Löner Dataingenjör/Webbutvecklare

Permalänk
Medlem

Löner Dataingenjör/Webbutvecklare

Hej,

Funderar lite kring löner för dataingenjörer och webbutvecklare.
Det är så att jag läser till dataingenjör samtidigt som jag läser lite kursen inom webbutveckling, samt håller på med det på fritiden.

Känner att jag kommer stå inför valet om något år att inrikta mig mot någon av delarna, tänkte därför kolla lite hur lönerna på marknaden ser ut med er som förhoppningsvis jobbar inom ämnena.

Mitt mål är primärt att jobba med någon form av webbutveckling, utveckling av appar etc. Har sökt lite och hittat lite varierad information om hur lönerna ser ut, där det skiljer en del på vissa. Missförstå mig rätt, jag jobbar gärna mot webbutveckling, men känner samtidigt att jag inte skulle ha något problem att jobba som dataingenjör och kanske skapa mer systemliknande saker (och då fortsätta att ha webbutveckling som en hobby).

Därför undrar jag lite hur lönerna ser ut som webbutvecklare/apputvecklare, ingångslönerna är mindre intressant.
Känner att jag har lite bättre hum om möjligheter och löner som dataingenjör, men tar gärna emot information om det med.

Mvh, Markus

Permalänk
Medlem

Om Webb och app utvecklingen inkluderar back-end kodning och databas hantering så kommer det att ge en bra lön. Men självklart om du går vidare och även utvecklar system så kommer det att ge ännu bättre.

Men det som i slutändan bestämmer din lön är vilken region du bor i och företaget du jobbar på.
Ett litet företag ute på landsbygden lär inte kunna ge samma lön som ett större företag eller kommun.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terrell:

Men det som i slutändan bestämmer din lön är vilken region du bor i och företaget du jobbar på.
Ett litet företag ute på landsbygden lär inte kunna ge samma lön som ett större företag eller kommun.

Eller så är det precis tvärt om; de är villiga att betala mer för att få dit en person med rätt kunskap.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Eller så är det precis tvärt om; de är villiga att betala mer för att få dit en person med rätt kunskap.

Alla företag har inte budget:en att betala den typen av löner.
Finns en anledning till varför storstäderna, speciellt Stockholm har generellt högre löner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terrell:

Om Webb och app utvecklingen inkluderar back-end kodning och databas hantering så kommer det att ge en bra lön. Men självklart om du går vidare och även utvecklar system så kommer det att ge ännu bättre.

Det skulle jag absolut säga att det gör. Jag är med på att systemutveckling har större potiential att ge en högre lön. Men hur stora skillnader tror vi pratar om, i ett mer generellt syfte.

Förstår att frågan är lite klurig då det är flera faktorer som spelar in i det hela.

Permalänk
Medlem

Jag jobbade med webutveckling och som art director medans jag pluggade. Jag tjänade då strax under 30. Men det var ett jäkla jagandes på kunder och nya jobb på den firman. Så väldigt slitsamt.

Min brorsa jobbar som systemutvecklare på ett av dom största företagen i Sverige. Han är civilingenjör inom maskinteknik samt en kandidat i ekonomi och ramlade inte lite på ett bananskal. Han har ca 55 i lön med 3-4 års erfarenhet.

Permalänk
Medlem

55k efter 3-5år är väldigt extremt. Du kan nog vänta dig mellan 31-36k efter den tiden och kanske når 40k efter 7-10år i yrket (om du byter arbetsgivare så tar det typ 7 annars tar det ~10år). Blir du projektledare så går det lite fortare.

Men lönen är inte allt. Arbetstidsförkortning, friskvård, bonus system osv är inte att underskatta. Endel erbjuder 10% extra när du har FL och extra pensions inbetalningar. Dessa ska vägas mot att gå upp 2-3k när man byter arbetsgivare.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terrell:

Alla företag har inte budget:en att betala den typen av löner.
Finns en anledning till varför storstäderna, speciellt Stockholm har generellt högre löner.

Så är det ju såklart. Och små företag ute på landsbygden kommer inte anlita en person för liknande tjänster, de hyr in eller skicka ut uppdrag.

Dock finns det ju undantag, stora lokala tillverkningsföretag som vill ha tjänsten in-house, som är medvetna om att deras geografiska situation inte är idealt men som har resurserna till att betala för rätt kompentens, o.s.v..

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Funderar också på att plugga Datateknik hos KTH, men efter budget förändringarna så minskade platserna och kraven för att komma in ökade, kanske måste höja något betyg för att garantera.

Däremot så kan jag komma in på "InformationsTeknik", men skillnaderna verkar vara mindre softvara och mer hårdvara, alltså är det två olika saker i grunden?

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Funderar också på att plugga Datateknik hos KTH, men efter budget förändringarna så minskade platserna och kraven för att komma in ökade, kanske måste höja något betyg för att garantera.

Däremot så kan jag komma in på "InformationsTeknik", men skillnaderna verkar vara mindre softvara och mer hårdvara, alltså är det två olika saker i grunden?

Det bästa du kan göra är att hitta fram vilka kurser utbildningen innehåller så du ser vad det är du lär dig, osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Funderar också på att plugga Datateknik hos KTH, men efter budget förändringarna så minskade platserna och kraven för att komma in ökade, kanske måste höja något betyg för att garantera.

Däremot så kan jag komma in på "InformationsTeknik", men skillnaderna verkar vara mindre softvara och mer hårdvara, alltså är det två olika saker i grunden?

Jag har pluggat datateknik på kth/valhallavägen och läste ett flertal kurser tillsammans med folk från it på kth/kista. Det är i praktiken samma utbildning men med lite olika profiler, men eftersom kursvalen de sista 3 åren är individuella så blir det vad man gör det till - folk på it kan välja datateknik-kurser och tvärt om. Om man följer de befintliga programmen så är IT mer inriktat mot hårdvara och inbyggda system och Datateknik mer inriktat mot algoritmer och mjukvarukonstruktion.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.