EVGA lanserar Geforce GTX 970 Hybrid med sluten vattenkylare

Trädvy Permalänk
Pattern Juggler
Registrerad
Dec 1999

EVGA lanserar Geforce GTX 970 Hybrid med sluten vattenkylare

Lägre ljudnivå och lägre temperaturer står på agendan när Nvidia-exklusiva partnern EVGA lanserar Geforce GTX 970 Hybrid med förmonterad vattenkylare.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Westrobothnia
Registrerad
Okt 2008

Asetek?

1800X, 2080 Ti, 4K

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Feb 2010

Man får GTX 670 Referens i bild när man kollar på baksidan på kortet.

Nuvarande PC -> 4670k - 16GB RAM - GTX 980Ti - EVGA Supernova G2 750W
Uppgradering 2019 -> 6850k - MSI x99a Goodlike Gaming - 64GB@3000MHz - M.2 SSD - 2TB SSD
Konsoler -> PS4 Pro - Xbox One X

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2006
Skrivet av backfeed:

Kylaren är skapad i samarbete med Asetek.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2001

Men va? Köpa 970 för det priset oavsett kylning är lite väl.

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||Gigabyte GTX 970||850EVO 500GB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2008

För det första så såg det här ovanligt tråkigt och billigt ut, framförallt för att vara EVGA. Fast det är klart, allt kan ju inte se lika påkostat och lyxigt ut som deras Hydro Copper serie.
Sen, vilket rövarpris för ett 970.

☢ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 1TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
🎥 Intel 2500k • Asus P8P67 Pro • AMD Radeon HD5850 • be quiet! Pure Power L8 530w • Samsung EVO 850 120GB • 1 + 3TB
📞 HTC U11+
🎧 Cowon Plenue J 64GB • Audio Technica ATH-M50X

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ryssby
Registrerad
Jul 2015

Lite sent att släppa ett 970 nu, fast JayzTwoCents fick knappt det här kortet över 45 grader överklockat när han körde Unigine valley benchmark med "extreme" på under ett par minuter. Så prioriterar du kyla över allt annat kanske det är ett val att tänka på.

Edit* Här är videon: https://www.youtube.com/watch?v=RpiAwkfRmlo

CPU: I7 6700K, GPU: Msi 980 ti Gaming Golden edition, MOBO: Msi Z170 Pro Carbon, RAM: 16GB Corsair Vengeance 3000MHz, Nätdel: Evga Gold 650W, Lagring: SSD 240GB, HDD 1TB.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2015

3.5GB?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2001
Skrivet av Klonk97:

Lite sent att släppa ett 970 nu, fast JayzTwoCents fick knappt det här kortet över 45 grader överklockat när han körde Unigine valley benchmark med "extreme" på under ett par minuter. Så prioriterar du kyla över allt annat kanske det är ett val att tänka på.

Edit* Här är videon: https://www.youtube.com/watch?v=RpiAwkfRmlo

Om det kyler så bra kan man ju undra varför de inte gjort det mer handplockat och klockat upp det till 1500mhz på core direkt ur kartong.

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||Gigabyte GTX 970||850EVO 500GB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Apr 2015

Hur är dessa hybridkort gjorda egentligen?
Är det tänkt att vattenlösningen ska kyla kärnan och luften ska kyla vrm, mosfets och pcb?
Känns lite som ren marknadsföring att inte visa värmen resten av komponenterna kommer upp i, då kortet självklart ses "kallare" om man utesluter andra komponenter. Dessutom har väl inte 970, speciellt inte referensen, någon sensor för vrm?

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tierp
Registrerad
Dec 2014

"Till detta hör en 256-bitars minnesbuss med 4 GB GDDR5-minne i 7 010 MHz" innebär det då att det är 4Gb snabbt minne rakt igenom?

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: NA | PSU: Corsair AX760i | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av Elias79:

4GB.
Det står i artikeln.

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Alingsås
Registrerad
Sep 2007

399 dollar ska den ju lanseras för enligt JayzTwoCents.

https://www.youtube.com/watch?v=RpiAwkfRmlo

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Okt 2012
Skrivet av FlashTec:

"Till detta hör en 256-bitars minnesbuss med 4 GB GDDR5-minne i 7 010 MHz" innebär det då att det är 4Gb snabbt minne rakt igenom?

Nej, samma gpu som alla andra 970 dvs 3.5GB snabbt minne och 512mb långsamt

HP ML10 V2: Intel Pentium 3GHz Dualcore, 4GB ECC ram, Matrox G200, 3TB HDD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tierp
Registrerad
Dec 2014
Skrivet av XFMImD:

Nej, samma gpu som alla andra 970 dvs 3.5GB snabbt minne och 512mb långsamt

Känns ju lite missvisande från Swec redaktionen i såna fall

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: NA | PSU: Corsair AX760i | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2015
Skrivet av FlashTec:

Ja mycket -_-

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av FlashTec:

Inte alls. Det har 4GB minne. Ska dom hitta på egna specifikationer?

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tierp
Registrerad
Dec 2014
Skrivet av ClintBeastwood:

Inte alls. Det har 4GB minne. Ska dom hitta på egna specifikationer?

Rätta mig om jag har fel men 970 har väl 3.5 gb som springer för fulla muggar sen 0.5 som är lite retarded och rullar fram i lite långsammare fart. Enligt texten så ska ju hela alltihop ha samma fart. Eller?

Trädvy Permalänk
f.d. Dinoman
Testpilot
Plats
Älmhult
Registrerad
Jan 2002

Let's beat the dead horse!

3.5GB debaklet är väl konfirmerat och dött vid det här laget eller ska vi älta det vidare och se om vi kommer fram till några nya slutsatser som inte redan har debatterats till döds?

Asus Maximus VII Hero - Intel Core i7 4770K @ 4,6Ghz - Corsair H110i - 16GB RAM - ASUS ROG STRIX 1080 Ti @ 2000/12 000MHz - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz

Trädvy Permalänk
Datavetare
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av FlashTec:

Vilket är 100% korrekt.

Alla 970 kör alla 4 GB VRAM på samma frekvens. Bandbredden mot RAM är

7010 (MT/s) * 32 (VRAM-bus width) / 8 (bits per byte) = 28 GB/s och kanal

Det som skiljer 970 från 980 är att den förra har en 3,5 GB bank där 7 VRAM-kanaler är multiplexade med 1024 bytes separation. D.v.s. adress A - A+1023 läses från kanal N, A+1024 - A+2047 läses från kanal N+1 och detta upprepas om och om igen för 7 kanaler.

Den andra banken på 0,5 GB läser alltid från en och samma kanal.

I 980 är alla 4,0 GB multiplexade över alla 8 VRAM-kanaler.

Så aggregerad bandbredd mot VRAM (den som typiskt trycks på kartongen) är samma för 970 och 980, men 970 kan bara nå den bandbredden i praktiken om man råkar ha en arbetslast som samtidigt använder både 3,5 GB och 0,5 GB banken samtidigt och där man har en rätt jämn 7/8 resp 1/8 fördelning över hur mycket bandbredd som krävs.

Min gissning är att Nvidia mest använder 0,5 GB delen som en s.k. "victim cache" för 3,5 GB delen. D.v.s. när/om 3,5 GB delen blir full så lägger man texturerna i 0,5 GB delen i stället för att direkt lägga dem i "vanligt" RAM. Om man då behöver lägga tillbaka texturerna i 3,5 GB delen så går det mycket snabbare än att köra via PCIe.

Skrivet av Dinoman:

3.5GB debaklet är väl konfirmerat och dött vid det här laget eller ska vi älta det vidare och se om vi kommer fram till några nya slutsatser som inte redan har debatterats till döds?

FYI: Det här är Internet, här vill vi få användning för våra virtuella högafflar och facklor. Logiskt resonerande och måttfullhet har absolut ingen plats här

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2001

Schhh, inte lusläsa specifikationerna nu; titta på hipsterkylningen istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Jun 2011

Är det bara jag som är lite undrande varför de slänger på vattenkylning på ett relativt lättkylt kort? Vad är nästa, 960? 750ti med vatten? (lite lätt överdrivet)
Känns som att det är befogat för toppkorten och de törstigare varianterna men lite överdrivet på just 970 där exempelvis Evga gjort väldigt väl från sig.

Storburk: i7 2600K@4,0 GHz, ASUS P8P67 Pro-M, FD Define Mini, CMH212+, CM M2 Silent 720W, 16 GB, R9 290X MSI Lightning, SSD + HDD - HTPC: i3 4330T, 4 GB, SSD, XFX HD7850, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ryssby
Registrerad
Jul 2015
Skrivet av Videoapan:

Är det bara jag som är lite undrande varför de slänger på vattenkylning på ett relativt lättkylt kort? Vad är nästa, 960? 750ti med vatten? (lite lätt överdrivet)
Känns som att det är befogat för toppkorten och de törstigare varianterna men lite överdrivet på just 970 där exempelvis Evga gjort väldigt väl från sig.

Det här ger ju möjlighet att verkligen bygga kompakta system utan speciellt mycket luftflöde. Plus att alla konsumenter vill kanske inte alla ha samma kort.(Bra med variation)
Och å andra sidan kanske Evga vill ha hela familjen i Hybrid-form.(900 serien) Dem kanske inte tar 960 men möjligtvis 960 ti när det kommer. Men det återstår att se. Jag tycker personligen hybrid kort är väldigt spännande.

Jag kan mycket väl ha fel men det är vad jag tror.
Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

CPU: I7 6700K, GPU: Msi 980 ti Gaming Golden edition, MOBO: Msi Z170 Pro Carbon, RAM: 16GB Corsair Vengeance 3000MHz, Nätdel: Evga Gold 650W, Lagring: SSD 240GB, HDD 1TB.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2008
Skrivet av Dinoman:

Fanboys använder ofta urvattnade argument när det är brist på nya. 99% av dem sitter dessutom inte på 4K-skärmar, vilket gör argumentet ännu mer poänglöst.

Och ang nyheten så tycker jag det är komiskt att man kombinerar en högljudd lösning med en annan högljudd lösning. En trevlig custom-lösning på luftkylaren hade ju inte direkt skadat.

Intel i7 6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | Palit Geforce GTX 1080 GameRock | 16GB DDR4 | Fractal Design Define R5 | EVGA Supernova G2 750W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Jan 2009

varför? 970 är nog lätt att kyla...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005

4500kr bara

Mac Book-intel

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tierp
Registrerad
Dec 2014
Skrivet av Dinoman:

Skrivet av Yoshman:

Vilket är 100% korrekt.

Det som skiljer 970 från 980 är att den förra har en 3,5 GB bank där 7 VRAM-kanaler är multiplexade med 1024 bytes separation. D.v.s. adress A - A+1023 läses från kanal N, A+1024 - A+2047 läses från kanal N+1 och detta upprepas om och om igen för 7 kanaler.

Så aggregerad bandbredd mot VRAM (den som typiskt trycks på kartongen) är samma för 970 och 980, men 970 kan bara nå den bandbredden i praktiken om man råkar ha en arbetslast som samtidigt använder både 3,5 GB och 0,5 GB banken samtidigt och där man har en rätt jämn 7/8 resp 1/8 fördelning över hur mycket bandbredd som krävs.

Min gissning är att Nvidia mest använder 0,5 GB delen som en s.k. "victim cache" för 3,5 GB delen. D.v.s. när/om 3,5 GB delen blir full så lägger man texturerna i 0,5 GB delen i stället för att direkt lägga dem i "vanligt" RAM. Om man då behöver lägga tillbaka texturerna i 3,5 GB delen så går det mycket snabbare än att köra via PCIe.

FYI: Det här är Internet, här vill vi få användning för våra virtuella högafflar och facklor. Logiskt resonerande och måttfullhet har absolut ingen plats här

Skrivet av Gender Bender:

Fanboys använder ofta urvattnade argument när det är brist på nya. 99% av dem sitter dessutom inte på 4K-skärmar, vilket gör argumentet ännu mer poänglöst.

Och ang nyheten så tycker jag det är komiskt att man kombinerar en högljudd lösning med en annan högljudd lösning. En trevlig custom-lösning på luftkylaren hade ju inte direkt skadat.

Ok personligen så föredrar jag nvidia och har alltid gjort av någon outgrundlig anledning.

Tror mycket av det här 3.5 tjafset grundar sig kanske eventuellt i viss fanboyism ja men även i det Yoshman skrev. Han/hon/hen/den/det skrev en utförlig förklaring på hur saker och ting ligger till, tror jag i alla fall då det är skrivet på så sätt att jag fattar lika lite av vad det står som en chimpans förstår sig på kvantfysik. Då är det väldigt mycket enklare att minnas att någon sagt att 970 är 3.5 snabbt minne och 0.5 långsamt minne. Så om någon kan skriva det hela så att en chimpans kan förstå det så tror jag många fler skulle förstå inklusive jag

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2006
Skrivet av Yoshman:

Vilket är 100% korrekt.

Är det inte närmast kriminellt att skriva inlägg med så hög kvalitet på Sweclockers?

Trädvy Permalänk
f.d. Dinoman
Testpilot
Plats
Älmhult
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av FlashTec:

Ok personligen så föredrar jag nvidia och har alltid gjort av någon outgrundlig anledning.

Tror mycket av det här 3.5 tjafset grundar sig kanske eventuellt i viss fanboyism ja men även i det Yoshman skrev. Han/hon/hen/den/det skrev en utförlig förklaring på hur saker och ting ligger till, tror jag i alla fall då det är skrivet på så sätt att jag fattar lika lite av vad det står som en chimpans förstår sig på kvantfysik. Då är det väldigt mycket enklare att minnas att någon sagt att 970 är 3.5 snabbt minne och 0.5 långsamt minne. Så om någon kan skriva det hela så att en chimpans kan förstå det så tror jag många fler skulle förstå inklusive jag

Det enda jag kan svara på det är att var inte partisk för ett företag, det kan du bara själv förlora på men det är du säkert helt medveten om. Det enda Nvidia objektivt är bättre på än AMD är marknadsföring och antikonsument ägandedrätt beteenden som G-Sync och mjukvarufunktioner såsom Hairworks. Där kan man argumentera för att AMD också har TressFX vilket stämmer men Nvidia är mycket aggressivare med sina "The way it meant to be played"-titlar.

Personligen köpte jag ett 980 Ti eftersom det är det bästa kortet på marknaden just nu, för en inte helt obskyr summa pengar, och jag behöver hästkrafterna för att driva min 34" Ultra Wide. Fury X är inte långt efter, särskilt inte med de senaste Crimson drivarna men vid inköpstillfället var 980 Ti helt klart bäst. Så tänker jag.

Asus Maximus VII Hero - Intel Core i7 4770K @ 4,6Ghz - Corsair H110i - 16GB RAM - ASUS ROG STRIX 1080 Ti @ 2000/12 000MHz - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2005
Skrivet av Viochee:

varför? 970 är nog lätt att kyla...

Because they can? Känns lite så.

▪ i7-6700K ▪ Asus Z170-A ▪ 16GB 2800MHz ▪ Gainward GLH 1080 ▪ 400GB NVMe ▪ Win 10 Pro ▪