Byta telefon pga kamera som är blå/röd i mörk miljö

Permalänk
Inaktiv

Byta telefon pga kamera som är blå/röd i mörk miljö

Har snart gått 3 år på min telefon. Jag har tappat den och det är några jack i kanterna, men den fungerar felfritt är bara kosmetiska "lackskador". Att bilden är blå/röd i mörka miljöer är ett känt fel i telefonen jag har. Men, om jag försöker få igenom reklamationsrätten kan dom då hävda att det är jag som gjort sönder den genom att påpeka de få jack som finns i lacken eller kan man förklara bort detta smidigt och det går igenom? Eller kommer det inte på tal alls kanske?
mvh

Permalänk
Medlem

Du är skyldig att reklamera inom rimlig tid efter att felet uppstått, vilket generellt innebär två månader. Det låter på ditt inlägg som att längre tid än så har passerat sedan felet uppstod och isåfall har du förverkat din reklamationsrätt.

Vad gäller omfattande skador kan det definitivt vara så att en verkstad pekar på dessa som orsak till felet, men det ligger principiellt på dem att visa att felet faktiskt är kopplat till skadan. Tappar man telefonen i backen emellanåt har saker en tendens att ta skada. Är det de facto ett känt fel på telefonen ("känt fel" innebär inte att man får upp sju träffar i valfri sökmotor) väger det naturligtvis tungt till din fördel.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av twit:

Du är skyldig att reklamera inom rimlig tid efter att felet uppstått, vilket generellt innebär två månader. Det låter på ditt inlägg som att längre tid än så har passerat sedan felet uppstod och isåfall har du förverkat din reklamationsrätt.

Vad gäller omfattande skador kan det definitivt vara så att en verkstad pekar på dessa som orsak till felet, men det ligger principiellt på dem att visa att felet faktiskt är kopplat till skadan. Tappar man telefonen i backen emellanåt har saker en tendens att ta skada. Är det de facto ett känt fel på telefonen ("känt fel" innebär inte att man får upp sju träffar i valfri sökmotor) väger det naturligtvis tungt till din fördel.

Okej tack för svaret!