Permalänk
Medlem

Fråga angående kylpasta

Hejsan, håller på att montera ihop min nya dator och har en fråga angående kylpastan. http://www.inet.se/produkt/6308873/be-quiet-pure-rock#/specs är kylaren jag köpte till och det finns ju redan pasta på den, men jag fick ju också med http://www.inet.se/produkt/5321167/arctic-silver-5-kylpasta-3....

Så min fråga är om det är lönt att börja kleta/ta bort den som redan sitter på kylaren och ersätta med silver5 pastan?
(kommer fixa det här imorgon (9dec) i så fall)

Vad bör man i så fall använda för metod för att få bort den som redan sitter på kylaren? bara torka av med papper ordentligt, eller ihop med någon form av sprit (t-röd osv)?

Permalänk
Medlem

Sök funktionen finns men.....

Torka bort med papper och ren alkohol. Något fritt från kemiska föroreningar. Sedan på med ett riskorn kylpasta. Förapplicerade brukar vara bra men oftast inte lika bra som fristående varianter typ silver 5 och mx-4.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

@Tomika: Jodå och den användes, men det var mest "how to" och det var "Förapplicerade brukar vara bra men oftast inte lika bra som fristående varianter typ silver 5 och mx-4." mest som jag var ute efter.

Men tack för att du tog dig tiden endå

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Nja, rent tekniskt sett så har majoriteten av alla tester som gjort visat på att det mer eller mindre inte är någon skillnad mellan olika pastor än någon grad. Sällan lönt att byta.

Risken är större att man får för mycket kylpasta och får sämre temperatur pga det.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom:

Möjligtvis i original klockfrekvens men om man vill överklocka längre fram eller få en kylpasta som håller längre (inte torkar ut lika snabbt) så är förstås alternativen från andra tillverkare bättre.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Tomika: Inte direkt i original. Alla tester jag kikat på arbetar med en överklockad processor för att få tydligare skillnader.

Livslängd är väl möjligen en faktor, burn-in time är en annan.
Sedan kan man ju även snacka viskositet och överföringsförmåga vid mycket låga temperaturer för t ex exotisk kylning.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom:

Överföringsförmågan är dock mindre relevant vid subzero, det man tittar på där är pasta som inte bränner fast/stelnar pga kylan.

Medföljande kylpasta är oftast tillräckligt bra men vill man få bort någon grad här och där så är ju förstås t.ex CLU ett alternativ. Annars brukar jag själv gå på livslängd och överföringsförmåga.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Har en snabb fråga angående kylpasta och ansåg det var onödigt att skapa en ny tråd och trådnamnet passade bra.

Köpte nyss en ny kylare, be quiet pure rock och jag råkade komma åt den förapplicerade kylpastan som gjorde att det "smetades ut" lite grann. Typ som ett finteractryck. Borde jag ta bort den och applicera dit egen kylpasta?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrHejgen:

Har en snabb fråga angående kylpasta och ansåg det var onödigt att skapa en ny tråd och trådnamnet passade bra.

Köpte nyss en ny kylare, be quiet pure rock och jag råkade komma åt den förapplicerade kylpastan som gjorde att det "smetades ut" lite grann. Typ som ett finteractryck. Borde jag ta bort den och applicera dit egen kylpasta?

Ser att jag inte är ensam om att ta del av inet erbjudandet!

Det bör inte påverka eftersom pastan kommer tryckas ut sen ändå. Jag tog dock bort kylpastan alldeles nyss eftersom jag är petig med sånt. Föredrar att applicera egen. Vilket som går bra!

Visa signatur

Mod som stängde av mig för att jag skojjade till det, blir just nu knullad av en negerdasse. Må din fjolliga själ ruttna i ett evigt hav av väteperoxid!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jhun104:

Ser att jag inte är ensam om att ta del av inet erbjudandet!

Det bör inte påverka eftersom pastan kommer tryckas ut sen ändå. Jag tog dock bort kylpastan alldeles nyss eftersom jag är petig med sånt. Föredrar att applicera egen. Vilket som går bra!

Tack! Jag tänkte att jag testar med kylpastan och ser hur temp och annat ser ut. Det såg okej ut!

Ja, inets erbjudande blev det!:)