Permalänk

Får ej skärm nr2 att funka

hej har precis köpt en till 144hz benq XL2411. mitt grafikkort är gtx 980 och på det så har jag bara 1 hdmi + 1 dvi. Så jag har alltså ena skärmen kopplad via dvi och den andra via hdmi, dvi ger bild men den som går via hdmi står det ingen signal. har provat sänka båda skärmarna till 60hz inkl grafikkortet men ändå ingen skillnad. Någon som kan komma på problemet för jag kan inte det.

tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av crispyGG96:

hej har precis köpt en till 144hz benq XL2411. mitt grafikkort är gtx 980 och på det så har jag bara 1 hdmi + 1 dvi. Så jag har alltså ena skärmen kopplad via dvi och den andra via hdmi, dvi ger bild men den som går via hdmi står det ingen signal. har provat sänka båda skärmarna till 60hz inkl grafikkortet men ändå ingen skillnad. Någon som kan komma på problemet för jag kan inte det.

tack på förhand

Funkar den andra skärmen som den ska om du bara kör med den?
Du har inte möjlighet att prova köra båda med dvi?

Funka din första skärm med hdmi, om det möjligt att koppla den...tänkte om det kanske porten som är paj.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

kanske inte är något problem på de nyare korten, men vet att jag inte kan använda ena DVI porten samtidigt som HDMI. Då de tydligen går på samma krets? iaf pröva båda på DVI.

Permalänk
Skrivet av fmalm:

kanske inte är något problem på de nyare korten, men vet att jag inte kan använda ena DVI porten samtidigt som HDMI. Då de tydligen går på samma krets? iaf pröva båda på DVI.

Grafikkortet har bara 1 dvi port. Har ju en till men den går ju från modekortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Funkar den andra skärmen som den ska om du bara kör med den?
Du har inte möjlighet att prova köra båda med dvi?

Funka din första skärm med hdmi, om det möjligt att koppla den...tänkte om det kanske porten som är paj.

Kan inte köra båda via dvi för har bara en dvi port på grafikkortet. Om jag byter så den andra skärmen får dvi då funkar bara den. Så skärmarna är det inget fel på.
Om jag går och väljer "output" på skärmarna så står det "no cable connected" på alla sen pp hdmi står det "no signal"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Forumledare

Vilken tillverkare och modell är det på grafikkortet? Låter märkligt att där bara är 2 utgångar.
@crispyGG96:

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av crispyGG96:

Kan inte köra båda via dvi för har bara en dvi port på grafikkortet. Om jag byter så den andra skärmen får dvi då funkar bara den. Så skärmarna är det inget fel på.
Om jag går och väljer "output" på skärmarna så står det "no cable connected" på alla sen pp hdmi står det "no signal"

Skickades från m.sweclockers.com

Sorry missade de, är det ett Asus GeForce GTX 980 Strix du har?

I värsta fall skulle du kunna köpa en Adapter från displayport till HDMI.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Hedersmedlem

Det kan också vara så att det är HDCP som spökar, dvs certifieringssystemet som finns för HDMI. Det ställer ibland till det så att man inte kan köra en HDMI-skärm tillsammans med en annan skärm.

Sedan kan man ju ha synpunkter på varför det över huvud taget tillverkas skärmar med hög uppdateringsfrekvens eller hög upplösning utan DisplayPort. Både HDMI och DVI har sina problem med 144Hz, 4k osv. DisplayPort är det självklara och säkra valet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Bildexpert 📺

Skulle gissa att kortet du har inte kan alstra tre TMDS-strömmar utan prioriterar DVI-DL för de två den kräver.

En möjlig lösning är att den skärm du har som idag kör HDMI använder Displayport istället.

Har inte skärmen DP, kör med en vanlig DP-till-HDMI-omvandlare. Alltså inte en passiv adapter eftersom detta kräver att grafikkortet skapar en tredje TMDS-ström vilket gissningsvis är grundproblemet. DP-till-HDMI-adaptern/omvandlaren ska vara av de lite dyrare modellerna för 200-300 kronor som faktiskt omvandlar DP-signalen.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Skulle gissa att kortet du har inte kan alstra tre TMDS-strömmar utan prioriterar DVI-DL för de två den kräver.

En möjlig lösning är att den skärm du har som idag kör HDMI använder Displayport istället.

Har inte skärmen DP, kör med en vanlig DP-till-HDMI-omvandlare. Alltså inte en passiv adapter eftersom detta kräver att grafikkortet skapar en tredje TMDS-ström vilket gissningsvis är grundproblemet. DP-till-HDMI-adaptern/omvandlaren ska vara av de lite dyrare modellerna för 200-300 kronor som faktiskt omvandlar DP-signalen.

Tack ska testa det, uppdaterar med resultat

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

har nu ett nytt problem, kan ej få den skärmen som går via dp-hdmi att bli 144hz, den ligger på 60hz och finns inget högre att välja på inställningarna. @Laxpudding:

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av crispyGG96:

har nu ett nytt problem, kan ej få den skärmen som går via dp-hdmi att bli 144hz, den ligger på 60hz och finns inget högre att välja på inställningarna. @Laxpudding:

Läs mitt inlägg ovan. HDMI är inte idealt för höga uppdateringsfrekvenser. Det beror helt på vilken version av HDMI som stöds av den omvandlare du köpt och vilken maximal throughput den mäktar med. 144Hz har jag för mig inte alls stöds av HDMI, men 120Hz stöds av HDMI 2.0 och uppåt. https://en.wikipedia.org/wiki/HDMI

Hade jag varit i din sits hade jag lagt ner detta och bytt skärmen till en som har DisplayPort.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Men är det möjligt att köra en skärm på 144hz via DP och den andra på 60hz via HDMI eller kommer det krocka ändå?

Nu tänker jag alltså vid vanligt surfande.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Bildexpert 📺

DVI-DL klarar att köra 144 Hz, men det kräver Dual Link, alltså två TMDS-strömmar. Då går det antagligen inte att driva en TMDS på HDMI-anslutningen, utan det är en DVI på max 60 Hz + en HDMI på max 60 Hz som gäller. Eller en enda DVI Dual Link med 144 Hz.

Är det någon skärm som ska drivas i 144 Hz måste man lösa det via nytt grafikkort eller ny skärm som kan köra 144 Hz via Displayport.

1920x1080 och 144 Hz via HDMI är möjligt med en del nya skärmar. Men det är i dagsläget endast senaste generationerna Nvidia-kort GTX960+ som kan generera en sådan signal över HDMI.