Använda surfplatta med plats för simkort utan simkort

Permalänk
Medlem

Använda surfplatta med plats för simkort utan simkort

Jag tänkte köpa en billig surfplatta asus zenpad 7.0 i present till en tonåring. jag har själv ingen surfplatta och fattar därför noll. Den här surfplattan finns med och utan 3g stöd/simkortsplats, om jag nu köper den några hundra dyrare varianten med plats för simkort, bara om ifall att surf på annan plats skulle behövas senare, kan den då ändå användas utan simkort tills detta inträffar eller måste det vara ett simkort i från början? Tacksam för svar.

Permalänk

Går att använda utan så vitt jag vet. Om det nu inte är något väldigt speciellt med just den modellen.

Permalänk
Medlem

Asus Zenpad är en s.k. "Phablet" - phone & tablet. Precis som alla andra 3g/4g surfplattor så kan du självklart använda den utan att ha ett simkort i själva surfplattan. Men då kommer man få förlita sig på trådlösa nätverk runt omkring, t.ex. i hemmet eller i skolan. Lägger du i ett simkort så kommer ni ha tillgång till internet överallt (förutsatt att det finns 3G täckning) & så kommer den även att fungera som en telefon (Om det är Asus Zenpad Z170CG ni kollat på).

Permalänk
Medlem

Den fungerar utan SIM. Jag har själv en ASUS Phonepad 7, som tycks vara ganska snarlik modellen du tittar på. En snabb recension åt dig: man blir inte fartblind. Modellen du tittar på är dock ett år nyare (och borde således vara snabbare), men det rör sig fortfarande om väldigt låg prestanda gissningsvis

Permalänk
Skrivet av annan:

Jag tänkte köpa en billig surfplatta asus zenpad 7.0 i present till en tonåring. jag har själv ingen surfplatta och fattar därför noll. Den här surfplattan finns med och utan 3g stöd/simkortsplats, om jag nu köper den några hundra dyrare varianten med plats för simkort, bara om ifall att surf på annan plats skulle behövas senare, kan den då ändå användas utan simkort tills detta inträffar eller måste det vara ett simkort i från början? Tacksam för svar.

Det jag märkte när jag tittade på det där med att ha eller inte ha 3G i surfplattan, det är inte omöjligt att få nät var som helst bara för att man inte har 3G. Har man en smartphone med sig så kan man (åtminstone från alla smartphones jag känner till) dela ut WiFi som man då kan ansluta till och använda mobilens internetanslutning. Det blir ett steg mindre med Simkort i plattan, men så slipper man den extra kostnaden för SIM-kortet om man sätter i ett och plattan blir billigare i inköp.

Skrivet av Slapinator:

Asus Zenpad är en s.k. "Phablet" - phone & tablet. Precis som alla andra 3g/4g surfplattor så kan du självklart använda den utan att ha ett simkort i själva surfplattan. Men då kommer man få förlita sig på trådlösa nätverk runt omkring, t.ex. i hemmet eller i skolan. Lägger du i ett simkort så kommer ni ha tillgång till internet överallt (förutsatt att det finns 3G täckning) & så kommer den även att fungera som en telefon (Om det är Asus Zenpad Z170CG ni kollat på).

Har man en smartphone med sig har man ett möjligt trådlöst nätverk med sig också, så man kan förlita sig på mobilens trådlösa nätverk också.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Tack för alla bra svar!

Permalänk
Medlem

Jag kör precis som @gaminggirl säger, med WiFi om tillgängligt hemifrån/där jag befinner mig, annars delar jag internet från mobilen till surfplattan (har 100 GB surf). Dock drar detta ganska mycket batteri från telefonen, säkert runt 10% per timme från min LG G3.

Permalänk

Hej

Fall du har simkorts utag i din surfplatta så kan du stoppa i ett sim kort där. men fall där står micro någonting så är det minneskortets plats..

MVH Johannes Larsson

Permalänk
Avstängd

Det är onödigt om du inte pendlar och vill ha surf för att streama film.Tvillingkort eller surf är dyrt.
En surfplatta har man hemma nästan hela tiden .

Ska du ha tex20 gb per månad blir de en årskostnad på ca 1800kr per år.

Man kan dela surf från mobilen men frågan är väl om det räcker, jag antar att 10åringar har någon form av enklara abonemang och inget för3-400kr/månad som man faktisk kan surfa på.

Du kan använda en surfplatta med plats för simkkort utan sim.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av gabriel15:

Det är onödigt om du inte pendlar och vill ha surf för att streama film.Tvillingkort eller surf är dyrt.
En surfplatta har man hemma nästan hela tiden .

Ska du ha tex20 gb per månad blir de en årskostnad på ca 1800kr per år.

Man kan dela surf från mobilen men frågan är väl om det räcker, jag antar att 10åringar har någon form av enklara abonemang och inget för3-400kr/månad som man faktisk kan surfa på.

Du kan använda en surfplatta med plats för simkkort utan sim.

Surfplattan är ju till för att ta med sig överallt. Därav dess mobilitet. Om jag åker bort en i några dar eller på semester åker plattan alltid med.