CPU klockad till 4.6, men megahertzen i CPU krävande spel ligger mycket lägre??

Permalänk
Avstängd

CPU klockad till 4.6, men megahertzen i CPU krävande spel ligger mycket lägre??

Hej. Jag önskar få råd om hur jag får min processor att ständigt ligga på 4.6 i spel. Som det ser ut nu så måste det till någon typ av CPU stress-test för att klocken ska lägga sig på 4.6. Jädrigt irriterande då jag vill ha maximal klock i spel som Battlefield, GTA V, Crysis 3 med mera.

Här är en bild som beskriver fenomenet: http://abload.de/img/clockingz8j1q.jpg

Det jag redan gjort är att jag provat stänga av Intel Turbo och satt min önskade klock på 46. Kört "Disable" på C1E, C3, C6, C7 och så vidare "states"

Jag lyckas inte. Borde inte klocken ramla upp på närmare 4.6 gnäggahertz i exempelbilden ovan? Jag menar CPU loaden ligger ju nästan maxad...

Tack för svar!

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem

Det ska räcka att stänga av intel speedstep för att den konstant ska köras i max clock.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Medlem

Mät inte med aktivitetshanteraren? Vad står det i cpu-z?

Permalänk
Medlem

Kanske dum fråga, men vad har du för energiinställning i Windows?

Permalänk
Medlem

Samma sak här.. 100x50 men visar ändå x40 (8-50) i CPU-Z, Realtemp visar 5010 MHz.

Speedstep & Turbo är off.

Blir tokig

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO || i7 7700K @ 4.9 Ghz - Delid || Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 32GB || ASUS STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB || Vattenkyld || 4.25 TB Hdd

Permalänk
Avstängd
Skrivet av murzoo:

Det ska räcka att stänga av intel speedstep för att den konstant ska köras i max clock.

SpeedStep är redan avaktiverat... det är det som är EIST (Enhanced Intel SpeedStep)

Skrivet av Jaevel:

Mät inte med aktivitetshanteraren? Vad står det i cpu-z?

Det där är inte aktivitetshanteraren, det är ett program som heter Tmonitor som mäter megahertzen på alla processorns kärnor i realtid. CPU-z visar den satta klocken, inte den faktiska hastigheten.

Skrivet av fredrik831:

Kanske dum fråga, men vad har du för energiinställning i Windows?

Det var ingen dum fråga. Jag kör Performance läget.

ÄR det kanske så att processorn måste belastas till 99.99% för att maxklocken ska kicka in? För i Aida64 så klockar den upp till 4.6ghz i stresstestet, men i CPU krävande spel så ligger den bra mycket lägre.

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk

som tidigare sagts kolla även windows energiinställningar.

finns en funktion under de advancerade inställningarna man kan stänga av att den ska klocka ner cpu.

bara att sätta "min cpu" till 100% så borde den köra öset hela tiden.

tror det normalt även under performance standard klockar ner cpu vid låg belastning inte lika hårt som i de andra profilerna men ner till 50-60% nånting.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

CPU-z visar den satta klocken, inte den faktiska hastigheten.

CPU-Z uppdaterar frekvensen i realtid. Så CPU-Z visar den faktiska frekvensen din cpu går i oavsett om du idlar/stresstestar eller har speedstep på eller ej så kommer CPU-Z visa den korrekta frekvensen för tillfället.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Skrivet av hulkenstrong:

CPU-Z uppdaterar frekvensen i realtid. Så CPU-Z visar den faktiska frekvensen din cpu går i oavsett om du idlar/stresstestar eller har speedstep på eller ej så kommer CPU-Z visa den korrekta frekvensen för tillfället.

har för mig att cpu-z dummar sig för mig också den visar stockhastigheten på min 4790k även att jag i bios kör utan speedstep och med en multiplier på 47 och 100mhz bus hastighet.

även när jag stressar med intel extreme eller va de nu heter så säger den bara x40 4001Mhz

medan intelprogrammet säger x47 4699Mhz som det är satt i bios.

är inte hemma så kan inte säga exakt vad intelprogrammet heter dock.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

har för mig att cpu-z dummar sig för mig också den visar stockhastigheten på min 4790k även att jag i bios kör utan speedstep och med en multiplier på 47 och 100mhz bus hastighet.

även när jag stressar med intel extreme eller va de nu heter så säger den bara x40 4001Mhz

medan intelprogrammet säger x47 4699Mhz som det är satt i bios.

är inte hemma så kan inte säga exakt vad intelprogrammet heter dock.

Okej. Då är det en bug/inkompatibilitet med CPU-Z och inte att CPU-Z visar en statisk klock. CPU-Z uppdateras i realtid (om det fungerar som det ska).

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rouge of Darkness:

som tidigare sagts kolla även windows energiinställningar.

finns en funktion under de advancerade inställningarna man kan stänga av att den ska klocka ner cpu.

bara att sätta "min cpu" till 100% så borde den köra öset hela tiden.

tror det normalt även under performance standard klockar ner cpu vid låg belastning inte lika hårt som i de andra profilerna men ner till 50-60% nånting.

Som jag sagt innan så är energiinställningen satt till Performance, alltså är redan CPU'n på 100% minimum och 100% maximum. Inte det som är problemet.

Skrivet av hulkenstrong:

CPU-Z uppdaterar frekvensen i realtid. Så CPU-Z visar den faktiska frekvensen din cpu går i oavsett om du idlar/stresstestar eller har speedstep på eller ej så kommer CPU-Z visa den korrekta frekvensen för tillfället.

Det må vara en bugg eller inkompatiblitet, men för mig så visar CPU-z 4.6ghz i windows, vilket inte är korrekt. Tmonitor visar 1,6ghz vilket måste vara korrekt. Man ska inte använda CPU-z till att bedöma vilket klock man har i olika applikationer då den ej är tillförlitlig.

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Det må vara en bugg eller inkompatiblitet, men för mig så visar CPU-z 4.6ghz i windows, vilket inte är korrekt. Tmonitor visar 1,6ghz vilket måste vara korrekt. Man ska inte använda CPU-z till att bedöma vilket klock man har i olika applikationer då den ej är tillförlitlig.

CPU-Z är ett av dom mest använda programen när det kommer till cpu/överklockning och se att allt fungerar. Det används av massor och jag har kört det i många år. Det är väldigt sällan jag läst eller årkat ut för buggar i CPU-Z medans det varit mer vanligt i andra.

Jag håller helt enkelt inte med dig om detta och hur vet du att Tmonitor visar korrekt och inte cpu-z? Även så ser det ut att vara cpuid som står bakom tmonitor och vilka står bakom cpu-z? Jo cpuid. Även ser det ut som att Tmonitor inte utvecklas längre och senaste verisionen är ifrån 2012. Att försöka installera Tmonitor på min dator gjorde att antivirus programet blev helt galen och spottade ur sig virus varningar...jag litar mer på CPU-Z.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Avstängd

Okej. Har checkat med flertalet program.

Windows Task Manager visar 4.6
CPU-z visar 4.6
HWmonitor visar 4.6
Aida64 visar 4.6
Argus monitor visar 4.6
Speccy visar 4.6
SpeedFan visar 3.4
Everest visar 3.4
TMonitor visar 1.6-2.0 i Idle och 4.6 i stresstest.

Får väl anta att CPU klocken är 4.6 eftersom majoriteten av program påvisar detta. Tack för hjälpen ni som bidragit i denna tråden.

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem

Testa att fixera CPU volten om du inte har gjort det (vår stod på offset), löste problemet så för polarn när han hade samma problem. Speedstep borde inte göra det där.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Okej. Har checkat med flertalet program.

Windows Task Manager visar 4.6
CPU-z visar 4.6
HWmonitor visar 4.6
Aida64 visar 4.6
Argus monitor visar 4.6
Speccy visar 4.6
SpeedFan visar 3.4
Everest visar 3.4
TMonitor visar 1.6-2.0 i Idle och 4.6 i stresstest.

Får väl anta att CPU klocken är 4.6 eftersom majoriteten av program påvisar detta. Tack för hjälpen ni som bidragit i denna tråden.

Var laddade du ner tmonitor ifrån? Jag drog ner det ifrån en relativt säker källa men fyfan vad mycket "virus" det var i den installern. Kan vara bra för dig att scanna din dator nogrant. Blev en formatering och ominstallation för min del. Fanns fjärrstyrning,keylogger,webbspy etc med i programmet.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Masyve:

Testa att fixera CPU volten om du inte har gjort det (vår stod på offset), löste problemet så för polarn när han hade samma problem. Speedstep borde inte göra det där.

Tack för tippset. Skall testas!

Skrivet av hulkenstrong:

Var laddade du ner tmonitor ifrån? Jag drog ner det ifrån en relativt säker källa men fyfan vad mycket "virus" det var i den installern. Kan vara bra för dig att scanna din dator nogrant. Blev en formatering och ominstallation för min del. Fanns fjärrstyrning,keylogger,webbspy etc med i programmet.

Drog ner det från majorgeeks, har tankat där i från många gånger och enligt mig en säker källa att hämta filer från. Har inte upplevt några konstigheter. Vill dom sno min facebook och mail så be my guest, har ändå inget att dölja.

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem

Ni som använder win 10, syns er överklock i " den här datorn" där man ser info om cpu,minnen, os etc etc?

Har klockat ett 6600k till 4.5 ghz o stängt av speedstep etc. Cpu-z visar korrekt men i den här datorn så visas 3.5 original klocken.

Är det samma för er?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unhreal:

Ni som använder win 10, syns er överklock i " den här datorn" där man ser info om cpu,minnen, os etc etc?

Har klockat ett 6600k till 4.5 ghz o stängt av speedstep etc. Cpu-z visar korrekt men i den här datorn så visas 3.5 original klocken.

Är det samma för er?

Överallt som visar livemonitering visar överklock för mig. Alla komponentlistor som aktivitetshanteraren och dxdiag.exe visar processorns namn och "@ 3,3 ghz" istället.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk

Jag antar att man ska vara så lite energisnål som möjligt i det här fallet?

Skrivet av fredrik831:

Kanske dum fråga, men vad har du för energiinställning i Windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unhreal:

Ni som använder win 10, syns er överklock i " den här datorn" där man ser info om cpu,minnen, os etc etc?

Har klockat ett 6600k till 4.5 ghz o stängt av speedstep etc. Cpu-z visar korrekt men i den här datorn så visas 3.5 original klocken.

Är det samma för er?

Ja för en gångs skull visas det rätt. I win 8 och 8.1 visades 5.2 GHz eller nåt (med min gamla 3570K klockad till 4,4GHz)

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9