[Telia Fiber] Problem med uppspelning av videoströmmar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Apr 2009

[Telia Fiber] Problem med uppspelning av videoströmmar

Hej, jag har precis flyttat till en ny lägenhet och bytt från stadsnätet till Telia Fiber. Jag har 100/100 och mäter följande med bredbandskollen (trådat från Telias medföljande router TG799vac):

NER: 127,03 Mbit/s
UPP: 124,76 Mbit/s

Ping eligt bredbandskollen: 4ms
Ping mot sunet.se: 16ms

Så den biten ser helt OK ut, men ändå går det inte speciellt bra att spela upp videos från Vimeo, Youtube etc. Problemet märks både både min laptop och andra enheter som jag kopplat in via WLAN (iPhone, iPad, Nexus 6, ChromeCast), däremot verkar IP-TV från Telia funka utan några som helst problem.

Ibland funkar det helt okej, men ibland så laddar aldrig videoströmmen, den bara står och laddar till jag får ett felmeddelande.

Är det någon som har ett lösningsförslag att komma med? Jag har en Asusrouter liggandes som jag tänkte prova i helgen, men kan verkligen routern vara så dålig att det blir problem att spela upp Youtube-klipp med endast en enhet ansluten...? känns snarare som det är ett konfigurationsproblem.

Tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Apr 2009

Satte mig ner och började titta på request i nätverket och hittade följande:

# Result Protocol Host URL Body Caching Content-Type Process Comments Custom
1065 502 HTTP 127.0.0.1:6882 /callback.json?find_port=1 512 no-cache, must-revalidate text/html; charset=UTF-8 chrome:11152

Ett anrop som gjordes nästan varje sekund från min laptop, med hjälp av lite Googlande så hittade jag information om att andra fått detta att försvinna genom att helt sonika återställa inställningarna i Chrome vilket jag gjorde och nu funkar det mycket bättre, antagligen så har min laptop slagit ut även de andra enheterna i nätverket (förutom IP-TV:n).

Får väl se om det var en permanent lösning eller om det bara var en slump att videos började gå bättre samtidigt som jag gjorde en felsökning.