Permalänk

Från samsung S2 till...

Hej, blev precis medlem och kommer med lite funderingar.

Har en samsung s2 idag som jag haft i ca. 3 år. Är väldigt nöjd med den, storleken, känslan även hastigheten;
Iallafall hastigheten som fanns där fram tills för ett tag sedan

Domedagen för min telefon kom dock efter jag spräckt displayen så nu är det dags att lägga veteranen på hyllan och köpa något annat.

Krav jag har på telefon är ungefär samma format och känsla som på s2:an. Behöver inte vara en android.
Kamera och spel är inget man behöver ta hänsyn till för det är inget jag använder.
Ringer och smsar typ bara, och använder någon enstaka app.

Pris och batteritid är utöver formatet det viktigaste. Vill gärna hålla mig kring 2-3000 kr helst billigare.

Har varit inne på elgiganten, siba m.m. men känns som det finns 100-tals telefoner i den prisklassen, blir väldigt svårt att avgöra vilken som är bäst då.

Jag får tacka på förhand och hoppas att ni har några tips till mig

Permalänk
Medlem

@madmaxxxx: En vanlig S6 vore väl nåt för dig, men den är ju lite utanför din budget... så kanske en S4?

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Skrivet av xpanterx:

@madmaxxxx: En vanlig S6 vore väl nåt för dig, men den är ju lite utanför din budget... så kanske en S4?

S6:an är bra utanför min budget. Tror jag har klämt på en S4 också, men den var väldigt stor tyckte jag?

Permalänk
Medlem

Lumia 640 kanske?

Permalänk
Medlem

Kolla på en Sony Z5 Compact!

Fördelen med Sony compact modeller är att det inte är avskalade, som Samsung Mini modeller är.

Dvs, du får samma prestanda och funktioner i en Z5 compact som du får i en Z5. En Samsung S5 Mini har inte samma prestanda som en S5.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z490-F GAMING | CPU: Intel Core i7-10700K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15 | Memory: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 32GB | GPU: ASUS ROG Strix GeForce RTX 2070 SUPER OC 8GB GDDR6 | SDD: Samsung 980 1 TB GB M.2 PCIe Gen3 x4 NVMe | HDD: 2 x WD Blue WD10EZEX 64MB 1TB | Audio: Sound Blaster X-Fi Titanium | Case: Corsair 7000D AIRFLOW | PSU: EVGA SuperNOVA 850 G2 | Monitor: ASUS TUF Gaming VG27BQ | OS: Windows 11 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

@madmaxxxx: Ok, lovar att du vänjer dig snabbt vid storleken, när jag bytte från min Nokia 5800 till min S2 tyckte jag den var gigantisk, nu tycker jag den är liten jämfört med min S6...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Skrivet av S2:

Kolla på en Sony Z5 Compact!

Fördelen med Sony compact modeller är att det inte är avskalade, som Samsung Mini modeller är.

Dvs, du får samma prestanda och funktioner i en Z5 compact som du får i en Z5. En Samsung S5 Mini har inte samma prestanda som en S5.

Hade även också kollat på Sony z5 compact. De rear ofta till skillnad från Samsung.

Permalänk

Tack för alla svar, men budgeten låg på 2-3000 kr. Samtliga ni rekommenderat ligger en bra bit över det

Permalänk
Medlem

LG G3 är en trevlig telefon.

Jag hade i lite drygt ett år en 1st gen. Moto G och var nöjd med den. inte apstor heller. Kan tyvärr inte svara på hur de senare generationerna var. En nackdel med (min) moto g var att batteriet satt fast. Med min LG G3 har jag altid ett batteri på laddning och byter bara när det andra börjar ta slut. Rätt skönt på kortare resor oxå.

Permalänk
Medlem

Här har du några alternativ: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3110665,3267721,3262955,..., samtliga har 2gb Ram minne vilket jag tycker är ett mininum idag för att det ska flyta på, svårt att hitta mindre telefoner idag tyvärr, är bara Sony compact serien som jag kan rekomendera i de mindre storlekarna men den är dyr. Utav dessa skulle jag välja Motorolan G3 i första hand o Huawei P8 lite i andra.

Permalänk
Skrivet av madmaxxxx:

Hej, blev precis medlem och kommer med lite funderingar.

Har en samsung s2 idag som jag haft i ca. 3 år. Är väldigt nöjd med den, storleken, känslan även hastigheten;
Iallafall hastigheten som fanns där fram tills för ett tag sedan

Domedagen för min telefon kom dock efter jag spräckt displayen så nu är det dags att lägga veteranen på hyllan och köpa något annat.

Krav jag har på telefon är ungefär samma format och känsla som på s2:an. Behöver inte vara en android.
Kamera och spel är inget man behöver ta hänsyn till för det är inget jag använder.
Ringer och smsar typ bara, och använder någon enstaka app.

Pris och batteritid är utöver formatet det viktigaste. Vill gärna hålla mig kring 2-3000 kr helst billigare.

Har varit inne på elgiganten, siba m.m. men känns som det finns 100-tals telefoner i den prisklassen, blir väldigt svårt att avgöra vilken som är bäst då.

Jag får tacka på förhand och hoppas att ni har några tips till mig

Storleken fanns med bland mina krav också, rekommenderar en titt på Samsung Galaxy S4 mini, den är aningens mindre än S2 men inget som stör. Med mina små händer var storleken ett stort krav och det fanns inte så mycket längre som var ungefär som S2

Tror jag köpte S4 Mini för 1700 ungefär på REA, men det är några månader sedan nu...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av madmaxxxx:

Hej, blev precis medlem och kommer med lite funderingar.

Har en samsung s2 idag som jag haft i ca. 3 år. Är väldigt nöjd med den, storleken, känslan även hastigheten;
Iallafall hastigheten som fanns där fram tills för ett tag sedan

Domedagen för min telefon kom dock efter jag spräckt displayen så nu är det dags att lägga veteranen på hyllan och köpa något annat.

Krav jag har på telefon är ungefär samma format och känsla som på s2:an. Behöver inte vara en android.
Kamera och spel är inget man behöver ta hänsyn till för det är inget jag använder.
Ringer och smsar typ bara, och använder någon enstaka app.

Pris och batteritid är utöver formatet det viktigaste. Vill gärna hålla mig kring 2-3000 kr helst billigare.

Har varit inne på elgiganten, siba m.m. men känns som det finns 100-tals telefoner i den prisklassen, blir väldigt svårt att avgöra vilken som är bäst då.

Jag får tacka på förhand och hoppas att ni har några tips till mig

OnePlus One.

Visa signatur

///M4

Permalänk

Skulle rekommendera antingen en Lumia 640 som någon skrev eller en Motorola Moto G av valfri modell.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk

Samsung Galaxy A3 & A5 äger själv en A5 tror jag gav 2500kr för den. Riktigt nice lur.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 8700K | MOBO : MSI Z370-A PRO
GPU : Nvidia Geforce GTX 1060 6GB |
RAM : Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2600MHz
SSD : Samsung EVO 850 500GB SSD x2
https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#/m...

Permalänk
Entusiast

Skulle säga Oneplus One, men då den är för stor, kör på Oneplus X!

https://oneplus.net/se/x
2549kr!

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit