Hjälp att få igång 144hz BenQ XL2411Z!

Permalänk
Medlem

Hjälp att få igång 144hz BenQ XL2411Z!

Hej! Fick hem min BenQ XL2411Z efter black friday!
Precis kopplat in den å kalibrerat lite smått. Men får ej igång 144hz..
I system står Current Resolution 1920x1080 60hz och Optimal Resolution 1920x1080 120hz.
Har kopplat in skärmen med medföljande DVI Dual link.

Har en sekundär skärm (Asus VN247h 60hz) om det kan spöka till det men läst att det ska funka?
Sekundära skärmen är ikopplad på dvi den med.
Gpu är amd 7870 som ska uppgraderas på julrean!

Har även testat att koppla ur den andra skärmen men ingen förändring.

Någon som vet vad felet kan vara? All hjälp uppskattas!

Mvh

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@of-doom: Vad händer när du försöker byta till 120/144 hz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Relive:

@of-doom: Vad händer när du försöker byta till 120/144 hz?

Vart kan jag ändra det? Testat i AMDs drivrutiner då står det att skärmen ej stödjer det.
Har även testat på Avancerade bildegenskaper å där står 60 som max :S

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk

Testade den andra dvi..på grafikkortet
Eller om du har en switch på grafikkortet (BIOS switch)
Hade jag på ett kort från AMD en gång som hade 60 på ena läget och 120 på andra eller sätt den i den andra dvi kontakten

Visa signatur

ASUS MAXIMUS XI HERO - 9700K -H100i RGB PLATINUM - 32GB - RTX 3080 TI-AOC CU34G2X -
PSU HX 1200I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy_johansson:

Testade den andra dvi..på grafikkortet
Eller om du har en switch på grafikkortet (BIOS switch)
Hade jag på ett kort från AMD en gång som hade 60 på ena läget och 120 på andra eller sätt den i den andra dvi kontakten

Ingen bios switch men testade att byta, en förändring som hände iaf i CCC står det nu Maximun reported refresh rate 144 hz i andra utgången stod det bara 120

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk

@of-doom:

Fixade det sig ...?

Visa signatur

ASUS MAXIMUS XI HERO - 9700K -H100i RGB PLATINUM - 32GB - RTX 3080 TI-AOC CU34G2X -
PSU HX 1200I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy_johansson:

@of-doom:

Fixade det sig ...?

Ser ut som det fixade sig! Kan välja 144hz i spelet Trove iaf och det har ändrat sig i OSD menyn på skärmen till 144 hz och 120! tackar! Ska testa å se om det funkar i fler spel med

EDIT: När man är på skrivbordet ska det köras i 60hz då? Det ändras iaf om till 60/120hz i menyn då.

EDIT 2: I CS står det fortfarande still på 60hz? Någon inställning där jag missat? Stänger jag av v sync kommer jag upp över 200fps men körs väll endå i 60hz? Står 60 hz i menyn på skärmen iaf när cs är igång

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av of-doom:

Ser ut som det fixade sig! Kan välja 144hz i spelet Trove iaf och det har ändrat sig i OSD menyn på skärmen till 144 hz och 120! tackar! Ska testa å se om det funkar i fler spel med

EDIT: När man är på skrivbordet ska det köras i 60hz då? Det ändras iaf om till 60/120hz i menyn då.

EDIT 2: I CS står det fortfarande still på 60hz? Någon inställning där jag missat? Stänger jag av v sync kommer jag upp över 200fps men körs väll endå i 60hz? Står 60 hz i menyn på skärmen iaf när cs är igång

du kan ju ställa in på egenskaper på bildskärmen avancerat bildsärms uppdaterings bla bla att den ska rulla i 144..men vet inte om jag ser nån anledning med det ,jag kör 60 i windows miljö

ang cs säkert nån inst...

Visa signatur

ASUS MAXIMUS XI HERO - 9700K -H100i RGB PLATINUM - 32GB - RTX 3080 TI-AOC CU34G2X -
PSU HX 1200I

Permalänk
Medlem

@Jimmy_johansson: 60 hz i windows miljö laggar ju rutorna om man testat i högre

För csgo -freq 144 i launch options.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy_johansson:

du kan ju ställa in på egenskaper på bildskärmen avancerat bildsärms uppdaterings bla bla att den ska rulla i 144..men vet inte om jag ser nån anledning med det ,jag kör 60 i windows miljö

ang cs säkert nån inst...

Nej kan ej ändra någon sådan inställning på skärmens inställningar :S

Skrivet av Relive:

@Jimmy_johansson: 60 hz i windows miljö laggar ju rutorna om man testat i högre

För csgo -freq 144 i launch options.

Hittar ej! Är det i kommando dolken?

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk

@of-doom:

höger klicka på skrivbordet ---bildskärmsinställningar ---avancerat---egenskaper för bilskärmskort-----bildskärm

Visa signatur

ASUS MAXIMUS XI HERO - 9700K -H100i RGB PLATINUM - 32GB - RTX 3080 TI-AOC CU34G2X -
PSU HX 1200I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Relive:

@Jimmy_johansson: 60 hz i windows miljö laggar ju rutorna om man testat i högre

För csgo -freq 144 i launch options.

Skrivet av Jimmy_johansson:

@of-doom:

höger klicka på skrivbordet ---bildskärmsinställningar ---avancerat---egenskaper för bilskärmskort-----bildskärm

Sååå nu har jag fått allt att funka ser det ut som! Tack så hemskt mycket för all hjälp!

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
99:e percentilen

TS, det kan vara bra att veta att du nu har låst fast dig i utgående DVI, eftersom du har köpt en 144 Hz-skärm utan DisplayPort. Det är inte säkert att ditt nästa grafikkort kommer ha DVI, och då kommer du inte kunna köra mer än 60 Hz.

Skrivet av Jimmy_johansson:

du kan ju ställa in på egenskaper på bildskärmen avancerat bildsärms uppdaterings bla bla att den ska rulla i 144..men vet inte om jag ser nån anledning med det ,jag kör 60 i windows miljö

Du kan väl ändå inte mena att du har en 144 Hz-skärm som du kör i 60 Hz i skrivbordsmiljö eller att någon i något sammanhang borde nöja sig med 60 Hz på en 144 Hz-skärm?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Alling:

TS, det kan vara bra att veta att du nu har låst fast dig i utgående DVI, eftersom du har köpt en 144 Hz-skärm utan DisplayPort. Det är inte säkert att ditt nästa grafikkort kommer ha DVI, och då kommer du inte kunna köra mer än 60 Hz.

Du kan väl ändå inte mena att du har en 144 Hz-skärm som du kör i 60 Hz i skrivbordsmiljö eller att någon i något sammanhang borde nöja sig med 60 Hz på en 144 Hz-skärm?

kör dubbla 980 ...kör 144hz i alla spel ja ... eller vad är du du undrar ?

för att 2 980 i 144 i winows miljö bli både varmare och jobbar mer än 60 hz

så jag är nöjd som jag har det ..................................

Visa signatur

ASUS MAXIMUS XI HERO - 9700K -H100i RGB PLATINUM - 32GB - RTX 3080 TI-AOC CU34G2X -
PSU HX 1200I

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Jimmy_johansson:

kör dubbla 980 ...kör 144hz i alla spel ja ... eller vad är du du undrar ?

för att 2 980 i 144 i winows miljö bli både varmare och jobbar mer än 60 hz

så jag är nöjd som jag har det ..................................

Mitt 980 är konstant 32 °C varmt och ligger på 5 % GPU-användning (upp till 18 % när jag rör musen) när jag skriver på SweClockers i Chrome och har CS:GO (med huvudmenyn uppe), TS, Steam, Telegram och Spotify igång i bakgrunden. Man har väl inte en dyr, kraftfull gamingdator och en fin gamingskärm för att hålla grafikkorten så kalla och obelastade som möjligt? Varför skulle man ens överväga att inte köra 144 Hz på skrivbordet med tanke på hur stor skillnaden i flyt och responsivitet är?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Alling:

Mitt 980 är konstant 32 °C varmt och ligger på 5 % GPU-användning (upp till 18 % när jag rör musen) när jag skriver på SweClockers i Chrome och har CS:GO (med huvudmenyn uppe), TS, Steam, Telegram och Spotify igång i bakgrunden. Man har väl inte en dyr, kraftfull gamingdator och en fin gamingskärm för att hålla grafikkorten så kalla och obelastade som möjligt? Varför skulle man ens överväga att inte köra 144 Hz på skrivbordet med tanke på hur stor skillnaden i flyt och responsivitet är?

Kul för dig .glad för din skull
Jag gör som jag gör ,du gör som du gör ,så blir alla glada😀

Visa signatur

ASUS MAXIMUS XI HERO - 9700K -H100i RGB PLATINUM - 32GB - RTX 3080 TI-AOC CU34G2X -
PSU HX 1200I

Permalänk

Lånar tråden!
Köpte en xl2720z begagnat idag. När jag försöker ändra till någon annan hz i windows står det bara "incorrect cable, please use the dual link dvi that came with your monitor". I den här tråden står det något om att man ska använda en dvi-i kabel, http://linustechtips.com/main/topic/245427-i-cant-get-my-benq... . Men min kabel ser ut såhär: http://postimg.org/image/f8s7f6hi7/
Är det det som är fel? Någon som ev kan länka till kabeln jag ska ha?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av kamikazecow:

Är det det som är fel? Någon som ev kan länka till kabeln jag ska ha?

Kabeln du visar på bilden är single link-kopplad och då när du inte mer än 60 Hz på den skärmen. Du behöver en Dual Link-kabel:

Här har du bilder på hur det ska se ut och hur det skiljer sig
http://www.sweclockers.com/artikel/21068-bildanslutningar-del...

Permalänk

@Laxpudding:
Ah tack!
Det var precis det som var problemet. Till info kan jag berätta att det det var en DVI-D dual link som behövdes, ifall det är någon annan än jag som är förvirrad i framtiden