Huvudvärk/må illa från spel

Permalänk

Huvudvärk/må illa från spel

Hej, har varit en gamer sedan 13-14 år åldern men har märkt det senaste två åren att jag är VÄLDIGT känslig när det kommer till vissa inställningar så som:

FOV under 70
Chromatic Aberration
Motion Blur
Film Grain(för mycket av det)

Någon annan som har problem ? Har sett det lite överallt på nätet med flera som har samma problem, tills nyligen trodde jag att det bara vara FOV och Motion Blur men efter 1 timme av Dying Light Chromatic Aberration så började jag spy och må riktigt illa. Gått nu igenom cirka 20 trådar på Steam där folk säger sig må illa av Dying Light's Chromatic Abberration, finns det någon sorts hjälp mot det eller ett sätt att förbättra det förutom att "sitta längre från skärmen"?

Permalänk

@muzzi:

Har nästan aldrig på motion blur då jag bara känner mig dålig av det, blir allmänt seg och yr. Resten har jag inte hört talas om tyvärr.

Permalänk

Japp, trodde jag var likadan som dig men också med FOV men märkte att jag mådde dåligt i Dying Light trots hög FOV och avstängd Motion Blur men som sagt så är det ovanligt många som mådde dåligt av Dying Light också. Tack för svaret

Permalänk
Medlem

glasögon kan hjälpa, och det är inte dom gula "gamer" glasögonen jag tänker på, utan riktiga "terminal glasögon".
Sedan är det bara att stänga av dom effekter som stör, tyvärr.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk

aldrig blivit illamående av spel, men just motion blur är ju hemskt

hört att man ska ha ljusare rum om man är känslig vid spelande, även en synk skärm hjälpte för en kompis som är extremt känslig till den grad att jag funderar på om han inte borde ta åksjukepiller innan han spelar

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Skrivet av muzzi:

Hej, har varit en gamer sedan 13-14 år åldern men har märkt det senaste två åren att jag är VÄLDIGT känslig när det kommer till vissa inställningar så som:

FOV under 70
Chromatic Aberration
Motion Blur
Film Grain(för mycket av det)

Någon annan som har problem ? Har sett det lite överallt på nätet med flera som har samma problem, tills nyligen trodde jag att det bara vara FOV och Motion Blur men efter 1 timme av Dying Light Chromatic Aberration så började jag spy och må riktigt illa. Gått nu igenom cirka 20 trådar på Steam där folk säger sig må illa av Dying Light's Chromatic Abberration, finns det någon sorts hjälp mot det eller ett sätt att förbättra det förutom att "sitta längre från skärmen"?

Jag har märkt fenomenet i lite olika spel, i vissa kan jag lösa det med att köra third person i stället. I andra löser jag det i alla fall ett tag (upp till ett par timmars extra speltid) genom att använda åksjukearmband (har åksjuka i bil också så hade ändå armbanden i skåpet och testade dem). Speciellt så har jag applicerat åksjukeknep som att ta pauser, inte spela de mest påverkande spelen när jag är trött osv. För min del verkar det vara åksjuka framför datorn, och tyvärr inget jag kunnat lösa fullständigt bara minska med massa knep.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Inaktiv

jag känner likadant men det är inte för att min skärm suger balle utan att jag börjar bli för gammal

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Jag har märkt fenomenet i lite olika spel, i vissa kan jag lösa det med att köra third person i stället. I andra löser jag det i alla fall ett tag (upp till ett par timmars extra speltid) genom att använda åksjukearmband (har åksjuka i bil också så hade ändå armbanden i skåpet och testade dem). Speciellt så har jag applicerat åksjukeknep som att ta pauser, inte spela de mest påverkande spelen när jag är trött osv. För min del verkar det vara åksjuka framför datorn, och tyvärr inget jag kunnat lösa fullständigt bara minska med massa knep.

Eftersom åksjuke-armband tekniskt sett inte fungerar, utan är en placeboeffekt, så kanske faktiska åksjukemedel skulle hjälpa? Eller om mer placebo önskas, ingefära och ginseng smaksatta sockerpiller... (Ginseng ska ha en väldigt liten faktisk effekt, ingefära har ingen alls. Men båda används i så liten utsträckning för att smaksätta godis, att effekten bar är placebo.)
Nackdel med de flesta åk & sjösjukepillerna... Man blir lite trött av dem, så någon av varianterna med kombinationen antihistaminer och koffein, kan vara aktuellt.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

fy för Motion Blur

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Eftersom åksjuke-armband tekniskt sett inte fungerar, utan är en placeboeffekt, så kanske faktiska åksjukemedel skulle hjälpa? Eller om mer placebo önskas, ingefära och ginseng smaksatta sockerpiller... (Ginseng ska ha en väldigt liten faktisk effekt, ingefära har ingen alls. Men båda används i så liten utsträckning för att smaksätta godis, att effekten bar är placebo.)
Nackdel med de flesta åk & sjösjukepillerna... Man blir lite trött av dem, så någon av varianterna med kombinationen antihistaminer och koffein, kan vara aktuellt.
B!

Faktiska åksjukemedel fungerar när de känner för det på mig, åksjukearmband har fungerat varje gång inklusive när jag inte trodde de skulle fungera. Några sockerpiller är jag inte intresserad av heller, oavsett om de nu skulle innehålla spår av verksamma ämnen. Om åksjuketabletter fungerar blir jag trött på nivån knockout så det skulle aldrig fungera framför en dator, inte heller när jag måste vara en av förarna av bilen.

När jag googlar runt hittar jag ett gäng studier som antingen är positiva eller i alla fall säger att det är värt att forska mer på, hittar ingen som säger att nej det finns ingen sanningshalt alls i det. En studie på små barn visade att av 62 barn var 55 åksjukefria med armbanden. Vet inte hur mycket 2-åringar vet om placebo...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Här ett klipp med lite tips, verkar vara hyfsat baserat på forskning på ämnet.
https://www.youtube.com/watch?v=CvimYs7tnRM

Permalänk
Inaktiv

Hände samma sak med särbon. Hennes berodde tydligen på att hon blivit sjösjuk med åren

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Faktiska åksjukemedel fungerar när de känner för det på mig, åksjukearmband har fungerat varje gång inklusive när jag inte trodde de skulle fungera.

Åksjukearmband är, som bäst, placebo. Fungerar de för dig är det förstås bra, men det är även fortsatt placebo.
De som säljs på Apoteket kommer från Evince, som kan bevisa att det är placebo, fast det väljer man ju att inte göra. Istället använder man samma doktorsavhandling som argument för att det inte är placebo. Märklig slutsats, då man fick exakt samma resultat i både kontrollgruppen, och testgruppen. Med andra ord, per definition ett placebo. Förr länkade de till två elevarbeten vid sjuksköterskeutbildningen i Kalmar/Lund resp Linköping, och det ena av de här arbetena blev en doktorsavhandling 2004. Slutsatsen stämmer som nämndes inte med testresultaten, men det bryr sig inte Evince om, de ska ju sälja sin produkt. Tyvärr är alla länkar jag hittar till materialet döda, men Evince var åtminstone tidigare villiga att bistå med PDF'er om man kontaktade dem. Prova, om intresset finns.

Skrivet av gaminggirl:

När jag googlar runt hittar jag ett gäng studier som antingen är positiva eller i alla fall säger att det är värt att forska mer på, hittar ingen som säger att nej det finns ingen sanningshalt alls i det. En studie på små barn visade att av 62 barn var 55 åksjukefria med armbanden. Vet inte hur mycket 2-åringar vet om placebo...

Barn vet inte ett skit om placebo, men deras föräldrar speglar sina förväntningar på barnen. Med andra ord, barnen känner sig tryggare, och blir inte sjuka, klassisk placebo effekt. Vad visade kontrollgruppen vid samma test? Faktum är att när Apoteket före avregleringen ställdes mot väggen, och frågades varför de sålde en skitprodukt utan dokumenterad effekt, så var deras svar att även en placeboeffekt är hjälp, vilket kanske kan hållas för sant, men då är det definitivt inget läkemedelsdistributörer ska tillhanda hålla. Efter avregleringen svarar apoteksföretagen med ungefär samma svammel, och ingen, kan producera hållbara avhandlingar som visar vad du påstår, att det faktiskt skulle fungera. Så har du material som följer vetenskaplig standard, och visar att det fungerar, är du välkommen att dela med dig. Sälj det först till, bland annat, Evince, det tror jag kan ge bra betalt.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

View bobbing har jag ont av. Det gör mig illamående ganska snabbt.
Stänger alltid av det i minecraft, men spel som Doom har ju det också.
Tänker då på gamla Doom...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Jag upplever också detta ibland, som tur är sällan. Jag brukar dock vänja mig efter att spelat vid flera tillfällen under några dagar. Det värsta jag har varit med om var när jag spelade Metroid Prime 3 på Wii, vilket var flera år sen. Kände också av illamående när jag började med Battlefield 3.

Det kanske är någon grafikinställning/effekt, men jag löser oftast problemet genom att spela korta stunder vid flera tillfällen tills det upphör.

Permalänk
Medlem

Illamående har jag aldrig blivit men Dying Lights chromatic aberration tog väldigt hårt på ögonen, kändes som man hade synfel i flera timmar efter ett lite för långt pass med det spelet. Och fult gjorde det spelet också, jag förstår inte, jag har då aldrig varken direkt eller på foto eller film sett en 10cm regnbåge runt vartenda föremål, fullständigt horribelt. Motion blur, field of depth, View bob och allt som går att stänga av ryker direkt. Ursh.

Permalänk
Skrivet av frankof:

glasögon kan hjälpa, och det är inte dom gula "gamer" glasögonen jag tänker på, utan riktiga "terminal glasögon".
Sedan är det bara att stänga av dom effekter som stör, tyvärr.

Kan tyvärr inte stänga av vissa effekt i vissa spel. Rome hade en FOV som man inte kunde ändra, Dying Light har flera olika effekter som inte går att stänga av. Witcher var jag tvungen att använda CheatEngine för att få bra FOV. Känns riktigt jobbigt att behöva modda och ändra i filer som man inte bör göra när det verkar vara en heldel spel som inte har några options för detta. Men tack för tipset med glasögon, kanske bör ta mig en titt på det-

Skrivet av truedesire:

aldrig blivit illamående av spel, men just motion blur är ju hemskt

hört att man ska ha ljusare rum om man är känslig vid spelande, även en synk skärm hjälpte för en kompis som är extremt känslig till den grad att jag funderar på om han inte borde ta åksjukepiller innan han spelar

Har en riktigt bra skärm med sync och har vsync lock på 60 fps trots att jag klarar 144+

Skrivet av pepparkakor:

jag känner likadant men det är inte för att min skärm suger balle utan att jag börjar bli för gammal

Haha, börjat hitta lite grått hår trots att jag är i 20 års åldern så kanske gammal i själen jag med.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Eftersom åksjuke-armband tekniskt sett inte fungerar, utan är en placeboeffekt, så kanske faktiska åksjukemedel skulle hjälpa? Eller om mer placebo önskas, ingefära och ginseng smaksatta sockerpiller... (Ginseng ska ha en väldigt liten faktisk effekt, ingefära har ingen alls. Men båda används i så liten utsträckning för att smaksätta godis, att effekten bar är placebo.)
Nackdel med de flesta åk & sjösjukepillerna... Man blir lite trött av dem, så någon av varianterna med kombinationen antihistaminer och koffein, kan vara aktuellt.
B!

Tack för tipsen! I en video postad efter dig så säger dom dock att enligt en 'icke så bra' undersökning påpekade att kaffe/coffeine kan orsaka detta också.

Skrivet av fermia:

fy för Motion Blur

Amen!

Skrivet av gaminggirl:

Faktiska åksjukemedel fungerar när de känner för det på mig, åksjukearmband har fungerat varje gång inklusive när jag inte trodde de skulle fungera. Några sockerpiller är jag inte intresserad av heller, oavsett om de nu skulle innehålla spår av verksamma ämnen. Om åksjuketabletter fungerar blir jag trött på nivån knockout så det skulle aldrig fungera framför en dator, inte heller när jag måste vara en av förarna av bilen.

När jag googlar runt hittar jag ett gäng studier som antingen är positiva eller i alla fall säger att det är värt att forska mer på, hittar ingen som säger att nej det finns ingen sanningshalt alls i det. En studie på små barn visade att av 62 barn var 55 åksjukefria med armbanden. Vet inte hur mycket 2-åringar vet om placebo...

Ska testa också, billigt sätt att bli av med det.

Skrivet av rotkiv42:

Här ett klipp med lite tips, verkar vara hyfsat baserat på forskning på ämnet.
https://www.youtube.com/watch?v=CvimYs7tnRM

Riktigt bra video, lärde mig mycket dock så undrar jag vilken grupp jag kan tillhöra.

Permalänk
Medlem

Kanske är det detta som MacWorld skriver om idag:

Citat:

Forskare i Storbritannien och USA har undersökt fenomenet och kommit fram till att mellan 50 och 80 procent av befolkningen kan drabbas av en sorts åksjuka när de ser saker som rör sig på en skärm.

Traditionell åksjuka uppstår när kroppen rör sig utan att vi ser det, med digital åksjuka förhåller det sig precis tvärtom. Vi ser alltså rörelse även om kroppen är stilla.

http://macworld.idg.se/2.1038/1.644238/forskare-varnar-for-di...

Permalänk
Medlem
Skrivet av muzzi:

Tack för tipsen! I en video postad efter dig så säger dom dock att enligt en 'icke så bra' undersökning påpekade att kaffe/coffeine kan orsaka detta också.

Ja, det finns indikationer på att man bör undvika koffein för att försöka minimera besvären. Jag rekommenderar inte att man pimplar kaffe för att försöka minimera besvären, utan jag röstar för att man vänder sig till de kommersiella produkterna. Antihistaminerna i en del av de här är så kraftiga att de används som insomningshjälpmedel, och i åk/sjö-sjukepiller kombinerar man dem då ofta med något upp-piggande. Det är alltså inte fråga om att dricka kaffe, utan en tablett med koffein i för att motverka en bieffekt.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Kände en brud som inte kunde lira någon sorts FPS spel utan att bli illamående... fy fan =(

Permalänk
Medlem

Jag börjar av någon konstig orsak må dåligt av en viss typs grafik. Främst FPS-spel från slutet av 90-talet och början av 00-talet, men även andra spel från den tidperioden.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Det är ett lite fascinerande fenomen.
Jag blir "åksjuk" av de flesta first person och 3rd person men som tur är inte CS och WoW. Även om jag inte spelar dessa längre så hade det varit tråkigt att inte kunnat ha gjort det.

Från att ha försökt spela fps sedan barnsben utan framgång till att jag plötsligt testade CS beta 4 som gick helt åksjukefritt från första sekund.

Numera känns det som att det stora problemet i 3rd-person är ojämnheten i rörelserna. Svårt att förklara. Men det är något med att karaktären antingen går bajslångsamt eller kutar järnet även om den bara ska från kylskåpet till micron. Och i dessa transitioner så blir det en ojämnhet i kamerarörelsen uppfattar jag det som.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Har haft problemet hela mitt liv och inte precis ovanligt att man har olika spel man blir "åksjuk" för, är personligen bara känslig av två saker och de är inte några av de saker du nämnde, skulle snarare säga att de är ovanliga och att man mer märke de för det är oftast de man hatar mest.

Det jag personligen reagerar mest på är:
Head boobing, desto mer desto snabbare blir jag illamående, exempel på spel är Stalker som är en av de värsta bovarna. Oftast är det bara First person som har detta men finns ett och annat third person som jag får samma effekt av. Tur nog finns det spel det går att stänga av men en inställning jag saknar överlag i de flesta FPS.

Annat är spelmoment där kameran inte är vinklad gent mot färdriktning. T.ex. på spelmoment är när du köer båtarna i HL2, tar bara sekunder innan jag mår illa som fan.

Sedan finns det lite andra som T.ex. äldre FPS spel där 3D världen inte alls är uppbyggt korrekt, t.ex. wolfenstein o.s.v men tar oftast någon timme innan effekten triggar in så kan lätt spela dessa spel i perioder.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Har aldrig tidigare mått illa av spelande, men när jag köpte R6V2 på Steam för inte så längesedan så blev jag illamående efter ca 10min av spelande. Ägde spelet till 360 för många år sedan men slutade spela och Xboxet gick sönder, märkte ju att några vänner hade spelet så köpte det mest pga detta. Sen fick jag samma problem i Half-Life 2 när jag köpte det på Steam under Black Friday.