Varning för att gå via Corsair för RMA-ärenden!

Permalänk
Medlem

Varning för att gå via Corsair för RMA-ärenden!

Hejsan.

Jag beställde i förra veckan en H110i GT via Cdon. Den hade en pump med högfrekvent ljud så jag bestämde mig för att reklamera.
Jag såg då att Corsair har möjligheten att skicka ut en ny radiator innan jag skickat in den gamla så jag valde att sköta min RMA via tillverkare istället för återförsäljare.

Sagt och gjort, de har nu skickat mig en ny och jag ligger under tiden ute med pengar.
Nu när detta är gjort ser jag i deras fraktinstruktioner att de vill att jag betalar för returfrakten.
De är orubbliga på den här fronten och struntar blankt i att de hade fått stå för kostnaderna om jag gått via ÅF.

Visst. Jag kunde läst det här innan, men att skicka till nederländerna kommer gå på cirka 300 spänn. Det blev jävligt dyr vattenkylning.
Allt på grund av att jag från början fått en defekt produkt.

Jag vill rekommendera alla sweclockare att reklamera via återförsäljare istället för genom tillverkaren. Tycker det här känns för jävligt just nu..

Om någon har tips för tillvägagångssätt för att slippa betala så får ni hemskt gärna skriva här.

Jag hade svårt att bestämma mig för om det här passade bäst i Corsair-delen eller i Konsumenträtt.
Om jag gjort fel får mod gärna flytta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Hejsan.

Jag beställde i förra veckan en H110i GT via Cdon. Den hade en pump med högfrekvent ljud så jag bestämde mig för att reklamera.
Jag såg då att Corsair har möjligheten att skicka ut en ny radiator innan jag skickat in den gamla så jag valde att sköta min RMA via tillverkare istället för återförsäljare.

Sagt och gjort, de har nu skickat mig en ny och jag ligger under tiden ute med pengar.
Nu när detta är gjort ser jag i deras fraktinstruktioner att de vill att jag betalar för returfrakten.
De är orubbliga på den här fronten och struntar blankt i att de hade fått stå för kostnaderna om jag gått via ÅF.

Visst. Jag kunde läst det här innan, men att skicka till nederländerna kommer gå på cirka 300 spänn. Det blev jävligt dyr vattenkylning.
Allt på grund av att jag från början fått en defekt produkt.

Jag vill rekommendera alla sweclockare att reklamera via återförsäljare istället för genom tillverkaren. Tycker det här känns för jävligt just nu..

Om någon har tips för tillvägagångssätt för att slippa betala så får ni hemskt gärna skriva här.

Jag hade svårt att bestämma mig för om det här passade bäst i Corsair-delen eller i Konsumenträtt.
Om jag gjort fel får mod gärna flytta.

Vart samma sak för mig med mina Astro A40 + Mixamp Pro, dom var så jä*la otrevliga att jag bad dem dra åt hel*ete.
Micken va pajj, otroligt kass kvalité. Flera andra med samma problem som mig på nätet tydligen.
Ja valde att behålla skiten och köpte istället en Blue Snowball.
Kanon nöjd!

Aldrig mer Astro lurar igen iaf!

Edit: Dock måste ja få försvara Corsair här lite.

Hade köpt mitt Obsidian 800D då, och var skadad ifrån leverantör när ja öppnade hemma.
Kontaktade Corsair direkt och skickade foton.

Fick hemleverans någon dag därefter direkt till dörrn via UPS. Och där hade dom skickat med MASSOR med saker. Kanon, saker ja inte ens hade bett om eller som var fel på. Klistermärken och en typ Aluminium logga (gamla loggan <3) samt massa annat trevligt.
Sedan dess har ja alltid valt Corsair!

Polarens gamla 650w nätagg rasade efter 7år typ. Garantin hade då redan gått ut för längesen, men valde ändå att kontakta Corsair.
Va gör dom då? Joo.. Utan att ens titta på nätagget eller något sådant, så skickar dom honom ett helt nytt 750W hela gratis..
Kan säga att han också är ett stort Corsair fan idag!

@Corsair Johan

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk

Kolla av med http://www.sweclockers.com/medlem/corsair+johan om han har någon lösning!

Permalänk
Medlem

@Drasteroid:

Det är ju kul att du har bra erfarenheter. Änsålänge är mina erfarenheter de motsatta.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Jaevel: Standard tillvägagångssätt.

Går du till tillverkaren så nyttjar du garantin, då står köparen för frakt.

Går du till butik så kan du yrka på reklamationsrätten och då skall du bli avhjälpt utan kostnad.

Om @Corsair Johan hjälper dig med något gällande frakten så är det endast på goodwill. Detta gällande frakten stod garanterat även i avtalet du godkände när du skickade in kylaren.

När jag reklamerade mina RAM till Corsair så stod jag för frakten till nederländerna, Corsair betalade UPS upp till dörren på ersättningsprodukterna.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Det är bara när du går via säljaren som du har rätt till betald frakt.

Permalänk
Medlem

Ganska givet att du får stå för frakten om du går direkt till tillverkare, var jag också tvungen att göra när jag skulle RMAa en sak till Creative, 230kr till Tyskland eller nåt

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

Det du kan göra är att inte hämta ut kylaren som är påväg till dig nu, och på så vis låta den gå i retur tillbaka till corsair. därefter kan du göra en vanlig reklamation via ÅF.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk

Jag tycker det är orimligt av dig att gnälla och skriva såna här varnings-trådar, när hela problematiken bygger på att du inte läst igenom avtalet ordentligt.

Edit: Kunde formulerat mig annorlunda. Jag tycker framför allt rubriken kunde omformuleras till en rekommendation istället för en varning.

Permalänk
Medlem

@I_KILL_HORSES: Din kritik är missriktad. TS är medveten om sitt misstag och vill varna andra för att begå samma misstag. Framgår om man läser vad som står.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

Ganska givet att du får stå för frakten om du går direkt till ÅF, var jag också tvungen att göra när jag skulle RMAa en sak till Creative, 230kr till Tyskland eller nåt

Tillverkaren menar du nog

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Tillverkaren menar du nog

givetvis

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Det du kan göra är att inte hämta ut kylaren som är påväg till dig nu, och på så vis låta den gå i retur tillbaka till corsair. därefter kan du göra en vanlig reklamation via ÅF.

Så att Corsair istället kan fakturera TS för returfrakten av det outlösta paketet? Det verkar inte vara ett särskilt mycket bättre alternativ.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Nu när detta är gjort ser jag i deras fraktinstruktioner att de vill att jag betalar för returfrakten.
De är orubbliga på den här fronten och struntar blankt i att de hade fått stå för kostnaderna om jag gått via ÅF.

Det hade snarare varit återförsäljaren som behövt stå för frakten, inte tillverkaren, om du gått via denne.

Mot säljaren kan du rikta anspråk enligt säljarens garanti + tillverkarens garanti + konsumentköplagen, där den sistnämnda säger att köparen skall hållas skadeslös vid godkänd reklamation. Mot tillverkaren kan du endast rikta anspråk enligt tillverkarens garanti. Om du däremot kontaktat tillverkaren på säljarens uppmaning så har du ursprungligen reklamerat till rätt part, och kan därmed kräva att säljaren ersätter dig för den fraktkostnad tillverkaren ålagt dig att betala.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Det hade snarare varit återförsäljaren som behövt stå för frakten, inte tillverkaren, om du gått via denne.

Mot säljaren kan du rikta anspråk enligt säljarens garanti + tillverkarens garanti + konsumentköplagen, där den sistnämnda säger att köparen skall hållas skadeslös vid godkänd reklamation. Mot tillverkaren kan du endast rikta anspråk enligt tillverkarens garanti. Om du däremot kontaktat tillverkaren på säljarens uppmaning så har du ursprungligen reklamerat till rätt part, och kan därmed kräva att säljaren ersätter dig för den fraktkostnad tillverkaren ålagt dig att betala.

Tack för informationen!

Då vet jag det här till nästa gång.

Annat var det första gången jag fick problem med en ASUS-laptop, 2008.
Då hämtade de till och med datorn vid min dörr och släppte av den, reparerad, vid dörren också.

Föredömligt i min mening. Bättre än vad man kan förutsätta också.

Nu är det så att oljudet från min kylare har försvunnit. Det är ju positivt men samtidigt är det bekymmersamt att skicka in en fullt fungerande kylare till Corsair?
Hämtar jag inte ut den andra känns det som att jag riskerar att åka på tur+returfrakt.

Jag ska höra med Corsair på måndag hur de tycker att jag ska göra.

Tack alla som har informerat mig om varför det ligger till på det här viset.

Faktum kvarstår dock att jag hade haft mindre huvudvärk om jag kontaktade CDON istället för Corsair.

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Jaevel:

Hejsan.

Jag beställde i förra veckan en H110i GT via Cdon. Den hade en pump med högfrekvent ljud så jag bestämde mig för att reklamera.
Jag såg då att Corsair har möjligheten att skicka ut en ny radiator innan jag skickat in den gamla så jag valde att sköta min RMA via tillverkare istället för återförsäljare.

Sagt och gjort, de har nu skickat mig en ny och jag ligger under tiden ute med pengar.
Nu när detta är gjort ser jag i deras fraktinstruktioner att de vill att jag betalar för returfrakten.
De är orubbliga på den här fronten och struntar blankt i att de hade fått stå för kostnaderna om jag gått via ÅF.

Visst. Jag kunde läst det här innan, men att skicka till nederländerna kommer gå på cirka 300 spänn. Det blev jävligt dyr vattenkylning.
Allt på grund av att jag från början fått en defekt produkt.

Jag vill rekommendera alla sweclockare att reklamera via återförsäljare istället för genom tillverkaren. Tycker det här känns för jävligt just nu..

Om någon har tips för tillvägagångssätt för att slippa betala så får ni hemskt gärna skriva här.

Jag hade svårt att bestämma mig för om det här passade bäst i Corsair-delen eller i Konsumenträtt.
Om jag gjort fel får mod gärna flytta.

Skrivet av Jaevel:

Tack för informationen!

Då vet jag det här till nästa gång.

Annat var det första gången jag fick problem med en ASUS-laptop, 2008.
Då hämtade de till och med datorn vid min dörr och släppte av den, reparerad, vid dörren också.

Föredömligt i min mening. Bättre än vad man kan förutsätta också.

Nu är det så att oljudet från min kylare har försvunnit. Det är ju positivt men samtidigt är det bekymmersamt att skicka in en fullt fungerande kylare till Corsair?
Hämtar jag inte ut den andra känns det som att jag riskerar att åka på tur+returfrakt.

Jag ska höra med Corsair på måndag hur de tycker att jag ska göra.

Tack alla som har informerat mig om varför det ligger till på det här viset.

Faktum kvarstår dock att jag hade haft mindre huvudvärk om jag kontaktade CDON istället för Corsair.

Hejsan,

När man som slutkund vänder sig direkt till oss för reklamation så får man stå för frakten ja, men det är inget ovanligt. Därför rekommenderar jag alltid att man vänder sig till butiken man köpt den ifrån först och främst.

Som jag förstår det så valde du våran Express RMA för att få en ny kylare utskickad först? Och nu fungerar din kylare som den ska igen?

Kan du skicka mig ditt ticketnummer också?

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan