Nytt mobilvirus drabbar Sverige!!!

Permalänk
Medlem

Nytt mobilvirus drabbar Sverige!!!

Tjena.
Läste detta på http://www.svt.se/nyheter/inrikes/nytt-mobilvirus-drabbar-sve...
Kanske kan vara bra att vara extra försiktig när man surfar eller öppnar e-mail i mobilen.
Mvh / Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Avstängd

"sannolikheten att kunna låsa upp telefonen utan att betala den efterfrågade "lösensumman" är att anse som nära noll"

Nej. Den är att anse som 100%...Är ju bara att flasha om ROM:en.

"Det kan vara så illa att trojanen byter puk- och pinkoder, då ställer det till det, då kommer ingen in i telefonen."

PIN och PUK har ju inget med telefonen att göra, utan endast SIM-kortet.

Personen de intervjuat är fullständigt inkompetent och bör inte uttala sig i såna här frågor.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange75:

Tjena.
Läste detta på http://www.svt.se/nyheter/inrikes/nytt-mobilvirus-drabbar-sve...
Kanske kan vara bra att vara extra försiktig när man surfar eller öppnar e-mail i mobilen.
Mvh / Mange

lol ja man ska vara försiktig med att acceptera erbjudanden och ladda ner filer man får på sms... ingen nyhet direkt

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Mange75:

Tjena.
Läste detta på http://www.svt.se/nyheter/inrikes/nytt-mobilvirus-drabbar-sve...
Kanske kan vara bra att vara extra försiktig när man surfar eller öppnar e-mail i mobilen.
Mvh / Mange

Underbart värdelös AB-titel.

Skrivet av hoski:

"sannolikheten att kunna låsa upp telefonen utan att betala den efterfrågade "lösensumman" är att anse som nära noll"

Nej. Den är att anse som 100%...Är ju bara att flasha om ROM:en.

"Det kan vara så illa att trojanen byter puk- och pinkoder, då ställer det till det, då kommer ingen in i telefonen."

PIN och PUK har ju inget med telefonen att göra, utan endast SIM-kortet.

Personen de intervjuat är fullständigt inkompetent och bör inte uttala sig i såna här frågor.

Kan faktiskt vara pinkoden till telefonen.
Alla kan inte flasha mjukvaror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Underbart värdelös AB-titel.

Kan faktiskt vara pinkoden till telefonen.
Alla kan inte flasha mjukvaror.

man kan alltid boota till recovery/downloadmode

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Inaktiv

Tur att man aldrig använder internet på telefonen.

Jag är nog en av få användare som faktiskt stänger av/avinstallerar allt skräp på telefonen och använder den till........precis att ringa med som man brukar göra med telefoner....

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Haptic:

man kan alltid boota till recovery/downloadmode

Ja, men som sagt. Alla kan inte sådant och kanske inte har sådan vänskapskrets.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Ja, men som sagt. Alla kan inte sådant och kanske inte har sådan vänskapskrets.

nej självklart inte, men bara för att förgasaren går sönder så betyder inte det att man har 0% chans att någonsin köra bilen igen... Tur det finns verkstäder

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Inaktiv

Vi lever i en värld där många människor ständigt är uppkopplade, där inte alla men vissa har hela sitt liv utlagt på nätet.

Vi har smarta datorer, smarta plattor, smarta TV-apparater, smarta mobiler, smarta Digitalboxar etc. och vi blir allt mer sårbara för attacker mot människor som inte skyr några som helst medel för att fördärva andra människors vardag, till och med liv.

Skulle vilja påstå att hela samhället är sårbart och det lär inte bli bättre i framtiden.

Det finns mycket goda människor i världen, men mycket rötägg också.

Det är lätt att bli beroende av internet och allt som lockar och det är svårare att bli fri från det med tanke på att allt digitaliseras. Tjänster, myndigheter, banker, affärer etc.

Jag gör det jag kan för att skydda mig och min integritet och undviker allt fuffens på nätet.
En dator, ett internet och med extra mycket skydd.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tcntad:

Kan faktiskt vara pinkoden till telefonen.

Nämner man PIN- och PUK-koder i samma mening är det rätt uppenbart vad man menar...även om jag inte skulle lita på ett ord om saken som den där tomten i artikeln yttrar, han kan ju mena vad som helst.

Skrivet av tcntad:

Alla kan inte flasha mjukvaror.

Det gör det inte omöjligt att låsa upp, vilket påstods.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon183825:

Tur att man aldrig använder internet på telefonen.

Jag är nog en av få användare som faktiskt stänger av/avinstallerar allt skräp på telefonen och använder den till........precis att ringa med som man brukar göra med telefoner....

Vad man brukar göra med telefoner är idag inte (bara) att ringa.
Det man brukar göra med telefoner (smartphones då, som detta handlar om) idag är att använda dom som de fickdatorer de är. Att ringa med dom är nog det folk gör minst av allt.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av hoski:

Nämner man PIN- och PUK-koder i samma mening är det rätt uppenbart vad man menar...även om jag inte skulle lita på ett ord om saken som den där tomten i artikeln yttrar, han kan ju mena vad som helst.

Det gör det inte omöjligt att låsa upp, vilket påstods.

Jag svarade dock bara på vad du skrev. Inget annat:)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hoski:

Vad man brukar göra med telefoner är idag inte (bara) att ringa.
Det man brukar göra med telefoner (smartphones då, som detta handlar om) idag är att använda dom som de fickdatorer de är. Att ringa med dom är nog det folk gör minst av allt.

Saknar min gamla Ericsson T39 telefon faktiskt, jag älskade den.

Idag har man inte något val liksom än att använda smartphones för det tillverkas ju i princip 0 telefoner som just är telefoner.
Och finns det några så är dem i billig epa kvalité.

Har en Microsoft Windows 8.1 telefon, det mesta gick att avinstallera och det jag har på skärmen är telefon, sms och kontakter.

Det räcker för en basic kille för mig.