Permalänk

Skönaste stolen som man måste köpa?

Tjenare, tänkte att köksstolen ska få gå i pension och en ergonomisk stol ska då inhandlas.

Jag vet att liknande trådar finns, men jag tänkte att alla kunde må bra av lite uppdaterad information.

Vad för stol använder ni? Vilken rekommenderar ni? Varför?

(Denna tråd kan vara felplacerad och mod får gärna flytta den)

Visa signatur

Super Mario? Ja det gör han

I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers.

Permalänk
Medlem

Sitter otroligt bra i min Malmstol 4000, den går att ställa in så att den passar de allra flesta rekommenderar därför en sådan.

Malmstolen & diverse kinnarps modeller går ibland att fynda på blocket och dyl.

Permalänk
Rekordmedlem

Den stol som passar kroppen, du kan alltså inte gå annat än att den bör ha mycket justeringar och sedan testa hur väl det går att justera in den efter dig, de flesta kvalitetsstolar är justerbara och de som är tänkta för dygnet runt bruk har för det mesta bäst hållbarhet.
Koilla på tex Kabe, RH, Kinnarp och Malmstolen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

IKEA Magnus tror jag den heter sitter jag på, känns som om den är bra gjord för kroppen rent ergonomiskt sett, till skillnad mot en mjuk och skön gamingstol Ventilerat ryggstöd, nackkudde, höj/sänk/tiltbar. Ändå jag inte gillar är att man inte kan ändra armstöden. Men för 1500 är den klart värd!

Annars en bra begagnad kontorsstol. Då får man mest för pengarna!

Visa signatur

Datorn: i5-4690k@4.3ghz, Asus Dual OC 1070, Fractal Design Newton R3 1000w, Asus Z97-A, Fractal Define R5, 16GB Corsair@1600mhz, Hyper 212 EVO, Crucial BX100, WD Black 1TB x2
Kringutrustning: BenqXL2411Z, AOC 24" x2, Func KB-460, Mionix Naos 7000, Logitech MX Master, Logitech Z-906, Sehnheiser HD 558, Optuma uDAC 3, Blue Yeti, Akai LPK 25 Steelseries QCK XXL

Permalänk
Medlem

Dx Racer

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Personligen använder jag en sådan här:
http://jysk.se/vardagsrum/fatoljer/fatolj-vadum-tyg-gra-0

Kommer som standard med gungfunktion, snurrbar 360 grader, utfällbart fotstöd, separat lutning på ryggstödet, med mera. Enda nackdelen jag kan komma på med den är att frun blir tokig, då jag
har alldeles för lätt att växa fast i den framför datorn jämfört med min gamla Kinnarps Freefloat 6000. Och då var det ändå en kontorsstol för 12.000 vid inköp.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk

gillar min dxracer f-serie tycker den är kanon och hållbar jämfört med alla mina tidigare ikea stolar

Permalänk
Medlem

Jag köpte precis en Kinnarps Plus med nack och armstöd - superbra stol. Gav 4000 ink. moms för den beg men omklädd. Jag vet att man kan hitta samma stol för circa 3000 på blocket och dyl., men jag hade varken tid eller ork för det. Köptes av Bofab - kan inte riktigt rekommendera dom, men hade ingen distinkt dålig upplevelse heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av A_Sham:

Jag köpte precis en Kinnarps Plus med nack och armstöd - superbra stol. Gav 4000 ink. moms för den beg men omklädd. Jag vet att man kan hitta samma stol för circa 3000 på blocket och dyl., men jag hade varken tid eller ork för det. Köptes av Bofab - kan inte riktigt rekommendera dom, men hade ingen distinkt dålig upplevelse heller.

Bafab heter dom för er som blev interreserad att kika. har hemsida med.
De säljer riktiga kontorsstolar där, bra skick och helt OK pris. T.ex. kinnarps.
Köpt mig en kinnarps av dom själv för några år sedan men nu bytt den mot en dxracer Iron.
Kan rekommendera DXracer! Billiga jämfört med kinnarps och bra kvalite. Men du behöver ha rätt storlek på den så att säga. På maxgaming hjäpte dom mig med det. Grym support

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Om jag skulle säga billigaste/skönast skulle jag nästan säga Dx Racer också. Vill man ha riktig kvalite och pris är inget beskymmer så skulle jag kolla mer på Kinnarps och högre exlusiva modeller.

Men istället för en Jysk/Ikea stol för 300-1500 så skulle jag definitivt gå på en DX Racer idagsläget har själv en DX Racer Racing som jag tycker är grymt skön samt rätt många inställningsmöjligheter (höjd, ryggen, armstöd, svankstöd, nackstöd).

Tror det finns ngn Dx Racer i tyg för runt 1990:- men annars ligger dem väll runt 2500-3500:-

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

mycket beror på din budget för sagda stol, för man kan få likvärdiga produkter till ergonomin sett för olika priser (material och vart produkten är tillverkad kan göra mycket skillnad i pris)

jag har fått en kinnarps-stol från svärfars jobb som är helt underbar, dock hade jag aldrig köpt den själv för i dess utförande så kostar den närmare 8000kr för en privatperson att inhandla.
min dxracer för tjockisar (dxracer king någont, den största i sittyta som jag kunnat testa på tex netonnet) kostade ca 3500kr och den köptes för att jag har en tendens att sitta på mitt ena ben i halv skräddare när jag blir sittandes längre stunder och forumsurfar, vilket inte har gått i mindre stolar.
ur ergonomisk synpunkt är dessa stolar i princip identiska, med alla inställningar man kan göra. Men materialet på kinnarps-stolen andas väldigt mycket bättre jämnfört med dxracerns "skinn" material så jag kan sitta betydligt längre svalt och bekvämt i k-stolen.

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Den stol som passar kroppen, du kan alltså inte gå annat än att den bör ha mycket justeringar och sedan testa hur väl det går att justera in den efter dig, de flesta kvalitetsstolar är justerbara och de som är tänkta för dygnet runt bruk har för det mesta bäst hållbarhet.
Koilla på tex Kabe, RH, Kinnarp och Malmstolen.

Fast får du rätt stol så finns det ingen vits att justera den. Men det är ändå skönt med recliner om man vill sova i stolen eller något. Men har du rätt körställning och tillräckligt med stöd för svanken speciellt så kan du sitta i all eviga tid.

Cockpit ger en mycket ergonomisk ställning. Man sitter ofta rätt nära golvet så kan enkelt och smidigt räta ut benen. Mus och tangentbord har jag vid sidan om så armarna hänger ned utefter kroppen.Svankstöden blir ett slags armstöd och avlastar armarna samtidigt som de ger stöd åt ryggen. Racingstolsinspirerade kontorsstolar finns ju men det känns totalfel ergonomiskt sätta en stol på något roterbart och instabilt underrede som dessutom går att tilta bakåt eller ofta inte går att låsa helt utan flex.

Har suttit i 6 år i en cobra daytona stol. Var lite trång när jag fick den men blev närmast formgjuten efter ett tag har aldrig haft några som helst känningar någonstans trots att man belastat en hel del med racing.

Den gick tyvärr sönder efter intensivt rejsande ;). Just nu testar jag en begagnad sportstol från bmw 3 serie med alla möjliga inställningsmöjligheter. Cobra daytonan har bara recliner sen kan man justera tilt på cockpiten. Får se hur den fungerar. Helt okej men känns nog ändå som att Daytonan var lite bättre då den var något mer skålad och gav än bättre stöd för ryggraden. Haft lite känningar i ryggen för första gången i mitt liv lite fundersam var det kommer ifrån. Eller ja jag vet var det grundar sig ifrån kass kontorsstol på jobbet men tidigare har jag väl kunnat vila ryggen tillräckligt hemma för att inte få känning. BMW 3 stolen är ju stabil men är inte riktigt lika skålad månne inte avlastar lika väl.

Bygg cockpit finns inte en chans jag någonsin kommer tillbaka till skrivbord. Har testat en del finare kontorsstolar men de kommer inte nära i avlastning. Skulle hävda att även att en vettig racestol helt utan inställningsmöjligheter är bättre än valfri kontorsstol oavsett prisklass. Tilta den så det passar och man får rätt benstöd går ju alltid. Recliner vill man ju gärna ha dock även om det gör att priserna går upp. Är det något som är godkänt för att sitta i bil så kan de inte flexa allt för mycket.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Jag har en Malmstolen. De är väldigt kofortabla, men kvaliteten brister anser jag. Ryggstödet böjs i fästet, stolens lutbara sits spänner inte riktigt åt längre så den hamnar alltid i läget som är mest lutat.

Det kanske beror på att stolen börjar bli närmare 10 år, dock är det tråkigt ändå...

Permalänk
Skrivet av Sten sax påse:

IKEA Magnus tror jag den heter sitter jag på, känns som om den är bra gjord för kroppen rent ergonomiskt sett, till skillnad mot en mjuk och skön gamingstol Ventilerat ryggstöd, nackkudde, höj/sänk/tiltbar. Ändå jag inte gillar är att man inte kan ändra armstöden. Men för 1500 är den klart värd!

Annars en bra begagnad kontorsstol. Då får man mest för pengarna!

Det Måste vara IKEA Markus du menar! Den har jag hört mycket bra om.

Skrivet av enRödjävel:

mycket beror på din budget för sagda stol, för man kan få likvärdiga produkter till ergonomin sett för olika priser (material och vart produkten är tillverkad kan göra mycket skillnad i pris)

jag har fått en kinnarps-stol från svärfars jobb som är helt underbar, dock hade jag aldrig köpt den själv för i dess utförande så kostar den närmare 8000kr för en privatperson att inhandla.
min dxracer för tjockisar (dxracer king någont, den största i sittyta som jag kunnat testa på tex netonnet) kostade ca 3500kr och den köptes för att jag har en tendens att sitta på mitt ena ben i halv skräddare när jag blir sittandes längre stunder och forumsurfar, vilket inte har gått i mindre stolar.
ur ergonomisk synpunkt är dessa stolar i princip identiska, med alla inställningar man kan göra. Men materialet på kinnarps-stolen andas väldigt mycket bättre jämnfört med dxracerns "skinn" material så jag kan sitta betydligt längre svalt och bekvämt i k-stolen.

Jag ligger på max ca 4000.

Tur som jag har, har jag en mor som jobbar med inredning och jag kan därför få ~50% Rabatt på kvalitetsstolar, ex. Kinnarps.

Skrivet av oqvist:

Fast får du rätt stol så finns det ingen vits att justera den. Men det är ändå skönt med recliner om man vill sova i stolen eller något. Men har du rätt körställning och tillräckligt med stöd för svanken speciellt så kan du sitta i all eviga tid.

Cockpit ger en mycket ergonomisk ställning. Man sitter ofta rätt nära golvet så kan enkelt och smidigt räta ut benen. Mus och tangentbord har jag vid sidan om så armarna hänger ned utefter kroppen.Svankstöden blir ett slags armstöd och avlastar armarna samtidigt som de ger stöd åt ryggen. Racingstolsinspirerade kontorsstolar finns ju men det känns totalfel ergonomiskt sätta en stol på något roterbart och instabilt underrede som dessutom går att tilta bakåt eller ofta inte går att låsa helt utan flex.

Har suttit i 6 år i en cobra daytona stol. Var lite trång när jag fick den men blev närmast formgjuten efter ett tag har aldrig haft några som helst känningar någonstans trots att man belastat en hel del med racing.

Den gick tyvärr sönder efter intensivt rejsande ;). Just nu testar jag en begagnad sportstol från bmw 3 serie med alla möjliga inställningsmöjligheter. Cobra daytonan har bara recliner sen kan man justera tilt på cockpiten. Får se hur den fungerar. Helt okej men känns nog ändå som att Daytonan var lite bättre då den var något mer skålad och gav än bättre stöd för ryggraden. Haft lite känningar i ryggen för första gången i mitt liv lite fundersam var det kommer ifrån. Eller ja jag vet var det grundar sig ifrån kass kontorsstol på jobbet men tidigare har jag väl kunnat vila ryggen tillräckligt hemma för att inte få känning. BMW 3 stolen är ju stabil men är inte riktigt lika skålad månne inte avlastar lika väl.

Bygg cockpit finns inte en chans jag någonsin kommer tillbaka till skrivbord. Har testat en del finare kontorsstolar men de kommer inte nära i avlastning. Skulle hävda att även att en vettig racestol helt utan inställningsmöjligheter är bättre än valfri kontorsstol oavsett prisklass. Tilta den så det passar och man får rätt benstöd går ju alltid. Recliner vill man ju gärna ha dock även om det gör att priserna går upp. Är det något som är godkänt för att sitta i bil så kan de inte flexa allt för mycket.

Hur får man tag i Bilstolar för kontor/skrivbord?

Visa signatur

Super Mario? Ja det gör han

I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers.

Permalänk
Medlem

Bilskrot om du har tur annars diverse firmor som säljer bildelar ofta riktat mot sportkörning/racing. Sen finns ju alltid ebay, blocket etc. Cobran beställde jag från england, bmw stolen hade jag tokflyt och hitta lokalt på blocket. Biltema har ju några billigare. Inte de bästa givetvis men de har du ju i alla fall möjligheten att provsitta. Men som sagt sätter du på någon snurrgrej på dem och höjer upp för mycket så sabbar du sittställningen.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Sitter som en kung i min DxRacer, kan inte annat än att rekommendera deras stolar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitesound:

Det Måste vara IKEA Markus du menar! Den har jag hört mycket bra om.
Jag ligger på max ca 4000.

Tur som jag har, har jag en mor som jobbar med inredning och jag kan därför få ~50% Rabatt på kvalitetsstolar, ex. Kinnarps.

Är mycket nöjd med min RH Logic 400, men tyvärr spräcker en ny sån din budget med 5-10k.
Har dock sett beg för 500-2000:-

Ergonomisk stol och IKEA går inte bra i samma mening. Skulle klassa vissa köksstolar över ikeas kontorsstolar.

Stol lär man också testa. Speciellt om man tänkt sitta länge. Jag brukar sitta några timmar utan paus och snittar 12h om dagen vid datorn. Skulle aldrig gå med en sämre stol.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Beror väldigt mycket på hur tung och lång du är.

Jag är extremt kräsen. Rätt så nöjd med Dxracer, näst fetaste modellen. Bara nackstödet som inte riktigt funkar för mig.

Visa signatur

I5 4690k, 8gb, GTX 1080
i7 2600, 16gb

Permalänk

Jag har suttit på olika Kinnarps både på jobb och hemma sen 90-talet och har aldrig haft problem med sittställning i dessa. Nu har jag på jobbet en Kinnarps Plus [8] verkar den heta, med nack och armstöd.

http://www.kinnarps.com/sv/se/Produkter-och-inspiration/Konto...

Hemma har jag en typ 15 år gammal Kinnarps 6000 med nack och armstöd, den har itne givit några tecken på att gå sönder eller så, och är väldigt skön att sitta i.

Jag skulle iaf börja med att leta en Kinnarps på blocket.

Men såklart, du måste provsitta, det finns ingen stol som passar alla.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk

Har haft en IKEA Markus i några år och är fantastiskt nöjd.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40103100/
Tyvärr har den börjat ge upp lite nu i höj-och-sänk-delen, men för det priset är den så bra att man kan köpa en ny igen

Permalänk

Jag har en Kinnarps 6000 liknande denna med ulltyg.
http://www10.kinnarps.com/Images/Products/DeskChairs/Highres/...

Inköpt 2002 och har inga slitmärken i tyget än.
De ursprungliga armstöden hade något undermåligt material i stoppningen som sprack efter något år så de är utbytta.

Visa signatur

AMD #1: Asus TUF X570-PLUS|Ryzen 9 5900X|1x Asus TUF RX5700XT OC 8GB
AMD #2: Gigabyte B550M Aorus Elite|Ryzen 7 3700X|1x Gigabyte RX5600XT Gaming OC 6GB
Intel #1: Asus TUF Z690-PLUS|Core i5-12600KF|1x Asus TUF RTX 3060 OC 12GB
Intel #2: Asus P8Z77-V|Core i5-3570K@4.5|2x Asus GTX 780 OC 3GB SLi

Permalänk
Medlem

Alltså Ikea eller Jysk har hyfsade stolar, men de håller inte särskilt länge. En Kinnarps eller dylikt kan du ha i 30 år medans du går köpa en ny ikea stol vart tredje år ungefär. Bra om du spiller mycket läsk kanske, men inte så bra för miljön eller plånboken. Bafab säljer rätt mycket begangnat: http://www.bafab.se/begagnat/kontorsstolar/

Permalänk
Medlem

Dumt att köpa nytt, begagnat är flera gånger billigare.. Typ denna! http://www.sweclockers.com/marknad/120967-hag-h09-inspiration...