Betala kvinnor för att läsa IT, förslag från Digitaliseringskommisionen

Permalänk
Medlem

Betala kvinnor för att läsa IT, förslag från Digitaliseringskommisionen

Digitaliseringskommisionen lämnade idag ett förslag till Mehmet Kaplan.
Det handlade i stora drag om att skriva av lån för studieskuld efter examen
samt att studiebidraget inte skall räknas med i det begränsade antalet veckor
som man får ta studielån.

Mer om förslaget finns att läsa på dn, se länk nedan:
http://www.dn.se/ekonomi/forslag-kvinnor-far-lasa-it-utan-lan...

Vad tycker ni?

Själv tycker jag att det är absurt och sjukt. Är helt mållös.

Permalänk
Medlem

Tycker dom ska höja lönerna i kvinnodominerade yrken som sjukvård/(för)skola istället för att locka dom därifrån.

Permalänk
Medlem

Visst vore det bra med fler kvinnor i branschen, men att locka in dem med skattepengar på grund av deras kön allena? Dumheter!

Ska man locka in folk till specifika utbildningar ska det vara grundat i att det är utbildningar där det finns ett stort behov av kompetent arbetskraft inom offentlig sektor, nu eller inom några år, exempelvis lärarutbildningar och socionomutbildningar, och då endast om de tar examen och jobbar med det en viss tid, och definitivt utan könsrestriktioner.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk

asså herregud, är inte första gången de gör så här. Frågan är vad vi män får i stället? det ska väll vara lika i ett jämställt samhälle.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Diskrimination är väl knappast bara när man särbehandlas negativt utan även när en viss grupp får privilegier?

Om detta införs bör man likväl införa samma typ av privilegier för manliga sjuksköterskor? Det är en lång utbildning och det är väldigt låga siffror på män inom den yrkesgruppen. (ca 7%). Visserligen inte lika lågt men fortfarande lågt, varför ska vissa yrkesgrupper/utbildningar ha större betydelse än andra för "kvotering/jämställdhetsarbete"?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag blir lika förundrad varje gång ett sånt här korkat förslag läggs fram, på vilket sätt bidrar detta till ökad jämställdhet i samhället?

Tydligen är man feminist och för jämställdhet om man särbehandlar individer enbart baserat på kön, gå ut och sprid denna nyfunna kunskap!

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem

Undrar med vilka tankar ligger bakom sådana förslag. Handlar det om statistik för att kunna bevisa sig mot andra länder för att genomföra sin politik utanför gränsen för det då är bevisat ska funka? eller är det bara ett fösök på en knuff så att bollen ska rulla vidare hur argumenteras det för och går igenom?

Permalänk
Medlem

Låter lika fånigt som Girls Who Code-välgörenheten. Vad är det exakt som stoppar dem från att studera IT? Blir de utskrattade av samhället eller?

Manliga sjuksköterskor då? Filmen Meet The Parents har ju typ 10 skämt som bara handlar om att han är en manlig sjuksköterska. Gillar filmen och känner mig inte kränkt utan kan inte se förbi dubbelmoralen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr.Toolbox:

asså herregud, är inte första gången de gör så här. Frågan är vad vi män får i stället? det ska väll vara lika i ett jämställt samhälle.

Vi män får nöjet med att betala allt.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Jag tycker det i grunden är bra, men systemet borde utvidgas, så att män som väljer kvinnodominerade yrken också omfattas av systemet, och så att fler "mansyrken" ingår för kvinnor. "Money talks" brukar det ju heta, och om det är ekonomiska lättnader som krävs för att folk ska få huvudet ut ur röven och släppa könsnormerna så är det väl så. Vi har redan provat det här med att "förändringar ska växa fram naturligt", och det har aldrig funkat. Alla större förändringar i rätt riktning är mer eller mindre påtvingade, så att det skulle ske av sig själv är en icke uppnåelig utopi, alternativt ett svepskäl för de som tycker att "män är män och kvinnor är kvinnor", typ.

Att kvinnor idag inte väljer IT-utbildningar är dessutom inte ett dugg konstigt med tanke på den "grabbkultur" som råder. Men om fler kvinnor skulle finnas i klasserna så skulle den förmodligen självdö efter ett tag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tramsinlägg raderade i enlighet med §1*

Vänligen håll diskussionen på en saklig nivå.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Kan inte säja att jag är förvånad med tanke på vilka som sitter i regeringen.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Man kanske borde satsa pengarna på att sprida en annan bild av IT istället för att särbehandla personer efter kön? Kvinnor blir redan idag särbehandlade på arbetsmarknaden inom IT på grund av sitt kön, så det tillsammans med ett intresse för IT borde väl vara motivation nog till att söka sig till branschen?

Permalänk

varför ska kvinnor få det lättare att skaffa en utbildning som är "framtiden". dessutom är det sjukt för att IT är ett intresse precis som alla andra val som sker efter grundskolan.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker det i grunden är bra, men systemet borde utvidgas, så att män som väljer kvinnodominerade yrken också omfattas av systemet, och så att fler "mansyrken" ingår för kvinnor. "Money talks" brukar det ju heta, och om det är ekonomiska lättnader som krävs för att folk ska få huvudet ut ur röven och släppa könsnormerna så är det väl så. Vi har redan provat det här med att "förändringar ska växa fram naturligt", och det har aldrig funkat. Alla större förändringar i rätt riktning är mer eller mindre påtvingade, så att det skulle ske av sig själv är en icke uppnåelig utopi, alternativt ett svepskäl för de som tycker att "män är män och kvinnor är kvinnor", typ.

Att kvinnor idag inte väljer IT-utbildningar är dessutom inte ett dugg konstigt med tanke på den "grabbkultur" som råder. Men om fler kvinnor skulle finnas i klasserna så skulle den förmodligen självdö efter ett tag.

Kvinnorna som läser IT har redan en enorm fördel i form av att det kvittar hur de presterar så har de garanterat jobb efter examen bara för att företagen gör allt för att få in kvinnor på de posterna då det ser bra ut.

Var en tjej som läste på Data här i lund som bodde på samma korridor som jag bodde på innan, det gick sådär i skolan och hon var underkänd i allt som hade med programmering/data/it att göra så fick inte CSN, då blev hon anställd som programmerar på ett större företag under ett år så hon hade tid att läsa in sina missade kurser innan hon fortsatte. Det hade aldrig hänt att en kille som kuggat programmeringen blev anställd som programmerar i alla fall...

Permalänk
Medlem

Vi behöver mer diskriminering för att motverka.... diskriminering? Den s.k. könsroll-norm där tjejer inte ska göra "grabbiga" saker i ung ålder präglar oss alla. Positivt är att denna könsroll-norm (diskriminering) har minskat de senaste 20 åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av silfverzor:

varför ska kvinnor få det lättare att skaffa en utbildning som är "framtiden". dessutom är det sjukt för att IT är ett intresse precis som alla andra val som sker efter grundskolan.

Nja valet av studier må offentliggöras efter grundskolan men det uppstår långt tidigare.

Hur som helst så är det en kommission som står för utredningen, detta är alltså inte att förväxla med någon politisk vilja.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Även om jag skulle vilja se fler kvinnor i it branschen så vill jag att väljer den utbildning de är intresserade av inte för att den är gratis.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker det i grunden är bra, men systemet borde utvidgas, så att män som väljer kvinnodominerade yrken också omfattas av systemet, och så att fler "mansyrken" ingår för kvinnor. "Money talks" brukar det ju heta, och om det är ekonomiska lättnader som krävs för att folk ska få huvudet ut ur röven och släppa könsnormerna så är det väl så. Vi har redan provat det här med att "förändringar ska växa fram naturligt", och det har aldrig funkat. Alla större förändringar i rätt riktning är mer eller mindre påtvingade, så att det skulle ske av sig själv är en icke uppnåelig utopi, alternativt ett svepskäl för de som tycker att "män är män och kvinnor är kvinnor", typ.

Att kvinnor idag inte väljer IT-utbildningar är dessutom inte ett dugg konstigt med tanke på den "grabbkultur" som råder. Men om fler kvinnor skulle finnas i klasserna så skulle den förmodligen självdö efter ett tag.

Så mycket som jag egentligen ogillar kvotering och liknande så känns det verkligen som att man skulle behöva få bollen i rullning och få in fler kvinnor i branchen. Jag tror som du att om man väl börjar få in fler kvinnor så behövs inte såna här idéer om ett par år, då grabbigheten börjar dö ut och tjejer skulle mer sannolikt välja IT-utbildningar, även efter att man tagit bort såna här hjälpmedel. Grabbigheten som finns inom IT får gärna dö ut snabbt. Det känns lite tråkigt att läsa en IT linje som jag gör, och ha typ 10-15 tjejer i en klass på 60 pers.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Kvinnorna som läser IT har redan en enorm fördel i form av att det kvittar hur de presterar så har de garanterat jobb efter examen bara för att företagen gör allt för att få in kvinnor på de posterna då det ser bra ut.

Var en tjej som läste på Data här i lund som bodde på samma korridor som jag bodde på innan, det gick sådär i skolan och hon var underkänd i allt som hade med programmering/data/it att göra så fick inte CSN, då blev hon anställd som programmerar på ett större företag under ett år så hon hade tid att läsa in sina missade kurser innan hon fortsatte. Det hade aldrig hänt att en kille som kuggat programmeringen blev anställd som programmerar i alla fall...

Eventuella fördelar man får efter avslutad utbildning får man ju först om man går den, eller hur? Och det här förslaget syftar ju just till att få fler kvinnor att gå IT-utbildningar. Om det du nämner ovan hade varit ett tillräckligt incitament så hade fler sökt, men så är ju inte fallet så det behövs uppenbarligen mer.

Skrivet av freddaw79:

Tack såå bra skrivet! Alla dom andra här verkar vara mansgrisar!

Skickades från m.sweclockers.com

Och kommer fler kvinnor in på utbildningarna så blir det inte lika lätt att köra "klubben för inbördes beundran män emellan", och jag misstänker att det kan vara en av anledningarna till att det finns ett motstånd till förslaget.

Man vill vidare hävda att det inte finns några orättvisor könen emellan och att åtgärder för att öka jämställdheten är onödigt. Men då bör man beakta följande: Vad anses vaea sämst, att vara en jävla gubbe eller en jävla kärring? Eller vilket är sämst... Att vara en jävla kuk, eller en jävla fitta?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Diskrimination är väl knappast bara när man särbehandlas negativt utan även när en viss grupp får privilegier?

Om detta införs bör man likväl införa samma typ av privilegier för manliga sjuksköterskor? Det är en lång utbildning och det är väldigt låga siffror på män inom den yrkesgruppen. (ca 7%). Visserligen inte lika lågt men fortfarande lågt, varför ska vissa yrkesgrupper/utbildningar ha större betydelse än andra för "kvotering/jämställdhetsarbete"?

ja exakt, iden är ju av godo i grunden men snälla nån vilket korkat förslag.

Permalänk
Medlem

Orkade inte läsa artikeln men spontant låter det som ett bra förslag. Hellre en duktig kvinna på rätt plats än en omotiverad man på fel plats.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Orkade inte läsa artikeln men spontant låter det som ett bra förslag.

Få in kvinnor till IT för att "money talks" låter inte som att dom skulle få mer motivation på arbetsplasten en män som sökt in på IT pga att dom har ett intresse för det.

"Hellre en duktig kvinna på rätt plats än en omotiverad man på fel plats." Det där förstår jag inte, vad menar du?:)

Permalänk
Medlem

Ser inte vitsen med förslaget, i vissa områden är det säker viktigt med en bra balans mellan könen tex lärare. Men inom programmering kan det inte spela speciellt stor roll om en man eller kvinna skrivit koden.

Sen är det en välbetald bransch som inte borde ha några problem att betala tillbaka sina lån, så igen det är lite poänglöst med gratis lån.

Om det införs borde kommer inte företagen hellre anställa män då? Någon som utbildat sig för den är genuint intresserad är bättre än någon som valt utbildningen för att slippa studielån.

Permalänk
Medlem

Givetvis helt sjukt, men ett lysande exempel på vad jämställdhet i Sverige faktiskt går ut på. Om det ska bjudas på studielån någonstans så är det väl i yrken där det fattas stora mängder kvalificerade arbetstagare, och då ska fördelarna självfallet gälla alla – oavsett kön.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

alla som arbetar med IT vet om att det är ingenting du kan eller vill jobba med om du inte brinner för IT. de som brinenr för IT brukar oftast inte bry sig jättemycket om lönen (klart alla gör det men ni förstår min poäng hoppas jag)

börjar man betala kvinnor för att plugga just IT så är risken att vi får in kvinnor som pluggar det för att dem fick pengar.

min åsikt: en person som gör ett jobb enbart för cash är ingen trevlig och duktig anställd.
skit i om det är en man eller kvinna på platsen sålänge det blir ett bra jobb utfört.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Orkade inte läsa artikeln men spontant låter det som ett bra förslag. Hellre en duktig kvinna på rätt plats än en omotiverad man på fel plats.

Tror det skulle bli fler omotiverade kvinnor, eftersom dom gick utbildningen bara för att den var gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Tror det skulle bli fler omotiverade kvinnor, eftersom dom gick utbildningen bara för att den var gratis.

Men hur vet du att det blir därför? Det kan också vara så att de söker sig till utbildningen då de vet att andra kvinnor kommer göra det och den utpräglade grabbkulturen som funnits där och tidigare avskräckt kvinnor från att söka succesivt minskar. Det är ingen naturlag att vissa yrken faller inom vissa könsgrupper. Programmering var till exempel helt och hållet kvinnodominerat till en början.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Få in kvinnor till IT för att "money talks" låter inte som att dom skulle få mer motivation på arbetsplasten en män som sökt in på IT pga att dom har ett intresse för det.

"Hellre en duktig kvinna på rätt plats än en omotiverad man på fel plats." Det där förstår jag inte, vad menar du?:)

Jag ser det som vilken investering som helst. När dessa kvinnor får ett kvalificerat jobb så betalas detta tillbaka det i form av högre skatt och konsumtion. Bara win, win.

En omotiverad man är på fel plats om det gäller IT, där måste man vara alert.

Skrivet av m4gnify:

Tror det skulle bli fler omotiverade kvinnor, eftersom dom gick utbildningen bara för att den var gratis.

Ingen risk. Sådana faller bort av sig själva om inget intresse finns.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Det finns tillräckligt med incitament att läsa IT-utbildningar redan. Det är stor efterfrågan på datatekniker och det innebär hyfsat välavlönade jobb för de som tar examen.

Om det handlar om att få tjejer att "våga testa" så vore det rimligare att få en del av lånet avskrivet -- till exempel första terminen eller första läsåret (vilket brukar vara tillräckligt lång utvärderingsperiod för de flesta) -- för det är nog försvinnande få som under femte året på universitetsutbildningen fortfarande frågar sig "Är IT verkligen rätt för mig? Det är ju så grabbigt här".

Men även om man minskade omfattningen av förslaget så tycker jag det rätt snedvridet att detta skulle appliceras för just IT-utbildningar och just tjejer (det finns ju hur många utbildningar som helst med skev könsfördelning), och att vi ska subventionera det med skattepengar. Ska vi subventionera något så är det väl typ sjuksköterske- och lärarutbildningarna eftersom vi har behov av sådan kompetens i offentlig sektor. Vill man komma tillrätta med en könsfördelning inom IT-utbildningar som man anser är cementerad så vore väl bättre i så fall att industrin tar sitt ansvar och instiftar stipendier -- för det är ju främst i industrin (eller privat sektor i allmänhet) där effekterna kommer synas i slutändan.

Det stora problemet är väl dock att det är färre tjejer som är intresserade av IT, och vilka intressen man har verkar ju etableras betydligt tidigare i livet än när det är dags att söka till universitetet vid 19 års ålder. Om detta är kulturellt betingat så kanske man kan med insatser i grundskolan få fler tjejer att få upp ögonen för IT. Någon kulturell faktor bör ju finnas i alla fall, för vi ser ju att allt fler tjejer söker sig till IT-utbildningar (även om utvecklingen går långsamt), men det kan ju också vara så att det finns biologiska faktorer som gör att vi aldrig kommer uppnå jämn könsfördelning (utan kvotering, dvs.).