Vad hände med Copyswede och privatkopiering?

Permalänk
Medlem

Vad hände med Copyswede och privatkopiering?

Det har gått ett bra tag sedan jag hörde något om Copyswede och privatkopiering, kan någon uppdatera mig om vad som har hänt?

Senaste gången jag hörde något så höll dom på med en film som verkar vara klar snart. Vad hände med alla signaturer? Varför har det inte gett någon effekt? Har någon politiker gjort något? osv.

Citat:

Genom vårt upprop vill vi stoppa CopySwedes oskäliga avgifter. När vi har fått tillräckligt många underskrifter kommer våra krav och namninsamlingen att överlämnas personligen till ansvariga ministrar på Kulturdepartementet och Justitiedepartementet. Vi kommer att driva våra krav med ert stöd.

Över 40 000 namnunderskrifter insamlade!

Permalänk
Medlem

piratkopieringsskatt är klassiskt svenskt, skatta något olagligt. pappersshreddern måste ha gått varm i några dagar.

anyhow, det har varit tyst på den fronten. piratpartiet har inte synts speciellt mycket (vilket troligen är de som skulle bry sig mest)

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

piratkopieringsskatt är klassiskt svenskt, skatta något olagligt.

Privatkopieringsersättning, inte pirat. För de privata kopior av inköpt/inspelat material man har tillåtelse att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MicroTorrent:

Det har gått ett bra tag sedan jag hörde något om Copyswede och privatkopiering, kan någon uppdatera mig om vad som har hänt?

Vad som har hänt... De har fått rätten att ta ut avgiften på ett par olika smarta mobiltelefoner. Tydligen är de särskilt ägnade åt privatkopiering, även om jag inte för mitt liv förstår hur.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pre-dator:

Privatkopieringsersättning, inte pirat. För de privata kopior av inköpt/inspelat material man har tillåtelse att göra.

är fullt medveten om att det är för privatkopiering. hela mitt första stycke var otroligt sarkastiskt om du inte förstod det

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Någon som kan säga vad som har hänt med alla signaturer för att stoppa dom?

Permalänk
Medlem

Det har varit väldigt tyst om dem i några månader tycker jag. Här är i alla fall Kickstartern, Copygate:
https://www.kickstarter.com/projects/danielbramme/copygate

Permalänk
Medlem
Skrivet av MicroTorrent:

Någon som kan säga vad som har hänt med alla signaturer för att stoppa dom?

Jag gissar på att dem överlämnats till någon lämplig instans, men 40 000 underskrifter betyder inte att något måste göras, bara att 40 000 är missnöjda med hur det ser ut idag. Man kan ju undra hur många underskrifter som behövs innan politiker eller gammelmedia börjar bry sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

är fullt medveten om att det är för privatkopiering. hela mitt första stycke var otroligt sarkastiskt om du inte förstod det

Då får du nog ta och läsa på vad sarkasm är för något.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Jag tror inte namninsamlingen kommer leda någonstans. Det är 40.000 "nördar" som skrivit under och eftersom median inte finner frågan intressant så vet de flesta inte ens om avgiften. Kanske kickstarterfilmen kommer ändra på detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av plutoachilleus:

Jag tror inte namninsamlingen kommer leda någonstans. Det är 40.000 "nördar" som skrivit under och eftersom median inte finner frågan intressant så vet de flesta inte ens om avgiften. Kanske kickstarterfilmen kommer ändra på detta.

Precis, är dock inte överdrivet optimistisk om att filmer kommer att ses av mer än "nördar" heller. Men kanske, kanske att den kommer lyckas gå viral på Facebook. Då kan vi nog få se ett i alla fall seriöst försök till ändring. Vi får hoppas den blir bra, samt att copysweden och upphovsrättsfolket faktiskt får uttala sig ordentligt så dokumentären ger ett seriöst intryck.

Permalänk
Medlem

De vann väl just mot Samsung så tror inte de kommer försvinna inom en snar framtid.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Radiotjänst förlorade när det gällde datorer och telefoner men Copyswede vinner? Varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

Tingsrätten är en avstjälpningsplats för politiker, clowner, och pensionärer. Den juridiska kompetensen är bristfällig, och mål som faktiskt är "viktiga" överklagas. Högsta Förvaltningsdomstolen, som slängde ut Radiotjänsts felaktiga krav på licens för datorer, är lite på en annan nivå.

Det tragiska i sammanhanget är att våra skattepengar går åt för att hålla cirkusen igång...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

HD (Högsta domstolen) ska nu avgöra om Copyswede får ta avgift på mobiltelefoner, 3,50 per GB..

http://www.elektronikbranschen.se/press/hogsta-domstolen-prov...

Visa signatur

Cooler Master HAF932 | Gigabyte GA770T-USB3 | AMD Phenom II X4 3.2 GHz | Zalman Extreme | 1600MHz 12GB Corsair| Gigabyte HD7950 3GB | Corsair TX850M | Fujitsu 26" SL3260 1920x1200 | Windows 10 Pro.

Permalänk
Medlem

Bra debattinlägg i SvD idag av Klas Elm, som menar att copyswede i praktiken håller på att införa en gigabyteskatt

http://www.svd.se/en-gigabyteskatt-vore-forodande/om/naringsl...

Någon som vet när HD ska ta upp prövningen? Det är hög tid nu att skrota den här rabiata pajasverksamheten!

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen de åker dit rejält på det.

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Skrivet av Mikael07:

Bra debattinlägg i SvD idag av Klas Elm, som menar att copyswede i praktiken håller på att införa en gigabyteskatt

http://www.svd.se/en-gigabyteskatt-vore-forodande/om/naringsl...

Någon som vet när HD ska ta upp prövningen? Det är hög tid nu att skrota den här rabiata pajasverksamheten!

Tar väl några månader innan det kommer upp.

En lång lista på vad som ska prövas i HD finns här.
http://www.hogstadomstolen.se/Avgoranden/Provningstillstand/

Visa signatur

Cooler Master HAF932 | Gigabyte GA770T-USB3 | AMD Phenom II X4 3.2 GHz | Zalman Extreme | 1600MHz 12GB Corsair| Gigabyte HD7950 3GB | Corsair TX850M | Fujitsu 26" SL3260 1920x1200 | Windows 10 Pro.