Acer G246HYL IPS 23.8", läcker den för mycket ljus?

Permalänk
Medlem

Acer G246HYL IPS 23.8", läcker den för mycket ljus?

Hejsan!

Sökte lite i forumet, och såg flera trådar med backlight bleed, samt folk som frågade om en kommentar om det är värt att skicka tillbaka. Här kommer ännu en, då alla trådar som frågade hade lite olika fall/placering på bleedingen, samt att jag inte alls är insatt.

Köpte i alla fall två st 24" Acer IPS-skärmar nu under Black Friday, http://cdon.se/hemelektronik/acer-g246hylbid-ips-23-8-p336566... , till en ny dator som Inet bygger i nuläget. Allt är aningen budget, så kunde inte gå högre i prisklass här.

Men testade dem med min gamla laptop - letade lite döda pixlar och sådant. Och jag kunde inte se någon död pixel alls, men när jag körde helsvart bakgrund var det skillnad på hur skärmarna var upplysta.
(Denna bild blev suddig som få, men skillnaden syns rätt väl)

Det är högra skärmen jag pratar om. Den vänstra är rätt jämnt upplyst ändå (trots att det ser skumt ut på bilden), men den högra har bleed uppe i vänstra hörnet som syns tydligt när bilden är helsvart.
Bild av endast den skärmen:

Nu har jag inte testat så mycket än. Körde mest igång skärmarna för att se så att allt är som det ska, men har inte inte lagt mycket tid på att testa dem och har inte heller alls ändrat några inställningar.

Så, slutligen: Vad tror ni, är det acceptabelt, eller ska jag höra med CDON om byte av en skärm?
Kan inte köra båda skärmarna samtidigt vettigt via laptopen, så jag vet inte hur de presterar i vardaglig användning. Men jämför jag med min 7 år gamla Asus VW225N (som kostade bara 800kr då) och en liten 23"-tvskärm som köptes billigt på Netto för 4 år sedan, har den ena Acern mycket mer bleeding.

Tack för all hjälp!

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?

Permalänk
Medlem

Personligen så skulle jag ha begärt att får reklamera/returnera den till CDON. Det där tycker jag är lite väl mycket för att vara en helt ny skärm (oavsett tillverkare) och jämfört med den vänstra så är det nog givet att den högra är defekt.

Mejla över bilderna till deras support så lär det nog lösa sig, för det där ska man inte nöja sig med.

Visa signatur

🎮 • SSUPD Meshlicious (Full Mesh, ATX mod.) • Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero • Ryzen 9 5950X • EKW AIO 240 w/ 2x Noctua NF-A12x25 CBS (mount mod.) • G.Skill Trident Z Neo 4x8GB • Asus ROG RX 6700 XT (Quiet BIOS) • Corsair SF750 Platinum • WD Black SN850 2TB •
💼 • Dell Precision 7550
🎵 • Schiit Modi/Magni 3 w/ Beyerdynamic DT 990 Pro (250 Ohm)

Permalänk
Medlem

@En Carl: Tack för svaret - har varit i kontakt med CDON och mailat dem bilderna, och de håller också med om att det ser misstänksamt ut. Jag har fått fraktsedel av dem, så ska bara ta och packa ner skärmen fint igen, sedan åker den tillbaka till CDON.

Och, med tanke på att du skrev "oavsett tillverkare"; anses Acer vara av sämre kvalitet än konkurrenterna?

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Mattedatten: Att Acer är av sämre kvalité håller jag inte riktigt med om.

Dock har många av Acers dyrare IPS skärmar mycket backglow innan man har använt panelen. Brukar ta runt 200h innan panelen blir riktigt jämn.
Misstänker det även gäller de billigare IPS skärmarna.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Ja det vänstra hörnet tycker jag läcker för mkt för att vara acceptabelt.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Hedersmedlem

Och du har naturligtvis börjat med att ställa in ljusstyrka och kontrast för att passa det mörka rum som du har skärmen i? Alla skärmar blöder om man har dem på max och många har alldeles för höga standardinställningar för ljus och kontrast. Så börja med att justera in skärmen och sedan kan du bli upprörd.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!