Överspänningsskydd/UPS (skydda sig mot åska etc?)

Permalänk
Medlem

Överspänningsskydd/UPS (skydda sig mot åska etc?)

Jag börjar få en ganska värdefull skrivbord här hemma, med dyra studiomonitorer och bas, samt snart nyuppgraderad dator, och en router m.m.

Därför går jag i tankarna om ett överspänningsskydd/UPS, som inte nog med att det skulle ev. rädda mitt skrivbord vid olyckan, utan ev. också minska störningar i högtalarna (känsliga studiomonitorer).

Problemet är att jag har en låg studentbudget och saknar helt jordade uttag. Finns det skydd för en överkomlig summa och om man saknar jordade uttag? Letat UPS, men där blir det genast dyrt, och överspänningsskydd verkar inte fungera utan jordade uttag (gammal hyresrätt).

Permalänk
Medlem

Har själv letat å läst, min uppfattning är att man aldrig är helt skyddad sålänge man är ansluten mot omvärlden, tyvärr =/ bästa är dra ur kablarna vid åska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blaze84:

Har själv letat å läst, min uppfattning är att man aldrig är helt skyddad sålänge man är ansluten mot omvärlden, tyvärr =/ bästa är dra ur kablarna vid åska.

Det är dock störningar i elnätet vid andra tillfällen än bara åska.
Bästa är ju en UPS som alltid matar så man får jämn och fin spänning.

Kan ha tur men har aldrig haft någonting som gått sönder genom elnätet vid åska.
Dock tappat några telefoner, modem, routrar, switchar, moderkort och nätverkskort när man satt på 56k, isdn och adsl.
Har flera gånger sett hur det slagit gnistor från nätverksutrustningen =D

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.