Fråga angående kolli id?

Permalänk

Fråga angående kolli id?

Hej! Posten har av någon anledning börjat smsa mig dagen efter jag fått mina leveranser (jag vet dock att jag kan hämta ut dem en halvtimme efter de anlänt då jag alltid gjort det innan och testade nyligt). Men vissa Kolli id slutar ju på fyra siffror och SE medan vissa börjar på 00 och slutar på siffror och inga bokstäver efter. Nämner man fortfarande alltid de fyra sista siffrorna?

Permalänk
Medlem

Yes.

Permalänk
Skrivet av SUMITOMO:

Tackar!

Permalänk
Medlem

nej det är inte alltid så, jag skulle hämta ett paket med dom fyra sista o kassörskan kom med ett paket som inte var mitt.

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Medlem

Koderna jag gått via sms har alltid varit dom fyra sista siffrorna i kollinumret

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av noob:

nej det är inte alltid så, jag skulle hämta ett paket med dom fyra sista o kassörskan kom med ett paket som inte var mitt.

Skrivet av KKay:

Koderna jag gått via sms har alltid varit dom fyra sista siffrorna i kollinumret

Skickades från m.sweclockers.com

Mitt utlämningsställe ger bara de fyra sista siffrorna men de nämner också i SMSet att man behöver nämna om paketet är skickat med en viss leverantör eller ej då de kan ha samma sista fyra nummer i sitt kolli.

Permalänk
Skrivet av Terrell:

Mitt utlämningsställe ger bara de fyra sista siffrorna men de nämner också i SMSet att man behöver nämna om paketet är skickat med en viss leverantör eller ej då de kan ha samma sista fyra nummer i sitt kolli.

Har de inte en dator där de kan knappa in namn och se att det är du? Så gör de här iaf.

Permalänk
Medlem

@lennartstek:

Jobbar på utlämningsställe åt Postnord. Man kan inte söka på namn och se om det finns något paket på hyllan till dig. När du uppger de fyra siffrorna, antingen från sms eller från ett kollinummer kommer ditt namn upp om det är paket eller rekommenderat brev, när det gäller vanliga brev som är för stora att delas ut så står det inte något namn utan manfår gå på nummer samt fråga efter namnnet som står på brevet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lennartstek:

Har de inte en dator där de kan knappa in namn och se att det är du? Så gör de här iaf.

Det finns nog en variation av saker de kan göra.
Men tänkte just det klassiska när man går till utlämningsstället, säger numret man fick och dom hämtar paketet men ser då att det finns 2 st eller fler som har samma nummer då de kommer från olika fraktföretag

Permalänk
Medlem
Skrivet av rocswe:

@lennartstek:

Jobbar på utlämningsställe åt Postnord. Man kan inte söka på namn och se om det finns något paket på hyllan till dig. När du uppger de fyra siffrorna, antingen från sms eller från ett kollinummer kommer ditt namn upp om det är paket eller rekommenderat brev, när det gäller vanliga brev som är för stora att delas ut så står det inte något namn utan manfår gå på nummer samt fråga efter namnnet som står på brevet.

Vet du om det finns nåhon speciell anledning till att man inte kan söka på namn? Känns ju som att det hade varit smidigt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

@KKay:

Nej faktiskt inte. Vet att man ibland kan söka på kombinationen mobilnummer och namn. Kanske har det något med datalagringslagen eller nåt, att man inte får registrera namn osv. hursomhelst. Fast det går ju bra med paket och rek... kanske någon annan vet.

Permalänk
Hedersmedlem

Om de enkelt kunde söka på namn så tror jag det kanske kan missbrukas. "Nu går jag in och kollar om Kalle Kula kommer få något paket". Anställda på postnords företagscenter etc. litar jag nog på men generellt så finns det nog en del rötägg som får hantera utlämningsställen.
Visst, är de riktigt nyfikna kan de väl läsa på alla paket men jag tror det är bra hinder att det inte går automatiskt.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG