Jag har ångest. Vet inte vilken skärm jag ska köpa... Hjälp mig!

Permalänk
Medlem

Jag har ångest. Vet inte vilken skärm jag ska köpa... Hjälp mig!

Tjena. Sitter i ett val. Jag vill ska uppgradera mig från min gamla Dell U2711 till en 144hz+ skärm. Men kan inte bestämma mig om det är värt att lägga ut 9000:- på en Asus ROG Swift PG279Q eller om jag ska köpa en ASUS MG279Q som har ungefär samma precifikationer fast 144hz och utan g-sync.

Är g-sync verkligen SÅ värt? Lider av stuttering och sync problem som fan just nu på mitt GTX 690, men tar för givet att det är min skärms fel, då det är en 60hz panel, vet att problem inte kommer försvinna helt om jag inte skaffar en g-sync skärm, men det blir lite bättre om jag går upp till 144hz right?

OBS: jag är inte intresserad av Acer Predator XB271HU då jag inte tål glossy plast och dålig byggkvalité.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har ett GTX780 men valde ändå att köpa en MG279Q och är grymt nöjd efter några veckors användning. Den är awesome i Fallout 4 (kör full HD på det bara dock) och Dota 2 och jag störs inte av stuttering eller tearing, men jag antar att jag sällan går under max FPS.

Permalänk
Medlem

Såvitt jag kan se så har de olika synk-teknik?

PG:
Nvidia G-sync
MG:
AMD Freesync

Så borde du inte köra på PG eftersom du har ett Nvidia-kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Jag har ett GTX780 men valde ändå att köpa en MG279Q och är grymt nöjd efter några veckors användning. Den är awesome i Fallout 4 (kör full HD på det bara dock) och Dota 2 och jag störs inte av stuttering eller tearing, men jag antar att jag sällan går under max FPS.

ah nice, lirar du i 144 fps då? Grejen med G-sync är ju i såna fall att man KAN höja upp grafiken till 1440p utan att behöva vara orolig för stuttering eller syncproblem om den faller under 144. Åh det här är så svårt!! tack för svar!

Skrivet av Blofeld:

Såvitt jag kan se så har de olika synk-teknik?

PG:
Nvidia G-sync
MG:
AMD Freesync

Så borde du inte köra på PG eftersom du har ett Nvidia-kort?

Detta stämmer, och jag är medveten om att dom kör olika syncfunktioner, men satsar jag på PG-skärmen så skiter jag i syncen helt, bara för att komma undan med en billigare prislapp. Frågan är bara om det är värt att lägga 3000:- på att få G-Sync och 165hz... hmmmm

Visa signatur
Permalänk
Medlem

FUCK FUCK FUCK jag kunde inte låta bli ...

9000:- fattigare då...

Var har dom billigast nudlar? Ica?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag sitter i en liknande sits som dig och var nära att slå till på PG279Q under BF för 7000 kr men valde att inte göra det just för att det är en så skyyyyhög prissatt produkt. Visst, 2000 kr rabatt kan man tycka är bra men den är fortfarande dyr! MG279Q brukar väldigt ofta säljas för 5000 kr (se prisjakt) och om man jämför dessa två skärmar så är den enda skillnaden:

PG279Q har G-sync och kan köras i upp till 165 Hz (gimmick)
MG279Q har Freesync och kan köras i max 144 Hz

I mitt tycke är det inte värt att lägga på 4000 kr (eller 2000 kr under BF) bara för att få en G-sync - jag hade hellre lagt pengarna på ett starkare kort från AMD (t.ex. R9 390) och satsat på MG279Q. Nu är det ju så att jag själv sitter på GTX 780 som jag är fortfarande väldigt nöjd med och planerar inte att uppgradera grafikkortet på något år till men jag hade ändå hållit hårt i pengarna och inte köpt PG279Q just p.g.a. prislappen. 4000 kr extra för en G-sync modul? Nej, jag hoppas verkligen att Nvidia hoppar på Freesync tåget istället för att mjölka sina kunder på G-sync som mer eller mindre fungerar lika bra men detta kommer nog inte ske så lä ge folk köper skärmar med G-sync (sorry för rage).

TS - Du får säkert stutter och microlagg p.g.a. att ditt grafikkort när SLI. Om du känner för det så sälj det till förmån av ett annat grafikkort - detta borde lösa ditt problem oavsett val av skärm. Och för väl av skärm - kör på vilken av den du än vill, du blir nöjd i båda fallen. Väljer du MG279Q så kan du ju även sälja ditt kort för ett AMD kort och Freesync. Kom även ihåg att eftersom du inte testat G-sync/Freesync så är det inget du kommer att sakna

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Jag sitter i en liknande sits som dig och var nära att slå till på PG279Q under BF för 7000 kr men valde att inte göra det just för att det är en så skyyyyhög prissatt produkt. Visst, 2000 kr rabatt kan man tycka är bra men den är fortfarande dyr! MG279Q brukar väldigt ofta säljas för 5000 kr (se prisjakt) och om man jämför dessa två skärmar så är den enda skillnaden:

PG279Q har G-sync och kan köras i upp till 165 Hz (gimmick)
MG279Q har Freesync och kan köras i max 144 Hz

I mitt tycke är det inte värt att lägga på 4000 kr (eller 2000 kr under BF) bara för att få en G-sync - jag hade hellre lagt pengarna på ett starkare kort från AMD (t.ex. R9 390) och satsat på MG279Q. Nu är det ju så att jag själv sitter på GTX 780 som jag är fortfarande väldigt nöjd med och planerar inte att uppgradera grafikkortet på något år till men jag hade ändå hållit hårt i pengarna och inte köpt PG279Q just p.g.a. prislappen. 4000 kr extra för en G-sync modul? Nej, jag hoppas verkligen att Nvidia hoppar på Freesync tåget istället för att mjölka sina kunder på G-sync som mer eller mindre fungerar lika bra men detta kommer nog inte ske så lä ge folk köper skärmar med G-sync (sorry för rage).

TS - Du får säkert stutter och microlagg p.g.a. att ditt grafikkort när SLI. Om du känner för det så sälj det till förmån av ett annat grafikkort - detta borde lösa ditt problem oavsett val av skärm. Och för väl av skärm - kör på vilken av den du än vill, du blir nöjd i båda fallen. Väljer du MG279Q så kan du ju även sälja ditt kort för ett AMD kort och Freesync. Kom även ihåg att eftersom du inte testat G-sync/Freesync så är det inget du kommer att sakna

Bra svar, har varit kluven över detta val länge, men högg en ROG swift ändå, känner att dom extra pengarn jag lägger där kommer göra mig både mer nöjd i längden, men även att den fortfarande kommer hålla måttet ett bra tag framöver om jag skaffar ny GPU nästa år också. Gilade byggkvalité mer på den också och free-syncen på den andra ASUS monitorn gällde ändå bara upp till 90hz. 165hz panelen gjorde förvånansvärt bra intryck i vanligt OS användande också jämfört med 144hz enligt många rapporter. Säkert som du säger - lite gimmick, men sånt älskar jag

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Bra svar, har varit kluven över detta val länge, men högg en ROG swift ändå, känner att dom extra pengarn jag lägger där kommer göra mig både mer nöjd i längden, men även att den fortfarande kommer hålla måttet ett bra tag framöver om jag skaffar ny GPU nästa år också. Gilade byggkvalité mer på den också och free-syncen på den andra ASUS monitorn gällde ändå bara upp till 90hz. 165hz panelen gjorde förvånansvärt bra intryck i vanligt OS användande också jämfört med 144hz enligt många rapporter. Säkert som du säger - lite gimmick, men sånt älskar jag

Du blir säkert väldigt nöjd med den också! Får gärna skriva en rad om vad du tycker om den (speciellt G-sync!) när du väl fått den!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

@ggalaxyy: dota 2 kör jag 144hz men Fallout 4 kör jag bara i 60hz (dess inbyggda fysikmodell ballar ur om man kör snabbare uppdateringshastighet ). Kan prova hur det blir om jag drar upp till ultra 1440p ikväll. Det lär inte mitt 780 klara av... Skalningen ner till 1080p är grymt bra på skärmen iaf, så det är ett plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Bra svar, har varit kluven över detta val länge, men högg en ROG swift ändå, känner att dom extra pengarn jag lägger där kommer göra mig både mer nöjd i längden, men även att den fortfarande kommer hålla måttet ett bra tag framöver om jag skaffar ny GPU nästa år också. Gilade byggkvalité mer på den också och free-syncen på den andra ASUS monitorn gällde ändå bara upp till 90hz. 165hz panelen gjorde förvånansvärt bra intryck i vanligt OS användande också jämfört med 144hz enligt många rapporter. Säkert som du säger - lite gimmick, men sånt älskar jag

man får beslutsångest då det ändå handlar om en del cash
själv hade jag beslutsångest att välja mellan Samsung S34E790C (led curved 3440x1440) & Asus swift pg278q (144Hz,G-sync,3D 2560x1440)
slutade med att jag köpte båda
men detta var endast för att det var ett sjukt bra pris
kan säga att jag älskar verkligen 3440x1440 extremt mycket arbetsyta och sedan växlar man skärm till swiften då man ska lira fps/eller liknade då man har nytta av 144Hz och G.sync

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem

Du blir garanterat toppennöjd med ditt val

Men tog du betalning på faktura? Isåfall kan du dela upp betalningen under 2-3 månader så slipper du nudlarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Du blir garanterat toppennöjd med ditt val

Men tog du betalning på faktura? Isåfall kan du dela upp betalningen under 2-3 månader så slipper du nudlarna

haha funderade på delbetalning, men tog det i kalla stålar istället, överdrev kanske lite med nudlarna där

Visa signatur