Permalänk
Medlem

TKL, tips?

Hej swecare!

Jag behöver ett tangentbord som inte tar så stor plats, har ett Apex nu som jag trivs med, men jag måste snart nöja mig med ett mindre skrivbord och då blir tangentbordet lite brett. Det är viktigt att det är tyst, spelar mestadels cs och slösurfar. Jag behöver inga makroknappar och sånt, men bakgrundsbelysning behöver jag. Är det någon som har bra förslag så är jag mycket tacksam. Budget? Vet inte riktigt, jag ser hellre att det blir bra än att det blir billigt, men fyller man båda de kriterierna vore det ju optimalt

Visa signatur

Define R4 / MSI Z97 Gaming 5 / 4670K@4.2 / 970 Strix / Benq XL2411Z

Permalänk
Medlem

Jag själv kör med ett Cooler Master Quickfire TK och är nöjd med det. Dock har den bara en färg på bakgrundsljuset och kanterna är lite jobbiga mot handflatan under längre tids användning. Lite väl dyrt just nu men hittar du det billigt så tycker jag det är prisvärt:)

Permalänk
Medlem

Jag köpte precis ett Ozone Strike Battle med bruna brytare på Black Friday. Det finns 4st kvar på Alina för 599:-. Bor du i Stockholm så har jag köpt ett extra som ligger på mitt utlämningsställe (Täby) som du kan få köpa för samma pris. Skriv PM om du vill veta mer.

Ozone på Prisjakt

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Inaktiv

CM Storm QuickFire Rapid I är ett riktigt schysst tangentbord. Kostar en tusenlapp. Det som är bra med att den har vit belysning är att du kan använda såna här.
http://www.banggood.com/DayDream-LED-Cover-10-pcs-for-Mechani...
Om du nu vill ha lite festliga färger.

Om du absolut vill ha numpad så är Quickfire TK-serien helt ok.
Vill du lyxa till det så är Corsair K65 RGB ganska schysst. Håll dig undan från Razer bara, alltid tveksam kvalité överlag.

Jag är tyvärr rätt besviken på utbudet i Sverige när det gäller TKL. Utomlands finns det MASSOR med grymma märken och snygga fräsiga tangentbord. Otrolig skillnad jämfört med Europa.

Permalänk
Medlem

Vad du än väljer rekomenderar jag röda switchar! Vilka som är bäst är subjektivt men jag har provat alla switchar och röda är verkligen guld!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk

kör på ett corsair k65 rgb, och nu efter buggarna är fixade så kan jag faktiskt rekomendera detta...
kanske lite dyrt...
men ack så fräsigt xD

Visa signatur

finns det inte ... skapa det!!

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips!

Visa signatur

Define R4 / MSI Z97 Gaming 5 / 4670K@4.2 / 970 Strix / Benq XL2411Z

Permalänk

Kanske satsa på ett filco? haft mitt i 3 år och är fortfarande som nytt, skämde dock bort det med att beställa PBT caps igår.

Visa signatur

4590K @ 4.4 - EVGA 980ti - ASUS Z97-A - 8GB Kingston Hyper X Fury - Samsung 950 PRO M.2 256GB - Samsung 850 EVO 128GB - 500GB Seagate HDD - EVGA Supernova G2 750w
ASUS ROG SWIFT PG278Q - Logitech Z-5500 - Logitech G930 - Filco Majestouch TKL Ninja Cherry MX Blue - Razer Manticor - QPAD 8K Optical
ASUS RT-ACC66U - ASUS PCE-AC68

Permalänk
Medlem

Har inte K65 en icke-standard bottenrad? Kan vara värt att kolla på om du tror att du kan vilja byta keycaps i framtiden.

Permalänk
Skrivet av Dizzö:

Vad du än väljer rekomenderar jag röda switchar! Vilka som är bäst är subjektivt men jag har provat alla switchar och röda är verkligen guld!

Nekromantiserar lite och rekommenderar något annat än röd då jag får oskyldiga feltryck när jag skriver även efter att ha kodat på det 8 timmar. Och jag kodar 8 timmar varje vardag. Kommer även när jag skriver nu. Vore intressant om det fanns en sajt där man man matar in switchen man har och sen mäter WPM, stavfel och gamingrörelser. För feltrycken som "er" istf e och för sent uppsläpp av SHift lär ju hända även i spel menar jag. Tror inte just det är subjektivt, även om jag bara använt det i 6 dar.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem

@HolyFather: Jag kodar på röda brytare och det är inga problem alls. Jag skriver inte mer fel på dessa brytare än på några andra, men det är skönt att slippa trycka så hårt om man skriver hela dagarna.

Permalänk
Skrivet av adzer:

@HolyFather: Jag kodar på röda brytare och det är inga problem alls. Jag skriver inte mer fel på dessa brytare än på några andra, men det är skönt att slippa trycka så hårt om man skriver hela dagarna.

1mm O-ringar tog bort det mesta Pinggljudet och fixade SHiftproblemet, men grundproblemet är att jag vill skriva snabbt, och då kan jag inte hovra utan jag vill rassla. Och då har MX Red för hög triggningspunkt, eller iaf för lätta att trigga. Tror fler än jag erfar accidental triggers i spel och skriva när det byter till MX Red från ett icke-mekaniskt.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk

OP: I min tråd har jag fått rekommenderat Realforce, NovaTouch, med Topre/Topre S, och Majestouch med MX Brown.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem

Du är ute ett år försent. Du tror inte OP redan skaffat ett tangentbord vid det här laget?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Du är ute ett år försent. Du tror inte OP redan skaffat ett tangentbord vid det här laget?

Och ett tangentbord är tillräckligt?

Jag har 7, kan aldrig få för många!

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av PierreB:

Och ett tangentbord är tillräckligt?

Jag har 7, kan aldrig få för många!

Det är din åsikt. Har man ett fungerande så räcker det.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av anon230307:

CM Storm QuickFire Rapid I är ett riktigt schysst tangentbord. Kostar en tusenlapp. Det som är bra med att den har vit belysning är att du kan använda såna här.

Har ett sånt. Efter ett halvårs varsam användning hade inte mindre än tolv tangenter tappat belysningen. Det är ett känt problem enligt CM.

Masterkeys Pro S, som jag också har, är ett mycket bättre val enligt mig.

EDIT: Haha, var ju en lagom gammal tråd ja.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Finns det TKL med bruna switchar att hitta i Sverige med RGB belysning som inte ser ut som en 12-årings våta dröm?

Visa signatur

Gigabyte M32U , AMD Ryzen 9 5900X , ASUS GeForce RTX3080TI TUF GAMING OC , Corsair iCUE 5000X RGB Midi Tower , ASUS ROG Strix X570-F GAMING , Corsair MP600 PRO 1TB M.2 , Samsung 860 EVO 4 TB , Corsair RM850x, 850W Vit PSU , Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3200MHz 32GB , Corsair iCUE H100i ELITE CAPELLIX White , Win 10

Permalänk
Skrivet av Shooto Great:

Finns det TKL med bruna switchar att hitta i Sverige med RGB belysning som inte ser ut som en 12-årings våta dröm?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3611826

Visa signatur

| CPU: Intel i7 2600K 4,5Ghz | CPU-Kylare: Corsair H60 | MB: Gigabyte G1.SNIPER |
| GPU: Asus GTX 980ti DC3 OC | RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 16GB |
| PSU: Corsair AX850 | Chassi: FD Define Mini C |
| SSD: Samsung EVO 850 250gb, Samsung EVO 850 500gb |
| Lagring: WD Caviar Green 3x2TB 1x4TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shooto Great:

Finns det TKL med bruna switchar att hitta i Sverige med RGB belysning som inte ser ut som en 12-årings våta dröm?

Bara att ha RGB belysning gör ju tangentbordet tyvärr till en 12-årings våta dröm så det är lite kört

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Bara att ha RGB belysning gör ju tangentbordet tyvärr till en 12-årings våta dröm så det är lite kört

Du är uppenbarligen inte insatt. Se tex tangentbordet som länkades ovan. Är detta en "12-årings våta dröm"?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av twk:

Du är uppenbarligen inte insatt. Se tex tangentbordet som länkades ovan. Är detta en "12-årings våta dröm"?
https://prisjakt-a.akamaihd.net/product/left/800/3611826.jpg

Skickades från m.sweclockers.com

Beror ju på hur man ser det..

Men ja, jag förstår vad du menar. Det går ju att köra en eller två färger istället för att köra regnbågsspya om man vill.

Permalänk

Mer så att jag har oftast lite mörkt när jag lirar och har blivit bortskämnd med RGB-belysningen på enskilda knappar .Leker inte techno rengbåge och tycker att spygrönt eller kräks blått dödar min själ långsammt...;)

Visa signatur

Gigabyte M32U , AMD Ryzen 9 5900X , ASUS GeForce RTX3080TI TUF GAMING OC , Corsair iCUE 5000X RGB Midi Tower , ASUS ROG Strix X570-F GAMING , Corsair MP600 PRO 1TB M.2 , Samsung 860 EVO 4 TB , Corsair RM850x, 850W Vit PSU , Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3200MHz 32GB , Corsair iCUE H100i ELITE CAPELLIX White , Win 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Beror ju på hur man ser det..

https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/41895?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvNDE4OTUiLCJmaWx0ZXJzIjpbIndtIiwidD1vcmlnaW5hbCJdLCJwYXJhbXMiOltdLCJrZXkiOiJjNWE2NjQzMWVjZjcwMjM2YTk5MWRiYjkxZTkzYWUxZCJ9

Men ja, jag förstår vad du menar. Det går ju att köra en eller två färger istället för att köra regnbågsspya om man vill.

Går det att stänga av belysningen helt på tagentbordet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fruttyh:

Går det att stänga av belysningen helt på tagentbordet?

Absolut!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Brukar väl gå på alla?

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.