Permalänk
Medlem

Val av överspänningsskydd

Jag tänkte köpa ett grenuttag med inbyggt överspänningsskydd för att skydda dator och tv mot variationer i elnätet.
Det finns många att välja på och i många olika prisklasser så vilka är skillnaderna mellan dyra och billiga grenuttag?
Netonnet säljer exempelvis ett överspänningsskydd för över tusen kronor http://www.netonnet.se/art/koppla-och-anslut/el/grendosa/med-... samtidigt som exempelvis Clas Ohlson säljer skydd som är betydligt billigare.
Jag måste erkänna att det känns mer säkert att välja det svensktillverkade och dyrare grenuttaget än de billigare.

Vad är skillnaderna och vilken bör jag välja för att få ett så bra skydd som möjligt?

Permalänk
Medlem

Råd och rön gjorde ett test på överspänningsskydd i somras, tidningen finns nog kvar på ditt lokala bibliotek om du kollar.
http://www.radron.se/tester/boende-tradgard--husdjur/overspan...

Bäst skydd gav den här:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=430749

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Hedersmedlem

En beprövad och prisvärd modell som jag alltid väljer numera: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=430746

En bra UPS är dock helt överlägset men kostar betydligt mer.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Lånar denna tråd lite,
så om jag köper http://www.dustinhome.se/product/5010080522/apc-surgearrest-1-lightning-prot-essential-tele/?utm_campaign=prisjakt&utm_source=prisjakt.nu&utm_medium=pricecompare&utm_content=5734
Kan jag då koppla i en vanlig grendosa på låt oss säga 5 uttag i den och på så sätt få ett bra skydd mot blixtnedslag på allt jag kopplar in i denna grendosa??

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ebanhawk:

Lånar denna tråd lite,
så om jag köper http://www.dustinhome.se/product/5010080522/apc-surgearrest-1-lightning-prot-essential-tele/?utm_campaign=prisjakt&utm_source=prisjakt.nu&utm_medium=pricecompare&utm_content=5734
Kan jag då koppla i en vanlig grendosa på låt oss säga 5 uttag i den och på så sätt få ett bra skydd mot blixtnedslag på allt jag kopplar in i denna grendosa??

Nej, absolut inte. Det är därför det säljs överspänningsskydd med flera uttag, där skyddskretsarna är någorlunda anpassade efter ansluten utrustning. Det är mycket stor skillnad i hur många Joule de större klarar jämfört med minsta möjliga som du letat upp.

http://www.dustinhome.se/product/5010080528/apc-surgearrest-6... eller 8-uttagsvarianten är bra och klarar en hel del.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Ok, tack då vet jag. Då köper jag en med flera uttag istället.

Permalänk
Medlem

Tittade lite på det här med överspänningsskydd.
Har sen tidigare några Belkin med 6-8 uttag, både vita och svarta modeller (har för mig de svarta var bättre än de vita).

Skrivet av infigo:

Sån som infigo länkade till, fast både vita och svarta modeller och med olika antal uttag.
De har fungerat problemfritt för mig.
Men nu skulle jag behöva komplettera och det verkar inte som de säljs längre.

Skrivet av MultiMan:

En beprövad och prisvärd modell som jag alltid väljer numera: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=430746

Den verkade också bra. Men verkar också vara utgående modell.
Fanns något ställe som heter "klelektronik" som fortfarande hade någon i lager. Men jag har aldrig köpt något från de tidigare.

Finns det någon/några andra modeller som gäller 2015 ?
Hade tänkt mig något överspänningsskydd för under tusenlappen och med 6-8 uttag.

Någon som har erfarenhet av klelektronik ifall man kanske ska ta en APC Surgearrest medan de finns kvar?

Är Monster Extreme Power Överspänningsskydd ett vettigt alternativ?

Permalänk
Medlem

@GuessWho:

Haha. Det var två år sedan jag länkade den. Nu har två jag har gått sönder (glapp i kontakterna) och jag har numera denna:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3095423

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk

Kom ihåg att om du köper en för stor kan du fortfarande bräna tv en och datorn för om du bara använder 4 av 8 så kan du få dubbel späning i dom om dom bara har en späningreglerare före komtakterna samma om du har ett för litet och koplar en 8 förgrenare på en reglerad 4 så om du koplar 8an full så kommer den regleraden gå på dibbel kapasitet och bränas och koppla då fan inte en tvättmaskin till en regöerad 1a

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GuessWho:

Tittade lite på det här med överspänningsskydd.
Har sen tidigare några Belkin med 6-8 uttag, både vita och svarta modeller (har för mig de svarta var bättre än de vita).

Sån som infigo länkade till, fast både vita och svarta modeller och med olika antal uttag.
De har fungerat problemfritt för mig.
Men nu skulle jag behöva komplettera och det verkar inte som de säljs längre.

Den verkade också bra. Men verkar också vara utgående modell.
Fanns något ställe som heter "klelektronik" som fortfarande hade någon i lager. Men jag har aldrig köpt något från de tidigare.

Finns det någon/några andra modeller som gäller 2015 ?
Hade tänkt mig något överspänningsskydd för under tusenlappen och med 6-8 uttag.

Någon som har erfarenhet av klelektronik ifall man kanske ska ta en APC Surgearrest medan de finns kvar?

Är Monster Extreme Power Överspänningsskydd ett vettigt alternativ?

Denna med 6 uttag finns ju kvar: https://www.komplett.se/product/582482/datorutrustning/ups-ve...

Jag köpte https://www.komplett.se/product/839920/datorutrustning/ups-ve... senast pga extremt bra pris då (rea eller nåt, men 299 är fortfarande mycket bra). Nästa samma joule-angivelse som den gamla varianten i svart med 6 uttag. Inger dock inte samma kvalitetskänsla, så jag hade tagit den i svart så länge den finns, även för en hundralapp mer (plus att den har roterbar kabel).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Stainlees:

Kom ihåg att om du köper en för stor kan du fortfarande bräna tv en och datorn för om du bara använder 4 av 8 så kan du få dubbel späning i dom om dom bara har en späningreglerare före komtakterna samma om du har ett för litet och koplar en 8 förgrenare på en reglerad 4 så om du koplar 8an full så kommer den regleraden gå på dibbel kapasitet och bränas och koppla då fan inte en tvättmaskin till en regöerad 1a

Detta var ett besynnerligt inlägg, kan du förklara dig lite, gärna med hjälp av hänvisning till ellära ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Stainlees:
Spänning är konstant i parallellkrets och strömmen är konstant i en seriekrets. Ett grenuttag är parallellkopplat och det är 230V i varje uttag oberoende på hur många grejer det sitter i. Annars skulle den sista lampan gå sönder om du släcker alla utom en i huset och så är det inte.

Läs på Kirchhoffs spänningslag. Tja, alla Kirchhoffs lagar och ohms lag.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Det blev en sån.
Jag vet att man kan klara sig med vanligt grenuttag utan missöden och att bara för att man har överspänningsskydd så är det inte totalt säkert att absolut ingenting kan hände.
Men det känns iaf tryggare att ha överspänningsskydd än att inte ha det.
Oavsett om man får nytta av överspänningsskyddet eller inte går det att använda som grenuttag. Så någon nytta gör produkten oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Spänning är konstant i parallellkrets och strömmen är konstant i en seriekrets. Ett grenuttag är parallellkopplat och det är 230V i varje uttag oberoende på hur många grejer det sitter i. Annars skulle den sista lampan gå sönder om du släcker alla utom en i huset och så är det inte.

Min dator kostar mindre än €75000 även om det är 230V i varje uttag.

Permalänk

@infigo: njae om du försöker kopla 8 saker till en överspäningskydd som är gord för en viss amp dragning och du har för hög på grund av hur mycket som blir draget samma sam i en prop om du använder en för stark i ett gammalt hus och har dåliga ledningar o koplar upp för mycket så kan ledningarna smälta osv utan att propen går men med en för svag så kan propen gå om man belastar ledningarna med vad dom klarar men propen är inte gjort för det men har fel om det där med åtta stycken och använda en sitte väll en prop i vardera av dom men finns kina skit också

Permalänk
Medlem

@Stainlees:
Ett grenuttag är parallellkopplat och spänningen (U) är konstant. Strömmen (I) kommer öka i och med att du sätter in fler saker i grenuttaget men spänningen förändras inte. Vanligt är att hus har 10A säkringar (propp) vilket skyddar då det finns ett visst motstånd i kablarna som gör att de blir varma. Över 10A, alltså 2300W (10A*230V) på en fas (kan vara flera uttag och strömmen (A) adderas ju mer saker som adderas i systemet) finns risk att kablarna kan bli för varma vilket är det du menar. Har du för många grejer så de tillsammans drar ström mer än husets kablar klarar, vilket säkringen skyddar mot, det är därför den finns.

Ett överspänningsskydd skyddar mot överspänning inte mot hög ström. Det finns vissa som har en säkring och skyddar mot för höga strömmar men väldigt få. Att det står att den klarar max 2300W (10A) eller något annat så menas det att den kan bli för varm vid mer än det. Men det kan stå Fused 10A och då skyddar den mot för höga strömmar. Tillbaka till överspänningsskyddet så skyddar det mot t.ex. strömspikar och liknande.

Sista raden och halva näst sista förstod jag inte vad du menade. Försök använda radbyten, punkt och komma. Jobbigt att läsa när allt är i en klump med allt möjligt

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14