Räkna på pay-back på luftvärmepump.

Permalänk
Medlem

Räkna på pay-back på luftvärmepump.

Vi flyttade nyligen in i ett radhus som värms helt och hållet med elradiatorer, även kallat direktverkande el.
Det verkar vara OK energiprestanda, hushållet som bodde här tidigare med 3(?) pers förbrukade ungefär 14000 kWh/år.

Studerar jag elförbrukningen månad till månad har jag kommit fram till att cirka 400 kWh är "hushållsel" och resten är uppvärmning.
(Vi verkar förbruka lite mindre än de än så länge, men lär ha samma uppvärmningskostnad).

Detta är månaderna som kräver uppvärmning och jag har dragit bort 400 kWh:

okt-14 561
nov-14 1125
dec-14 1670
jan-15 1619
feb-15 1601
mar-15 1255
apr-15 694
maj-15 469

=
~ 9000 kWh

Är det rimligt att tro att man kan spara 2/3 av denna energi? Alltså 6000 kWh i året.
https://www.polarpumpen.se/luft-luft-varmepump/guide/sa-mycke...

Om jag räknar på 0,7 kr/kWh så sparar man 4200 i året och då tar det rätt lång tid att betala igen, kanske 3 år om man köper en billig luftvärmepump... Är det en rimlig kalkyl?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte hur väl SCOP värdet tar hänsyn till att vi behöver som mest värme när värmepumpen har sämst verkningsgrad. Dvs när det riktigt kallt.

Men räknar man med en verkningsgrad på 2 vid 3 riktiga vintermånader så landar man ändå på omkring en 60% besparing.

Dock kommer du ju inte kunna värma allt med pumpen, du kommer fortfarande behöva hjälpvärme från element i en del rum beroende på planlösning och för att motverka kallras vid fönster.

Permalänk
Medlem

0.7kr/kWh är ingen bra siffra att räkna på, det känns inte som om du tar överförignstariffen i beaktning. skulle råda dig att räkna på 1.3kr /kWh för att ha lite spelrum upp i elpriset, vi ligger trots allt i en svacka man inte kan räkna med.

Beroende på hur du monterar luftvärmepumpens inomhusdel kan du mycketväl hyvla av 66% av din befintliga uppvärmingskostnad. jag själv gör av med ungefär 15000kWh/år i min lägenhet på just samma sak, dock får jag ej byta till luftvärmepump av hyresvärden... it sucks. gammalt dragigt hus med direktvärme och varmvattenberedare...

Göteborg hade vintern 14-15 en mycket mild vinter sett till genomsnittet, fråga föregående ägare eller kika i köpepapprena hur tidigare års elförbrukning har sett ut.

hursom: Ja, det är en mycket rimligt antagande att du kan spara såpass mycket; även en billig luftvärmepump har en dag då det är nollgradigt ute en energy return on investment på 5:1.

för övrigt rekommenderar jag panasonics pumpar, hade köpt en själv om jag fått för hyresvärden *morrar åt 15000kWh/år*

Edit: för att bygga vidare på mattos kommentar: SCOP/COP

När du jämför olika värmepumpar märker du att man ofta talar om något som heter COP-värde eller SCOP-värde. Detta är ett värde, som hjälper dig att jämföra olika värmepumpar, men vad innebär egentligen värdena?
COP-värde
COP-värdet är ett värde för effektiviteten vid en viss given situation. COP står för Coefficient of performance. Om COP-värdet är 4,8 innebär det att du får 4,8 kW i värme, när värmepumpen gör av med 1 kW. COP-värde kan också kallas värmefaktor. Motsvarande värde för kyldrift är EER.
För luft-luftvärmepumpar mäts COP generellt vid 7°C ute och 20°C inne.
För andra värmepumpar talar man istället om framledningstemperatur på vattnet och ofta kan man få ta del av flera olika COP-värden för exempelvis luft-vattenvärmepumpar vid olika förutsättningar. Ofta mäter man dock med mycket låga framledningstemperaturer, för att COP-värdet ska se så bra ut som möjligt. Standard är 7°C ute och 35°C på vattnet.
COP-värdena är mer eller mindre hjälpsamma. För oss i kalla Sverige är COP-värdena ofta uppmätta vid för varma temperaturer, för att det ska bli intressant. Det kan också vara svårt att jämföra luft-vattenvärmepumpar då det är olika vilka COP-värden man redovisar, exempelvis utomhustemperatur på +7°C, +2°C, -2°C eller -7°C, och till det olika framledningstemperaturer.
SCOP-värde
SCOP-värdet finns för luft-luftvärmepumpar och är där för att ge en mer rättvisande bild. S i SCOP står för Seasonal och här räknar man ut vilket värde man får sett över en hel säsong. I Europa räknas värdet i tre olika zoner. Sverige tillhör föga förvånande den norra zonen. Här har man mätt COP-värdet vid olika temperaturer och låtit dessa väga olika tungt i beräknandet av det slutliga värdet, beroende på zon. I den norra zonen väger exempelvis COP-värdet i lägre temperaturer tungt. Ska du köpa en luft-luftvärmepump bör du därför titta på SCOP-värdet.
SCOP-värdet kan även kallas årsvärmefaktor. Motsvarande värde för kyldrift är SEER.

Dold text
Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

För att komplettera inlägget av ksw

"Det pris du betalar för din el består av
fem olika delar:

-Det faktiska Elpriset (elkostnaden) som du själv kan påverka genom att välja elhandelsföretag och avtalsform.
-Nätavgiften, rörlig + fast, som du betalar till ditt lokala elnätsföretag för överföring av elen.
-Elcertifikatsavgift regleras av staten och främjar produktion av förnybar el.
-Energiskatten regleras av staten. För närvarande 29,4 öre/kWh(19,4 öre/kWh i vissa kommuner*).
-Moms (25%) som också regleras av staten. Observera att det även är moms på energiskatten.

*Lägre energiskatt gäller i samtliga kommuner i Norrbotten, Västerbotten och Jämtland, samt i kommunerna Örnsköldsvik, Sollefteå, Ånge, Ljusdal, Torsby, Malung, Mora, Orsa och Älvdalen. Från och med 1 januari 2013 är energiskatten för Norrlandskommunerna 19,4 öre/kWh."

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Luftvärmepumpar brukar generellt betala sig själva inom 4-7 år, resten är vinst, bergvärme 3-10 år beroende på vad du hade för uppvärmning innan och lite grovt räknat. Men tanke är ju inte att du ska ha den 2 år sedan slänga den utan att den ska sitta där i 10-20 år och då gör du ju ordentliga besparingar. Vi satte in bergvärme precis innan rekordvintrarna och med en tidigare vattenburenel-uppvärmning tjänade vi in vår på just över 3 år och då hade vi ändå mycket varmare i huset än vi hade vintrarna tidigare, vi måste ibland sänka värmen numera.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Låter inte så farligt, jag ligger på något sånt med bergvärme i villa (totalförbrukning).
Men är det någorlunda isolerat kommer du säkert ner en bit, syrran har lägre förbrukning i gammalt hus med sådär isolering och luftpump visserligen gör hon gör slut på mycket mindre hushållsel än jag gör.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Det var nog ett väl lågt elpris ja, men vill samtidigt inte ta i för mycket bara för att värmepumpen ska verka mer fördelaktig.

Kanske sparar jag bara 50% av uppvärmningen i värsta fall och då ger 1 kr/kWh ungefär samma slutsumma.

Vore intressant att köra på ett år som vanligt och se vad förbrukningen faktiskt blir.
Samtidigt tror jag luftvärmepump förbättrar inneklimatet lite. Renar luften, avfuktar och får lite fart på luften.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Det var nog ett väl lågt elpris ja, men vill samtidigt inte ta i för mycket bara för att värmepumpen ska verka mer fördelaktig.

Kanske sparar jag bara 50% av uppvärmningen i värsta fall och då ger 1 kr/kWh ungefär samma slutsumma.

Vore intressant att köra på ett år som vanligt och se vad förbrukningen faktiskt blir.
Samtidigt tror jag luftvärmepump förbättrar inneklimatet lite. Renar luften, avfuktar och får lite fart på luften.

Bra planlösning är nyckeln för god prestanda.
Så det beror helt o hållet på hur det ser ut där du tänkt placera innedelen.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är ju inte heller orimligt att tro att du kan tjäna mycket på att kolla isoleringen, det låter ju inte som ett modernt bygge om du har direktel så isoleringen är nog inte heller så bra utförd.
En luftvärmepump brukar betala sig fort medan isolering har en längre återbetalningstid men det är ju isolering som är allra bäst ur miljösynpunkt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Vi flyttade nyligen in i ett radhus som värms helt och hållet med elradiatorer, även kallat direktverkande el.
Det verkar vara OK energiprestanda, hushållet som bodde här tidigare med 3(?) pers förbrukade ungefär 14000 kWh/år.

Studerar jag elförbrukningen månad till månad har jag kommit fram till att cirka 400 kWh är "hushållsel" och resten är uppvärmning.
(Vi verkar förbruka lite mindre än de än så länge, men lär ha samma uppvärmningskostnad).

Detta är månaderna som kräver uppvärmning och jag har dragit bort 400 kWh:

okt-14 561
nov-14 1125
dec-14 1670
jan-15 1619
feb-15 1601
mar-15 1255
apr-15 694
maj-15 469

=
~ 9000 kWh

Är det rimligt att tro att man kan spara 2/3 av denna energi? Alltså 6000 kWh i året.
https://www.polarpumpen.se/luft-luft-varmepump/guide/sa-mycke...

Om jag räknar på 0,7 kr/kWh så sparar man 4200 i året och då tar det rätt lång tid att betala igen, kanske 3 år om man köper en billig luftvärmepump... Är det en rimlig kalkyl?

Jag bor i ett gammalt sommarhus som är tilläggs-isolerat för permanentboende, när jag flyttade i så var det olje-element i huset och elräkningen kändes rätt hög så jag köpte en Mitsubishi luftvärmepump för 25000kr, monterat och klart med ROT-avdrag. Resultatet blev att elräkningen sjönk med ca:45% och mycket bättre värme i huset. Det är bättre att lägga pengar på en dyr pump än en billig, dom billiga klarar inte svenska vinterkylan något vidare, då får man komplettera med vanliga element lik förbannat när det blir kallt och kvaliteten på pumpen är givetvis sämre. Jag har haft min pump i 3 år och pengarna som jag betalade har jag tjänat igen på lägre elräkningar. Hoppas du får en varm vinter, tjohej

Visa signatur

FractalDesignDefine R4/ Asus Z97-A/ Core i7 4,0/4,4 GHz soc1150/ MSI 970gtx Gaming/ Sam 850 pro 512gb/ Sam 840 evo 256gb/ WD black 1tb/ Corsair ddr3 16gb 1600 c9/ OS:Windows 7 Ultimate 64bit./ Asus 27" 144hz 3D 2ms 1920x1080/ Corsair 750w modulärt/ tangb: Ducky Shine mini mx Brown/ mus: Arachnid Araneus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Bra planlösning är nyckeln för god prestanda.
Så det beror helt o hållet på hur det ser ut där du tänkt placera innedelen.

Förmodligen ganska långt ifrån optimal planlösning.
Hade tänkt något i stil med en sån här placering, ovanför dörren till badrummet (vita fyrkanten). På så sätt passerar luften nästan alla rum och hamnar förmodligen till slut i hall/vardagsrum/kök.

Det är c:a 100m^2 förresten.

Men om det blir aktuellt kommer jag låta ett proffs kolla lite

Skrivet av mrqaffe:

Det är ju inte heller orimligt att tro att du kan tjäna mycket på att kolla isoleringen, det låter ju inte som ett modernt bygge om du har direktel så isoleringen är nog inte heller så bra utförd.
En luftvärmepump brukar betala sig fort medan isolering har en längre återbetalningstid men det är ju isolering som är allra bäst ur miljösynpunkt.

Nu tittat på energiprestanda, och huset är på 84 kWh/m^2
http://www.boverket.se/sv/byggande/energideklaration/energide...
Det är på den näst minsta nivån och förmodligen ganska bra, även om det säkert kan bli bättre.
Vinden är isolerad, väggarna är tegel. Hur mycket isolering det är har jag ingen aning om. Jag har en känsla av att det blir rätt omfattande jobb och kostnaden kanske knappt betalar sig.

Skrivet av Flodde:

Jag bor i ett gammalt sommarhus som är tilläggs-isolerat för permanentboende, när jag flyttade i så var det olje-element i huset och elräkningen kändes rätt hög så jag köpte en Mitsubishi luftvärmepump för 25000kr, monterat och klart med ROT-avdrag. Resultatet blev att elräkningen sjönk med ca:45% och mycket bättre värme i huset. Det är bättre att lägga pengar på en dyr pump än en billig, dom billiga klarar inte svenska vinterkylan något vidare, då får man komplettera med vanliga element lik förbannat när det blir kallt och kvaliteten på pumpen är givetvis sämre. Jag har haft min pump i 3 år och pengarna som jag betalade har jag tjänat igen på lägre elräkningar. Hoppas du får en varm vinter, tjohej

Nu verkar du dock ha haft lite större kostnad för uppvärmning. Ju större kostnad, desto fetare pump kan man motivera
Mina föräldrar har haft en i över 10 år och det är bara ett fåtal gånger under dessa år den inte klarat kylan.
Vill väl tro att nyare pumpar är bättre också. Den här ska ge 3 kW värme vid -25 grader och den är rätt billig i sammanhanget: https://www.polarpumpen.se/luft-luft-varmepump/varumarken/fuj...

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Rekordmedlem

Man kan komplettera med en pelletsbraskamin med skorsten ut genom väggen, de ger mycket värme och är utmärkta komplement när det blir är riktigt kallt ute, de kan dessutom vara rätt "trivsamma" och installationen är inte så dyr om man kan dra ut rökgaserna genom väggen i stället för genom taket, kan vara intressant att kolla på dem också.
Skorstenen kan alltså se ut nått sånt här idag.

http://www.iqenergi.se/portfolio/pellets/pelletskaminer/kamin...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man kan komplettera med en pelletsbraskamin med skorsten ut genom väggen, de ger mycket värme och är utmärkta komplement när det blir är riktigt kallt ute, de kan dessutom vara rätt "trivsamma" och installationen är inte så dyr om man kan dra ut rökgaserna genom väggen i stället för genom taket, kan vara intressant att kolla på dem också.
Skorstenen kan alltså se ut nått sånt här idag.
http://www.iqenergi.se/portfolio/image?view=image&format=raw&type=orig&id=156
http://www.iqenergi.se/portfolio/image?view=image&format=raw&type=orig&id=97
http://www.iqenergi.se/portfolio/pellets/pelletskaminer/kamin...

Kul alternativ och snyggt.
Skulle i så fall vara något för vardagsrummet och där skulle det vara möjligt att dra ut skorsten genom väggen.
Men är det inte risk att röken stör grannar om det blåser?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av glemmy:

Kul alternativ och snyggt.
Skulle i så fall vara något för vardagsrummet och där skulle det vara möjligt att dra ut skorsten genom väggen.
Men är det inte risk att röken stör grannar om det blåser?

Har en kompis som har liknade system och det blir nästan ingen rök, de eldar mycket rent och det är värmeväxlare på in och utluft så röken värmer upp luften till kaminen så det är knappt ljummet det som strömmar ur och det har inte heller luktat eller sotat nått.från utloppet på väggen, du får väl fråga runt lite om olika system om det är intressant, de ger hursomhelst ett bra tillskott när det är riktigt kallt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Effektiviteten beror mycket på hur kallt det är ute: Ju kallare desto sämre effektivitet. En luftvärmepump betalar sig således bättre i Malmö än i Kvikkjokk.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Effektiviteten beror mycket på hur kallt det är ute: Ju kallare desto sämre effektivitet. En luftvärmepump betalar sig således bättre i Malmö än i Kvikkjokk.

.

Helt riktigt.
Vi bor nära kusten (1 km från havet), så medeltemperaturen i januari är faktiskt som i större delen av Skåne.
http://www-markinfo.slu.se/sve/klimat/images/jantemp.jpg
Vi har 100 m till en sjö också så det borde ta udden av de där extremkalla dagarna (sålänge sjön inte redan frusit ).

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Helt riktigt.
Vi bor nära kusten (1 km från havet), så medeltemperaturen i januari är faktiskt som i större delen av Skåne.
http://www-markinfo.slu.se/sve/klimat/images/jantemp.jpg
Vi har 100 m till en sjö också så det borde ta udden av de där extremkalla dagarna (sålänge sjön inte redan frusit ).

Ja, men då så, då betalar det sig alldeles säkert! Men pellets är nice. Vi kör med en brännare i källaren som är kopplad både till boilern och radiatorerna och det är billigt och bra. Faktum är att vi inte rört luftvärmepumpen sedan vi installerade pelletsbrännaren, annat än att ge lite sval luft inomhus någon varm sommardag (av vilka det finns fånigt få)

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Effektiviteten beror mycket på hur kallt det är ute: Ju kallare desto sämre effektivitet. En luftvärmepump betalar sig således bättre i Malmö än i Kvikkjokk.

.

Fast det har ju flera källor; huset i kvikkjok lär vara förbannat mycket bättre byggt än det i malmö, samt snö isolerar det med. och även en COP på 1.5 är bättre än ett el-element med COP på 0.99~.

sen finns det ju bekvämligheten med, Kyla på sommaren.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

Liten uppdatering:
Ser ganska lovande ut än så länge.
Pumpen har varit installerad i knappt 2 veckor. Det känns lite mindre "rått" i huset och att vi nog har ökat medeltemperaturen med ett par grader (från 19-20 till 21-22). Det är i princip bara elementet i köket som går, och det är när det varit minusgrader ute. Det var kanske 5 dagar runt med runt -5 grader under dessa 2 veckor.

Förra ägarna ökade förbrukningen med 550 kWh i november jämfört med oktober (man kan nog räkna med att det endast är ökad uppvärmning). Vi ökade förbrukningen med 130 kWh jämfört med oktober (insparing 3/4 jämfört med utan pump).

Alltför tidigt att dra slutsatser än, men jag tror det blir bra.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Inaktiv

Ja, luftvärmepumpar är bra, de fungerar utmärkt i stora delar av världen. Förstår inte varför de inte kan subventioneras när alla länder talar så varmt om klimatet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Liten uppdatering:
Ser ganska lovande ut än så länge.
Pumpen har varit installerad i knappt 2 veckor. Det känns lite mindre "rått" i huset och att vi nog har ökat medeltemperaturen med ett par grader (från 19-20 till 21-22). Det är i princip bara elementet i köket som går, och det är när det varit minusgrader ute. Det var kanske 5 dagar runt med runt -5 grader under dessa 2 veckor.

Förra ägarna ökade förbrukningen med 550 kWh i november jämfört med oktober (man kan nog räkna med att det endast är ökad uppvärmning). Vi ökade förbrukningen med 130 kWh jämfört med oktober (insparing 3/4 jämfört med utan pump).

Alltför tidigt att dra slutsatser än, men jag tror det blir bra.

Du har inte funderat på att isolera taket med lösull?

Gjorde rejäl skillnad jämfört med tidigare i sommarhuset

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Liten uppdatering:
Ser ganska lovande ut än så länge.
Pumpen har varit installerad i knappt 2 veckor. Det känns lite mindre "rått" i huset och att vi nog har ökat medeltemperaturen med ett par grader (från 19-20 till 21-22). Det är i princip bara elementet i köket som går, och det är när det varit minusgrader ute. Det var kanske 5 dagar runt med runt -5 grader under dessa 2 veckor.

Förra ägarna ökade förbrukningen med 550 kWh i november jämfört med oktober (man kan nog räkna med att det endast är ökad uppvärmning). Vi ökade förbrukningen med 130 kWh jämfört med oktober (insparing 3/4 jämfört med utan pump).

Alltför tidigt att dra slutsatser än, men jag tror det blir bra.

Fast jag upplever att det har varit varmt i November i år, minns inte hur det var förra året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Du har inte funderat på att isolera taket med lösull?

Gjorde rejäl skillnad jämfört med tidigare i sommarhuset

Tyvärr delar hela radhuslängan tak, alltså det är öppet hela vägen. Lite konstigt ja, men så byggde man tydligen.

Skrivet av mattoys:

Fast jag upplever att det har varit varmt i November i år, minns inte hur det var förra året.

Jo början av månaden och slutet har varit varmt. Dock var det cirka 5 dagar från 20e november som var många minusgrader här. -11 eller nått sånt som kallast.
Hittade lite data här (bor inte i Trollhättan men ganska nära):
http://rl.se/vadret/period.php
Tyvärr ger den olika intervall men jag skalade om lite:

Överlag kanske 2015 var lite varmare, men det gick nog inte under nollan i 2014, så jag skulle nog tro att månaderna är jämförbara.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Kul att du redan märkt skillnad, en luftvärmepump slår ju i det närmaste alltid direktverkande el i förbrukning och komfort. Jag är lite nyfiken på vilket märke och modell du köpte och om du vill säga hur mycket du gav för maskinen och installation? Jag är ute efter en ny maskin sedan min Mitsubishi börjar bli lite till åren och dessutom har dåliga lager vilket gör att den väsnas rätt mycket.

Permalänk
Medlem

Pellets sägs vara ekonomiskt, trotts det är det många pellets anläggningar som slängs ut nu och istället installerar man luft/vatten pumpar, bergvärme eller jordvärme.

Vi har nyss köpt hus med pellets och än så länge är det för tidigt att säga hur det verkligen fungerar men man kan konstatera att det är ganska mycket underhåll i jämförelse. Man ska bära pellets, man ska ner i gruvan och rengöra hela kittet 1 gång i veckan o.s.v. Dessutom har vi haft en del tekniska problem med pannan och expansionskärl men det är en annan historia.

Direktverkande el är de sämsta man kan hitta och tyvärr är det inte helt ovanligt i hus från 70-80 talet. Ofta väljer men sätta in en luft/luft pump som du gjort men det är inte lätt att få en jämn värme, särskilt inte om man har 2 våningar.

Det optimala lösningen är att dra vattenburen uppvärmning och sen koppla vad man vill/kan på det. Problemet är att i stora hus kan det kosta stora summer att dra vattenburet system och det blir inte alltid så snyggt om det är platta på mark eller liknande.

I ditt fall antar jag att det inte är möjligt att koppla in verken vatten dragen uppvärmning eller jord/berg värme. Då är klart luft/luft bättre än direktverkande el dock kommer ni aldrig få jämn värme om ni inte fortsätter nyttja elementen till viss grad.

Vad jag förstår på rörfirmorna så håller inte luft/vatten eller luft/luft så jätte bra, iallafall inte jämfört med jordvärme och bergvärme. Det är inte häller ovanligt att iallafall luft/luft pumparna strular efter par år och är garantin utgången så kan det bli billigare att köpa en helt ny tyvärr.

Visst är det ett stort plus om man kan gå plus rent ekonomiskt men i många fall gör man ett byta för att öka inomhusklimatet och minska strulet. Jag som har pelletspanna i källaren är verkligen frestad att bara slå om till elpatronen och slippa massa jobb men tyvärr blir prisskillnaden ganska stor trotts låga elpriser just nu.

Jag tittar på jordvärme för att få en stabil värme men också för att slippa hantera pellets(kunna använda garaget till något annat än magasin).

Hoppas din investering ger er både bättre klimat och bättre ekonomi!

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Neon:

Pellets sägs vara ekonomiskt, trotts det är det många pellets anläggningar som slängs ut nu och istället installerar man luft/vatten pumpar, bergvärme eller jordvärme.

Vi har nyss köpt hus med pellets och än så länge är det för tidigt att säga hur det verkligen fungerar men man kan konstatera att det är ganska mycket underhåll i jämförelse. Man ska bära pellets, man ska ner i gruvan och rengöra hela kittet 1 gång i veckan o.s.v. Dessutom har vi haft en del tekniska problem med pannan och expansionskärl men det är en annan historia.

Direktverkande el är de sämsta man kan hitta och tyvärr är det inte helt ovanligt i hus från 70-80 talet. Ofta väljer men sätta in en luft/luft pump som du gjort men det är inte lätt att få en jämn värme, särskilt inte om man har 2 våningar.

Det optimala lösningen är att dra vattenburen uppvärmning och sen koppla vad man vill/kan på det. Problemet är att i stora hus kan det kosta stora summer att dra vattenburet system och det blir inte alltid så snyggt om det är platta på mark eller liknande.

I ditt fall antar jag att det inte är möjligt att koppla in verken vatten dragen uppvärmning eller jord/berg värme. Då är klart luft/luft bättre än direktverkande el dock kommer ni aldrig få jämn värme om ni inte fortsätter nyttja elementen till viss grad.

Vad jag förstår på rörfirmorna så håller inte luft/vatten eller luft/luft så jätte bra, iallafall inte jämfört med jordvärme och bergvärme. Det är inte häller ovanligt att iallafall luft/luft pumparna strular efter par år och är garantin utgången så kan det bli billigare att köpa en helt ny tyvärr.

Visst är det ett stort plus om man kan gå plus rent ekonomiskt men i många fall gör man ett byta för att öka inomhusklimatet och minska strulet. Jag som har pelletspanna i källaren är verkligen frestad att bara slå om till elpatronen och slippa massa jobb men tyvärr blir prisskillnaden ganska stor trotts låga elpriser just nu.

Jag tittar på jordvärme för att få en stabil värme men också för att slippa hantera pellets(kunna använda garaget till något annat än magasin).

Hoppas din investering ger er både bättre klimat och bättre ekonomi!

Det är mycket bra att ha nått komplement till värmepumpen utifall det blir riktigt kallt, det måste inte vara pellets men nått att elda och helst nått som inte är elnätsberoende är bra att ha, (batteri eller elverk är bra att ha så man kan elda moderna pannor ett dygn) det är dumt att bara förlita sig på en värmepump och speciellt om den tar värme från luften.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirigoe:

Kul att du redan märkt skillnad, en luftvärmepump slår ju i det närmaste alltid direktverkande el i förbrukning och komfort. Jag är lite nyfiken på vilket märke och modell du köpte och om du vill säga hur mycket du gav för maskinen och installation? Jag är ute efter en ny maskin sedan min Mitsubishi börjar bli lite till åren och dessutom har dåliga lager vilket gör att den väsnas rätt mycket.

Det blev en Panasonic Ethrea NE9PKE.
Gjorde en sökning på prisjakt där jag begränsade priset till 10000 (var ute efter så kort pay-back som möjligt) och sorterade på SCOP och SEER, så blev det några alternativ.
Kravet var också ett känt märke och 5 års garanti.
Sedan tittade jag på vilka leverantörer som kunde erbjuda installation i samma paket och vad totalpriset skulle landa på.
Googlade lite på olika modeller och denna verkade vettig.

Beställde den på zave.se, pumpen för 8650 kr och installation inkl. ROT 3000 kr. Det finns ju mer välkända aktörer, men jag tog väl en chansning.
Det fungerade smärtfritt. Blev uppringd omgående av ett annat företag som sköter installationen och vi bokade en tid.
Det ingick bara 3 m rör i installationen men det gick åt ungefär 4 m, så jag fick betala 400 kr extra. Totalt landade det på cirka 12000 då

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Visst är det ett stort plus om man kan gå plus rent ekonomiskt men i många fall gör man ett byta för att öka inomhusklimatet och minska strulet.

Detta ska man inte underskatta.
Jag har bott med ved/direktverkande el, el är dyrt, veden i det här fallet var "gratis" (var under uppväxten, farsan har lite skog så arbetsinsats och lite bensin/diesel) men då huset saknade ackumulatortank var det kallt på morgonen och varmt på kvällen.
Syrran har numera tagit över det huset och då passade farsan på att sätta in en luftpump åt henne.
Vilken skillnad både i jämnhet på värme och luftkvalite.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

En sak många glömmer är att sänka elementen lite(eller ställa luftvärmepumpen något högre) när man sätter in luftvärmepump. För du vill väl att LVP värmer det mesta och först när inte den klarar av att hålla värmen så slår elementen igång?

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Det blev en Panasonic Ethrea NE9PKE.

Tack för svar, det låter som ett väldigt överkomligt pris för en sån maskin med installation. Hoppas den kommer funka bra nu!

Skrivet av Litenskit:

En sak många glömmer är att sänka elementen lite(eller ställa luftvärmepumpen något högre) när man sätter in luftvärmepump. För du vill väl att LVP värmer det mesta och först när inte den klarar av att hålla värmen så slår elementen igång?

Helt rätt, helst undvika elementen helt om man kan, med tanke på att de drar 4-5x mer el för samma värme och samtidigt inte sprider den som en värmepump gör. Viktigt också att ställa in pumpen optimalt så att den inte börjar kyla när temperaturen går över inställt värde (auto-läge) och med max fläkt (om man inte störs av ljudet) så att värmen sprids optimalt.