Lämna tillbaka mobil

Permalänk
Medlem

Lämna tillbaka mobil

Jag köpte en ny mobil på blackfriday, samsung galxy s6 32 gb guld och har nu öppnat den efter att ha snällt frågat deras kundtjänst om man kunde få byta till annan färg. Nej det kunde man inte.
Kan man fortfarande lämna tillbaka den?
14 dagar har inte gått.

Anledning är dels att jag gjorde miss och kollade inte upp att man inte kan sätta in ett minneskort, ej byta hela baksidan till fodral likt s5 och att den är vedervärdigt ful.... Jag visste inte att mobiler kom i färgen ful xD

God jul på er!

Visa signatur

Hörlurar : HD650 --- Förstärkare : X-Can V8 + X-Can psu

Permalänk
Medlem

köpte du den på distans så ja, det är inga speciella krav på distansköplagen så länge den är i "ny skick".

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Ok, tackar

Visa signatur

Hörlurar : HD650 --- Förstärkare : X-Can V8 + X-Can psu

Permalänk
Permalänk
Medlem

Om du använder distansköplagen så kommer du få köpa en ny mobil och då blir det ju för det priset den kostar nu så det kan ju bli lite dyrare

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Skulle inte vara helt säker på saken om jag vore ni, det beror alldeles på hur mycket telefonen är använd och om den kan anses som "i stort oförändrat skick".

Man får absolut testa den när man får hem den. Man får dock inte använda den fullt ut i 14 dagar och förvänta sig en problemfri retur.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Skrivet av Yorg:

Skulle inte vara helt säker på saken om jag vore ni, det beror alldeles på hur mycket telefonen är använd och om den kan anses som "i stort oförändrat skick".

Man får absolut testa den när man får hem den. Man får dock inte använda den fullt ut i 14 dagar och förvänta sig en problemfri retur.

Håller med, och med tanke på hur mobiler används och slits så räcker det ofta med en dags normal använding för att små märken och dyl. ska uppstå, och därmed telefonen inte längre i "väsentligt oförändrat skick". TS, hur mycket har du använt telefonen? Vad är den i för skick?

Permalänk
Medlem

Blev du sugen på en iPhone 6s istället eller?

Hur har man en telefon i nästan två veckor, för att sedan, helt plötsligt, komma på att den är ful?
Undersökte du inte huruvida du kunde sätta i ett minneskort när du köpte en telefon för 5000 spänn? Kan du punga ut så mycket utan att ens kolla en så enkel sak så har du råd att behålla mobilen och köpa en annan som du är nöjd med.

Tror knappast att de kommer acceptera en reklamation, man har inte en mobil så länge utan att någon liiiiten repa eller liknande har kommit på ett hörn. Kan vara hur liten som helst, men är den där så kommer de inte acceptera.

Och om ditt återköp nu skulle gå igenom, tänmk på nästa ägare, som förväntar sig en ny produkt och får en gammal som du har svettat runt på i två veckor. Skulle du själv vilja uppleva det? Om telefonen ändå är i hyffsat skick, men inte acceptabel att säljas som ny, så får butiken rea ut den som demovara. Då förlorar de såklart pengar.

Nej, ska man lämna tillbaka något så gör man det DIREKT. Om man funderar på om man verkligen vill ha något man har köpt på rea så låter man bli att packa upp den tills man har bestämt sig. Annars är man bra jäkla taskig både emot butiken och framtida ägare.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av I_KILL_HORSES:

Håller med, och med tanke på hur mobiler används och slits så räcker det ofta med en dags normal använding för att små märken och dyl. ska uppstå, och därmed telefonen inte längre i "väsentligt oförändrat skick". TS, hur mycket har du använt telefonen? Vad är den i för skick?

1. Vet inte hur du använder dina mobiler o.O
2. Om det är normalt att få sådana skador kan det inte ses som onormalt vid retur och bör därav inte göra några problem.

Det ska mycket till för att en ÅF ska neka en ångerrättsretur på en vanlig fysisk vara, konsumentlagarna är skrivna att skydda konsumenten och inte ÅF så denna måste ha otroligt starka skäl. Samma som returer inom 6 månader, det ligger på ÅF att bevisa att produkten används felaktigt m.m. sedan att vissa ÅF är grinigare än andra är ju klart och att många fular sig och försöker ducka ansvar.

Ångerrätten är inget "good will" av företagen, det är stenhårt lagstadgat och väsentligt oförändrat skick handlar mer om funktion eller markant åverkan.

För övrigt säger TS att den inte haft telefonen i 14 dagar, köpt under Black Friday men tvivlar på att det var instant delivery? Ånger rätten gäller från det att varan är mottagen.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ferrat:

Ånger rätten gäller från det att varan är mottagen.

Nej det är ändrat,tiden börjar löpa när man blivit informerad om den, dessutom framgår det inte klart i denna tråden om det är en telefon med eller utan abonnemang, det påverkar också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej det är ändrat,tiden börjar löpa när man blivit informerad om den, dessutom framgår det inte klart i denna tråden om det är en telefon med eller utan abonnemang, det påverkar också.

NEJ, den gäller från det att du fått varan OCH blivit informerad!

Citat:

När börjar ångerfristen?
Tiden som du har på dig att ångra köpet kallas ångerfrist. Den börjar löpa från dagen du tar emot varan, förutsatt att du fått information om ångerrätten.

Källa- http://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-ra...

Annars skulle företag informera dig och sedan vänta två veckor med att skicka *facepalm*

Dock har du rätt om att abonnemang påverkar detta

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

1. Vet inte hur du använder dina mobiler o.O
2. Om det är normalt att få sådana skador kan det inte ses som onormalt vid retur och bör därav inte göra några problem.

Det ska mycket till för att en ÅF ska neka en ångerrättsretur på en vanlig fysisk vara, konsumentlagarna är skrivna att skydda konsumenten och inte ÅF så denna måste ha otroligt starka skäl. Samma som returer inom 6 månader, det ligger på ÅF att bevisa att produkten används felaktigt m.m. sedan att vissa ÅF är grinigare än andra är ju klart och att många fular sig och försöker ducka ansvar.

Ångerrätten är inget "good will" av företagen, det är stenhårt lagstadgat och väsentligt oförändrat skick handlar mer om funktion eller markant åverkan.

För övrigt säger TS att den inte haft telefonen i 14 dagar, köpt under Black Friday men tvivlar på att det var instant delivery? Ånger rätten gäller från det att varan är mottagen.

Nja, om vi ser till ett fall där ARN ger konsumenten rätt:

Citat:

ARN 2014-02238 - Rätt att ångra avtal vid öppnad förpackning

Beslut: Konsumenten fick rätt

En konsument ingick ett avtal per telefon med en säljare. Konsumenten begärde att få ångra köpet men näringsidkaren nekade detta eftersom förpackningen var öppnad och ansåg att ångerrätten då inte gällde.

ARN menade att en konsument, sedan lagändringen år 2014, kan ångra ett köp även om en vara använts eller till och med skadats. En konsument kan dock bli skyldig att ersätta näringsidkaren för en varas värdeminskning om denna beror på att konsumenten har ”hanterat varan i större omfattning än som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion”. Denna lagstiftning är tvingande till konsumentens fördel.

Vidare menade ARN att det faktum att varans förpackning har öppnats inte ger näringsidkaren rätt att neka en konsument rätten att ångra köp av en vara som skett på distans, till exempel genom ett telefonsamtal. Och att öppna förpackningen får dessutom ses som en åtgärd som en konsument typiskt sett har rätt att göra för att undersöka varan. Konsumenten hade därför rätt att ångra köpet och näringsidkaren hade inte rätt till någon form av ersättning för värdeminskning.

Det handlar ju just om det, du ska inte få använda varan fritt, du ska kunna fastställa egenskaper eller funktion gällande den.

Jag vet att det åtminstone tidigare funnits en praxis gällande hur många minuter man skulle få ringa etc, vet inte om det fortfarande är aktuellt dock.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Nja, om vi ser till ett fall där ARN ger konsumenten rätt:

Det handlar ju just om det, du ska inte få använda varan fritt, du ska kunna fastställa egenskaper eller funktion gällande den.

Jag vet att det åtminstone tidigare funnits en praxis gällande hur många minuter man skulle få ringa etc, vet inte om det fortfarande är aktuellt dock.

Exakt konsumenten fick rätt och man kan bli skyldig att betala om de kan påvisa att man hanterat varan mer än man behövs, sedan försök bevisa det. Må finnas viss praxis men det är en extremt subjektiv bedömning och därav extremt svårt lagligt att trycka på.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Exakt konsumenten fick rätt och man kan bli skyldig att betala om de kan påvisa att man hanterat varan mer än man behövs, sedan försök bevisa det. Må finnas viss praxis men det är en extremt subjektiv bedömning och därav extremt svårt lagligt att trycka på.

Det behöver inte vara en subjektiv bedömning, du kan kolla systemloggen för telefonen och se laddcykler eller samtalsminuter, skickade datapaket etc.

Om ARN har det som praxis kan du försöka hävda din lagliga rätt bäst du vill.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Exakt konsumenten fick rätt och man kan bli skyldig att betala om de kan påvisa att man hanterat varan mer än man behövs, sedan försök bevisa det. Må finnas viss praxis men det är en extremt subjektiv bedömning och därav extremt svårt lagligt att trycka på.

Nej det är inte särskilt svårt. Företaget har rätt att få ersättning för den värdeminskning som uppstått som en följd av att köparen hanterat varan utöver den undersökning som får göras. Företaget behöver inte bevisa någonting i det läget, blir det en tvist av det hela har de all bevisning de behöver i hand redan. Oseriösa företag kan naturligtvis missbruka detta, men det kunde de göra även under tidigare laglydelse.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej det är ändrat,tiden börjar löpa när man blivit informerad om den, dessutom framgår det inte klart i denna tråden om det är en telefon med eller utan abonnemang, det påverkar också.

Har du någon källa på det? Och vad menar du "blivit informerad"? Är det när den ligger hos ditt postombud och du fått SMS att den går att hämta?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk

För fysisk del gäller ångerrätten från sekunden man har den i handen. När man ingår i avtal på distans gäller det när man bli informerad om den.

Visa signatur

NXZT H440W Red/Black, Asus Z97-A, i7-4790K, MSI GeForce GTX 980 Ti, Corsair RM750x, Corsair Vengeance 2x8GB 1600 MHz, ASUS ROG Swift PG278Q 144hz, Samsung 850 EVO 250GB, Sennheiser Game ZERO, Logitech G303, Qpad MK-70 Keyboard

Permalänk
Medlem

"Ångerfristen
12 § Vid avtal om överlåtelse eller upplåtelse av en vara börjar ångerfristen löpa den dag då konsumenten får varan i sin besittning. Vid avtal om en tjänst börjar ångerfristen löpa den dag då avtalet ingås.
...
Ångerfristen ... börjar aldrig löpa förrän konsumenten har fått information om ångerrätten..."

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av muSashi:

Har du någon källa på det? Och vad menar du "blivit informerad"? Är det när den ligger hos ditt postombud och du fått SMS att den går att hämta?

Det beror på om man köpt en telefon rent eller även ingått något tjänsteavtal vad som gäller, de flesta verkar ju kalla det "köpa telefon" fastän de inte köper en telefon utan tecknar ett tjänsteavtal där man får med en telefon.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Det behöver inte vara en subjektiv bedömning, du kan kolla systemloggen för telefonen och se laddcykler eller samtalsminuter, skickade datapaket etc.

Om ARN har det som praxis kan du försöka hävda din lagliga rätt bäst du vill.

Fast du måste fortfarande påvisa att det användandet inte behövdes för att skapa en uppfattning,, om jag surfar 100GB per dag, kollar non-stop youtube, ringer 23 timmar om dygnet och skickar 1000 SMS på en dag. Om det sedan tar mig en vecka att uppleva att telefonen inte lever upp till mina förväntningar eller behov, hur ska du kunna motbevisa det? Utom möjligen om det är samma ÅF som du har operatör som kan jämföra med tidigare bruk och möjligen sälja idén om att personen omöjligen kan ha det behovet?

Skrivet av twit:

Nej det är inte särskilt svårt. Företaget har rätt att få ersättning för den värdeminskning som uppstått som en följd av att köparen hanterat varan utöver den undersökning som får göras. Företaget behöver inte bevisa någonting i det läget, blir det en tvist av det hela har de all bevisning de behöver i hand redan. Oseriösa företag kan naturligtvis missbruka detta, men det kunde de göra även under tidigare laglydelse.

Självklart måste företaget bevisa värdeminskningen? Att de har rätt att få viss ersättning för bruk som inte är för att testa ja, men de måste även falla inom ramen av väsentligen påverkad.

Sedan förstår jag verkligen inte vad ni gör med era telefoner första dagen/dagarna? Mina telefoner ser generellt praktiskt taget nya ut med lite rengöring efter 1-2 år.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Fast du måste fortfarande påvisa att det användandet inte behövdes för att skapa en uppfattning,, om jag surfar 100GB per dag, kollar non-stop youtube, ringer 23 timmar om dygnet och skickar 1000 SMS på en dag. Om det sedan tar mig en vecka att uppleva att telefonen inte lever upp till mina förväntningar eller behov, hur ska du kunna motbevisa det?

Du har inte rätt att använda telefonen i en vecka för att se om den motsvarar dina förväntningar, det är nämligen inte dina förväntningar som skall undersökas utan huruvida varan matchar vad handlaren utgett den för att vara. Visar det sig efter en viss tid att varan inte gör det, på sätt som inte kunde upptäckas initialt, handlar det inte om ångerrätt utan om en reklamation.

Skrivet av Ferrat:

Självklart måste företaget bevisa värdeminskningen? Att de har rätt att få viss ersättning för bruk som inte är för att testa ja, men de måste även falla inom ramen av väsentligen påverkad.

Det finns inget krav på att varan måste uppvisa en viss grad av påverkan. Kunden har rätt att undersöka varan för att säkerställa att den motsvarar vad säljaren utlovat, vilket inkluderar att om så behövs öppna blisterförpackningar (sådan där uschlig åtsmitande hårdplast) etc. Motkravet är att kunden hanterar prylen varsamt och faktiskt inte utför något annat än denna undersökning om varan skall returneras. Har varan tappat i värde som ett led av att kunden handlat utanför ramen av denna rättighet får företaget rätt till motsvarande ersättning. Rimligtvis är en repa på¨baksidan ingen stor grej men på en sprillans ny telefon rör det sig antagligen om en hundralapp eller tre, en repa rakt över skärmen blir betydligt dyrare.
Genom att köpa telefonen har kunden ingått ett avtal där denne accepterar både de rättigheter och krav som ställs, inklusive eventuell ersättning för värdeminskning. Företaget behöver inte bevisa någonting om det inte blir en tvist, och i det läget blir det lite lurigt för kunden om denne inte har dokumenterat sitt agerande väldigt väl eller företaget ifråga visat sig vara oseriösa och deras utsaga därmed inte tillförlitlig.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Fast du måste fortfarande påvisa att det användandet inte behövdes för att skapa en uppfattning,, om jag surfar 100GB per dag, kollar non-stop youtube, ringer 23 timmar om dygnet och skickar 1000 SMS på en dag. Om det sedan tar mig en vecka att uppleva att telefonen inte lever upp till mina förväntningar eller behov, hur ska du kunna motbevisa det? Utom möjligen om det är samma ÅF som du har operatör som kan jämföra med tidigare bruk och möjligen sälja idén om att personen omöjligen kan ha det behovet?

Ångerrätten är till för att kompensera bristen på möjlighet att testa produkten som du annars har möjlighet till i en fysisk butik. Så om du har möjlighet att ringa 23 timmar, skicka 1000 SMS och surfa 100GB i någon av t.ex. Telias butiker så kan det ses som skäligt, annars blir det svårt att motivera det hela hos ARN.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Du har inte rätt att använda telefonen i en vecka för att se om den motsvarar dina förväntningar, det är nämligen inte dina förväntningar som skall undersökas utan huruvida varan matchar vad handlaren utgett den för att vara. Visar det sig efter en viss tid att varan inte gör det, på sätt som inte kunde upptäckas initialt, handlar det inte om ångerrätt utan om en reklamation.

Du har rätt det är reklamation i det läget

Skrivet av twit:

Det finns inget krav på att varan måste uppvisa en viss grad av påverkan. Kunden har rätt att undersöka varan för att säkerställa att den motsvarar vad säljaren utlovat, vilket inkluderar att om så behövs öppna blisterförpackningar (sådan där uschlig åtsmitande hårdplast) etc. Motkravet är att kunden hanterar prylen varsamt och faktiskt inte utför något annat än denna undersökning om varan skall returneras. Har varan tappat i värde som ett led av att kunden handlat utanför ramen av denna rättighet får företaget rätt till motsvarande ersättning. Rimligtvis är en repa på¨baksidan ingen stor grej men på en sprillans ny telefon rör det sig antagligen om en hundralapp eller tre, en repa rakt över skärmen blir betydligt dyrare.
Genom att köpa telefonen har kunden ingått ett avtal där denne accepterar både de rättigheter och krav som ställs, inklusive eventuell ersättning för värdeminskning. Företaget behöver inte bevisa någonting om det inte blir en tvist, och i det läget blir det lite lurigt för kunden om denne inte har dokumenterat sitt agerande väldigt väl eller företaget ifråga visat sig vara oseriösa och deras utsaga därmed inte tillförlitlig.

Men ja kräva, företag kan kräva vad som helst precis som du kan skicka en faktura till vem du vill för vad du vill men du måste kunna styrka det vid tvist att prata om annat än i tvist är därmed onödigt?
Du säger först att företaget inte måste visa en viss grad av åverkan, sedan ger du exempel på kunder som inte hanterar det varsamt, repor m.m. vad ger det om inte påvisad grad av åverkan? Värdeminskningen måste kunna påvisas annars skulle företag bara säga att den förlora allt värde, ni kan lita på oss vi är seriösa och jag är rätt säker på att så funkar det inte.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Värdeminskningen måste kunna påvisas annars skulle företag bara säga att den förlora allt värde, ni kan lita på oss vi är seriösa och jag är rätt säker på att så funkar det inte.

Företaget meddelar kunden: "På grund av att den returnerade varan var repig/smutsig/saknade huvud/var nerkletad med snus kommer vi dra av xx:- på summan vi återbetalar till ditt konto. Har du ytterliggare frågor är du välkommen att kontakta vår kundtjänst på telefon 888888. Ha en fortsatt mysig dag!". Håller kunden inte med har denne två val, att inte göra något åt det eller att kontakta kundtjänsten, är det därefter fortfarande olöst kan kunden dra det vidare till ARN eller tingsrätt.
Hävdar företaget att varan nu är värdelös eftersom det syns att någon tittat på den får det bli en tvist av det hela. Det krävs definitivt inte av alla företag att de sammanställer bevisning gentemot kunden redan intialt, även om kundtjänsten i nästa steg rimligtvis åtminstone skickar en bild.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Företaget meddelar kunden: "På grund av att den returnerade varan var repig/smutsig/saknade huvud/var nerkletad med snus kommer vi dra av xx:- på summan vi återbetalar till ditt konto. Har du ytterliggare frågor är du välkommen att kontakta vår kundtjänst på telefon 888888. Ha en fortsatt mysig dag!". Håller kunden inte med har denne två val, att inte göra något åt det eller att kontakta kundtjänsten, är det därefter fortfarande olöst kan kunden dra det vidare till ARN eller tingsrätt.
Hävdar företaget att varan nu är värdelös eftersom det syns att någon tittat på den får det bli en tvist av det hela. Det krävs definitivt inte av alla företag att de sammanställer bevisning gentemot kunden redan intialt, även om kundtjänsten i nästa steg rimligtvis åtminstone skickar en bild.

Ja självklart, men det gör inte att de inte måste ha grund för det som nämnt tidigare du kan skicka en faktura till vem som helst och den måste bestrida men ska du få rätt i tvist måste du ha grund för det. Du kan göra vad du vill när du vill men betyder inte att det inte är olagligt, fel eller rättsligen styrkt osv.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Spårade lite här, jag har haft tentaperiod och därför inte öppnat förpackningen då jag inte haft tid samt utifall man kunde byta färg så ville jag inte öppna förpackningen. Jag öppnade förpackningen igår och har inte ens stoppat ner mobilen i fickan utan låtit den vara i förpackningen den kom ifrån.

Jag kan inte annat än skylla på mig själv att jag inte kollade upp sdkort samt att man inte kunde byta baksidan som jag trodde det var standard för alla icke-iphones. Då den är så pass ful och saknar de saker jag anser vara grundläggande i en mobil så funderar jag på att byta till en annan mobil.

Visa signatur

Hörlurar : HD650 --- Förstärkare : X-Can V8 + X-Can psu

Permalänk
Medlem

Samsung s6 är snygg i guld.
Du behöver inget nytt skall, du sätter det nya på det gammla.
Du behöver inget minmeskort.

Så...problemet löst för dig

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard