Your package was released by the clearing agency.

Permalänk
Medlem

Your package was released by the clearing agency.

Betyder detta meddelande att jag inte behöver tulla? Importerat två stycken mobiltelefoner för över 500 USD.

Permalänk
Medlem

De gånger jag fått betala tull på paket så släpps paketet av tullen och en kostnad läggs på för att hämta ut paketet. Så man får hem en lapp i lådan med information om hur mycket man måste betala. Sen är det bara gå till posten och betala.

Visa signatur

-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

Vi måste få hela paketets historik (alltså spårnings infon) för att kunna göra nåt mer än att gissa, vet du vilket bolag som fraktar paketet här i Sverige?

Permalänk
Medlem

Jarfalla, Sweden 12/03/2015 8:29 A.M. Destination Scan
12/03/2015 8:29 A.M. Import Scan
12/03/2015 8:09 A.M. Destination Scan
12/03/2015 8:09 A.M. Import Scan
12/03/2015 7:50 A.M. Your package is at the clearing agency awaiting final release. / Your package was released by the clearing agency.
Jarfalla, Sweden 12/03/2015 7:10 A.M. Arrival Scan
Stockholm-Arlanda, Sweden 12/03/2015 6:22 A.M. Departure Scan
12/03/2015 5:57 A.M. Arrival Scan
Koeln, Germany 12/03/2015 4:02 A.M. Departure Scan
12/03/2015 1:06 A.M. Your package is at the clearing agency awaiting final release.
Koeln, Germany 12/02/2015 6:36 P.M. Arrival Scan
Louisville, KY, United States 12/02/2015 5:05 A.M. Departure Scan
12/02/2015 3:35 A.M. Export Scan
12/02/2015 1:41 A.M. Arrival Scan
12/02/2015 6:57 A.M. Your package is at the clearing agency awaiting final release.
Portland, OR, United States 12/01/2015 6:51 P.M. Departure Scan
12/01/2015 6:38 P.M. Origin Scan
United States 12/01/2015 6:18 P.M. Order Processed: Ready for UPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av dopedog:

De gånger jag fått betala tull på paket så släpps paketet av tullen och en kostnad läggs på för att hämta ut paketet. Så man får hem en lapp i lådan med information om hur mycket man måste betala. Sen är det bara gå till posten och betala.

Ah, det jag tänkte på också men nu kör UPS ut den personligen till mig så vet inte hur tullen ställer sig till det. Kanske de kommer med en egen liten dosa som man drar kortet i haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av 50cent:

Ah, det jag tänkte på också men nu kör UPS ut den personligen till mig så vet inte hur tullen ställer sig till det. Kanske de kommer med en egen liten dosa som man drar kortet i haha

En faktura kan trilla ner också.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Ja, UPS är i en klass för sig vad gäller tull. Så fort UPS är speditör så räknar jag med tull på grejerna om jag inte löst det sen innan. Dessutom vill jag minnas att UPS tar ut en rätt hög avgift för att de skulle betala tull på paketet (kan det vara 200 kr?).

Vid leveransen brukar de vilja att du ska betala och om du inte kan/vill vet jag faktiskt inte vad som händer, men tror du kan få en faktura i brevlådan eller nåt.

Visa signatur

-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk

UPS alltså? Räkna med moms på dina varor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dopedog:

Ja, UPS är i en klass för sig vad gäller tull. Så fort UPS är speditör så räknar jag med tull på grejerna om jag inte löst det sen innan. Dessutom vill jag minnas att UPS tar ut en rätt hög avgift för att de skulle betala tull på paketet (kan det vara 200 kr?).

Vid leveransen brukar de vilja att du ska betala och om du inte kan/vill vet jag faktiskt inte vad som händer, men tror du kan få en faktura i brevlådan eller nåt.

Skrivet av I_KILL_HORSES:

UPS alltså? Räkna med moms på dina varor.

Saftig avgift, 100 kr mer än Posten alltså? Nåväl, med tanke på vad jag sparade under BF så tycker jag att det är rimligt för mig att betala denna avgift.

Betalar jag på plats när killen kör ut paketet till mig eller får jag med mig en faktura med paktetet?

Permalänk
Medlem

Jag vill minnas att man kan betala när de kommer med paketet. Nu var det ett bra tag sen jag fick paket via UPS, men har svårt att tänka mig att de ändrat hur det funkar.

Visa signatur

-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk

@50cent: Jag är osäker på om jag har betalat till budet, men det kanske är lika bra för dig att räkna med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 50cent:

Saftig avgift, 100 kr mer än Posten alltså? Nåväl, med tanke på vad jag sparade under BF så tycker jag att det är rimligt för mig att betala denna avgift.

Betalar jag på plats när killen kör ut paketet till mig eller får jag med mig en faktura med paktetet?

När det gäller UPS så brukar jag få betala till chauffören, troligen minst 25% (moms) av värdet får du betala.

Permalänk
Medlem

Fick ett SMS nyss att jag måste betala moms innan de leverarar paketet till mig. Otur!

Permalänk
Medlem

@50cent: För att citera Andrew Mellon, USA:s finansminister på 20-talet: "sanctioned robbery". Menmen, med lite tur är frihandelsavtalet mellan USA och EU snart på plats

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfwin:

@50cent: För att citera Andrew Mellon, USA:s finansminister på 20-talet: "sanctioned robbery". Menmen, med lite tur är frihandelsavtalet mellan USA och EU snart på plats

Kan du ge en käll på att han sagt det och inte James Cromwell som porträtterar honom?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cfwin:

@50cent: För att citera Andrew Mellon, USA:s finansminister på 20-talet: "sanctioned robbery". Menmen, med lite tur är frihandelsavtalet mellan USA och EU snart på plats

Menar du att det skulle innebära momsfrihet? Det gäller ju inte ens inom EU, där man numera måste betala moms i landet där man bor (även om butiken sköter detta). Låter orimligt att amerikanska företag skulle slippa det. Länk?

Momsen finansierar för övrigt en stor del av vår gemensamma välfärd.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

@MultiMan: Inte blir det momsfritt men slipper böka med det separat och väldigt intressant skulle det bli att köpa något från t.ex. Texas som har en fullt rimlig moms på mellan 6-8%

Nja, nu väljer ju jag att tycka att dubbelbeskattning, i form av att staten i steg 1 stoppar sina nävar i mina införtjänade pengar först vid utbetalningen och i steg 2 när jag med mina redan beskattade pengar ska konsumera dessa är där igen, är oerhört kränkande och ett de facto övergrepp.

Visserligen bygger välfärdsmodellen just på detta enorma skatteuttag men det är väl inte skrivet i sten att så har det alltid varit och bör förbli?