Permalänk

FPS dök till 30

Jag har ett väldigt drygt problem med min fps. Jo det är så att jag har en intel core i7 2600k, 12 gb ram, 850w psu ,gtx 980 ti, nu till problemet. Jag köpte gtx 980 för ett tag sen för att klara av fallout 4 på max och det gjorde jag med runt 60 fps men gick ner till 30 fps när jag sprang med gubben, tänkte då att jag behövde klocka min cpu lite för bättre samarbete med grafikkortet, hade grafikkortet i andra pci express uttaget så jag böt till första då och började klocka och startade spelet efter många timmars grejande och spelet går på max 30 fps, så jag återställde i bios men ingen skillnad. Så frågan är kan det påverka att jag bytte uttag? Borde inte göra det. Tack för hjälp.

Permalänk

Så du hade ett GTX 980ti och köpte ett GTX 980?

Kolla även i typ MSI afterburner och aktivitets hanteraren om vilken enhet som bottle neckar, temperaturer kan vara intressant också.

btw så ska det inte göra märkbar skillnad att byta slot på moderkortet.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Medlem

Kolla över dina inställningar till skärmen, min dator ställde utav någon anledning om till 30hz interscaled när fallout krashade vid ett tillfälle.

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk
Medlem

Att FPS dyker beror helt på var du är. Inomhus ska det flyta utan problem, men är du tex mitt inne i stan så är det ibland hopplöst att få konstant 60 FPS, och då kommer det sänkas till minst 30. Hoppa in i Nvidias kontrollpanel och slå på adaptive vsync för fallout4.exe, och testa ändra shadow distance till medium och se om det gör någon skillnad. Shadow distance verkar vara en av de största prestandabovarna i spelet. Du kan också testa sänka god rays ett steg, vissa säger att det drar mycket prestanda på högsta inställningen men inte ser ett dugg bättre ut.

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Skrivet av Twidash:

Kolla över dina inställningar till skärmen, min dator ställde utav någon anledning om till 30hz interscaled när fallout krashade vid ett tillfälle.

Ska kolla det när jag får tid tack för tipset

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Poppu-chan:

Att FPS dyker beror helt på var du är. Inomhus ska det flyta utan problem, men är du tex mitt inne i stan så är det ibland hopplöst att få konstant 60 FPS, och då kommer det sänkas till minst 30. Hoppa in i Nvidias kontrollpanel och slå på adaptive vsync för fallout4.exe, och testa ändra shadow distance till medium och se om det gör någon skillnad. Shadow distance verkar vara en av de största prestandabovarna i spelet. Du kan också testa sänka god rays ett steg, vissa säger att det drar mycket prestanda på högsta inställningen men inte ser ett dugg bättre ut.

Ja okej får kolla upp det men det lustiga är ju att jag har 30 fps innan jag ens är inne i spelet, laddskärmarna är i 30 fps och allt sen jag bytte pci express port och klocka cpu:n, innan så låg jag på 60 fps och sämst 50 fps med en icke klockad cpu så har svårt att tro att det är det men tack för tipset

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olsson123:

Ja okej får kolla upp det men det lustiga är ju att jag har 30 fps innan jag ens är inne i spelet, laddskärmarna är i 30 fps och allt sen jag bytte pci express port och klocka cpu:n, innan så låg jag på 60 fps och sämst 50 fps med en icke klockad cpu så har svårt att tro att det är det men tack för tipset

Skickades från m.sweclockers.com

lite märkligt är de dock att du har så dåliga frames ur ett rent prestanda perspektiv, jag kör allt på max och ligger mot 60fps capen vid 40-60% GPU usage i wasteland och runt 70% i större städer med min rigg. (Riggen i sign men allt går på stock frekvenser för närvarande)

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk
Medlem

Det hoppa till 30 pga V-sync sedan se till att du har rätt inställningar så att de inte klockar ner, vet att t.ex. BO3 för mig i helskärm ibland droppar under min uppdateringsfrekvens om jag inte har kortet på performance. Inte länge utan vi pratar någon sekund om ens det när den reglerar Mhz på den men då fastnar kortet i 30 sedan och GPUn ligger på 50% nedklockad till ~5-600Mhz från typ dubbla.
Problemet löstes genom att köra borderless window eller slå på performance så de kör max fart hela tiden.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

Det hoppa till 30 pga V-sync sedan se till att du har rätt inställningar så att de inte klockar ner, vet att t.ex. BO3 för mig i helskärm ibland droppar under min uppdateringsfrekvens om jag inte har kortet på performance. Inte länge utan vi pratar någon sekund om ens det när den reglerar Mhz på den men då fastnar kortet i 30 sedan och GPUn ligger på 50% nedklockad till ~5-600Mhz från typ dubbla.
Problemet löstes genom att köra borderless window eller slå på performance så de kör max fart hela tiden.

Okej kan vara bra att ha i åtanke om det blir nå liknande men för mig så löste det sig väldigt enkelt som jag inte hade en tanke på innan jag kom in här, skärmen var på 60 Hz så ställde upp den på 120 och då flöt spelet på super med klockad procerssor på 4,6 ghz bara 71 grader på max belastning men tack för hjälpen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av utsatt_unge496:

Så du hade ett GTX 980ti och köpte ett GTX 980?

Kolla även i typ MSI afterburner och aktivitets hanteraren om vilken enhet som bottle neckar, temperaturer kan vara intressant också.

btw så ska det inte göra märkbar skillnad att byta slot på moderkortet.

Nej jag glömde lägga på ett "ti" på sista gtx 980 så har bara köpt ett och det kortet jag hade innan var ett gtx 580 så lite skillnad där kollat allt sånt men hittade felet och det var skärmen som var på 60 Hz från jag bytte pci slot så ändrade till 120Hz och då flöt det på bra 60 fps och sämst 55 fps tack för hjälpen iaf

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har en bra dator men FO4 flyter skit per standard.
Rekommenderar att du installerar ett par 3:e-parts patchar för spelet.

Installera ENB Boost och config-filer härifrån.

Även Shadowboost och config-filer

Efter det så är spelet en helt ny upplevelse.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Skrivet av WarWolf.667:

Har en bra dator men FO4 flyter skit per standard.
Rekommenderar att du installerar ett par 3:e-parts patchar för spelet.

Installera ENB Boost och config-filer härifrån.

Även Shadowboost och config-filer

Efter det så är spelet en helt ny upplevelse.

Okej tack jag ska kolla upp det ikväll dum fråga kanske men vart lägger man patcherna?

Skickades från m.sweclockers.com