Permalänk

Varm gpu efter dreamhack

Tjena,

Va iväg på dreamhack och när jag kom hem så märkte jag att gpu'n va väldigt varm.
Allt annat håller en ganska bra temp men inte graffet, det är iaf högre än innan.

Åkte buss dit så funderade på om datorn kan ha fått en liten stöt så att fläkten lossnat lite(?).
Låter det rimligt? Isf hur gör jag, skruva loss och på med ny kylpasta?
Just nu ligger den på 47 idle. Men den går gärna upp till 80-90grader i enklare spel som rocket league.

Har ett xfx 7970.

Även funderat på att uppgradera kortet, men polarn säger att de är mer värt o vänta, va säger ni?

Permalänk
Medlem

Du kan ju iaf öppna chassiet å kolla så att sladdar å fläktar sitter där de ska. Att fläkten på greffekortet lossnat låter inte troligt. Då skulle det bli jävligt varmt även i idle. Kanske kan vara en chassiefläkt som det hänt något med. Kolla hur det är med dammnivån.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

De flesta grafikkort tjänar på en rengöring och ny pasta efter ett år eller så.
Men är du lite osäker så kolla först in hur kortet är hopskruvat, oftast så finns det bilder eller nåt litet filmklipp som visar.

Är du nöjd med prestandan så finns det ju ingen anledning att uppgradera

Permalänk

Installera om kylaren på grafikkortet och byt kylpasta. Gissar på att kontakten mellan kylaren och GPUn påverkats av skakningarna under transporten.

Permalänk
Skrivet av fragwolf:

Du kan ju iaf öppna chassiet å kolla så att sladdar å fläktar sitter där de ska. Att fläkten på greffekortet lossnat låter inte troligt. Då skulle det bli jävligt varmt även i idle. Kanske kan vara en chassiefläkt som det hänt något med. Kolla hur det är med dammnivån.

Kollade lite snabbt förut, allt såg ut o snurra. ska blåsa ur datorn imrn.

Men då kan jag låna tråden till lite annat, funderat på att snygga till i datorn lite, göra lite snyggare kabeldragningar etc.
Så tänkte köpa ett modulärt nätagg och en ny cpu kylare.
Hur mycket kräm behöver man till ett 7970 samt en i5a?
Har ni något tips på cpu kylare samt nätagg?
Behöver ingen värsting kylare, eftersom jag inte kan nånting om överklockning.

Permalänk

@Fönstrputtsaren:

Okej, får dra iväg imrn o köpa lite pasta, kan ju inte förvärra saken.

Permalänk
Medlem

@raggarlasse:
47 grader idle är ju bra. Om det hade hänt något med kylaren/pastan etc så borde den bli varmare i idle :/
Det står på graffekortet vad som är rekommenderat. Vad har du i dagsläget? Köp nått 80+ agg iaf. Brons eller vad det heter. 600 W lär räcka gott. OM du inte tänkt lägga till graffekort i framtiden å köra sli? Man ska inte snåla på nätdelar, så bra märke/kvalitet är viktigt. Stirra dig inte helt blind på effekten, men i regel dest o mer desto bättre

Har du för dåligt agg så måste det jobba mycket mer för att hålla det stabilt, köper du för Bra agg med för klena saker så kommer inte agget upp i den optimalabelastningen. Så något mitt i mellan. Utgå från 600W iaf skulle jag gissa på fungerar bra. Utan att veta exakt vad du har i burken.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

"Ingen värsting-kylare"
Då rekommenderar jag hyper 212 eller be-quiet pure rock.
Du klarar dig bra på 550 watt nätdel. Exempelvis https://www.inet.se/produkt/6909983/fractal-design-integra-m-...
Vill du ha expansionsmöjligheter i framtiden kanske du vill ha lite mer, då hade jag gått all in och köpt typ:
https://www.inet.se/produkt/6911980/corsair-rm750x-750w#/spec...

Permalänk

jag tycker det var dammigt på dreamhack.

Skickades från m.sweclockers.com