Permalänk
Medlem

Coolermaster V8 GTS, HÖG RPM

Tjena SC!

Fick hem min v8 GTS idag. Rolig pjäs och enkel att montera. Dock en fråga, specc på kylaren är 600-1600 RPM. Min håller till runt 1200-1300 konstant, trots att jag har bra temps (30c). Har försökt att ändra i BIOS (gigabytez97x gaming5) till silence mode. Vill gärna få ner den under 1000 RPM, men lyckas ej. Har ni några tips på hur kan göra?

Mvh

Weibull

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | 32GB Corsair @3600Mhz CL18 | Gigabyte X570 Auros Elite | Samsung 970 EVO Plus 500GB | AMD Radeon RX 6800 XT 16GB | Noctua NH-U12A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weibull:

Tjena SC!

Fick hem min v8 GTS idag. Rolig pjäs och enkel att montera. Dock en fråga, specc på kylaren är 600-1600 RPM. Min håller till runt 1200-1300 konstant, trots att jag har bra temps (30c). Har försökt att ändra i BIOS (gigabytez97x gaming5) till silence mode. Vill gärna få ner den under 1000 RPM, men lyckas ej. Har ni några tips på hur kan göra?

Mvh

Weibull

Fläkten har PWM anslutning, så frågan är om du kopplat den på rätt kontakt.
Sen finns väl fläktinställningarna i bios under M.I.T/PC Health Status

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Fläkten har PWM anslutning, så frågan är om du kopplat den på rätt kontakt.
Sen finns väl fläktinställningarna i bios under M.I.T/PC Health Status

Jag har satt den i vanliga cpufan. Bör jag sätta den i en annan kontakt?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | 32GB Corsair @3600Mhz CL18 | Gigabyte X570 Auros Elite | Samsung 970 EVO Plus 500GB | AMD Radeon RX 6800 XT 16GB | Noctua NH-U12A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weibull:

Jag har satt den i vanliga cpufan. Bör jag sätta den i en annan kontakt?

Nej det är rätt att den skal sitta i den vanliga (vita) kontakten.
Läs manualen så ser du vad dom olika inställningarna i bios gör för fläkten, verkar som den står i fel läge för att kunna varva ner.
Sen är det ju inget ovanligt att fläkten varvar upp vid start för att sedan varva ner igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Nej det är rätt att den skal sitta i den vanliga (vita) kontakten.
Läs manualen så ser du vad dom olika inställningarna i bios gör för fläkten, verkar som den står i fel läge för att kunna varva ner.
Sen är det ju inget ovanligt att fläkten varvar upp vid start för att sedan varva ner igen.

Det löste sig till sist, dock via mjukvara. Tack för hjälpen!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | 32GB Corsair @3600Mhz CL18 | Gigabyte X570 Auros Elite | Samsung 970 EVO Plus 500GB | AMD Radeon RX 6800 XT 16GB | Noctua NH-U12A

Permalänk
Medlem

@Weibull:

Några andra som kanske har samma problem som dig skulle uppskatta om du delade med dig hur du löste problemet.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.