Permalänk
Medlem

Vattenkylning - Använda olika tillverkare

Tjena

Håller på att researcha inför min kommande loop.
Som det ser ut nu så kommer jag nog köra på Alphacools UT60 radiator, pga fler ins/outs vilket kommer underlätta för dräneringssystemet som jag tänkte inkludera i loopen för att underlätta när jag ska byta rör och vatten.

Däremot skulle jag eventuellt vilja ha EKWB's vattenblock och reservoarer. Tycker de ser bättre ut och svenska återförsäljare verkar ha bättre tillgång till EKWB rent generellt. Tänkte gå på deras monoblock till Asus Rampage V Extreme.

Skulle det kunna bli några problem med korrosion eller dylikt, om jag använder olika tillverkares produkter i min loop? Som jag har förstått så kan där finnas olikheter i dess metaller. Hur problematiskt kan det bli? Räcker det om man kör en kill-coil och additives?

Tack i förhand!

Permalänk
Medlem

Det ska inte vara några problem sålänge du har något som hämmar korrosionen, som du nämner en kill coil. Värt att nämna är att dessa rekommenderas till 1L vatten, och att en UT60 kan svälja en hel del då volymen är så pass stor.

Olika tillverkare spelar mindre roll i sammanhanget, då radiatorn är av koppar och monoblocket nickel.

Permalänk
Medlem

Tack för infon!
Har jag förstått rätt om en kill coil är vanligtvis är till 1L vatten och att jag i en större loop kan behöva mer än en? eg 2 kill coils för 2L vatten. Har du nåt bra tips på var jag kan läsa mer om detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heknu:

Tack för infon!
Har jag förstått rätt om en kill coil är vanligtvis är till 1L vatten och att jag i en större loop kan behöva mer än en? eg 2 kill coils för 2L vatten. Har du nåt bra tips på var jag kan läsa mer om detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Japp, mer eller mindre så. Tror inte att den blir ineffektiv vid 1.1-1.2 liter direkt, utan kanske snarare så att man får byta vatten i loopen lite oftare - men det är bara min gissning.

We recommend you use one coil per ½ a Ltr of water. So two coils for 1 Ltr of water. Denna är antagligen mindre än den jag såg senast med 1L som rekommendation, så om du är osäker så kolla specifikationerna för just den du köper