Permalänk
Medlem

Trådlös HDMI?

Tjena kunniga clockers...

Jag behöver en enhet som kan skicka HDMI trådlöst i ett konferensrum, ca 5meter till projektorn som mest. Bör funka med 1080p och video. Helst inget som kräver mjukvara. Har testat Click Share, som kräver mjukvara och kostar 20k för basenhet och två sändare. Vilket känns överdrivet dyrt.

Vad finns det för andra alternativ?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Linux: because a PC is a terrible thing to waste.

Permalänk
Medlem

Fattar inte riktigt hur den funkar. Skulle behöva någonting smidigt, så att folk som kommer in i konferensrummet kan ta en liten dongel och koppla in i sin dator bara. Inte en lång sladd som ska ligga över hela bordet fram till den sändaren.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Tjena kunniga clockers...

Jag behöver en enhet som kan skicka HDMI trådlöst i ett konferensrum, ca 5meter till projektorn som mest. Bör funka med 1080p och video. Helst inget som kräver mjukvara. Har testat Click Share, som kräver mjukvara och kostar 20k för basenhet och två sändare. Vilket känns överdrivet dyrt.

Vad finns det för andra alternativ?

Kolla på prisjakt, verkar finnas många alternativ:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v1524

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Varför inte bara ha en 5m kabel kopplad till projektorn?

Permalänk
Medlem

@BrottOchStraff: Ja, det verkar va nå liknande, enda delen har du i HDMI-porten på projektorn, och andra delen kopplar du in i datorn hdmi-port, sen verkar allt annat vara plug and play

Visa signatur

Linux: because a PC is a terrible thing to waste.

Permalänk
Rekordmedlem

Hdmi är dyrt att lösa trådlöst då det kräver enorm bandbredd, det finns däremot en del enklare system som inte överför hdmi men kan flytta datorns bild tex Miracast
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-8/project-wireless...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Är det bara video så finns Google chromecast. Den är dock oanvändbar för powerpoints/excelpresentationer tyvärr, egentligen allt som har med att visa skärmbilden

Black box har en lösning, har dock inte kollat in den mer än att jag såg att de hade en lösning.

http://www.blackbox.com/Store/Detail.aspx/Wireless-HDMI-Prese...

Permalänk
Medlem

Finns olika problematik som jag ser det:

Kabel:
*De går sönder.
*Alla kommer till konferensrummet med olika laptops och behöver adaptrar från div olika kontakter.
*Det är fult.

Trådlösa lösningar:
* Kräver mjukvara som ska rullas ut till alla klienter.
* Blir problematiskt när man har gäster på besök.
* Krångligt för användarna att förstå hur man ansluter sig.
* Om lösningen använder wifi (typ ADHOC) så kan klienten inte vara ansluten till företagets wifi samtidigt.
* Intel WiDi och andra liknande lösningar funkar bara med vissa enheter och OS.

Därför eftersöker jag en mjukvarofri lösning, men vi kanske inte är där än år 2015. Alla lösningar jag hittat är typ Airtame, Chromecast, Micrrosoft WiDi Device. och andra liknande lösningar. Airtame verkar väl ok, men kräver också att man rullar ut mjukvara till alla klienter, och sen anluter den till företagets wifi. Blir väldigt krångligt för gäster som sitter på Guest Wifi.

EDIT: Man får inte glömma att det som är relativt enkelt för oss , är sjukt krånligt för vissa användare. Vi snackar folk som inte vet hur de får ut bilden från HDMI till skärmen genom att trycka på Win+P och välja skärm :). Det måste vara så enkelt som det går att få.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Finns olika problematik som jag ser det:

Kabel:
*De går sönder.
*Alla kommer till konferensrummet med olika laptops och behöver adaptrar från div olika kontakter.
*Det är fult.

Trådlösa lösningar:
* Kräver mjukvara som ska rullas ut till alla klienter.
* Blir problematiskt när man har gäster på besök.
* Krångligt för användarna att förstå hur man ansluter sig.
* Om lösningen använder wifi (typ ADHOC) så kan klienten inte vara ansluten till företagets wifi samtidigt.
* Intel WiDi och andra liknande lösningar funkar bara med vissa enheter och OS.

Därför eftersöker jag en mjukvarofri lösning, men vi kanske inte är där än år 2015. Alla lösningar jag hittat är typ Airtame, Chromecast, Micrrosoft WiDi Device. och andra liknande lösningar. Airtame verkar väl ok, men kräver också att man rullar ut mjukvara till alla klienter, och sen anluter den till företagets wifi. Blir väldigt krångligt för gäster som sitter på Guest Wifi.

Fast har man en normal laptop idag så har man hdmi anslutning på den.
En hdmi kabel går inte i sönder om den inte kostade 29 kr på Jula.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Fast har man en normal laptop idag så har man hdmi anslutning på den.
En hdmi kabel går inte i sönder om den inte kostade 29 kr på Jula.

När du har 20 besökare om dagen i rummet som alla kopplar in och ut kabeln hela tiden så går den sönder. Inte direkt såklart, men när man minst anar det. Jag köper inte kablar på Jula :), det är bara ett helt annat slitage i konferensrum jämfört med hemma.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

vad e de för en projektor ? måste ju ha stöd för dongel om man ska leta efter det.
Benq säljer ju tex egna lösningar för kabelfri bild.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Fast har man en normal laptop idag så har man hdmi anslutning på den.

BS. Vi har ett drygt 7000 bärbara datorer i vår organisation och _väldig_t få av dem har HDMI. Företagsdatorer från HP, Lenovo etc har DisplayPort, antingen fullstor eller mini, inte HDMI.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

vad e de för en projektor ? måste ju ha stöd för dongel om man ska leta efter det.
Benq säljer ju tex egna lösningar för kabelfri bild.

Det är en Benq MW632ST vi har. Den har HDMI och USB-port osv, så det går att sätta någon dongel i.

Ska kika på Benqs utbud, visste inte att de hade lösningar för trådlöst.

EDIT: Våre nuvarande HP laptops har HDMI, men vi byter efter nyår, och de nya har bara displayport tror jag.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Bildexpert 📺

De flesta projektortillverkare har dongellösningar anpassade för deras projektorer och de brukar kunna drivas på usb-ström. Annars finns det mer stationär, fristående lösningar. Ett exempel:

https://www.digitaltvexperten.se/artikel.php?k=843&p=3275

Permalänk
Medlem

Benq har ju egna lösningar som säkerligen fungerar på det viset du vill..
http://benq.se/product/projector/68/268/

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

De flesta projektortillverkare har dongellösningar anpassade för deras projektorer och de brukar kunna drivas på usb-ström. Annars finns det mer stationär, fristående lösningar. Ett exempel:

https://www.digitaltvexperten.se/artikel.php?k=843&p=3275

Tack för tipset. Jag ska kolla och avväga de olika lösningarna. Vill som sagt slippa rulla ut mjukvara till klienterna. Och det som Benq erbjuder verjar ju vara just mjukvarobaserat och kör miracas (har dock inte satt mig in på vad miracast är, verkar vara samma som widi, chromecast och airplay i princip?). Annars får det blir en vanlig sån sändare som digitalvexperten säljer tex. Inte lika snygg lösning dock.

Skrivet av Defender:

Benq har ju egna lösningar som säkerligen fungerar på det viset du vill..
http://benq.se/product/projector/68/268/

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Tack för tipset. Jag ska kolla och avväga de olika lösningarna. Vill som sagt slippa rulla ut mjukvara till klienterna. Och det som Benq erbjuder verjar ju vara just mjukvarobaserat och kör miracas (har dock inte satt mig in på vad miracast är, verkar vara samma som widi, chromecast och airplay i princip?). Annars får det blir en vanlig sån sändare som digitalvexperten säljer tex. Inte lika snygg lösning dock.

Men nu säger du emot dig själv? Du vill inte dra en HDMI-kabel för att den lätt kan gå sönder, men ska köra trådlöst HDMI där du fortfarande måste koppla in sändaren till datorn? Bästa här vore som sagt en Miracast där det är inbyggt i W8/10 och du kan såklart vara ansluten mot Wifi samtidigt. Är du i en blandad miljö (PC/Mac) så kan även en Apple TV behövas så kan båda systemen användas trådlöst. Lycka till!

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

Själv kör jag med en Aten VE809. Kanske är lite överkurs och jag vet inte hur den reagerar på att man drar ur/stopper in kabeln ofta. Och sändaren är ju mer än bara en dongel.

Visa signatur

| ASUS Z87M-Plus | Intel Core i5-4670K | Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL10 LP 4x8GB | ZOTAC GeForce GTX 1080 AMP! Extreme | Corsair HX650 650W PSU | Creative SoundBlaster Z | Samsung 830 256GB SSD | Samsung 850 EVO 500GB | Wester Digital Green 1TB HDD | ASUS BC-12D1ST BD-ROM | Dell 3011WFP (2560x1600) | Win10 Home | Bahnhof 100/100 |

Permalänk
Medlem

Den troligtvis dyra dongeln du skaffar kommer ju gå sönder lika fort som kablarna gör, mitt råd är ju att skaffa en 4-5m hdmi förlängningskabel och sen en 0.5-1m lång kabel sista biten och denna sista biten gör du så att den lätt går byta och så ser du till att det finns några extra.

Förstår inte heller hur en hdmi dongel skulle hjälpa mot att det behövs adaptrar?

Permalänk
Medlem

Jag använder en Miracast dongle till min TV. Till den streamar jag trådlöst från min surface pro 2. Kan även enkelt skicka över bild/ljud från min androidtelefon, apple har jag inte testat med.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe94:

Men nu säger du emot dig själv? Du vill inte dra en HDMI-kabel för att den lätt kan gå sönder, men ska köra trådlöst HDMI där du fortfarande måste koppla in sändaren till datorn? Bästa här vore som sagt en Miracast där det är inbyggt i W8/10 och du kan såklart vara ansluten mot Wifi samtidigt. Är du i en blandad miljö (PC/Mac) så kan även en Apple TV behövas så kan båda systemen användas trådlöst. Lycka till!

Ja, jag känner själv att jag är lite förvirrad kring de olika teknikerna. Är inte alls insatt i detta område. Ni har ju också rätt att kör jag en HDMI-dongel kommer jag inte undan adaptrar. Varje lösning har sina för och nackdelar.

Men säg att vi väljer en lösning som har mjukvara. Vad fungerar bäst cross-plattform? Miracast som gäller då?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Ja, jag känner själv att jag är lite förvirrad kring de olika teknikerna. Är inte alls insatt i detta område. Ni har ju också rätt att kör jag en HDMI-dongel kommer jag inte undan adaptrar. Varje lösning har sina för och nackdelar.

Men säg att vi väljer en lösning som har mjukvara. Vad fungerar bäst cross-plattform? Miracast som gäller då?

Bäst här är utan tvekan Miracast då detta är inbyggt i W8/10 som sagt och nås genom att gå till menyn i vänsterkanten och välja skärmspegling. Dock finns inget stöd för Mac. Chromecast funkar på båda men kräver att plugin installeras och är (tror jag?) fortfarande begränsad till bara i webbläsaren och kräver Wifi. Airplay är nästan samma som Miracast men funkar dock bara på Mac om man inte installerar plugin på PC och kräver nätverksanslutning.

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021