Tradera konto kapat. Mail kapad PWNED. Hjälp!

Permalänk
Medlem

Tradera konto kapat. Mail kapad PWNED. Hjälp!

Det började med att jag fick en massa spam från konstiga mail,där det var skickat till mig och till en annan konstig adress där mitt lösenord till tradera var med i. Märkligt.
Efter ett tag fick jag tradera mail,Grattis till försäljningen! någon hade lagt upp 2 st saker,och ett meddelande under säljarverktyg:

"Hej!

Tack för att du budat på min aukion och grattis till vinsten. Betalning kan du göra på följande sätt:

Banköverföring till Swedbank:
Clearingnummer: BEDRAGARENS CLEARING
Kontonummer: BEDRAGARENS KONTO NUMMER
Skriv ditt alias som meddelande
Maila så fort du betalat

Jag skickar så fort jag ser pengarna på kontot. Hoppas du blir nöjd med ditt köp

Med vänlig hälsning
MITT NAMN"

Jag ändrade genast lösenord till mitt tradera konto,och till min telia mail. Jag varnade "köparna" om detta så dem inte skulle betala.

Hur kan det här ha gått till?
Jag kollade upp min mail på sidan https://haveibeenpwned.com

"Oh no — pwned!
Pwned on 3 breached sites and found no pastes (subscribe to search sensitive breaches)"
Adobe
Flashback
Money Bookers

Hjälp mig reda ut detta,är det så att telia adresser har blivit kapade? och att någon genom det hackat mitt tradera konto?
Men det var konstigt att jag fick spam mail som var skickat till en till adress där mitt lösenord fanns,ett av dem såg ut så här: "mittlösenord@usa0300lx267.na.xerox.net"

Sorry för luddigt inlägg,jag är helt förtvivlad!

Tacksam för svar!

Permalänk
Skrivet av LadyC:

Det började med att jag fick en massa spam från konstiga mail,där det var skickat till mig och till en annan konstig adress där mitt lösenord till tradera var med i. Märkligt.
Efter ett tag fick jag tradera mail,Grattis till försäljningen! någon hade lagt upp 2 st saker,och ett meddelande under säljarverktyg:

"Hej!

Tack för att du budat på min aukion och grattis till vinsten. Betalning kan du göra på följande sätt:

Banköverföring till Swedbank:
Clearingnummer: BEDRAGARENS CLEARING
Kontonummer: BEDRAGARENS KONTO NUMMER
Skriv ditt alias som meddelande
Maila så fort du betalat

Jag skickar så fort jag ser pengarna på kontot. Hoppas du blir nöjd med ditt köp

Med vänlig hälsning
MITT NAMN"

Jag ändrade genast lösenord till mitt tradera konto,och till min telia mail. Jag varnade "köparna" om detta så dem inte skulle betala.

Hur kan det här ha gått till?
Jag kollade upp min mail på sidan https://haveibeenpwned.com

"Oh no — pwned!
Pwned on 3 breached sites and found no pastes (subscribe to search sensitive breaches)"
Adobe
Flashback
Money Bookers

Hjälp mig reda ut detta,är det så att telia adresser har blivit kapade? och att någon genom det hackat mitt tradera konto?
Men det var konstigt att jag fick spam mail som var skickat till en till adress där mitt lösenord fanns,ett av dem såg ut så här: "mittlösenord@usa0300lx267.na.xerox.net"

Sorry för luddigt inlägg,jag är helt förtvivlad!

Tacksam för svar!

vad har du för antivirus ? håller du på med ex GTA 5 mods eller Minecraft mods..
det finns väl nån keylogger i din dator fixa nån gratis brandvägg som blockerar att keyloggern sänder ut från din dator.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

vad har du för antivirus ? håller du på med ex GTA 5 mods eller Minecraft mods..
det finns väl nån keylogger i din dator fixa nån gratis brandvägg som blockerar att keyloggern sänder ut från din dator.

Nej jag håller inte på med GTA/Minecraft
kör Mac,men har ett antivirus program ändå "Intego"

Permalänk
Skrivet av LadyC:

Nej jag håller inte på med GTA/Minecraft
kör Mac,men har ett antivirus program ändå "Intego"

uppdaterat och sökt igenom hela datorn? gör det utan internet uppkoppling
ladda ner malwarebytes också
https://www.malwarebytes.org/antimalware/mac/

du har väl fått något Phishing mejl först klickat på nån länk/fil som sen installerat en keylogger.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

uppdaterat och sökt igenom hela datorn? gör det utan internet uppkoppling
ladda ner malwarebytes också
https://www.malwarebytes.org/antimalware/mac/

du har väl fått något Phishing mejl först klickat på nån länk/fil som sen installerat en keylogger.

Tack! Jag laddade ned malwarebytes,och det hittade en adware "Spigot".
Jag är inne på sidor som neobux, PTC sidor,kanske har det kommit genom de sidorna.
jag har flera mailkonton på datorn,konstigt att bara en mail blivit utsatt isf

Tack åter igen för malwarebytes länken!

Permalänk

@LadyC: uppdaterat och sökt igenom hela datorn med det antivirus som du har? gör det utan internet uppkoppling

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

@LadyC: uppdaterat och sökt igenom hela datorn med det antivirus som du har? gör det utan internet uppkoppling

Ja det har jag gjort,kört full scan både med och utan internet uppkoppling
och de hittades ingenting

Permalänk

@LadyC: denna "Spigot" som hittades var den markerad som keylogger allvarlig säkerhetshot?..
för jag får bara fram att det skulle vara nån form reklam som läggs över dom vanliga annonserna i webbläsaren

http://www.malwareremovalguides.info/spigot-pup-optional-spig...

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

@LadyC: denna "Spigot" som hittades var den markerad som keylogger allvarlig säkerhetshot?..
för jag får bara fram att det skulle vara nån form reklam som läggs över dom vanliga annonserna i webbläsaren

http://www.malwareremovalguides.info/spigot-pup-optional-spig...

Det stod inget i malwarebytes,bara att "one malware founded,fix now" ungefär.
sökte också på Spigot http://www.avgthreatlabs.com/se-en/virus-and-malware-informat...
"Also some forms of hacker or risk tools might be classified as potentially harmful as they can be misused by an attacker (e.g. password revealers)."

Permalänk
Skrivet av LadyC:

Det stod inget i malwarebytes,bara att "one malware founded,fix now" ungefär.
sökte också på Spigot http://www.avgthreatlabs.com/se-en/virus-and-malware-informat...
"Also some forms of hacker or risk tools might be classified as potentially harmful as they can be misused by an attacker (e.g. password revealers)."

jag skulle nog gjort ominstallation av datorn och använt nån lösenords hanterare som kan generera olika lösenord till alla sidor där du behöver inloggning.
sen klicka inte på sånt som är för bra för att vara sant osv.. iphone 6 för 10kr osv.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

jag skulle nog gjort ominstallation av datorn och använt nån lösenords hanterare som kan generera olika lösenord till alla sidor där du behöver inloggning.
sen klicka inte på sånt som är för bra för att vara sant osv.. iphone 6 för 10kr osv.

behöver man verkligen ominstallera os? malwarebytes tog bort Spigot och inget mer hittades
en lösenords hanterade verkar klokt,kollade på 1password,blir nog att köpa det! Stort tack för tipset och tack igen för hjälpen

Permalänk
Skrivet av LadyC:

behöver man verkligen ominstallera os? malwarebytes tog bort Spigot och inget mer hittades
en lösenords hanterade verkar klokt,kollade på 1password,blir nog att köpa det! Stort tack för tipset och tack igen för hjälpen

ett AV eller malwarebytes behöver inte hitta allt det finns en risk att det finns något Zero-day attack,
alltså nånting som är så nytt att malwarebytes inte hunnit uppdaterats. det finns också dom Virus som självmant muterar för att undgå upptäckt.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Jag som trodde Mac var så gott som idiotsäkert. Tja, där ser man.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Jag som trodde Mac var så gott som idiotsäkert. Tja, där ser man.

Ja! jag är gammal pc användare som nyligen övergått till Mac, nästan så man tycker nu att Mac får elakare malware

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av LadyC:

behöver man verkligen ominstallera os? malwarebytes tog bort Spigot och inget mer hittades
en lösenords hanterade verkar klokt,kollade på 1password,blir nog att köpa det! Stort tack för tipset och tack igen för hjälpen

En majoritet av virus/malware osv upptäcks inte. Om du har ett så starkt lösenord (som du inte haft på något annat ställe) att ända sättet något fått det är keylogging så borde du formatera.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.