Corsair avtäcker Carbide 600C och 600Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Dell körde med många udda lösningar innan de köpte upp Alienware. Vill minnas att farsans gamla P4 från Dell inte hade någon fläkt på CPUkylaren utan den använde luft från fläkten längst bak som gick via en lufttunnel till CPUn. Problemet var att denna tunnel mer var en kåpa som läkte ur nästan all luft samtidigt som den isolerade värmen hos CPUn. Slutade med överhettning efter ett tag. Sedan har vi ju Dells mytomspunna fixering vid att göra egna moderkort med egna monteringshål som bara passar ett typ av Chassi.

Ah, gamla Dell som hade helt värdelösa lösningar.
Saknar inte gamla Dell direkt

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av SUMITOMO:

@JonasT: Någon planerad recension på detta chassi?

Yes sir, förhoppningsvis under nästa vecka.

Permalänk
Skrivet av rektor:

Det var väl det Intel provade med BTX som tänkte skulle ersätta ATX.

Jupp, var främst för derans Prescott med skenande värmeutveckling som var orsaken.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av tvelander:

reverse, snyggt, bra vattenkylnings möjligheter.

Vet inte om jag tycker det är värt 500 kr för att de vänt på prylarna. Det är inte dyrare att tillverka för att det är vänt. Finns fler chassin designade för vattenkylning. Det måste vara felfritt i övrigt om det ska vara värt den där extra femhundringen mot till exempel ARC eller Define R4 för att nämna två.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CynXen:

Det kanske de gjorde, har faktiskt ingen koll på det. Jag tror dock mer på den lösning Silverstone har i min FT05 där all inluft kommer nerifrån och går ut i toppen.

Vad skiljer det från det flesta andra egentligen? Ett luftflöde ska gå så att man tar in luft i fronten och botten & gå ut i toppen och bak, så har det ju alltid varit.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Eftersom varm luft stiger så inverterar du också värmeflödet. I vanlig montering värmer din GPU upp din CPU. Här blir det tvärt om. Du får helt plötsligt bäst ventilation kring grafikkortet (-en) snarare än runt processorn och minst värmepåverkan på CPU snarare än på GPU.

Hur stor påverkan har detta i praktiken egentligen?

Ifall man använder passiv kylning enbart så kan jag förstå att det är viktigt... men nu när man har någon fläkt som sätter luften i rörelse så gör det väl ingen stor skillnad på temperaturen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Hur stor påverkan har detta i praktiken egentligen?

Ifall man använder passiv kylning enbart så kan jag förstå att det är viktigt... men nu när man har någon fläkt som sätter luften i rörelse så gör det väl ingen stor skillnad på temperaturen?

Det är ganska sant att i ett system med aktivt luftflöde gör luftens egen värmestigning ingen större skillnad.
Men, det påverkar ändå genom att det kan bildas fickor med varmluft osv om det inte är ett bra luftflöde. Och om du har grafikkortet över den stora utblåsfläkten, hur hade du tänkt att varmluften ifrån grafikkortet skulle ta sig till utblåset?

Jag ser inte hur luftflödet pressar ner den luften.
Så all den varmluften samlas i nätagget som måste blåsa ut den vilket känns som ett stort steg tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Det är ganska sant att i ett system med aktivt luftflöde gör luftens egen värmestigning ingen större skillnad.
Men, det påverkar ändå genom att det kan bildas fickor med varmluft osv om det inte är ett bra luftflöde. Och om du har grafikkortet över den stora utblåsfläkten, hur hade du tänkt att varmluften ifrån grafikkortet skulle ta sig till utblåset?

Jag ser inte hur luftflödet pressar ner den luften.
Så all den varmluften samlas i nätagget som måste blåsa ut den vilket känns som ett stort steg tillbaka.

Luftflödet genom nätaggregatet är väl ganska så bra även om fläkten går på lågvarv?

Men visst, jag håller med dig om att det inte är någon bra design.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Vad skiljer det från det flesta andra egentligen? Ett luftflöde ska gå så att man tar in luft i fronten och botten & gå ut i toppen och bak, så har det ju alltid varit.

Du får då hjälp av det naturliga flödet att varm luft stiger. och det bildas inga/färre ställen där luften cirkulerar sämre så som det kan göra i främre delen av toppen på ett vanligt chassi ( om man inte har fläktar högt upp i fram dvs ) Grafikkortet vispar även det runt mindre varmluft då värmen som det blåser ut går ut genom toppen utan att passera processorkylningen osv. Hur stor skillnad det gör i praktiken vet jag inte men i teorin bör det vara bättre.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Inaktiv

Ser onekeligen intressant ut, och ändå har jag nyligen köpt ett R5 chassi. Hade detta bara haft fler HDD platser så hade det varit än mer intressant.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Zotamedu:

Vet inte om jag tycker det är värt 500 kr för att de vänt på prylarna. Det är inte dyrare att tillverka för att det är vänt. Finns fler chassin designade för vattenkylning. Det måste vara felfritt i övrigt om det ska vara värt den där extra femhundringen mot till exempel ARC eller Define R4 för att nämna två.

Skulle dock aldrig bygga mer någonsin i R4 eller ARC.

Allu <3

Dock, typ alltid dyrare.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Entusiast
Skrivet av tvelander:

Skulle dock aldrig bygga mer någonsin i R4 eller ARC.

Allu <3

Dock, typ alltid dyrare.

Fast de här är fortfarande stål och plast så varför kostar Carbide 600C och 600Q 500 kr mer än så många andra chassin som verkar göra samma sak? Får se om Jonas hittar något som motiverar priset i recensionen sen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Tänk på att 600C och 600Q är Full Tower. Därav priskillnad mot chassin i Midi Tower.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av jimster:

Tänk på att 600C och 600Q är Full Tower. Därav priskillnad mot chassin i Midi Tower.

Väldigt små full tower. Utöver bredden är det ju lika stort som de flesta standard midi tower på marknaden. Fast såg nu att det faktiskt ska gå in ett E-ATX kort i den. Då finns det ju en viss nisch för folk som vill ha E-ATX men inte ett gigantiskt full tower.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv

Oj, jag måste säga att jag gillar designen på denna rätt skarpt. Känns lite som en moderniserad Antec NSK 3400 som är mitt favoritchassi. Kan Antec släppa en kompaktare modell i mATX-format hade jag nog fått svårt att låta bli.

Bra jobbat Corsair!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Luftflödet genom nätaggregatet är väl ganska så bra även om fläkten går på lågvarv?

Nja, inte för att hantera 200 watt ifrån grafikkortet.

Så det beror ju på vad man pratar om.

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt! Som Fortress FT04, fast bättre.

Visa signatur

Dator - Louqe Ghost S1 - i5 9600K - MSI Z390I MPG GAMING EDGE AC - Corsair Vengeance LPX 16GB - Samsung 960 EVO - Palit GeForce RTX 2080 GamingPro OC - Corsair SF600 V2

Ljud - Audeze LCD-2 - Schiit Jotunheim - Schiit Modi Multibit

Permalänk
Medlem

Najs att dom ger oss 2 stycken 5.25"-platser istället för extra platser för hårddiskar... Ingen använder ju mer än 2 stycken 3.5":are ändå...

Permalänk
Medlem

Nä fy.
Luftflöde i inverterade chassin ser bra mycket sämre ut.