Permalänk
Medlem

Linux mint på usbminne

Jag undrar om jag kan göra så linux mint installeras på usbminne persis som på en hårddisk? Jag menar så det inte blir en live version av det ?

Permalänk
Medlem

Ja det bör gå. Jag har inte provat med just Mint men andra linuxvarianter har jag installerat på sticka och externa diskar.
Stoppa i stickan när du installerar så borde du kunna välja den som installationsplats.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem

@mickej79:

Du kan installera Linux Mint på ett USB minne med hjälp av programmet Universal USB Installer http://www.pendrivelinux.com/universal-usb-installer-easy-as-...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

@mickej79:

Du kan installera Linux Mint på ett USB minne med hjälp av programmet Universal USB Installer http://www.pendrivelinux.com/universal-usb-installer-easy-as-...

Han syftar nog inte på att skapa ett installationsmedium utan att installera operativsystemet på ett USB-minne.

Aldrig provat, men det borde ju gå.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beta:

Han syftar nog inte på att skapa ett installationsmedium utan att installera operativsystemet på ett USB-minne.

Aldrig provat, men det borde ju gå.

Universal USB Installer har en Persistence funktion som lagrar data och inställningar regelbundet på USB minnet och det gör att Linux Live fungerar likadant som en vanlig installation och det gör åxo att USB minnet håller mycket längre.

Jag har kört Puppy Linux med Persistence funktionen och det fungerar bra, men jag är inte säker att Persistence fungerar med Linux Mint så just nu laddar jag hem Linux Mint 17.2 mate 64Bit och ska testa om Persistence fungerar tillsammans med Linux Mint.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Fast nog känns det som en riktig installation är bättre än en "wannabe"-installation.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem

Jag har nu installerat Linux Mint Mate 64Bit på ett Sandisk Extrem 16GB USB 3.0 minne med hjälp av Universal USB Installer och då kunde jag välja upp till 4GB för Persistence funktionen.

Jag skriver detta från Linux MInt och det fungerar snabbt och bra men det är nog viktigt att använda ett snabbt USB minne, alla nya inställningar för språk i Linux Mint och även bokmärken i Firefox finns kvar efter en omstart av datorn, men jag vet ej hur man ställer in svensk rättstaving i Firefox.

Visa signatur

janee