Permalänk
Medlem

Kinesiska ESD-borstar, säkra?

Har någon här testat något i stil med dessa? De skulle ju definitivt vara smidiga att städa datorn med, men vågar man lita på att de verkligen är ESD-säkra?

Permalänk
Medlem

Ser ut som vanliga borstar tycker jag. Jag vet inte om det är något speciellt med dem

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

@infigo: ESD-säkra borstar ska vara elektriskt ledande så att de inte bygger upp statisk elektricitet under tiden du borstar. Frågan är alltså om dessa verkligen är det.

Permalänk
Inaktiv

Den viktigare frågan borde ju vara varför du vill borsta din dator? Lite tryckluft räcker.

Permalänk
Medlem

Det är bara en Utgift i Onödan,Ta i Diskbänken och Bra........Klaus

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk

tryckluft och tandborste / ägg pensel / vanlig pensel

risken att det blir tillräckligt med statiskt elektrisitet på när du gör rent datorn är minimal om du bara ska använda det på vissa delar och lite snabbt "sådär".

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

@dagbro: det var det jag menar det ut som några som går att köpa i vilken butik som helst. Främst den med trähantag

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av klaus:

Det är bara en Utgift i Onödan,Ta i Diskbänken och Bra........Klaus

Det fungerar inte så

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Den viktigare frågan borde ju vara varför du vill borsta din dator? Lite tryckluft räcker.

Ja, jag vet att tryckluft är svaret på Sweclockers alla böner, men det är knappast kostnadseffektivt och jag tror att dessa faktiskt fungerar bättre för att få bort ingrott damm.

Skrivet av klaus:

Det är bara en Utgift i Onödan,Ta i Diskbänken och Bra........Klaus

Att ta i diskbänken gör inte datorn ren, menar du att försöka gnugga med fingrarna? 60 kr kan det lätt vara värt för ett par borstar som gör jobbet smidigt och säkert.

Permalänk
Sötast

Borstarna är en god idé, sålänge du själv är jordad.

Hade satsat på något dyrare borste du ej tvekar på samt esd arband som du jordar mot chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Borstarna är en god idé, sålänge du själv är jordad.

Hade satsat på något dyrare borste du ej tvekar på samt esd arband som kopplas till jord.

Man ska inte koppla sig mot jord, utan mot chassit för att potentialutjämna.
Fast det var kanske det du menade?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av klaus:

Det är bara en Utgift i Onödan,Ta i Diskbänken och Bra........Klaus

Nej, gör inte det -- det gör ingen nytta överhuvudtaget. Du måste utjämna potentialen jämte datorchassit och delarna, och inte jämte t ex diskbänkar eller element.
Se ESD-FAQ:en, punkt 2.1 och 2.4: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1316080-statisk-elektri...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

@Allexz: I det här fallet räcker det gott och väl att hålla i chassit. Så länge allt är hopkopplat i samma krets behöver man bara se till att hålla samma potential som chassijorden. Även i andra fall är det helt irrelevant att vara jordad, huvudsaken är att man ser till att alla delar håller samma potential - Lämpligen genom att ha allting på en och samma ESD-matta med armband.

Skrivet av infigo:

@dagbro: det var det jag menar det ut som några som går att köpa i vilken butik som helst. Främst den med trähantag

Ja, visst, just den vet jag inte varför de skickar med. Men vanliga penslar med naturborst ska tydligen vara hyfsat ledande, även om jag aldrig skulle lita på en sådan.

Permalänk
Medlem

Aldrig i livet att jag skulle riskera ha sönder datorn med detta.

Om den såldes av Komplett, Inet, Dustin eller Kjell & Company, visst, men Aliexpress/ebay? Inte en chans att jag litar på produkten.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Sötast
Skrivet av Tommy:

Man ska inte koppla sig mot jord, utan mot chassit för att potentialutjämna.
Fast det var kanske det du menade?

Skrivet av dagbro:

@Allexz: I det här fallet räcker det gott och väl att hålla i chassit. Så länge allt är hopkopplat i samma krets behöver man bara se till att hålla samma potential som chassijorden. Även i andra fall är det helt irrelevant att vara jordad, huvudsaken är att man ser till att alla delar håller samma potential - Lämpligen genom att ha allting på en och samma ESD-matta med armband.

Ja, visst, just den vet jag inte varför de skickar med. Men vanliga penslar med naturborst ska tydligen vara hyfsat ledande, även om jag aldrig skulle lita på en sådan.

Helt rätt boys, fick ett samtal just som jag skrev så blev lite småfel, korkat av mig. ^^

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dagbro:

Ja, jag vet att tryckluft är svaret på Sweclockers alla böner, men det är knappast kostnadseffektivt och jag tror att dessa faktiskt fungerar bättre för att få bort ingrott damm.

Att ta i diskbänken gör inte datorn ren, menar du att försöka gnugga med fingrarna? 60 kr kan det lätt vara värt för ett par borstar som gör jobbet smidigt och säkert.

En kompressor kan du säkerligen låna gratis nästan överallt om du inte känner att det är värt att köpa en liten. Att hålla på och borsta och ta i en dator är helt meningslöst, ingrott damm spelar ingen roll. Blås rent fläktar och kylflänsar, allt annat är bara för "show".

Permalänk

Ta detta som en fråga då jag inte är helt kunnig på området..
Om handtaget är i plast och borstarna är i något liknande (dvs ej ledande) så kan det väl inte spela någon roll om man håller i chassit/har esd armband?

När man monterar datorer har man ju armbandet anslutet till chassit för att det ska jämna ut elektriciteten men det funkar väl inte om materialet ej är ledande?

Så jag tycker att det verkar som en konstig idé med esd borstar om det inte är så att stråna inte skapar någon statisk elektricitet?

Permalänk
Medlem

@Hugligan: Låter som att någon är sjukligt insnöad på just tryckluft. Du tycker alltså att jag ska åka hemifrån och leta efter en kompressor för att städa datorn, hellre än att bara öppna upp den och borsta runt lite?

@Alligatorn: Ja, själva poängen är ju just att de ska ha ledande plast i både borst och handtag - Precis som många andra ESD-säkrade saker du hittar i ett elektroniklabb (t.ex. lödkolvar, oscilloskop, multimetrar osv osv osv). Det är inget nytt. De behöver inte vara bra ledare för att leda bort statiska laddningar.

Permalänk
Medlem

Så vitt jag vet fungerar de som utlovat. Jag köpte några från moddiy.com i samband med en specialbeställning, och har använt dem några gånger. Kan jag veta till 100% att det fungerar? Nej, jag har inga bevis.

Här finns lite mer info dock, om hur de är tillverkade och fungerar (från någon annan leverantör, men samma penslar):

http://esdbrushes.com/

"ESD Brushes help to:
- Remove dirt from PCB’s or other sensitive components, and discharge static electricity
- Brushes minimize static charge generation and dissipate ESD charges to ground when held by grounded personnel
- Dissipative polypropylene black handles are able to remove charges to ground
- Resistance of conductive fibers: 103 - 104 Ω
- Resistance of dissipative handle: 105 - 108 Ω
- Firm bristles are mainly for electronics, especially circuit boards. Very soft brushes can be used for optics etc"

Jag föredrar penslarna framför tryckluft, för tryckluft har en bunt andra problem; även om man har avskiljare som fångar olje/vattenstänk (jag syftar på kompressor) så finns t.ex. ändå risken att man blåser in ledande material under BGA-kretsar.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dagbro:

@Hugligan: Låter som att någon är sjukligt insnöad på just tryckluft. Du tycker alltså att jag ska åka hemifrån och leta efter en kompressor för att städa datorn, hellre än att bara öppna upp den och borsta runt lite?

@Alligatorn: Ja, själva poängen är ju just att de ska ha ledande plast i både borst och handtag - Precis som många andra ESD-säkrade saker du hittar i ett elektroniklabb (t.ex. lödkolvar, oscilloskop, multimetrar osv osv osv). Det är inget nytt. De behöver inte vara bra ledare för att leda bort statiska laddningar.

Jag anser ju att alla bör ha en kompressor hemma. Har man ändå inte det så köper man tryckluft på burk. ESD borstar är rent trams enligt mig. Men visst det kanske funkar, köp med extra fina strån så blir datorn glad.

Permalänk
Medlem

@backfeed: Bra info, tack!

Har du en multimeter kan du alltid prova att resistansmäta dem. ESD-säkrad plast kan vara svår att mäta då resistansen kan vara flera MΩ, men ett par hundra Ohm som de utlovar är inga som helst problem att mäta. Och är de bara ledande så vet du direkt att de fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

@backfeed: Bra info, tack!

Har du en multimeter kan du alltid prova att resistansmäta dem. ESD-säkrad plast kan vara svår att mäta då resistansen kan vara flera MΩ, men ett par hundra Ohm som de utlovar är inga som helst problem att mäta.

Det har du rätt i. Får plocka fram multimetern och ta en titt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Hur många år ska det ta innan folk lärt sig hur man handskas med ESD, det snackas alltid om element, diskbänkar och att jorda sig.
Redaktionen borde köra någon ESD-awareness kampanj

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Hur många år ska det ta innan folk lärt sig hur man handskas med ESD, det snackas alltid om element, diskbänkar och att jorda sig.
Redaktionen borde köra någon ESD-awareness kampanj

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med dig.. Har haft ett x antal ESD utbildningar via jobbet och det är ganska läskigt hur mycket fel folk gör när dom vill vara "säkra"

Dock det bästa man kan göra är att skaffa sig en ESD matta och handleds band och försöka hålla borta så mycket skit som möjligt från mattan.

Kom ihåg att ca 90% av alla ESD skador sker pga man inte har använt sig av ett handleds band. Mycket har också med friktion att göra så en borste som inte är ESD säker är en riktig mardröm också.

Visa signatur

| Ryzen 1700 @ 4.0 ghz | Asus PRIME X370-PRO | 32 GB Corsair Vengeance LP 3000 mHz | Gigabyte GTX 770 2-way SLI | BenQ XL2410T, 5x AOC e2460SDA | Fractal design R5 | https://i.imgur.com/rjO3bLw.jpg

Software developer

Permalänk
Skrivet av dagbro:

@Hugligan: Låter som att någon är sjukligt insnöad på just tryckluft. Du tycker alltså att jag ska åka hemifrån och leta efter en kompressor för att städa datorn, hellre än att bara öppna upp den och borsta runt lite?

@Alligatorn: Ja, själva poängen är ju just att de ska ha ledande plast i både borst och handtag - Precis som många andra ESD-säkrade saker du hittar i ett elektroniklabb (t.ex. lödkolvar, oscilloskop, multimetrar osv osv osv). Det är inget nytt. De behöver inte vara bra ledare för att leda bort statiska laddningar.

Där ser man!
Nu har jag en kompressor i hushållet dock..

Permalänk
Medlem

Jag beställde precis detta paket, det ser riktigt komplett ut med både stora och små borstar. Jag återkommer med resistansmätningar så fort de kommer fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Aldrig i livet att jag skulle riskera ha sönder datorn med detta.

Om den såldes av Komplett, Inet, Dustin eller Kjell & Company, visst, men Aliexpress/ebay? Inte en chans att jag litar på produkten.

I många fall säljer välkända butiker exakt likadana produkter som finns för 10 gånger mindre på Aliexpress eller Ebay, högre prislapp och svensksåld gör inte att en dålig produkt blir bra.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

@Bakgrund: Yup, särskilt Kjell, Jula och Biltema är duktiga på detta. Ibland hittar man rena Aliexpress-produkter där den enda skillnaden är några hundra procents prispåslag.

Exempel: Kjell vs. Ebay. Notera att Ebay-annonsen är för 30 st. Och det är inte så att Ebay-kontakten håller lägre kvalitet, den från Kjell är exakt likadan även på insidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Jag beställde precis detta paket, det ser riktigt komplett ut med både stora och små borstar. Jag återkommer med resistansmätningar så fort de kommer fram.

http://g02.a.alicdn.com/kf/HTB1LyE1HFXXXXa9XVXXq6xXFXXXZ/Free-shipping-10pcs-set-Anti-Static-Brush-ESD-Hairbrush-PCB-Cleaning-Brush-BGA-Brush.jpg

Hoppas verkligen att de är okej, bra kurs på det kitet

Själv tycker jag det funkar väldigt dåligt med tryckluft på burk. Fel vinkel och den spottar vätska Borstar känns som en väldigt bra lösning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden