Permalänk
Medlem

CRITICAL_SERVICE_FAILED

Hejsan!
Jag öppnade min dator och fick fram en blå skärm där det stod det här

. Det går inte att klicka och har väntat i 1 dag och haft datorn på för att vänta på att den startas om men det fungerar inte. Det går heller inte att återställa datorn. Snälla hjälp mig!

Permalänk
Avstängd

Håll in av och på knappen tills den stängs av (tvingad avstängning) sedan slår du på den igen. Hände detta efter uppstart eller innan Windows hade laddats klart? Vilken version av Windows har du? 8.1 eller 10?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddaw79:

Håll in av och på knappen tills den stängs av (tvingad avstängning) sedan slår du på den igen. Hände detta efter uppstart eller innan Windows hade laddats klart? Vilken version av Windows har du? 8.1 eller 10?

Skickades från m.sweclockers.com

Tack. Det händer innan Windows hade laddat klart, jag har windows 10. Har precis testat det och det fungerar inte.

Permalänk
Medlem

Det var en jäkla dålig felkod Win 10 ger... det kan ju vara vf som helst.

Det låter dock som att Win 10 har fått några viktiga systemfiler skadade, och det enda jag kan tänka mig är att installera om, eftersom återställning säger du själv, inte fungerar.

Frågan är om det kanske är en skada på disken som gjort det, så du bör kolla så att den är frisk, då det kan vara orsaken till att Windows inte kan starta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Det var en jäkla dålig felkod Win 10 ger... det kan ju vara vf som helst.

Det låter dock som att Win 10 har fått några viktiga systemfiler skadade, och det enda jag kan tänka mig är att installera om, eftersom återställning säger du själv, inte fungerar.

Frågan är om det kanske är en skada på disken som gjort det, så du bör kolla så att den är frisk, då det kan vara orsaken till att Windows inte kan starta.

2 frågor. 1. Hur installerar jag om. 2. Hur kollar jag om disken är frisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lennoz:

2 frågor. 1. Hur installerar jag om. 2. Hur kollar jag om disken är frisk.

Jag har också fått samma problem. Det var bara att låta den stå ett tag så startade den om sig själv.

Visa signatur

GTX 690, GTX 580, GTX 560TI, GTX 295D, GTX 275, GTX 260 216C, 9800GX2, 9800GTX+, 8800 ULTRA, 8800GT, 7950GX2, 7600GT, GT640, GT610.
5870, 5770, 4670, X1900GT, 9600PRO, 9200SE.
QUADRO FX1800, QUADRO FX580, QUADRO FX570.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrowd:

Jag har också fått samma problem. Det var bara att låta den stå ett tag så startade den om sig själv.

Men han hade haft den på i 1 dag, det är väl lite mastigt?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Nu har jag ett annat problem. Först så startar jag datorn. Det kommer upp på skärmen som vanligt (som förut när den var som vanlig) Sen så går de bilderna eller vad man nu ska säga om och om igen och jag kommer inte in på datorn. Det är de här bilderna Loading Operation System ...................

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lennoz:

2 frågor. 1. Hur installerar jag om. 2. Hur kollar jag om disken är frisk.

1. Du behöver en Windows skiva eller USB minne, samt ev Windows nyckel.

2. Finns gratis program som du kan starta datorn på, typ Hirens Boot CD eller linux distro, och där bör du kunna kolla HDD/SSD SMART status.

Om nu någon kan hjälpa dig få igång OSet du har så börja med det först. Jag har inte lagat Windows 10 tidigare, så min kunskap om det är bristande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

1. Du behöver en Windows skiva eller USB minne, samt ev Windows nyckel.

2. Finns gratis program som du kan starta datorn på, typ Hirens Boot CD eller linux distro, och där bör du kunna kolla HDD/SSD SMART status.

Om nu någon kan hjälpa dig få igång OSet du har så börja med det först. Jag har inte lagat Windows 10 tidigare, så min kunskap om det är bristande.

Tyvärr är jag en nybörjare på datorer och vet inte hur jag startar programen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lennoz:

Hejsan!
Jag öppnade min dator och fick fram en blå skärm där det stod det här https://i.imgur.com/OUawx9R.png. Det går inte att klicka och har väntat i 1 dag och haft datorn på för att vänta på att den startas om men det fungerar inte. Det går heller inte att återställa datorn. Snälla hjälp mig!

Får denna rutan när jag klockat min CPU och dragit på för lite volt, men kan vara allt ifrån trasiga vram till defekt moderkort eller någon drivrutin som inte fungerar som den ska.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk

Börja med att försöka få igång datorn i felsäkert läge.
1. Stäng av datorn
2. Sätt på den.
3. Börja OMEDELBART hamra på F8 som en galning. Låtsas att du spelar Track&Field.
4. Du får upp en underhållsmeny med ett antal val. Om du inte får upp den, repetera 1-3 tills du lyckas.
5. Välj i menyerna att starta Windows i Felsäkert läge med nätverk.
6. Om den hänger sig även där, prova Felsäkert läge.
7. Det finns en massa andra alternativ i underhållsmenyn - akta dig för dem om du inte vet vad du gör.

När du fått igång datorn i felsäkert läge, öppna en kommandoradsprompt med adminrättigheter genom att högerklicka på Startknappen och välja Kommandotolken (administratör).
Kör nu kommandot SFC /Scannow upprepade gånger (jag har varit med om att få göra det som mest sju gånger) tills den slutar rapportera fel.
Om inte det hjälper, kör DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth en gång, och fortsätt sedan med SFC /Scannow.

Om inte DET hjälper, passa på att avinstallera lite misstänkta drivrutiner i enhetshanterararen (kanske du köpt något nytt tillbehör på sistone)? Det kan lösa problemet.

Om inte DET hjälper,, starta msconfig och avaktivera alla icke-Microsoft-tjänster. Om datorn fungerar då, koppla på dem en i taget tills du hittat vilken det är som felar.

Om du inte får igång datorn i felsäkert läge så kan du fundera vidare på valen i underhållsmenyn, men se till att läsa på ordentligt om dem, alternativt ta datorn till en verkstad. Men t.ex. kan du installera om Windows (i olika nivåer av återställning) därifrån om du är beredd att ta den smällen.

Permalänk
Skrivet av Lennoz:

Tyvärr är jag en nybörjare på datorer och vet inte hur jag startar programen.

Om du är såpass mycket nybörjare att du inte kan följa mina instruktioner ovan (som inte direkt är superpedagogiska) så kan du alltid:
1. Läsa datorhandboken, det brukar alltid stå hur man återställer den till hur den var när du fick den om ine annat.
2. Ta den till där du köpte den, alternativt ring leverantörens support. Du kommer inte att få vad jag kallar vettig hjälp, men de hjälper dig att ominstallera datorn i alla fall.

Du förlorar förstås dina dokument etc. men de hade du förstås backup på ändå, eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterhjalmarsson:

Börja med att försöka få igång datorn i felsäkert läge.
1. Stäng av datorn
2. Sätt på den.
3. Börja OMEDELBART hamra på F8 som en galning. Låtsas att du spelar Track&Field.
4. Du får upp en underhållsmeny med ett antal val. Om du inte får upp den, repetera 1-3 tills du lyckas.
5. Välj i menyerna att starta Windows i Felsäkert läge med nätverk.
6. Om den hänger sig även där, prova Felsäkert läge.
7. Det finns en massa andra alternativ i underhållsmenyn - akta dig för dem om du inte vet vad du gör.

När du fått igång datorn i felsäkert läge, öppna en kommandoradsprompt med adminrättigheter genom att högerklicka på Startknappen och välja Kommandotolken (administratör).
Kör nu kommandot SFC /Scannow upprepade gånger (jag har varit med om att få göra det som mest sju gånger) tills den slutar rapportera fel.
Om inte det hjälper, kör DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth en gång, och fortsätt sedan med SFC /Scannow.

Om inte DET hjälper, passa på att avinstallera lite misstänkta drivrutiner i enhetshanterararen (kanske du köpt något nytt tillbehör på sistone)? Det kan lösa problemet.

Om inte DET hjälper,, starta msconfig och avaktivera alla icke-Microsoft-tjänster. Om datorn fungerar då, koppla på dem en i taget tills du hittat vilken det är som felar.

Om du inte får igång datorn i felsäkert läge så kan du fundera vidare på valen i underhållsmenyn, men se till att läsa på ordentligt om dem, alternativt ta datorn till en verkstad. Men t.ex. kan du installera om Windows (i olika nivåer av återställning) därifrån om du är beredd att ta den smällen.

Kan det vara någon annan knapp än F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterhjalmarsson:

Om du är såpass mycket nybörjare att du inte kan följa mina instruktioner ovan (som inte direkt är superpedagogiska) så kan du alltid:
1. Läsa datorhandboken, det brukar alltid stå hur man återställer den till hur den var när du fick den om ine annat.
2. Ta den till där du köpte den, alternativt ring leverantörens support. Du kommer inte att få vad jag kallar vettig hjälp, men de hjälper dig att ominstallera datorn i alla fall.

Du förlorar förstås dina dokument etc. men de hade du förstås backup på ändå, eller hur?

1. Min bror byggde den åt mig.
2. Jag har köpt delar från massor av olika affärer.
3. Ja jag har backup

Permalänk
Inaktiv

Om du bor i Lund trakterna så kan jag komma förbi och hjälpa dig efter jobbet.

Skrivet av Lennoz:

1. Min bror byggde den åt mig.
2. Jag har köpt delar från massor av olika affärer.
3. Ja jag har backup

Kan du inte be din bror hjälpa dig att installera om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morpiha:

Om du bor i Lund trakterna så kan jag komma förbi och hjälpa dig efter jobbet.

Kan du inte be din bror hjälpa dig att installera om?

Nej jag bor i Stockholm.
Han har också försökt

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

Men han hade haft den på i 1 dag, det är väl lite mastigt?

Jaha, ursäkta. Ja då är de lite väl mastigt

Visa signatur

GTX 690, GTX 580, GTX 560TI, GTX 295D, GTX 275, GTX 260 216C, 9800GX2, 9800GTX+, 8800 ULTRA, 8800GT, 7950GX2, 7600GT, GT640, GT610.
5870, 5770, 4670, X1900GT, 9600PRO, 9200SE.
QUADRO FX1800, QUADRO FX580, QUADRO FX570.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av peterhjalmarsson:

Börja med att försöka få igång datorn i felsäkert läge.
1. Stäng av datorn
2. Sätt på den.
3. Börja OMEDELBART hamra på F8 som en galning. Låtsas att du spelar Track&Field.
4. Du får upp en underhållsmeny med ett antal val. Om du inte får upp den, repetera 1-3 tills du lyckas.
5. Välj i menyerna att starta Windows i Felsäkert läge med nätverk.
6. Om den hänger sig även där, prova Felsäkert läge.
7. Det finns en massa andra alternativ i underhållsmenyn - akta dig för dem om du inte vet vad du gör.

När du fått igång datorn i felsäkert läge, öppna en kommandoradsprompt med adminrättigheter genom att högerklicka på Startknappen och välja Kommandotolken (administratör).
Kör nu kommandot SFC /Scannow upprepade gånger (jag har varit med om att få göra det som mest sju gånger) tills den slutar rapportera fel.
Om inte det hjälper, kör DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth en gång, och fortsätt sedan med SFC /Scannow.

Om inte DET hjälper, passa på att avinstallera lite misstänkta drivrutiner i enhetshanterararen (kanske du köpt något nytt tillbehör på sistone)? Det kan lösa problemet.

Om inte DET hjälper,, starta msconfig och avaktivera alla icke-Microsoft-tjänster. Om datorn fungerar då, koppla på dem en i taget tills du hittat vilken det är som felar.

Om du inte får igång datorn i felsäkert läge så kan du fundera vidare på valen i underhållsmenyn, men se till att läsa på ordentligt om dem, alternativt ta datorn till en verkstad. Men t.ex. kan du installera om Windows (i olika nivåer av återställning) därifrån om du är beredd att ta den smällen.

Att trycka F8 fungerar inte i Windows 8.1 och 10 (han hade 10). Han får avbryta uppstarten 3 gånger genom att hålla in Power-knappen tills den stängs av och sedan starta datorn igen, repetera detta 3 gånger.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Finns en bra guide om hur du installerar om på Windows 10 Återställning.
Läs under "Använd installationsmedium för att installera om Windows" och följ instruktionerna där.

Observera att du behöver ett USB-minne på minst 4GB och förmodligen en annan dator för att ladda ner installationsfilerna.
Förhoppningsvis så kan din bror kan hjälpa till med det i värsta fall.

Permalänk
Inaktiv

Har du bränt en dvd/usb med win10? I så fall lägg i skivan och starta om.
På min burk så trycker man på f11 för att komma in i boot menyn.

Det första du brukar se när du startar datorn, som man kallar post screen brukar det stå typ Press Del to enter setup och Press f11 to enter boot meny Kolla där. Annars borde set stå i manualen till moderkortet.

När du kommer till bootmenyn välj bara där du har dvdn eller usb-stickan.
Sen är det bara att välja Reparera Windows längst ner till vänster och sedan Avancerade alternativ. Där kan du återställa Windows till en tidigare tidpunkt eller reparera startfiler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179202:

Har du bränt en dvd/usb med win10? I så fall lägg i skivan och starta om.
På min burk så trycker man på f11 för att komma in i boot menyn.

Det första du brukar se när du startar datorn, som man kallar post screen brukar det stå typ Press Del to enter setup och Press f11 to enter boot meny Kolla där. Annars borde set stå i manualen till moderkortet.

När du kommer till bootmenyn välj bara där du har dvdn eller usb-stickan.
Sen är det bara att välja Reparera Windows längst ner till vänster och sedan Avancerade alternativ. Där kan du återställa Windows till en tidigare tidpunkt eller reparera startfiler.

Håller på. Tack

Permalänk
Medlem

Var sitter USB uttagen FDD, ZIP, CDROM och HDD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lennoz:

Var sitter USB uttagen FDD, ZIP, CDROM och HDD

Om ditt moderkort stödjer usb boot så kommer det att se usb stickan som en hårddisk, så välj hdd.
Komer i så fall troligen stå usb-hdd. Välj det.
Äldre moderkort kanske inte stödjer usb boot och i såna fall välj en dvd istället.

Gå in i boot options i bios också om det inte funkar, och se så att usb disk är satt överst i boot priority Man bör inte ha det påslaget om man installerar från usb-hdd när datorn startar om under en omintallation så att det funkar som det ska. Hoppas du får ordning på det.

Permalänk
Hedersmedlem

@Lennoz: Välkommen hit!

Felsökning hör inte hemma under Köpråd, därför har jag flyttat tråden.

*Felplacerad tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Tack så mycket alla! Har fixat min dator nu med USB boot!
Tack ni hjälpte verkligen mig!
Återigen TACK!!!