Telefoni för en förening

Permalänk

Telefoni för en förening

Hej!

Jag sitter och kollar på en enkel och billig lösning för telefonin på en förening som jag är med i. Idag använder vi alla våra privata nummer men tyvärr börjar det bli jobbigt då många ringer utanför kontorstider. Vi har börjat kolla om vi ska ha varsin "jobbtelefon" med ett abonnemang från t.ex. tele2. Men då blir jobbigt att behöva hålla koll på två telefoner (ladda, ta med, mm). Vi har också läst att man kan få ett fastnummer från skype och allt man behöver göra är att installera appen på sin privata telefonen sen kan man börja ta emot samtal.

Ska vi köra på skype eller är det bättre att ha ett riktigt telefon abonnemang ?

Visa signatur

bitcloud | Som en webbyrå, fast bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilleklump:

Vi har börjat kolla om vi ska ha varsin "jobbtelefon" med ett abonnemang från t.ex. tele2. Men då blir jobbigt att behöva hålla koll på två telefoner (ladda, ta med, mm).

Det finns telefoner som kan ha 2st simkort, så ni behöver inte ha 2 telefoner.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Ni har inte funderat på att teckna ett gäng abonnemang som bara står vidarekopplade till era privata lurar? Jag tänker om det enbart handlar om att bli nådd och man samtidigt inte vill lämna ut sitt privata nummer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimy09:

Ni har inte funderat på att teckna ett gäng abonnemang som bara står vidarekopplade till era privata lurar? Jag tänker om det enbart handlar om att bli nådd och man samtidigt inte vill lämna ut sitt privata nummer.

Går en sådan vidarekoppling att tidsbegränsa så den bara funkar vissa tider under dygnet? Om jag förstår grundfrågan korrekt i första inlägget är inte problemet att lämna ut sitt privata nummer, utan att de vill att samtal som gäller föreningen enbart ska hanteras under kontorstid så de slipper bli störda annan tid på dygnet.

Gällande Skype finns då nackdelen att tillgång till datatrafik alltid krävs. Är man på platser med dålig täckning fungerar Skype (enligt min erfarenhet) sämre än vanliga mobilsamtal då.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem

@valiant: Telia har ju växeltjänster som ligger i 'molnet' så det borde inte vara några problem. Kolla med Telia företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av valiant:

Går en sådan vidarekoppling att tidsbegränsa så den bara funkar vissa tider under dygnet? Om jag förstår grundfrågan korrekt i första inlägget är inte problemet att lämna ut sitt privata nummer, utan att de vill att samtal som gäller föreningen enbart ska hanteras under kontorstid så de slipper bli störda annan tid på dygnet.

Ah, okej. Då krävs det nog att man även tecknar abonnemang för en mobil växel. Vilket iofs inte behöver vara så himla dyrt. Själv kör jag Telenor One 2.0 och där kan man styra under vilka tider man ska vara tillgänglig.

Permalänk
Skrivet av stimy09:

Ah, okej. Då krävs det nog att man även tecknar abonnemang för en mobil växel. Vilket iofs inte behöver vara så himla dyrt. Själv kör jag Telenor One 2.0 och där kan man styra under vilka tider man ska vara tillgänglig.

Vad kostar det då? Hos Skype kostar det ~70 kr inkl. Moms per månad för att alla vi ska kunna ta emot samtal från ett nummer. Vi ringer sällan, 99% av samtalen är att dom ringer oss.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

bitcloud | Som en webbyrå, fast bättre

Permalänk
Skrivet av valiant:

Går en sådan vidarekoppling att tidsbegränsa så den bara funkar vissa tider under dygnet? Om jag förstår grundfrågan korrekt i första inlägget är inte problemet att lämna ut sitt privata nummer, utan att de vill att samtal som gäller föreningen enbart ska hanteras under kontorstid så de slipper bli störda annan tid på dygnet.

Gällande Skype finns då nackdelen att tillgång till datatrafik alltid krävs. Är man på platser med dålig täckning fungerar Skype (enligt min erfarenhet) sämre än vanliga mobilsamtal då.

Precis!

Ja, det är sant att kvalitén inte är så bra på alla ställen men vi sitter större delen av tiden på wi-fi så det kommer inte vara ett större problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

bitcloud | Som en webbyrå, fast bättre

Permalänk
Medlem

Kolla på telias jobbmobil växel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilleklump:

Vad kostar det då? Hos Skype kostar det ~70 kr inkl. Moms per månad för att alla vi ska kunna ta emot samtal från ett nummer. Vi ringer sällan, 99% av samtalen är att dom ringer oss.

Skickades från m.sweclockers.com

Ni ska inte ha samma lösning som jag har, min lösning kostar säkert 35 tkr i månaden. Men då driver den lösningen även ett litet call-center.

Jag vet att det finns IP-centrexlösningar för typ 39kr i månaden per användare.

Men om nu Skype verkar bra, kör på det!