Permalänk
Proffsmobbare

Laine's Noir

Hallå! Tillbaka med ännu ett projekt efter att Luna [galleri] färdiställts.

Denna gång baserat runt ett Raijintek Metis, sponsrat av Inet.

Planen är inte helt huggen i sten än, men syftet är att betona "Personal"-delen i Personal Computer. Jag älskar aluminium, trä och läder, men också en vädrad och äldre känsla. Målet är att reflektera det i en dator.

Tidiga idéer med D5-baserad vattenkylning, något som kommer att byta riktning nu!

Permalänk
Proffsmobbare

Del 1

Fokus på chassiplåtar och det exteriöra.

Jag kommer att föra tillverkningsteknisk logg i spoiler-tag under stora delar av projektet, klicka bara på 'visa innehåll'-knappen för att ta del av den.

Tillverkning av topp:

Borrad kontur, efter det används tång och till sist fil.

Här syns även hur ramen är uppbyggd.

Dold text

Tillverkning av sidopaneler:

Här valde jag att ta bort en av ribborna för att få ett bättre resultat i helhet.

Markerat med filtpenna och ritsade konturer.

Borrat i ytterkant och sticksågat mellan hålen, sedan filas det ned.

Dold text

Själva ramkonstruktionen, som är helt fristående och går att dra ut ur chassit för att lätt komma åt insidan.

Permalänk
Proffsmoddare

Fantastiko!

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem

Kan jag få köpa när det är klart ?:D

Dina byggen är sjukt fina!

Mvh

Permalänk
Medlem

Ser läckert ut när radiatorerna passar som pusselbitar i botten.

Bakgrunden i bilderna är intressant också Vad har du propellern till, och vad är flaskorna? Brygger du själv eftersom du har så många?

Permalänk
Medlem

Ser bra ut i vanlig ordning Använder du nibblern i bild någonting i projekten? Har en själv men blir så sinnessjukt vikta/dåliga klipp att den sällan används. Kanske är bättre i alu än stålplåt?

Permalänk
Medlem

Fantastiskt! full rulle mellan projektet ser jag

Permalänk
Proffsmoddare

Nomnom.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av sack:

Fantastiko!

Tack så mycket, Hannes!

Skrivet av criscros:

Kan jag få köpa när det är klart ?:D

Dina byggen är sjukt fina!

Mvh

Haha, men vad ska jag använda sen då? Roligt att du gillar det, tack!

Skrivet av biorrith:

Ser läckert ut när radiatorerna passar som pusselbitar i botten.

Bakgrunden i bilderna är intressant också Vad har du propellern till, och vad är flaskorna? Brygger du själv eftersom du har så många?

Propellern, eller ja, bägge två, var ett projekt för att lära mig träbearbetning i början av sommaren tillsammans med ölskåpet. Flaskorna är Innis & Gunn! Sitter inte fel med en fin öl efter många verkstadstimmar.

Skrivet av willeykk:

Ser bra ut i vanlig ordning Använder du nibblern i bild någonting i projekten? Har en själv men blir så sinnessjukt vikta/dåliga klipp att den sällan används. Kanske är bättre i alu än stålplåt?

Inte till detta projektet, det är väl mest för att ta bort en liten bit här och där när latheten slår in. Tyvärr brukar den ta sönder mer än vad den hjälper. Förmodligen bättre i alu, men inte bra!

Skrivet av August L:

Fantastiskt! full rulle mellan projektet ser jag

Tack!

Skrivet av timpelay:

Kul att du följer!

Del 2

Fick hem läder igår, så full fart med det!

Började med att åldra lädret och sedan lägga runt lådan för att måtta.

Tillverkning av läderremmar:

Före och efter "åldrandet" av lädret.

Hittade ett par passande brickor med M3-gänga för att hålla remmarna på plats.

Dold text
Permalänk
Proffsmobbare

Inte något jättestort i update-väg att rapportera om, men idag landade ett vattenblock till CPU. Varit på jakt efter det sedan jag började med datorer 2008, så det är väldigt roligt att äntligen få bygga runt.

Permalänk
Medlem

Älskar att du bara köttar på med byggandet och att allt du nuddar når perfektion på sitt eget sätt.
Ser som vanligt fram emot att se mer

Permalänk
Medlem

lädret passar så otroligt bra! och dat GPU-block<3

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Proffsmobbare

Pillat vidare lite nu, fått en ny sticksåg och bygglusten har hittat tillbaka.

Funderar på att fälla in lite fler detaljer i stora hålen, vi får se.

Permalänk
Proffsmoddare

Woho! Alltid roligt att kika in dina loggar och se de otroliga hantverket.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

Fantastiskt.
Älskar den här stilen dina byggen håller, väldigt unikt.
Keep it up!

Visa signatur

“Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today”

-James Dean

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av C4B12:

Woho! Alltid roligt att kika in dina loggar och se de otroliga hantverket.

Tusen tack för den fina kommentaren!

Skrivet av Roaster:

Fantastiskt.
Älskar den här stilen dina byggen håller, väldigt unikt.
Keep it up!

Härligt att se, tack så mycket!

Del 3

Lite förändringar sedan sist, flyttade moderkortsplåten 2cm i bredd för att skapa plats på baksidan. Behövde då tillverka en ny backplate till chassit, passade på att skapa ventilation för radiatorerna.

Nya backplate:n.

Mycket mer utrymme!

Reservoarhållare, vi får se om den behålls.

Permalänk
Medlem

Gillar verkligen stuket på detta bygge! Väldigt elegant och unikt.
Ser fram emot nästa uppdatering

Permalänk
Proffsmobbare

Del 4

Fortsättning av reservoarfästet, var sugen på att jobba med 5mm aluminium så det kommer bli detaljarbete för en biffigare look.

Permalänk
Medlem

riktigt fint önskar man hade verktygen och kunskapen..

Permalänk
Medlem

Alldeles förträffligt fint fäste!

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av criscros:

riktigt fint önskar man hade verktygen och kunskapen..

Tack så mycket! Visst kan det vara så, men det som visas här är gjort med en borrmaskin och en sticksåg, samt ett gäng metallfilar. Du kommer väldigt långt med bara detta!

Skrivet av Nizr:

Alldeles förträffligt fint fäste!

Tack kompis!

Del 5

Äntligen påbörjas det riktigt spännande i projektet, strömförsörjning. Vill inte berätta allt för mycket innan jag har något att visa upp, men här kommer lite ledtrådar.

Insidan, saknar en dekorativ täckplatta.

Permalänk
Proffsmobbare

Del 6

Det finns säkert några som listat ut det redan, men strömförsörjningen blir extern. Minst 450W men förhoppningsvis upp mot 600W uteffekt på 12V, som sedan går parallellt till PicoPSU och GPU via kontakterna på baksidan av chassit.

Påbörjade chassit till externa nätdelen i natt, monterad är en 350W SFX som 'placeholder' bara för att mäta ut hålbild och storlek.

Baserad på två stycken Scythe Himuro HDD-kylare, och väldigt mycket borrande och filande.

Permalänk

Det här är så galet bra. Jag avundas din uppfinningsrikedom och ditt öga för estetik.

Permalänk
Medlem

Menar du att picopsun ska försörja allt annat förutom gpun som får ström från det vanliga nätagget eller har jag fattat det hela fel??

Permalänk

@Laine: Riktigt snyggt! Bra jobbat!

Permalänk
Medlem

uppdatera nu för fan, har du tre byggen igång samtidigt eller?
...
...
...
<3

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Proffsmobbare

Nu så! Fått den riktiga PSUn nu, ett Corsair SF600.

Det är en jäkla röra just nu med smältlimmet, men hellre det än att något lossnar senare.

GND på övre raden, 12V på den undre och PS_ON samt ensam GND i botten. 3V och 5V sköter en 12V PicoPSU i andra änden.

Permalänk
Proffsmobbare

Påbörjade lödningsarbetet och kablarna ut från PSU.

Uppdelade i par för att sprida ut belastningen över pins, kablarna tål desto mer. Lite drygt två pins per kabel, fyra kablar bär +12V. Konstruktionen pallar någonstans mellan 860 - 1080 W.

Tillfällig vit krympslang, fokus är att få något man kan funktionstesta så snart som möjligt. Även insidan kommer sleevas och fixas till senare.

Såhär ser det ut just nu, behöver massera chassit lite till för att få plats med den större fläkten.

Permalänk
Proffsmobbare

Testat att dra och montera i kontakterna. Innuti själva Metischassit blir det lite förändringar, PicoPSUn kommer bara hantera +5V och GND till 2,5" diskar samt ATX24. EPS12V till CPU går direkt från SF600 tillsammans med GPU.

Permalänk
Medlem

love iiiiit

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻