Köpråd: Sony Bravia KD-55X8509C eller Samsung UE55JS8005?

Permalänk
Medlem

Köpråd: Sony Bravia KD-55X8509C eller Samsung UE55JS8005?

Hej!
Skulle behöva lite hjälp i val av tv. Har kollat runt som en dåre de senaste dagarna och jämfört en massa olika modeller och har väl till sist landat i dessa två: Sony Bravia KD-55X8509C och Samsung UE55JS8005. Ville först inte ha över 50 tum och ett pris över 10k men jag märkte till slut att det blev så svårt att hitta vettiga och prisvärda alternativ som uppfyller mina krav att jag höjde upp nivån lite. Anledningen att jag inte vill lägga mer än runt 12k är att jag senare vill ha en 65 tum eller större oled när de kommer ner lite i pris.

Användningområden:
Köra spel via PC (steam) samt kolla på film/serier/ufc m.m från pc till tv via hdmi. Även PS4 och Xbox One kommer inhandlas plus att jag redan har ps3, xbox 360 samt gamecube och ps2.

Har bla jämfört dem noga på rtings.com men tycker de har ett väldigt inkonsekvent betygssystem där så det kändes inte helt rättvist. En sak som Sonyn hade men som tydligen ingen samsung-modell har är 120 hz i 1080p vilket kanske kan vara lite gött om man spelar via PCn? Tror ni det är något man märker av eller duger 60 hz fortfarande bra? Kommer ju inte lira FPS så som CS osv utan det kör jag via vanlig dataskärm. Min fundering är dock om jag skulle uppleva någon märkbar skillnad i andra spel som tex Assassins Creed, The Witcher 3 m.m? Bättre flyt?

Tack på förhand.

Mvh
Danne

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Songless:

Har bla jämfört dem noga på rtings.com men tycker de har ett väldigt inkonsekvent betygssystem där så det kändes inte helt rättvist. En sak som Sonyn hade men som tydligen ingen samsung-modell har är 120 hz i 1080p vilket kanske kan vara lite gött om man spelar via PCn? Tror ni det är något man märker av eller duger 60 hz fortfarande bra? Kommer ju inte lira FPS så som CS osv utan det kör jag via vanlig dataskärm. Min fundering är dock om jag skulle uppleva någon märkbar skillnad i andra spel som tex Assassins Creed, The Witcher 3 m.m? Bättre flyt?

Som vanligt med Hertz-siffror på TV-apparater så är det en kartongsiffra och inget som säger något specifikt om kvaliteten på bilden eller hur det flyter eller något annat. Normalt kan du inte mata mer än 60 Hz insignal för det är vad som väntas av konsumentkällor.

Är 120 Hz-uppgiften du tänker på från att någon som testat och verifierat att apparaten verkligen visar och återger 120 Hz insignal i 120 Hz (det är så gott som alltid en inofficiell funktion) så är det en annan sak. Då blir det verkligen en fördel när du kopplar in PC:n.

Annars är problemen med TV-apparater och spel att latensen är alldeles för hög som följd av alla filter, interpolering och annat tjottafräs. Det löser sig med att aktivera spelläget och där är Samsung och Sony ofta snarlika i hur "lite" latens de ger. Ofta kring 20-40 ms, mot de dubbla eller mer direkt ur kartong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Som vanligt med Hertz-siffror på TV-apparater så är det en kartongsiffra och inget som säger något specifikt om kvaliteten på bilden eller hur det flyter eller något annat. Normalt kan du inte mata mer än 60 Hz insignal för det är vad som väntas av konsumentkällor.

Är 120 Hz-uppgiften du tänker på från att någon som testat och verifierat att apparaten verkligen visar och återger 120 Hz insignal i 120 Hz (det är så gott som alltid en inofficiell funktion) så är det en annan sak. Då blir det verkligen en fördel när du kopplar in PC:n.

Annars är problemen med TV-apparater och spel att latensen är alldeles för hög som följd av alla filter, interpolering och annat tjottafräs. Det löser sig med att aktivera spelläget och där är Samsung och Sony ofta snarlika i hur "lite" latens de ger. Ofta kring 20-40 ms, mot de dubbla eller mer direkt ur kartong.

Ja, man vill ju att det skall vara riktiga Hz så att säga. Men om du kikar lite snabbt en bit ner i recensionen på denna sida: http://www.rtings.com/tv/reviews/sony/x850c så hittar du en del som handlar om prestanda som PC monitor och där står följande:

1080p @ 60Hz @ 4:4:4: Yes
1080p @ 120Hz: Yes
4k @ 30Hz @ 4:4:4: Yes
4k @ 60Hz: Yes
4k @ 60Hz @ 4:4:4: Yes

Det är denna spec samt att Sonyn inte verkar ha problem med judder i 60i/p signal, vilket däremot Samsungen verkar ha problem med (vill inte använda bildförbättring som ger såpoperaefffekt), som gör att Sonyn känns som het kandidat. Annars hade Samsungen varit lite av ett givet val. Decisions decisions....

Permalänk
Inaktiv

Jag köpte nyligen Samsungen du tittar på och upplever inget judder som du nämnder. Tycker det ser väldigt bra ut. Upplever mycket bra flyt i spel via min Nvidia Shield TV. Jag upplevde dock en del judder då jag hade såndär extra "smooth" på, det stängdes snabbt av.

Finns det något särskilt klipp jag skall titta på och återkomma med eller något annat jag kan svara på så hjälper jag gärna till.

Citera mig så jag hittar hit igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Jag köpte nyligen Samsungen du tittar på och upplever inget judder som du nämnder. Tycker det ser väldigt bra ut. Upplever mycket bra flyt i spel via min Nvidia Shield TV. Jag upplevde dock en del judder då jag hade såndär extra "smooth" på, det stängdes snabbt av.

Finns det något särskilt klipp jag skall titta på och återkomma med eller något annat jag kan svara på så hjälper jag gärna till.

Citera mig så jag hittar hit igen.

Jag får börja med att tacka för vänligheten.

Det jag kommer använda TVn till först och främst är att spela via PCn med HDMI och då spel så som The Witcher 3 och Alien Isolation m.m. Sedan kommer jag även köpa mig ett PS4 lite längre fram och kanske ett Xbox One. Jag kikar också på en hel del film via PCn idag samt använder mig av sajter som Viaplay och UFC-tv m.m.

Så för att sammanfatta lite så kör jag alltså det mesta via PC och HDMI kabel och med andra ord är det väldigt viktigt för mig att jag får en så bra upplevelse som möjligt med denna config. Därför är det ju bra om även övriga tjänster så som youtube och andra videoklipp fungerar tillfredsställande också. Det är också därför Sonyn är en kandidat då den verkar fungera bra just om PC-skärm. Så har du möjlighet att testa lite varianter med PC-HDMI så hade ju det varit perfekt.

Tyvärr är jag inte så insatt ännu i hur Nvidia shield fungerar men får väl läsa på lite om detta.

Hur är det med clouding och banding på ditt exemplar? Har du möjlighet att göra en kortare lista med för och nackdelar du märkt so far så hade jag varit otroligt tacksam.

Skall försöka komma iväg och kika lite på apparaterna i butik men det är ju oftast helt skeva inställningar där samt ett helt annat källmaterial som oftast inte alls efterliknar det man kommer använda sig av hemma. Så därför är det riktigt kul och bra att få lite hjälp av en privatperson.

Stod ditt val mellan Samsungen och någon annan TV, isf vilken/vilka? Vad fick dig att välja Samsungen?

Mvh
Danne

EDIT: Hittade denna video. Fick prylnörden i mig att darra haha. Lite väl futuristisk kanske men väldigt cool. Denna får du gärna slänga upp på TVn om du vill. https://www.youtube.com/watch?v=hGvMfe85i30 Helt vanlig film men mycket rörelser och färger.

Permalänk

Vet inte om mitt inlägg kan hjälpa dg i beslutsdjungeln. Men jag hade valt Sony framför Samsung tv:n faktiskt. Har själv en 32" som jag använder som monitor (kopplad med en hdmi kabel) vid spel och film. Det fungerar ypperligt. Ingenting att klaga på.

Här är en bra tråd om det hela: Lista över TV-apparater för HC-gamern

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Vet inte om mitt inlägg kan hjälpa dg i beslutsdjungeln. Men jag hade valt Sony framför Samsung tv:n faktiskt. Har själv en 32" som jag använder som monitor (kopplad med en hdmi kabel) vid spel och film. Det fungerar ypperligt. Ingenting att klaga på.

Här är en bra tråd om det hela: Lista över TV-apparater för HC-gamern

Okey. Tack för länken till den tråden. Kan nog vara väldigt intressant läsning.

Av vilken anledning hade du valt Sonyn? Inputlag tex verkar vara rätt lika om jag inte fattat helt fel.

Permalänk
Skrivet av Songless:

Okey. Tack för länken till den tråden. Kan nog vara väldigt intressant läsning.

Av vilken anledning hade du valt Sonyn? Inputlag tex verkar vara rätt lika om jag inte fattat helt fel.

Främst pga utav inputlag. Men jag tror inte det är så himla stor skillnad för att vara ärlig. Ingenting man märker av direkt. Om man inte tävlar. Det handlar om så minimal fördröjningstid. Men vill du ha 0 så köper du en monitor.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Främst pga utav inputlag. Men jag tror inte det är så himla stor skillnad för att vara ärlig. Ingenting man märker av direkt. Om man inte tävlar. Det handlar om så minimal fördröjningstid. Men vill du ha 0 så köper du en monitor.

Okey. Nej man kanske är lite väl petig. Kommer troligen köpa mig en PG279Q för spelande vid skrivbordet. Har idag en Benq 2430T för att lira tex CS GO på men det är typ också bara det den duger till, i allt annat ser den mest ut som skit.

Hade köpt Sonyn om det inte vore för detta som gör mig lite skeptisk:

"This is a so-so TV for watching sports. There's not too much blur, but there are some pretty dark patches on the screen, which can ruin the look of fields, rinks, and courts.

Note that this patchiness varies by individual TV. Some TVs will be better than ours, and others will be worse. Overall, we expect most TVs to be within the same range as the unit we tested."

Någon som kan förklara vad detta fenomen heter och innebär så man vet lite vad man skall kolla efter?

Mvh
Danne

Permalänk
Inaktiv

@Songless
Ska svara lite utförligare när jag kommer hem. Valet stod mellan en liknande Sony, denna och en LG OLED.

Huvudsaken var valet denna pga HDR samt 4K och bra panel / svärta.

Såvitt jag kan se har jag ingen clouding eller banding.

Kommer mer ikväll

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

@Danne_485
Ska svara lite utförligare när jag kommer hem. Valet stod mellan en liknande Sony, denna och en LG OLED.

Huvudsaken var valet denna pga HDR samt 4K och bra panel / svärta.

Såvitt jag kan se har jag ingen clouding eller banding.

Kommer mer ikväll

Okey. Det tackar vi för.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Songless:

Okey. Det tackar vi för.

Slängde upp klippet du länkade igår, det såg väldigt bra ut. Tittade även på detta https://www.youtube.com/watch?v=tXpXHoDKL64
Både jag och sambon är ganska överrens om att det ser "perfekt" ut.
3D har jag inte hunnit prova ännu. Inte heller något HDR content

Kan göra en lite kort +- lista, börjar med negativt:
- Smart TV systemet saknar lite appar (likt spotify och google cast), jag kör en shield TV istället.
- Ibland kan den automatiska backlighten reagera lite starkt på undertexter i mörka scener.

+ Jag verkar ha fått en bra panel, ingen banding / clouding
+ Mycket bra kontrast, färger, ljus i bilden. Det är extremt bra djup i bilden
+ Snabb uppstart på TVn, tar endast någon sekund. Då väcker den även min förstärkare och Shield.
+ Skärpan i 4K är helt otrolig. Full HD ser suddigt ut i jämförelse.
+ Inget släp i bilden.
+ Mycket snygg design, matchar mina högtalare perfekt

Jag var ute efter en TV med bra bild när jag köpte den, att mata med bra källor. Än så länge är jag supernöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Slängde upp klippet du länkade igår, det såg väldigt bra ut. Tittade även på detta https://www.youtube.com/watch?v=tXpXHoDKL64
Både jag och sambon är ganska överrens om att det ser "perfekt" ut.
3D har jag inte hunnit prova ännu. Inte heller något HDR content

Kan göra en lite kort +- lista, börjar med negativt:
- Smart TV systemet saknar lite appar (likt spotify och google cast), jag kör en shield TV istället.
- Ibland kan den automatiska backlighten reagera lite starkt på undertexter i mörka scener.

+ Jag verkar ha fått en bra panel, ingen banding / clouding
+ Mycket bra kontrast, färger, ljus i bilden. Det är extremt bra djup i bilden
+ Snabb uppstart på TVn, tar endast någon sekund. Då väcker den även min förstärkare och Shield.
+ Skärpan i 4K är helt otrolig. Full HD ser suddigt ut i jämförelse.
+ Inget släp i bilden.
+ Mycket snygg design, matchar mina högtalare perfekt

Jag var ute efter en TV med bra bild när jag köpte den, att mata med bra källor. Än så länge är jag supernöjd.

Okey. Tackar så mycket för att du tar dig tid att hjälpa. Det verkar ju onekligen vara en bra TV om man använder den mycket till film som är i Full-HD och uppåt. Har du testat någon form av sport tex via viaplay eller liknande? Vart köpte du den? Kan vara bra att veta ifall företaget i fråga kanske fått en bra batch.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Songless:

Okey. Tackar så mycket för att du tar dig tid att hjälpa. Det verkar ju onekligen vara en bra TV om man använder den mycket till film som är i Full-HD och uppåt. Har du testat någon form av sport tex via viaplay eller liknande? Vart köpte du den? Kan vara bra att veta ifall företaget i fråga kanske fått en bra batch.

Jag tittar tyvärr inte alls på sport (förutom Dota). Jag köpte min på Elgiganten, mest för att de hade bra alternativ för hemleverans och är lätta att ha att göra med i garantiärenden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Jag tittar tyvärr inte alls på sport (förutom Dota). Jag köpte min på Elgiganten, mest för att de hade bra alternativ för hemleverans och är lätta att ha att göra med i garantiärenden.

Okey.