Permalänk
Medlem

Överklocka AMD FX 6300 med stock kylare?

Som topic lyder, Tror ni det går utan att överhetta processorn? Tänkte då testa klocka den till 4.3ghz (3.5ghz orginal).

Temperaturerna ligger på idle 16c - 22c och i load 45c - 50c

Permalänk

Skulle inte rekommendera det.
Vill du överklocka så bör du ha minst en cooler master 212 evo.
GPU tar inte skada av att du klockar CPUn

Visa signatur

Intel i7 8700K @ 5.0Ghz, MSI Z370 Gaming M5, MSI RTX2070 Armor,
Ballistix 16GB DDR4 3000MHz CL15, SSD Samsung 850 500GB,
EVGA Supernova G2 750W, Acer XF270HU,
Fractal Design Arc midi, Modifierat, Custom vattenkylning

Permalänk
Medlem

Det är möjligt att överklocka den något, men verkligen inte något som rekommenderas som @asconakille sa, temperaturerna drar uppåt snabbare än man tror.
En tillräcklig CPU-kylare kostar 350 kronor och då kommer du relativt högt.

Visa signatur

"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Dator: 9700K | 16GB DDR4 | GTX 1070
Ljud: O2+ODAC | HD600

Permalänk
Medlem

Nej det är inte rekommenderat. Finns många bra kylare för 300kr.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Okej tackar för svaren, Kanske köper till en corsair h110i kommer ändå uppgradera moderkort och processor om processorn skulle gå sönder. Nån som vet om det finns en bra guide här på sweclockers till att uppgradera just amd fx 6300?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

så länge du inte har fönstret öppet så kan du inte få 16c i idle, AMDs sensorer är inte kända för att vara pålitliga. jag skulle inte överklocka med stockkylaren då AMDs processorer är mer känsliga för värme än intel. skaffa en bättre kylare innan du överklockar.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Klockade upp processorn till 4.2ghz men är det ens nödvändigt då den har en turbo boost upp till 4.1 tror jag det är? Hade en stabil temperatur på 56c hade rätt kallt i rummet då också. Anledningen till att jag vill klocka upp processorn är för att jag har nyligen köpt ett gtx 970 ftw+ edition. Blir ju ganska fet flaskhals på det kan jag tänka mig. Lirar bf4 på high inställningar i 1080 upplösning med en fps på 50-60 känner att jag borde få en högre fps men är det cpu'n som håller mig tillbaka?

https://gyazo.com/539243cedd858beb0d12fd0bd983552d (Dator specs)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Idle tempen kan du bortse helt ifrån då den visar helt åt h-vete när det gäller AMD. har du dock runt 50C load med stock kylare så vette fan om du ska klocka den. Vad har du för volt? tror det är 62C Kärn temp som gäller och 72C socket temp som gäller för AMD.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

@Slamboi: Processorn kan aldrig vara kallare än vad rummet är för en fläkt kyler inte ner processorn, den kyler bara ner värmen som kommer ifrån den. Är ditt rum tex 22c så kan processorn vara som lägst 22c.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600x, 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz, ASUS Prime B350-PLUS, ASUS RX5700

Permalänk
Medlem
Skrivet av puq123:

@Slamboi: Processorn kan aldrig vara kallare än vad rummet är för en fläkt kyler inte ner processorn, den kyler bara ner värmen som kommer ifrån den. Är ditt rum tex 22c så kan processorn vara som lägst 22c.

En fläkt kyler inte, den flyttar den varma luften från en plats till en annan och ger utrymme för svalare luft ist.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

@Marticus: Det jag menade, den kyler ju ner värmen genom att blanda in kall luft i den

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600x, 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz, ASUS Prime B350-PLUS, ASUS RX5700

Permalänk
Hedersmedlem

@Slamboi *Bump raderad*

Observera att vi inte tillåter bumpning. Den här gången har jag inte låst tråden, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns. Jag passade även på att sammanfoga dina trådar (du råkade att skapa 2 trådar).

Citat:

§4 Bumpning
Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

Skrivet av Slamboi:
Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd

Som sagt så 62c är max temp "rekommenderad" så håller man sig under det spelar det ingen roll vilken kylning man har och det är vad man får gå efter men oftast kommer man inte långt då stock helt enkelt kyler dåligt och man får mer mhz med bättre kylning men är tempen som är viktig

När jag kört fx så brukar jag sikta mig under 70c för dom tål värme bra och har skydd som slår i om det går för varmt och dom är riktigt tåliga för volt värme o.s.v och är tåligare än intel alla kategorier men sensorerna är lite cp och tror dom upskattar lägsta temp så man kan få väldigt lågt ibland men under load visar dom rätt

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Tackar för svar men har inte fått nåt direkt svar på nån fråga, ni fastnade lite på tempen där
Klockar för övrigt inte manuellt då jag är en rookie med det där. Använde Asus autotuner men stängde av lite saker i bios. Som jag skrev innan så klockade jag processorn till 4.2ghz kommer inte ihåg exakt vad volten låg på ställde tillbaka allting p.g.a stock kylare men den låg på runt 1.375. Känner att jag borde få ut mer kraft i spel med datorn som det är ändå men kanske blir fet flaskhals mellan fx 6300 och gtx 970? Krämar bara ut 50-60fps i bf4 (1080p high inställningar). Sen undrade jag om det ens är värt att klocka upp processorn till 4.2 när den har en turboboost upp till 4.1 standard?

edit: Ursäkta om jag skriver rörigt har dygnat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slamboi:

Tackar för svar men har inte fått nåt direkt svar på nån fråga, ni fastnade lite på tempen där
Klockar för övrigt inte manuellt då jag är en rookie med det där. Använde Asus autotuner men stängde av lite saker i bios. Som jag skrev innan så klockade jag processorn till 4.2ghz kommer inte ihåg exakt vad volten låg på ställde tillbaka allting p.g.a stock kylare men den låg på runt 1.375. Känner att jag borde få ut mer kraft i spel med datorn som det är ändå men kanske blir fet flaskhals mellan fx 6300 och gtx 970? Krämar bara ut 50-60fps i bf4 (1080p high inställningar). Sen undrade jag om det ens är värt att klocka upp processorn till 4.2 när den har en turboboost upp till 4.1 standard?

edit: Ursäkta om jag skriver rörigt har dygnat.

Om du har ett hyfsat moderkort, varför inte skaffa en kompetent tornkylare i det lägre prissegmentet, behöver inte kosta mer än ca 300kr.

FX-processorerna är inte de bästa för spel, hade själv en fx6300 som jag hade rullandes i 4.65ghz så det finns utrymme för att kompensera för deras lägre ipc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Om du har ett hyfsat moderkort, varför inte skaffa en kompetent tornkylare i det lägre prissegmentet, behöver inte kosta mer än ca 300kr.

FX-processorerna är inte de bästa för spel, hade själv en fx6300 som jag hade rullandes i 4.65ghz så det finns utrymme för att kompensera för deras lägre ipc.

Ska införskaffa vattenkylare till prollen, men det kommer inte förns efter att jag köpt nytt moderkort och ny processor. Bara provar runt lite med den här processorn tänkte att det vore kul att lära sig nåt nytt när jag ändå inte riskerar att förstöra nåt speciellt.

Permalänk
Avstängd

Problemet med FX är singelcore prestanda så all oc är en vinst men för att dom ska prestera rätt ok i dom flesta spel som trådar dåligt ska man helst nå 4400mhz för att dom ska prestera hyfsat men i vissa spel får man trött fps som wow guildwars 2 och liknande som trådar dåligt men en vettig kylare och 4400-4600mhz är det en trevlig cpu som tar allt och är en handfull spel som får flaskhals så det märks och är sånna som är byggd på spelmotor som är gammal och inte kan hantera cores bra men i dom andra 95% en av spelen är dom oftast inte någon större flaskhals och en tornkylare är en vettig investering

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slamboi:

Klockade upp processorn till 4.2ghz men är det ens nödvändigt då den har en turbo boost upp till 4.1 tror jag det är? Hade en stabil temperatur på 56c hade rätt kallt i rummet då också. Anledningen till att jag vill klocka upp processorn är för att jag har nyligen köpt ett gtx 970 ftw+ edition. Blir ju ganska fet flaskhals på det kan jag tänka mig. Lirar bf4 på high inställningar i 1080 upplösning med en fps på 50-60 känner att jag borde få en högre fps men är det cpu'n som håller mig tillbaka?

https://gyazo.com/539243cedd858beb0d12fd0bd983552d (Dator specs)

Har en 6100 med vattenkylning. Den kan gå långa stunder i boost-läge tack vare att kylningen är bra. Blir samma som att överklocka men inte kunna köra i boost-läge.
8300 vill jag minnas gick att överklocka till 5 GHz men då kräves en bra kylare också, gärna kolsyra.

Permalänk
Avstängd

Skulle säga att alla FX är god för 4600mhz+ och är mer en fråga om kylning och om man har ett moderkort som orkar moffa ström nog men modellen av moderkort TS använder har jag själv kört 4600 med 8core FX som är strömhungrigare så dom klarar ganska bra oc och är kylaren som håller tillbaks och 4600 är en ganska lagom nivå för det kan man klara med relativt billig kylning men ska man upp ett steg mot 4800-5000mhz spannet är dom skit dryg att kyla och kräver riktigt bra kylning och skulle tordas säga att nästan alla FX klarar 4800mhz men 5000mhz+ är gränsen när man måste ha turen på sin sida och en skottkärra v-core och extraordinärt bra kylning ...tror inte min gamle 8120@5000mhz hade kunnat kylas igenom tunga test med bästa kylningen man kan köpa i vanliga affärer

För att svara rakt på orginalkylare och oc så kan du ha hur mycket mhz som helst bara temperaturen ligger på bra nivå men helst ska du då köra manuella inställningar då man kan ha lägre vcore för oftast kompenserar program lite väl mycket som gör att cpu´n blir varmare än den behöver bli

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w