Permalänk
Medlem

Skruvar till chassifläkt

Hej

Kände att jag behövde en till fläkt i mitt Fractal design core 1500 så jag köpte en Noctua 120mm att stoppa i fronten (vilket är möjligt enligt fractals hemsida).

När jag kommer hem märker jag att det inte går att få dit fläkten. Den passar bra, men skruvarna är alldeles för stora för de små hål som finns på chassit framsida. På alla andra sidor så finns det större hål för fläktar, men inte på framsidan.

Någon som känner igen detta och vet varför det är så? Hur löser man det problemet?

Fick man kanske med extraskruvar som passar när chassit köptes (är inte hemma och kan kolla)?

Permalänk
Medlem

Hallo
Jag vet inte varför dom har gjort så, förmodligen är det en designmiss. Men kan du inte bara borra upp hålen så att skruvarna går igenom? Eller har jag missuppfattat problemet?
NizWiz

Permalänk
Medlem

Det fungerar inte att använda de medföljande anti-vibrations-gummifästena som kom med fläkten?

Visa signatur

Meshify C | ROG Hero VII | i7 4790K | Vengeance Pro 16GB@2400MHz | RXVega56 | H100i | Samsung Evo 250GB x2 | EVGA G2 750W | Win7 x64 Ult. | MSI Mag27cq |

Xpenologybox - Air 240 | Msi Z87i | G3258 | Vengeance 8GB@1600MHz | Noctua NH-L9i | Samsung Evo 120GB | WD 6 TB | XFX Core Pro 650W |

Zyxel NSA310s | RPi 2 B - pihole | DT990 250Ω | O2 Amp | Custom 60% | PS4 | MiBox3

Permalänk
Medlem
Skrivet av NizWiz:

Hallo
Jag vet inte varför dom har gjort så, förmodligen är det en designmiss. Men kan du inte bara borra upp hålen så att skruvarna går igenom? Eller har jag missuppfattat problemet?
NizWiz

mm, fast det verkar vara en genomtänkt designmiss. För det ingår en fläkt i fronten och den har någon sorts specialskruv som gör att den inbyggda fläkten passar.

Såg nu att det står att chassit är även är designat för att kunna ha en radiator i fronten, de kanske använder sig av små skruvar?

Jo, det blir nog att borra, men jag är en sån där bekväm/rädd typ som inte gärna gör permanenta justeringar, som i värsta fall kan slå bakut.

Skrivet av seigmenn:

Det fungerar inte att använda de medföljande anti-vibrations-gummifästena som kom med fläkten?

Tyvärr inte, hålen är alldeles för små.

Eftersom det här är mitt första riktiga bygge trodde jag att hålen skulle vara så små, så jag försökte alldeles för länge att trycka in de där gummipropparna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trunk:

mm, fast det verkar vara en genomtänkt designmiss. För det ingår en fläkt i fronten och den har någon sorts specialskruv som gör att den inbyggda fläkten passar.

Såg nu att det står att chassit är även är designat för att kunna ha en radiator i fronten, de kanske använder sig av små skruvar?

Jo, det blir nog att borra, men jag är en sån där bekväm/rädd typ som inte gärna gör permanenta justeringar, som i värsta fall kan slå bakut.

Tyvärr inte, hålen är alldeles för små.

Eftersom det här är mitt första riktiga bygge trodde jag att hålen skulle vara så små, så jag försökte alldeles för länge att trycka in de där gummipropparna.

Borra eller montera mindre skruvar igenom fläkten och skruva sedan på en mutter så den hålls på plats

Visa signatur

MOBO: Asus M5A97 R2.0 - CPU: AMD FX6300 - GPU: Sapphire Radeon R9 280 - RAM: Corsair Vengeance 8GB LP - PSU: Cooler Master V550 - CPU Cooling: Cooler Master TX3 EVO - Monitor: Samsung S27D590P - Mouse: Steelseries Rival - Mousepad: Steelseries QCK+ - Keyboard: Corsair Strafe MX Brown - Headphones: Sennheiser HD558

Permalänk
Medlem

Kan ju vara värt att ta kontakt med FD och fråga hur de har tänkt sig med designen, man måste ju kunna få byta ut fläktarna, tycker mått och skruvhål borde följa nån slags standard. Hoppas det löser sig för dig.

Visa signatur

Meshify C | ROG Hero VII | i7 4790K | Vengeance Pro 16GB@2400MHz | RXVega56 | H100i | Samsung Evo 250GB x2 | EVGA G2 750W | Win7 x64 Ult. | MSI Mag27cq |

Xpenologybox - Air 240 | Msi Z87i | G3258 | Vengeance 8GB@1600MHz | Noctua NH-L9i | Samsung Evo 120GB | WD 6 TB | XFX Core Pro 650W |

Zyxel NSA310s | RPi 2 B - pihole | DT990 250Ω | O2 Amp | Custom 60% | PS4 | MiBox3

Permalänk

Varför inte använda dig av en skruvadapter?

Borr behöver inte alltid användas.

http://imgur.com/bLnZtyC

Visa signatur

Super Mario? Ja det gör han

I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Att det fanns skruvadaptrar hade jag ingen aning om.

Men jag kom nyss från att ha rotat i förrådet en massa för att hitta alla sparade skruvar som kom med lådan. De hade skickat med specialskruvar för just en främre fläkt, så det var väl bra. Lite synd att jag inte kan använda mig utav deras gummiknoppar, men för stunden är de tillräckligt tysta i alla fall.