Permalänk

Projektorköp, okunnig.. need halp

God julafton!

Tänkte eventuellt passa på nu under mellandagsrean och inhandla den där efterlängtade projektorn till vardagsrummet. Kollar mycket på film och spelar en hel del konsollspel(Nintendo, allt, Nintendo, splitternytt som gammalt). Blev lite nojjig efter att man kollat tekniska specs på övriga projektorer och undrar huruvida man kan ansluta spelkonsoller/ljudsystem till projektorn.

Adaptrar? Finns det projektorer med mycket in/ut-gångar? Bör man vara orolig över regnbågseffekten om man köper en DLP eller är det snack?/Bör man köpa LCD-projektor?

God Jul på er allesammans.

Permalänk
Medlem

När du ska koppla saker till en projektor är det smidigast att köpa en förstärkare som klarar att koda om analoga bildisgnaler till digitala, tror det flesta klarar det idag. Då kopplar du in alla konsoler till förstärkaren, och sen drar du enbart en HDMI till projektorn från förstärkaren. Du kan inte koppla ljud till projektorn, utan du behöver ett separat ljudsystem.

Enklast för din del skulle vara att köpa en förstärkare för ca 2000kr, eller är det helt uteslutet?

Permalänk
Skrivet av maximm:

När du ska koppla saker till en projektor är det smidigast att köpa en förstärkare som klarar att koda om analoga bildisgnaler till digitala, tror det flesta klarar det idag. Då kopplar du in alla konsoler till förstärkaren, och sen drar du enbart en HDMI till projektorn från förstärkaren. Du kan inte koppla ljud till projektorn, utan du behöver ett separat ljudsystem.

Enklast för din del skulle vara att köpa en förstärkare för ca 2000kr, eller är det helt uteslutet?

Jag kör ju Z906 med toslink-kabel i dagsläget och tänkte fortsätta göra detta. Osäker på om det systemet funkar att köra till förstärkare?

Och den typ av förstärkare du pratar om för att koda om analogt till digitalt för konsollerna? Vad är detta? Kan du länka något exempel på förstärkare?

Permalänk
Skrivet av Mugiwara72:

Adaptrar? Finns det projektorer med mycket in/ut-gångar? Bör man vara orolig över regnbågseffekten om man köper en DLP eller är det snack?/Bör man köpa LCD-projektor?

God Jul på er allesammans.

Vad gäller regnbågseffekten så är det ganska individuellt, men jag kunde inte köpa en DLP för jag ser regnbågseffekten och blir trött i ögonen/huvudet utav det. Det bästa är om du kan åka till ett ställe som inriktar sig på hembio/projektorer och sitta och titta på olika för att kunna avgöra.

Välkommen till projektorvärlden i vilket fall som helst

God jul!

Permalänk
Medlem

Jag tycker alltid jag ser regnbågseffekten när jag ser på DLP-projektorer men det sägs ju vara väldigt individuellt precis som emoviktor skriver. Varje gång jag flyttar blicken över projektorduken flimmrar det liksom till i lite konstiga färger, och blicken flyttar man ju ganska ofta.

Permalänk
Avstängd

Såg mycket regnbågseffekt i början men hjärnan vänjer sig ganska fort, bästa är att inte sitta för långa stunder i början och inte röra för mycket på huvudet.

Du kan jämföra med när folk hade 50 hz tv och ingen gnällde på dessa men efter man sett på 100hz ett tag kändes det rejält flimrigt om man såg på en 50 hz igen.

Permalänk
Medlem

Jag satt ungefär i samma sits. Ville koppla in datorn plus olika konsoler till projektorn och ha ljudet ut till Logitech Z-5500.
Så jag köpte denna HDMI Audio Extractor Fungerar kalas bra. slipper en massa sladdar, bara en toslink kabel från HDMI Audio Extractor till Z-5500 och sedan hdmi kablar in sedan vidare till projektorn. Helt klart prisvärt om man inte har så många ingångar på sitt ljudsystem där hemma.

Permalänk

Uppdaterar lite!

https://www.komplett.se/product/823400/ljud-bild/projektor/he...

Har köpt den projektorn nu. "Regnbågseffekten" som det pratas om är inget jag märkt av, kan det komma med tiden? Eller är det en hjärn-diagnos/synfel man måste ha för att se den?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Mugiwara72:

Uppdaterar lite!

https://www.komplett.se/product/823400/ljud-bild/projektor/he...

Har köpt den projektorn nu. "Regnbågseffekten" som det pratas om är inget jag märkt av, kan det komma med tiden? Eller är det en hjärn-diagnos/synfel man måste ha för att se den?

Bra val av projektor. Det finns många projektorer som på pappret är snarlika eller "bättre" för lägre pris. Men de är sällan gjorda för hemmabio och rörlig bild med vettiga färger, utan är i stället till för Powerpoint, klassrum och liknande.

Vill du lära dig se regnbågseffekten, använd en bild med vit text på svart bakgrund. Börja flacka med ögonen.

Eller låt bli.

Permalänk

@Laxpudding: Låter kanonbra! Man måste alltså oftast anstränga sig/vara trött för att lyckas se den såkallade regnbågseffekten.

Och jo jag är FRUKTANSVÄRT nöjd med köpet, förväntade mig inte den skärpan, färgen - bilden överlag.
Den blir riktigt het dock, precis vid utblåset. Antar det är något vanligt vid projektorer?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Mugiwara72:

@Laxpudding: Låter kanonbra! Man måste alltså oftast anstränga sig/vara trött för att lyckas se den såkallade regnbågseffekten.

Och jo jag är FRUKTANSVÄRT nöjd med köpet, förväntade mig inte den skärpan, färgen - bilden överlag.
Den blir riktigt het dock, precis vid utblåset. Antar det är något vanligt vid projektorer?

Lampan drar väl 280 Watt eller så. Det är normalt.