Permalänk
Medlem

Ny dator till polaren

Tjena SweC!
Polaren har bestämt sig för att köpa en ny dator till jul men han har ingen aning om vad som är vad inom datorvärlden och jag är övertygad att om vi inte hjälper honom att välja kommer han att göra ett dåligt val. Han skulle föredra om den kom färdigbyggd men annars kan jag hjälpa honom bygga.

Önskemål: Kunna spela ARK och andra nya spel.
Budget: 10 000 - 15 000 men helst inte 15.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tackar för det snabba svaret. Den skulle kunna vara mycket intressant, men jag får ta och kolla med polarn först.

Permalänk

Erkänn, det finns ingen polare...

Det är inget att skämmas för att köpa ny dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av lalilulelo:

Erkänn, det finns ingen polare...

Det är inget att skämmas för att köpa ny dator

Den här datorn är faktiskt till en polare men jag håller med dig, det finns ingen skam i att behöva hjälp av dem som vet mer.

Permalänk

Den datorn ser ju inte riktigt dålig ut men om hans polare vill hålla sig lite mer budget så har den ju vissa komponenter som faktiskt kostar mer än vad som behövs. T.ex. så är det ju för all del coolt med skylake och ddr4 men för tillfället så kostar de mer än de är värda.

Jag vet inte vad som finns i färdiga paket men jag skulle säga att han bör sikta på en i5 4690k och ddr3 i typ 1600mhz. Att hålla sig till bara en disk (ssd då förstås) är ju också en grej men om polaren vill ha en extra disk så vet jag inte om jag skulle tipsa om en grön hdd i första hand.

Permalänk
Inaktiv

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8830217/2015-11-30

Detta kommer räcka och bli över åt din kompis. Glöm inte att lägga till SweClockers fraktfritt också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibidono:

Den datorn ser ju inte riktigt dålig ut men om hans polare vill hålla sig lite mer budget så har den ju vissa komponenter som faktiskt kostar mer än vad som behövs. T.ex. så är det ju för all del coolt med skylake och ddr4 men för tillfället så kostar de mer än de är värda.

Jag vet inte vad som finns i färdiga paket men jag skulle säga att han bör sikta på en i5 4690k och ddr3 i typ 1600mhz. Att hålla sig till bara en disk (ssd då förstås) är ju också en grej men om polaren vill ha en extra disk så vet jag inte om jag skulle tipsa om en grön hdd i första hand.

Jag reagerade också på att det var skylake men jag antog att det fanns ett bra resonemang bakom.

Hur är det sen med 970? Kommer 3,5 minnet inte att vålla några problem? Jag har hört mycket som är mindre bra om detta minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259415:

Tack för att du satte ihopa ett paket åt honom. Jag kommer att länka den vidare så fort som jag har möjlighet till det. Och det blev ju en trevlig slutsumma också.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Skrivet av Militias:

Jag reagerade också på att det var skylake men jag antog att det fanns ett bra resonemang bakom.

Hur är det sen med 970? Kommer 3,5 minnet inte att vålla några problem? Jag har hört mycket som är mindre bra om detta minne.

Den stora grejen med det var väl snarare att nvidia ljög om specsen än att minnet är 3,5+,5. Visst att minnet kommer påverkas om du maxar det men i dagsläget så är det få grejer som kommer ta sig så högt i minnet iaf. Så länge du inte slår på tunga saker som typ nvidia hairworks så kommer det nog gå bra. Den har ju iaf bäst prestanda/kr vad jag vet.