitter mässingkopplingar med kopparrör från radiatorn till slangarna. Alla block och småradiatorer är av koppar. Tror samtliga fittings är av mässing också. Resten av loopen är akryl.

Jag har faktiskt problem med trycket just nu. Det beror främst på att min reservoar är så liten. När vattnet ändrar temperatur ökar och minskar volymen. Så hade behövt en dubbelt så stor reserverar. Då hade den fungerat som expansionskärl.

Så länge jag kör loopen helt sluten utan naturligluftning "öppen reservoar" så kan trycket hantera expansionen. Men risken för läckage ökar såklart. När jag river datorn och ersätter chassit med ett bygge mer likt en testbench helt utan fläktar och radiatorer kommer reservoaren uppgraderas ordentligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Hmm, Körde mitt system på akryl slangar förut och fick fylla på med vatten med jämna mellanrum. Man får helt enkelt osmosis i slangarna och vattnet läcker sakta ut och det blir ett undertryck i slangarna. Något man absolut vill undvika då undertryck får slangarna att vika sig lättare vid böjarna.
Men för ca 1 år sen så gjorde jag rent hela systemet och skurade rent allt. (block och allt). Var ganska mycket alger och sånt efter 5-6års körande.

Hur som helst så passade jag på att byta ut alla slangar till vinylslangar som jag köpt på biltema. Och har inte längre problem med osmosis eller undertryck i systemet. Kan vara något lägga på minnet om det blir relevant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Hmm, Körde mitt system på akryl slangar förut och fick fylla på med vatten med jämna mellanrum. Man får helt enkelt osmosis i slangarna och vattnet läcker sakta ut och det blir ett undertryck i slangarna. Något man absolut vill undvika då undertryck får slangarna att vika sig lättare vid böjarna.
Men för ca 1 år sen så gjorde jag rent hela systemet och skurade rent allt. (block och allt). Var ganska mycket alger och sånt efter 5-6års körande.

Hur som helst så passade jag på att byta ut alla slangar till vinylslangar som jag köpt på biltema. Och har inte längre problem med osmosis eller undertryck i systemet. Kan vara något lägga på minnet om det blir relevant.

Finns inget som heter akrylslangar. Akryl är hårdplast och är rör som måste böjjas med hjälp av värme. När röret väl kallnar behåller den sin form.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Finns inget som heter akrylslangar. Akryl är hårdplast och är rör som måste böjjas med hjälp av värme. När röret väl kallnar behåller den sin form.

Att jag har problem med (övertryck) i systemet är för att reservoaren inte kan hantera vattnets expansion när vatten temperaturer ökar.
(Hela loopen rymmer 20L) så går inte jämföra med en traditionell vattenkyld dator. Några celcius högre temp resulterar i att vattnets volym ökar.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Underbart

Permalänk

Kanske en liten hydrofor eller lämplig ventil? :-)

Kanske en liten hydrofor eller lämplig ventil?

Skrivet av Tobbbe__:

Att jag har problem med (övertryck) i systemet är för att reservoaren inte kan hantera vattnets expansion när vatten temperaturer ökar.
(Hela loopen rymmer 20L) så går inte jämföra med en traditionell vattenkyld dator. Några celcius högre temp resulterar i att vattnets volym ökar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HåkaN Teknik:

Kanske en liten hydrofor eller lämplig ventil?

Ett större expansionskärl får duga Har ju det minsta från EK idag. Knappt 7cm högt.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk

Utmärkt, 5/5. Kör du Folding@home eller Seti@home för att värma huset blir det fortfarande 5/5 men en massa + för stil.

Permalänk
Medlem

Gjort mig ett tillfälligt chassi ^^

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Har börjat hända en del på chassi sidan.

Projektet fortsätter.

#16104836

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks