Måste köpa en ny nätverkskabel på 5 meter, vilken ska jag ha? (LAN)

Permalänk
Medlem

Måste köpa en ny nätverkskabel på 5 meter, vilken ska jag ha? (LAN)

Hej!

Ska på ett LAN om en vecka och måste skaffa mig en ny nätverkskabel på 5 meter, nu har jag inte riktigt nån aning om vilken jag borde köpa. Jag ser att det finns "korskopplad", "skärmad" och "oskärmad". Borde denna fungera? Kabeln ska dras från datorn till routern är jag ganska säker på.

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kofläsk:

Hej!

Ska på ett LAN om en vecka och måste skaffa mig en ny nätverkskabel på 5 meter, nu har jag inte riktigt nån aning om vilken jag borde köpa. Jag ser att det finns "korskopplad", "skärmad" och "oskärmad". Borde denna fungera? Kabeln ska dras från datorn till routern är jag ganska säker på.

Tack!

Skärmad kabel är bara nödvändig om den ska vara i närheten av kablar som avger elektriskt/magnetiskt fält (d.v.s främst elkablar).
Korskopplad är för att mest koppla "dator till dator", d.v.s ingen router/hub mellan dem.
Så ja den du länkat till duger säkerligen alldeles utmärkt.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Valfri oskärmad rak Cat5e eller Cat6 beroende på vilken som är billigast.
Den du länkat kommer att fungera utmärkt!

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Korskopplad är från tiden då man inte hade router och ville koppla från pc till pc. Skärmad om du ska dra sladden kring mycket elektronik som kan avge störningar. Oskärmad kan vara något mjukare och ömtåligare men borde göra susen!

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

Korskopplad är från tiden då man inte hade router och ville koppla från pc till pc. Skärmad om du ska dra sladden kring mycket elektronik som kan avge störningar. Oskärmad kan vara något mjukare och ömtåligare men borde göra susen!

Visserligen är väl i stort sett alla switchar utrustade med auto-sensing. Men grunden är ändå att man använder crossover mellan tex switchar även 2015.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Visserligen är väl i stort sett alla switchar utrustade med auto-sensing. Men grunden är ändå att man använder crossover mellan tex switchar även 2015.

Nu tror jag inte TS ska sätta upp ett labb hemma och labba med switchar utan snarare mer sökte en enklare förklaring för vad HAN kan använda de olika kablar för ;D

Visa signatur

Star Citizen ❤