Lämna tillbaka moderkort till inet

Permalänk

Lämna tillbaka moderkort till inet

Hejsan. Skulle hjälpa en kompis att bygga en ny dator idag och det gick inte som förväntat. Väl mitt inne i bygget där vi ska koppla in fläktar från chassit, samt usb från panelen så inser vi att det saknas de uttagen på moderkortet. Jag stoppade bygget direkt och imorgon vill vi lämna tillbaka moderkortet för att lägga till lite pengar för en dyrare variant. Jag undrar om inet kommer godta att vi gör detta eller kommer de ställa till med problem imorgon. Kan vi tvingas betala ett helt nytt eller lite för returen? Hur ska jag hjälpa kompisen imorgon att bemöta butiken?

/Mattias

Permalänk
Medlem

Får jag fråga vilket moderkort som ni har som inte supportar fläktar och usb från panelen? Låter väldigt konstigt.

Permalänk
Rekordmedlem

Hur är moderkortet köpt och vad är egentligen problemet, vilket moderkort och exakt vad går inte att koppla in ?
Det låter iofs som om det inte är returrätt enligt lag eftersom ni knappast kan ha varit ovetande om moderkortets funktioner/anslutningar även om det inte är köpt i butik så är det ju väldigt lätt att få reda på tekniska data om moderkort innan köpet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: @NewCamps: När du läser tekniska specifikationer så stod det ingenting om hur många Fan connections det fanns. Kontakten som USB 3 från chassipanelen vet jag inte vad den heter, men trodde att moderkort borde ha det som standard, fast var nog naiv. Tror du inte det finns någon chans alls?
Såhär står det på inet, där vi beställde från internet:

I enlighet med svensk lagstiftning om konsumentskydd vid distansavtal har privatkonsument fjorton (14) dagar på sig att frånträda sitt köp från det att kunden har mottagit produkten. Kunden har rätt att öppna och kontrollera varan. I de fall där värdeminskning skett vid öppnandet och kontrollen av varan kommer Inet AB debitera kunden för denna värdeminskning.

Moderkortet: http://www.inet.se/produkt/1902537/asus-h81m-a#/specs

EDIT: Det finns ingen kontakt för att koppla in fram fläkten i chassit, och moderkortet saknar kontakt som chassit har för sin främre usb 3.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattias235:

@mrqaffe: @NewCamps: När du läser tekniska specifikationer så stod det ingenting om hur många Fan connections det fanns. Kontakten som USB 3 från chassipanelen vet jag inte vad den heter, men trodde att moderkort borde ha det som standard, fast var nog naiv. Tror du inte det finns någon chans alls?
Såhär står det på inet, där vi beställde från internet:

I enlighet med svensk lagstiftning om konsumentskydd vid distansavtal har privatkonsument fjorton (14) dagar på sig att frånträda sitt köp från det att kunden har mottagit produkten. Kunden har rätt att öppna och kontrollera varan. I de fall där värdeminskning skett vid öppnandet och kontrollen av varan kommer Inet AB debitera kunden för denna värdeminskning.

Moderkortet: http://www.inet.se/produkt/1902537/asus-h81m-a#/specs

Distansavtalslagen gäller inte i butik

Sen så kan du inte påstå att det inte går att läsa ut hur många fläktplatser etc det finns

https://www.asus.com/Motherboards/H81MA/specifications/

Läs
Internal I/O Ports
2 x USB 2.0 connector(s) support(s) additional 4 USB 2.0 port(s)
1 x TPM connector(s)
2 x SATA 6Gb/s connector(s)
2 x SATA 3Gb/s connector(s)
1 x CPU Fan connector(s) (1 x 4 -pin)
1 x Chassis Fan connector(s) (1 x 4 -pin)
1 x S/PDIF out header(s)
1 x 24-pin EATX Power connector(s)
1 x 4-pin ATX 12V Power connector(s)
1 x Front panel connector(s)
1 x Front panel audio connector(s) (AAFP)
1 x Internal speaker connector(s)
1 x Clear CMOS jumper(s)

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

bara köpa en Y-kabel för fläkt för att ansluta 2 fläktar till 1 uttag.
samt det finns samma kabel för fler än 2 fläktar också.

EDIT:

http://www.inet.se/produkt/8903473/adapter-1x-cpu-2x-flaktar-...

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk

@godspeed: Vi köpte allt via nätet, men tänkte det går snabbare att åka in till dem på butiken. Kanske kan vi köpa ett moderkort där och skicka tillbaka det andra? Eller hur tror du?

Mvh Mattias

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattias235:

@godspeed: Vi köpte allt via nätet, men tänkte det går snabbare att åka in till dem på butiken. Kanske kan vi köpa ett moderkort där och skicka tillbaka det andra? Eller hur tror du?

Mvh Mattias

Hur inet gör eller så, det kan inte jag svara på, men åker ni in till butik blir ni nog nekade, bästa är nog att ni ringer och kollar men jag tar det för osannolikt att ni får lämna åter i butik på de här kriterierna, ni har helt enkelt varit dumsnåla och dessutom inte gjort efterforskningar nog

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattias235:

@godspeed: Vi köpte allt via nätet, men tänkte det går snabbare att åka in till dem på butiken. Kanske kan vi köpa ett moderkort där och skicka tillbaka det andra? Eller hur tror du?

Mvh Mattias

Det bästa är väl att ringa inet och prata med dem?

Ha som vana att gå in på tillverkarens sida och ladda ner manualen och kolla innan du handlar.

När man köper billigast möjliga får man räkna med att det är strippat på funktioner.

Permalänk

@godspeed: Kan bara hålla med om vi har varit riktigt dumsnåla, och ångesten gnager mig därbak. Den ända vi har gjort är att montera processor, och kylaren. Inte brukat den på något sätt. Så det bästa du råder är att ringa dit imorgon och försöka få fram den bästa lösningen. Läste runt på internet och det verkar som folk kunnat lämna tillbaka saker de använt för de var missnöjde och tycke vårt fall låg betydligt bättre till.

Mvh Mattias

Permalänk
Rekordmedlem

All teknisk data är ju lättåtkomlig tex i manualen före köpet.
http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1150/H81M-A/E8599_H81M...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@Toivo83: I absolut värsta fall får jag nog köpa en sådan kontakt och så får kompisen vara utan usb på framsidan av datorn. Skäms duktigt mycket för att inte sett detta och förvarnat han.

Mvh Mattias

Permalänk

@mrqaffe: Jag har nu lärt mig en ordentlig läxa. Men i detta fall mår jag dåligt av konsekvenserna och jag undrar nu hur jag ska fixa mitt problemen jag ställt till med. I värsta fall får jag ta och köpa han ett nytt moderkort ur egen ficka, men inga roliga pengar för en 18 åring.

Mvh Mattias

Permalänk
Medlem

Om jag har förstått rätt så stöder chassit USB 3.0 men moderkortet stöder USB 2.0. Då finns det adapter.
http://www.inet.se/produkt/8600978/adapter-kabel-usb-3-0-till...

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mattias235:

@Toivo83: I absolut värsta fall får jag nog köpa en sådan kontakt och så får kompisen vara utan usb på framsidan av datorn. Skäms duktigt mycket för att inte sett detta och förvarnat han.

Mvh Mattias

Går det inte att ansluta usbheadern ändå ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@Superlight: Exakt sådan kontakt som saknas på moderkortet. Skönt att veta att det kanske finns någon backupplan som kan lösa detta åt han :). Nu när jag får hjälp så jag inte står där som ett fån imorgon.

Stöder moderkortet detta grafikkortet. Vet inte exakt vad man ska kolla på

https://www.komplett.se/product/844161/datorutrustning/grafik...
Såg att kortet vill ha DDR3 och inte DDR5, mår så dåligt när jag inser hur klantig jag varit

Mvh Mattias

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattias235:

@Superlight: Exakt sådan kontakt som saknas på moderkortet. Skönt att veta att det kanske finns någon backupplan som kan lösa detta åt han :). Nu när jag får hjälp så jag inte står där som ett fån imorgon.

Stöder moderkortet detta grafikkortet. Vet inte exakt vad man ska kolla på

https://www.komplett.se/product/844161/datorutrustning/grafik...
Såg att kortet vill ha DDR3 och inte DDR5, mår så dåligt när jag inser hur klantig jag varit

Mvh Mattias

DDR3 är RAM och har inte med grafikkortets minne att göra.

Permalänk
Rekordmedlem

Har du nån lista på alla delarna som är tänkt att användas ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8848892/2015-11-26
https://gyazo.com/24f7dbdcd877020cba31bede05f1842e
Detta var det som köptes. Var en snäv budget och hysteri på blackfriday som gjorde allt lite förhastat

Mvh Mattias

Permalänk
Medlem

Det borde väl gå att splitta chassifläkt uttaget och koppla front usbn till dom intärna usb 2.0 kontakterna, skillnaden blir väl bara något långsammare usb på chassits framsida men det kan man väl leva med? Rätta mig om jag har fel.

Vilket grafikkort har ni köpt och vad för ram?

Visa signatur

MACBOOK PRO TOUCH BAR 15" - FOCUSRITE CLARETT 8PREX - GENELEC M040 - NAD D3020 - B&W 685 S2 - DENON AH-D2000 - IPHONE SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattias235:

@mrqaffe:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8848892/2015-11-26
https://gyazo.com/24f7dbdcd877020cba31bede05f1842e
Detta var det som köptes. Var en snäv budget och hysteri på blackfriday som gjorde allt lite förhastat

Mvh Mattias

Men det från inet var det väl ingen rea på?

Dåligt val av nätdel.
Synd bara att inte köpa dubbelt så stor HDD för 70kr mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattias235:

@mrqaffe:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8848892/2015-11-26
https://gyazo.com/24f7dbdcd877020cba31bede05f1842e
Detta var det som köptes. Var en snäv budget och hysteri på blackfriday som gjorde allt lite förhastat

Mvh Mattias

Det moderkortet har stöd för USB 3.0 du behöver bara inhandla en Y kabel för fläktarna som oftast går för någon hundring max.
Ni har totalt inga huvudvärk problem bara att köra på en Y kabel.

Permalänk

@SUMITOMO: Det var bra rea på grafikkort, ram, nätaggregat. Sedan var budgeten pressad till 6k så var precis vi kom inom det med rean som gällde just då. Nödlösning lär väl bli att köpa de USB 3 till USB 2 omvandlaren, samt en sådan y kabel som gör ett uttag till 2. Vad säger ni om att ta med moderkortet till butiken och låta dem inspektera det att ingenting har hänt och inga skruvmärken har uppkommit och det kanske ökar våra chanser att skaffa ett nytt ?

Vad är det som är dåligt med nätdelen, fick den för 350 kr. Var det bästa jag kunde hitta inom budgeten?

Mvh Mattias

Permalänk

@NewCamps: Det må ha stöd för USB 3. De USB 3 går ut från moderkortet där bak. Men Chassit vill koppla in en USB 3 i moderkortet och det finns det inga uttag för

Mvh Mattias

Permalänk
Medlem
Skrivet av NewCamps:

Det moderkortet har stöd för USB 3.0 du behöver bara inhandla en Y kabel för fläktarna som oftast går för någon hundring max.
Ni har totalt inga huvudvärk problem bara att köra på en Y kabel.

Moderkortet har ingen intern USB 3.0 för att koppla till frontuttag.

Skrivet av mattias235:

@SUMITOMO: Det var bra rea på grafikkort, ram, nätaggregat. Sedan var budgeten pressad till 6k så var precis vi kom inom det med rean som gällde just då. Nödlösning lär väl bli att köpa de USB 3 till USB 2 omvandlaren, samt en sådan y kabel som gör ett uttag till 2. Vad säger ni om att ta med moderkortet till butiken och låta dem inspektera det att ingenting har hänt och inga skruvmärken har uppkommit och det kanske ökar våra chanser att skaffa ett nytt ?

Vad är det som är dåligt med nätdelen, fick den för 350 kr. Var det bästa jag kunde hitta inom budgeten?

Mvh Mattias

CX-serien hör inte till de bättre samt att det inte är den modulära varianten.
För 749:- är det ett dåligt köp, men för 350kr till lågbudget går det väl an.

Tycker du skall ta en kaffe och koppla av med nånting annat.
Ring inet imorgon och säg att du ångrar köpet.
Fråga om det är okey att lämna in det i butik, annars är det bara att skicka in det till
dem på ångerrätten.
Oavsett vilket kommer de förmodligen vilja testa moderkortet innan de byter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattias235:

@NewCamps: Det må ha stöd för USB 3. De USB 3 går ut från moderkortet där bak. Men Chassit vill koppla in en USB 3 i moderkortet och det finns det inga uttag för

Mvh Mattias

Jo, tänkte mer om ni kopplar in fronten med en adapter så kan ni köra USB 2 där framme, om han är i behov av USB 3 så finns det bak.

Permalänk
Rekordmedlem

Delarna ser ut att passa så det borde gå bra att bygga ihop en dator och kablaget som inte passar går ju att lösa senare och man kan ju också skaffa en riktig fläktkontroller eller köra fläktar direkt på nätdelen i stället för moderkortet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: Tack du räddade min kväll. Vi får se vad butiken råder oss att göra imorgon. Om det inte går att lämna tillbaka så kommer vi nog köpa till de sakerna. Killen bryr sig inte alls om USB 3, utan det ska bara vara ett fungerande USB uttag. Fläktproblemet verkar också lösa sig då med en Y delare. Bara att hålla tummarna. Ska försöka återkomma imorgon hur det gick

Mvh Mattias

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mattias235:

@mrqaffe: Tack du räddade min kväll. Vi får se vad butiken råder oss att göra imorgon. Om det inte går att lämna tillbaka så kommer vi nog köpa till de sakerna. Killen bryr sig inte alls om USB 3, utan det ska bara vara ett fungerande USB uttag. Fläktproblemet verkar också lösa sig då med en Y delare. Bara att hålla tummarna. Ska försöka återkomma imorgon hur det gick

Mvh Mattias

Se till att bygga ordentligt bara, tex inte bomma nått med moderkortsdistanserna

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mattias235:

Det kommer troligtvis inte vara några problem för er att åka in till inet imorgon och lämna tillbaka kortet samt lägga till lite pengar för att köpa ett dyrare, inet brukar vara bra att ha att göra med.

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus TUF 3080 OC + övrigt