Permalänk
Medlem

Ny skärm 27" 1440p!

Tjena på er, jag har tänkt hur mycket som helst, och känner att 144hz behövs inte, man når inte över 144fps i spelen idag endå förutom typ CsGo, det är otroligt svårt att nå stabilt över 144fps med allting på ultra i de senaste spelen om man inte lägger en sjuk summa på en dator, med andra ord så får man inte ut allt av 144hz endå.

Så min tanke är att gå till en 27" 1440p ISP panel 60hz, är det ett otroligt konstigt val? Eller vad tycker ni? Jag håller på en del med bilder, gillar snygg grafik i de mer krävande spelen istället för att få lite snabbare responstid. Spelar liksom inte FPS spel på elite nivå.

Kommer jag klara av att lösa upp en sådan skärm ens btw. Jag har en i5 3570k / 16gb DDR3 / Asus Strix 970.
Kan ni även snälla ge mig lite exempel på några skärmar isåfall med 27" 1440p ISP, tack snälla! ( Och spelar "ms" stor roll om det är 4ms eller 1ms? )
Återigen... Tack snälla!

( Tex vad tycker ni den här http://cdon.se/hemelektronik/benq-gw2765ht-ips-27-p28095184?g... )

Visa signatur

Zezaw

Permalänk
Medlem

Har haft BenQ skärm och var TN panel och färg kvalitet var inte bra. Man behöver inte ha 144hz det räcker med 60hz man märker inte mycket. Det som är viktigt är skärmen har bra kvalitet gärna IPS panel för bra färg och kan klara höga upplösningar.
Om du spelar inte FPS då behöver du inte 1ms snabba skärmar. För bild grafik rekommenderar jag Dell IPS skärmar.

Här är några förslag:
- Acer 27 XB270HU - Gamingskärm IPS, 144HZ, G-Sync (Acer använder en AHVA-panel (Advanced Hyper-Viewing Angle), men i grunden är det sak samma. Du får IPS-egenskaper på alla sätt och vis. Exakt )
- AOC Q2770PQU - 2560x1440 Super PLS är IPS 60Hz (Paneltyp PLS (är Samsungs egna variant av IPS)
- Asus ROG Swift PG279Q WQHD 144Hz IPS Panel and G-sync
- Dell S2716DG Gamingskäm TN G-Sync 144Hz och Dell SE2716H Panel VA
- Eizo Foris FS2735 IPS 27tum 144Hz AMD Freesync (TBA 2016)

Permalänk
Medlem

Tack för ditt svar, spela FPS spel gör jag lite då och då, men de du länkade där ligger ju på 6000kr och över, AOC märket var den enda du länkade som var i ett rimligt pris, men gillar verkligen inte det budget märket, men den jag länkade ( http://cdon.se/hemelektronik/benq-gw2765ht-ips-27-p28095184?g... )
Vad säger du om den? Du pratar om TN panel och sånt, men den skärmen är IPS, 4ms har den och enligt många andras åsikter på andra forum så säger de att det skiljer inte alls mycket mellan 4ms och 1ms om man inte spelar på en otroligt hög nivå och tjänar pengar på att vara duktig i ett fps spel, Tack

Visa signatur

Zezaw

Permalänk
Medlem

Kollat på koreanska qnix qx2710? många som har varit nöjd med denna. Samt samsung panel, överklockbar till åtminståne 96hz. För hälften av priset. Min är på kommande..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem

@kettu92: Ah har kollat en del på den, men den har väldigt vingligt "stand" den är inte så stabil, och väldigt vanligt med döda pixlar i den skärmen med samt en del backlight bleed och sånt, sen märket QNIX är ju inte direkt något att skrika för, men det är ju också för den antagligen är billigare, kan kopiera in lite grejor personer har skrivit om den.

-Back-lighting appears to have faint horizontal lines, I don't know if that's an ips thing, and it's not a big deal but it is something I noticed that might bug people.

-Poor build quality
-Limited Connectivity
-Korean Plug (adapter was supplied)
-Wobbly stand
-1 dead pixel

Cons: the stand very wobbly cheap
Instructions in korean
No easily found drivers or disc for drivers
Cons: -Cheap casing. Look at cost, couldn't expect much
-Cheap pedestal
Cons: The stand is not the sturdies
Cons: Dead on arrival. Cheap doesnt matter...

Visa signatur

Zezaw

Permalänk
Medlem

Min Dell skärm i min signatur är 1440p IPS och den är 60 Hz som standard. Den har jag klockat till 85 Hz. Många skärmar kan du klocka upp en liten bit i alla fall.
Jag tycker du ska köra på en IPS,klart värt det.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem

@mibsweden: Ok nice tack!BenQ GW2765HT IPS 27'' Är den vettig tror du?

Visa signatur

Zezaw

Permalänk
Medlem

Har kört denna skärmen sen 2013 (föregångaren utan R i slutet av modellnamnet)

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2717261

Grym skärm som uppfyller de krav du ska ha den till samt levererar bra bildkvalitet!

Tror det som skiljer min skärm och den nya är att de har satt i en ännu bättre panel med bättre färgåtergivning

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

@Oliver91: Ok men det står AH-IPS vad är det? och den är 5ms med istället för 4 ;S

Visa signatur

Zezaw

Permalänk
Medlem
Skrivet av zezaw123:

@Oliver91: Ok men det står AH-IPS vad är det? och den är 5ms med istället för 4 ;S

5ms och neråt är i princip inte märkbart och speciellt inte skillnaden mellan 5ms och 4ms

AH-IPS är en snabbare IPS panel helt enkelt förklarat som liknar PLS panelen som sitter i min skärm, Asus har säkert bara vänt sig någon annanstans för tillverkningen av panelerna efter de är Samsung som tillverkar PLS paneler och AH-IPS görs av både LG och Sharp senast jag kollade

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

@Oliver91: Mm för jag är ganska kär i den här BenQ GW2765HT IPS 27', jag vet i fan vad jag ska göra ;S Går det ens spela på någon av de skärmarna eller är det bara för photo?

Visa signatur

Zezaw

Permalänk
Avstängd
Skrivet av intel2000:

Har haft BenQ skärm och var TN panel och färg kvalitet var inte bra. Man behöver inte ha 144hz det räcker med 60hz man märker inte mycket. Det som är viktigt är skärmen har bra kvalitet gärna IPS panel för bra färg och kan klara höga upplösningar.
Om du spelar inte FPS då behöver du inte 1ms snabba skärmar. För bild grafik rekommenderar jag Dell IPS skärmar.

Här är några förslag:
- Acer 27 XB270HU - Gamingskärm IPS, 144HZ, G-Sync (Acer använder en AHVA-panel (Advanced Hyper-Viewing Angle), men i grunden är det sak samma. Du får IPS-egenskaper på alla sätt och vis. Exakt )
- AOC Q2770PQU - 2560x1440 Super PLS är IPS 60Hz (Paneltyp PLS (är Samsungs egna variant av IPS)
- Asus ROG Swift PG279Q WQHD 144Hz IPS Panel and G-sync
- Dell S2716DG Gamingskäm TN G-Sync 144Hz och Dell SE2716H Panel VA
- Eizo Foris FS2735 IPS 27tum 144Hz AMD Freesync (TBA 2016)

Jag har en BenQ skärm till min sons dator med VA panel och det är ingen större skillnad på den bildmässigt mot vad det är på min EIZO Foris med VA panel, så varför skulle inte en BenQ med IPS vara bra då? Den du hade var ju med TN panel och dessa är inte bra i färger jämfört med VA eller IPS.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Har en Dell och en Qnix 27" 1440, båda har fungerat utmärkt. (Använder Dell:en som arbetsskärm och Qnixen för spel).

Permalänk
Medlem

@HellDildo: Vilken model är det på dem?

Visa signatur

Zezaw

Permalänk
Medlem

Jag har BenQ skärmen du länkade. Rätt mycket bleed men annars en snygg skärm. Står relativt stabilt. Bleed märks för övrigt endast under helt svarta scener.

Permalänk
Medlem

@beejac: Går det spela på den liksom eller är det typ en photo skärm bara ? Är sjukt jävla mindfuckad av allting

Visa signatur

Zezaw

Permalänk

Mins inte exakta modellerna såhär på rak arm, kan kolla ikväll.

Permalänk
Medlem

@HellDildo: Ok tack men är AH-IPS bättre än IPS? För den här låter väldigt vettig! http://cdon.se/hemelektronik/asus-pb278qr-ah-ips-27-p29821764

Visa signatur

Zezaw

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av zezaw123:

@beejac: Går det spela på den liksom eller är det typ en photo skärm bara ? Är sjukt jävla mindfuckad av allting

Pröva att läsa lite recensioner. Då du inte verkar kunna så mycket själv så behövs det nog lite mer kött på benen. Tftcentral.co.uk har väldigt bra recensioner, t.ex på dellskärmen som länkades tidigare.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

sitter på skärmen i min sign (Asus PB278Q) och är grymt nöjd med den både för gaming och fotoredigering i lightroom. och jag tror att den asus skärmen du har fått länkad är efterföljaren till den jag har så den kommer säkert funka alldeles utmärk.

4 eller 5ms spelar absolut ingen roll, satt på en TN panel tidigare med 1ms och vad jag kan minnas så märkte jag inte någon särskild skillnad när jag bytte till den jag har idag.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D , Kingston Fury 32gb @ 6000MHz, MSI MAG X670E Tomahawk, EVGA RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA, EK-AIO Elite 360, EVGA SuperNOVA 1000 G3, Lian-Li 011 Dynamic Evo, Samsung Odyssey G8 OLED, Asus PB278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av zezaw123:

@beejac: Går det spela på den liksom eller är det typ en photo skärm bara ? Är sjukt jävla mindfuckad av allting

Ja jag har inga som helst problem att lira på den. Kör dock 390X så snäppet kraftfullare än 970. Finns en massa förinställda "picture modes" för färg men kör själv på sRGB hela tiden och Premium AMA. Eftersläpningar är ingenting jag tänker på när grafiken är så najs i 1440p

Permalänk
Medlem

@Wolfie91: Märkte du ingen skillnad på att byta från TN panel till IPS? För http://cdon.se/hemelektronik/asus-pb278qr-ah-ips-27-p29821764
har AH-ISP, vad är det för skillnad mellan AH-ISP och ISP? Tack snälla för era svar

Visa signatur

Zezaw

Permalänk
Medlem
Skrivet av intel2000:

Har haft BenQ skärm och var TN panel och färg kvalitet var inte bra. Man behöver inte ha 144hz det räcker med 60hz man märker inte mycket. Det som är viktigt är skärmen har bra kvalitet gärna IPS panel för bra färg och kan klara höga upplösningar.
Om du spelar inte FPS då behöver du inte 1ms snabba skärmar. För bild grafik rekommenderar jag Dell IPS skärmar.

Här är några förslag:
- Acer 27 XB270HU - Gamingskärm IPS, 144HZ, G-Sync (Acer använder en AHVA-panel (Advanced Hyper-Viewing Angle), men i grunden är det sak samma. Du får IPS-egenskaper på alla sätt och vis. Exakt )
- AOC Q2770PQU - 2560x1440 Super PLS är IPS 60Hz (Paneltyp PLS (är Samsungs egna variant av IPS)
- Asus ROG Swift PG279Q WQHD 144Hz IPS Panel and G-sync
- Dell S2716DG Gamingskäm TN G-Sync 144Hz och Dell SE2716H Panel VA
- Eizo Foris FS2735 IPS 27tum 144Hz AMD Freesync (TBA 2016)

Vad skriver du!? Man märker en stor skillnad mellan 60fps och 144 fps...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@ggalaxyy: Han skrev att det inte skiljer mycket mellan 60hz och 144hz, och det gör inte, det syns lite skillnad endast om du går över 144fps i spelen, och köra ett spel på maxad inställningar på ultra idag, så finns det ingen chans att du stabilt ligger över 144fps hela tiden förutom om du bara spela typ CsGo, med andra ord så utnytja du inte 144hz som du borde, det vill säga att du kan lika väl köra på 60hz och få finare bilder med mera.
Det är klart det är skillnad på 144fps och 60fps, men det var inte det vi ens pratade om, det vi pratade om var om man verkligen behöver 144hz, vilket man verkligen inte behöver om man inte når 144fps+ som sagt.

Visa signatur

Zezaw

Permalänk
Medlem
Skrivet av zezaw123:

@Wolfie91: Märkte du ingen skillnad på att byta från TN panel till IPS? För http://cdon.se/hemelektronik/asus-pb278qr-ah-ips-27-p29821764
har AH-ISP, vad är det för skillnad mellan AH-ISP och ISP? Tack snälla för era svar

menade att jag inte märkte någon särskild skillnad på 1ms och 5ms. det är definitivt skillnad på IPS och TN till IPS fördel. verkar vara att AH-ips är den nyaste(?) varianten av IPS panel. efter lite googlande hittade jag detta http://www.overclock.net/t/1369334/ips-panels-ips-pro-vs-ah-ips

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D , Kingston Fury 32gb @ 6000MHz, MSI MAG X670E Tomahawk, EVGA RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA, EK-AIO Elite 360, EVGA SuperNOVA 1000 G3, Lian-Li 011 Dynamic Evo, Samsung Odyssey G8 OLED, Asus PB278Q

Permalänk
Medlem

@Wolfie91: Ah tack!

Visa signatur

Zezaw

Permalänk

vad sägs om denna?

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/231306-s...

Har själv en 1440p 144hz Acer och en 1440p Asus PB287QR och jag kan se skillnad mellan 60hz och 144hz.

Visa signatur

H440 | RM750X | Z97 Pro AC | 4790K | H80i GT | HyperX 32GB | Asus GTX1070 OC | 850 Evo 1TB | Asus G20CB/i5 6400/16GB/850Evo 500GB/GTX950 | Dell U3415W UWQHD | B&W MM1 | QPad MK-85 | Mionix Naos 7000 | MacBook Pro 15 Retina i7/16GB/512GB/GT750M | Thinkpad X1 Yoga | Canon 1DX | Sony RX100V | Sony A7RII

Permalänk
Medlem

@Mikeybikey: Ok men Gillar du den ASUS skärmen du har? För jag fundera på att köpa en sådan!

Visa signatur

Zezaw

Permalänk
Medlem
Skrivet av zezaw123:

Tjena på er, jag har tänkt hur mycket som helst, och känner att 144hz behövs inte, man når inte över 144fps i spelen idag endå förutom typ CsGo, det är otroligt svårt att nå stabilt över 144fps med allting på ultra i de senaste spelen om man inte lägger en sjuk summa på en dator, med andra ord så får man inte ut allt av 144hz endå.

Så min tanke är att gå till en 27" 1440p ISP panel 60hz, är det ett otroligt konstigt val? Eller vad tycker ni? Jag håller på en del med bilder, gillar snygg grafik i de mer krävande spelen istället för att få lite snabbare responstid. Spelar liksom inte FPS spel på elite nivå.

Kommer jag klara av att lösa upp en sådan skärm ens btw. Jag har en i5 3570k / 16gb DDR3 / Asus Strix 970.
Kan ni även snälla ge mig lite exempel på några skärmar isåfall med 27" 1440p ISP, tack snälla! ( Och spelar "ms" stor roll om det är 4ms eller 1ms? )
Återigen... Tack snälla!

( Tex vad tycker ni den här http://cdon.se/hemelektronik/benq-gw2765ht-ips-27-p28095184?g... )

Personligen väntar jag på acer x34 34" välvd skärm med 144Hx och 1440p. Svindyr just nu, men jag har inte bråttom.
Jag sitter också på ett gtx970 och tror inte det blir några problem.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"